Flott gjennomgang og morsomt å seEffekt av lytteposisjon. 1:Sofa med mic/hode 80cm fra bakvegg, og så i stol 200cm fra bakvegg.
Vis vedlegget 434069
Så i beste lytteposisjon=stol med dører til naborom lukket og åpne
Vis vedlegget 434070
Med lukkede dører er romklengen påtagelig og det viser målingen også...
Vis vedlegget 434071
Fortsatt god søndag folkens. Jeg h funnet en bra lytteposisjon nå både høres og ser det ut som, og optimaliseringen fortsetter
Jeg jobber med en litt mer fleksibel løsning på det problemetBassen nedover henger igjen i rommet, men det er vanskelig å gjøre noe med uten veldig store tiltak i hjørnene tror jeg. Det kan hende jeg tar meg bryet en dag, men er ikke plaget nevne verdig av det.
Det er mulig at med å plassere subben ulike steder i rommet at du kan oppnå en bedre respons siden hvor subben står har mye å si. Mulig det også er noe å hente ved å tweake med timingen mellom sub og front. Det er også kanskje noe å hente på å prøve andre delefrekvenser. En annen ting som definitivt vil kunne hjelpe er å justere den parametriske EQ'en og tidskorreksjonen(avstand) på reciever selv i stedet for å la ypao gjøre det, siden den ofte tar feil og gjør litt dumme valg.Jeg har ganske mye problemer med bas i mitt rom. Grafen ser ut som en berg og dalbane - peak.dipp.peak.dipp.peak osv.
Jeg kan ikke flytte fram sitteposisjon og det er veldig begrenset med plass for absorbenter. Rommet er betong sirka 6x4.5m der halve rommet er spisestue. Jeg har mulighet for å flytte subb til 1 annen plass og eventuellt kjøpe en til sub som siste utvei da jeg må finne ny plass for server og dette er plass som igrunn ikke finnes men nevner det da jeg gjør det hvis det er siste utvei.
Er på ferie nå så kan ikke legge ut bilder.
Kjører Yamaha, deler ved 80 og YPAO 8målinger flat. Det positive er att med REW klarer jeg temme mye av disse toppene men problemet blir da att "bunnene" blir enda lavere...det er som att jeg kun flytter denne zick-zag kurven opp eller ned.
Spørsmålet er om en subb-dsp kan hjelpe meg da jeg ikke kan løfte in rockwool i stua. Lurer også på om minidsp er den beste spesielt da jeg nå har umic?
Spørsmål 2 er om en mulig utvei kan vare å kjøre frontene fullrange i tillegg til sub for å se om de kan fylle i disse dalene slik att jeg kan fokusere mer på å senke toppene eller er dette en blindvei? I mitt hode her i solen tenker jeg att hvis man har dipper i hvertfall 3 frekvenser og det normaltsett hjelper med flere subber så hjelper det kansje med bas fra 3 kilder og ikke kun 1 uansett? Fronter er MA gold 300.
Dette er fordi at under schroederfrekvens i bassen (generelt 200hz og ned) så er rommet og høyttaler/subwoofer et samlet system. Altså endringer på den ene påvirker det andre.Noen tanker om hvorfor kurven blir så veldig annerledes enda fra 150 ved kutt på 80 og 40?
Nivået på målingen er fint. Det ser ut som du har et par relativt kraftige resonanser i bassområdet. Har du mulighet til å poste en waterfall måling?Hei,
Har investert i en Umik1 mikrofon og nettopp tatt min første måling. Har jeg for lav dB eller? Tips kommentarer mottaes med takk til en fersking i måledomenet.
Vis vedlegget 453831
Jeg har ikke den måling kvar men jeg mener det ble verre hela greia faktisk.Okei. Det ble ikke noe bedre i tidsdomenet heller?
Det å ta knekken på resonanser så lavt i frekvens er vanskelig uten trykkbaserte bassfeller Ekker at det blir veldig digert.
Men du har litt grums oppover som med høy sannsynlighet vil hjelpe ganske mye å få ryddet en bassfelle. Det helt i bunnen får du nesten bare ta med eq. Om ikke reciever kan ta nøyaktige frekvenser anbefaler jeg å skaffe en EQ som kan. Men hva muligheter til tiltak har du eventuelt?
En avansert og litt vanskelig måte å kvitte seg med problemet er en dsp og minst en ekstra sub. Pris på subben spiller ikke så stor rolle, så lenge den har nok kapasitet.
Til trykkbaserte bassfeller vil jeg absolutt anbefale Modex plate fra RPG. Sjekk ut lydogakustikk sin hjemmeside. Den har meget god effekt og er ikke så dyp. Den er ganske bred og lang da. Og de koster en del, men jeg mener selv ut i fra målbar effekt de de er overlegne konkurrentene.Jeg har ikke den måling kvar men jeg mener det ble verre hela greia faktisk.Okei. Det ble ikke noe bedre i tidsdomenet heller?
Det å ta knekken på resonanser så lavt i frekvens er vanskelig uten trykkbaserte bassfeller Ekker at det blir veldig digert.
Men du har litt grums oppover som med høy sannsynlighet vil hjelpe ganske mye å få ryddet en bassfelle. Det helt i bunnen får du nesten bare ta med eq. Om ikke reciever kan ta nøyaktige frekvenser anbefaler jeg å skaffe en EQ som kan. Men hva muligheter til tiltak har du eventuelt?
En avansert og litt vanskelig måte å kvitte seg med problemet er en dsp og minst en ekstra sub. Pris på subben spiller ikke så stor rolle, så lenge den har nok kapasitet.
Jeg søkte litt etter trykkbaserte feller men ble ikke klokere. Jeg har lit budsjett til dette, kunne du peke meg i riktig retting om hva som kunne hjelpe? Trykkbaserte er hva jeg har skjønnt ikke så digre så dette kunne kansje passet in så f.eks 2 slike for å ta lavt og så kansje jeg eventuellt har plass til en vanlig basfelle som du nevner, men samme her, har du mulighet å peke på noe som viser hva du tenker så kansje jeg kan mekke selv men må vite hvilke parametrer du mener jeg bør gå for.
DSP plus sub da tenker du att jeg skal kansellere de 2 toppene? Men da vill det bli en kost for dette som kun tar de 2 ikke sant? Den subben vill ikke kunne hjelpe till på resten av frekvensområdet? Hvis den i tillegg kan spille med i resten av frekvensområdet så er dette mye intressant, da kunne jeg tenkt meg en sub1 f.eks. Men her skulle jeg jo kunne starte men en minidsp da og prøve kun med den først og om det ikke hjelper så kan jeg kjøpe subben etterpå? Det er samme boksen som jeg bruker er det ikke?
Det hjelper betydelig med EQ hvis det gjøres med tilstrekkelig presisjon. Noen ganger er det enklere sagt enn gjort, men med en OPEN DRC går det an å bruke FIR filtre, og da er det straks enklere. Det som skaper romling er direktelyd som blir forsterket av refleksjoner. Når direktelyden tas ned, så tas refleksjonene ned samtidig. Og hvis det er minimumfase oppførsel på disse refleksjonene (noe det ofte er) så skal det i prinsippet gå an å forbedre etterklangstiden også.De to resonansene er veldig hørbare i tid og derfor du synes det romler. EQ vil ikke hjelpe så veldig mye på det.
Blir de ikke noe bedre om du trekker sofa ut fra bakvegg? Å sitte inntil bakvegg er ofte den aller verste plasseringen mtp god bassrespons i et rom.
Prøv å flytt sofaen fremover om du ikke har gjort det og ta målinger av disse plasseringene også
Det som skaper romling er jo stående bølger bygger seg opp ja? Altså decay. Ellers ville det vel kun hørtes ut som en volumøkning? Det romler ikke om du øker volumet på en frekvens utendørs som et eksempel se eksempelet med 90db nedenfor her.Det hjelper betydelig med EQ hvis det gjøres med tilstrekkelig presisjon. Noen ganger er det enklere sagt enn gjort, men med en OPEN DRC går det an å bruke FIR filtre, og da er det straks enklere. Det som skaper romling er direktelyd som blir forsterket av refleksjoner. Når direktelyden tas ned, så tas refleksjonene ned samtidig. Og hvis det er minimumfase oppførsel på disse refleksjonene (noe det ofte er) så skal det i prinsippet gå an å forbedre etterklangstiden også.De to resonansene er veldig hørbare i tid og derfor du synes det romler. EQ vil ikke hjelpe så veldig mye på det.
Blir de ikke noe bedre om du trekker sofa ut fra bakvegg? Å sitte inntil bakvegg er ofte den aller verste plasseringen mtp god bassrespons i et rom.
Prøv å flytt sofaen fremover om du ikke har gjort det og ta målinger av disse plasseringene også
... men ingen ting kan erstatte god akustikk...
Du kan finne ut hvor mye det er mulig å rette opp vha DSP ved å teste en av FIR løsningene. Audiolense i demo mode lar deg korrigere 90 sekunder med musikk, Dirac gir deg en gratis prøveperiode, jeg tror Acourate også lar deg høre på resultatet før du prøver. Dette kan du gjøre uten noen forpliktelser, selvsagt. Og hvis det funker, så trenger du FIR filtrering ett eller annet sted i avspillingskjeden. Det kan være OpenDRC eller en PC, for eksempel.Jeg må si jeg får veldig lyst på en tunet til 40:
Modex Module & Corner | Lyd & Akustikk
Men det er kansje ikke reelt å tru att 1 vil holde?
Hvis den store platen er bedre så finnes type2 som tar 35-100.
Hvor langt ned vil jeg få dempet med doble akustikplater fra Maxbo satt i L-form vegg/gulv ganger 2-3 bredvid hverandre? Tenkte om jeg skulle teste litt med noe billigre først da det er litt begrenset hvor jeg kan ha en slik stor en. Bak sofaen hade jo vart fint men det er jo ikke sikkert det er der den vil hjelpe selvom det er nesten der jeg måler?
Jeg har tilnærmet likt rom som deg, 7,5m x 4m med samme plassering som du har.Jeg må si jeg får veldig lyst på en tunet til 40:
Modex Module & Corner | Lyd & Akustikk
Men det er kansje ikke reelt å tru att 1 vil holde?
Hvis den store platen er bedre så finnes type2 som tar 35-100.
Hvor langt ned vil jeg få dempet med doble akustikplater fra Maxbo satt i L-form vegg/gulv ganger 2-3 bredvid hverandre? Tenkte om jeg skulle teste litt med noe billigre først da det er litt begrenset hvor jeg kan ha en slik stor en. Bak sofaen hade jo vart fint men det er jo ikke sikkert det er der den vil hjelpe selvom det er nesten der jeg måler?