Er det noen avstander fra høyttalerene til vegg eller tak som er i området 140-150cn avstand? Eller fra hodet til noen flater?Er det høyden som lager den? Da erre bare å skifte ut takplater med bredbåndede absorbenter, så er det velstand?![]()
|
Er det noen avstander fra høyttalerene til vegg eller tak som er i området 140-150cn avstand? Eller fra hodet til noen flater?Er det høyden som lager den? Da erre bare å skifte ut takplater med bredbåndede absorbenter, så er det velstand?![]()
Ut i fra hvilken frekvens det er, så vil jeg tippe tak ja. Hadde en relativt identisk dip hos meg og det kom også av taket geometrisk. Slå inn standard takhøyde inn i en slik room mode kalkulator og se hvor problemene dukker oppEr det høyden som lager den? Da erre bare å skifte ut takplater med bredbåndede absorbenter, så er det velstand?![]()
Ok. Jeg såg litt på YPAO som både høyer og senker og tenkte att den er sikkert "ok" og der har de en maximum senking på -12 og max øking på +6.Jeg er forsiktig med å kjøre på med EQ på pluss siden. Først må man jo finne ut om +EQ vil vere hjelp i.
Jeg drar heller ned topper og spiller noen db høyere. Synes det fungerer bedre enn å dra bunner opp. Så ser jeg også på hvor smale bunnene er. Bruker mye tid å å lytte til sinustoner faktisk før jeg kjører EQ.
Du har veldig mye grums i tidsdomenet her som eq ikke kan gjøre så voldsomt mye med. Det gir sånn bokslyd/prate i bøtte lyd.Jeg klarer få veldig flat kurve, men da må jeg ha extremt mye øking så jeg tror jeg skal teste en annen plassering her isteden.
Tilsvidere vil jeg vise noe framskritt selvom det fortsatt er mye rot så er det en god del bedre.
Jeg har tatt in litt isolering i stua og framførallt satt plater i ena hjørne.
Tillat meg å vise min første måling ujustert:
Vis vedlegget 454720
Så med en minidsp mellom 20-80 med kun kutt.
Det er lagt på en svak huskurve på input på 3 gain med q 0.6 for å få 6-7db økning nedover. Dette visede seg vare ganske vanskelig å få perfekt så den er litt høy ved 70 men dette kan jeg finjustere når jeg har mer tid.
Vis vedlegget 454721
En annen ting jeg gjorde var å se på hele frekvensen og tune via Yamahan sammen med rew. Jeg synes jeg fikk til en mye bedre linje her.
Gul er YPAO auto og grønn er etter min justering.
Vis vedlegget 454722
Jeg lurer litt på hvor viktig det er å ikke ha den dippen jeg fikk ved 20khz? Jeg ser att Yamaha har vart nøye med å øke en god del på både L og R for å få denne til å starte riktig selvom det da blir så mye verre en stund etter.
Hvor stor blir evnt denne trekanten? Det kan godt hende det hjelper litt.Jeg skjønner det. Men jeg har veldige utfordringer med å få gjort mye store tiltak da dette er stue og vi etter frugans ide nettop fått kastet ut de store absorbentene jeg hade
Nå har jeg iaf fått bort det meste av denne duringen og det er en enorm forskjell faktisk.
Planen er å jobbe videre med plasering og demping der det går an. Jeg har som sagt laget meg noen plater som jeg kan flytte litt rundt på.
Hvorfor jeg gjorde dette og ikke har kjøpt noe fra RPG er fordi jeg vill ikke ha plass til den store dessverre, det er dumt da jeg har budsjettet men det går bare ikke.
En ide som jeg kom på er dette hjørne der det er boxet in rør. Jeg lurer på om jeg kan fjerne den boksen og så bygge om hele denne til en felle? Da vil jeg kunne lage ett "trekantigt" hjørne isteden for ett fyrkantigt. Jeg tenker att jeg setter lydisoleringsplater fra vegg til vegg - gulv til tak slik att det blir ett trekantetet hålrum (med 2 rør inni da) og så setter jeg bare grå høyttalerstoff foran dette. Jeg kan jo også fylle hele hålrummet med isolering i tillegg hvis dette er en bedre ide.
Kan det ha noe for sig eller vil det bli for lite areal for å ha noe å si? Jeg skjønner att jeg må høre hvor trykket er i de ulike frekvensene, men rent teoretisk da for å vite om jeg skal forkaste ideen eller ikke.
Hvor stor blir evnt denne trekanten? Det kan godt hende det hjelper litt.
Nå blir det ikke voldsom dybde på det her så er ikke sikkert effekten blir så voldsom. Men det er antagelig bedre enn ingenting. Det koster jo svært lite å teste ut i hvertfall. Bare stable opp og teste før du evnt bygger.Retep: Veldig hyggeligt tilbud. Jeg holder til i Oslo men jeg har lyst å laborere litt selv først med ulik plassering og teste ut de fellor jeg faktisk kan bruke. Med litt ommøblering så kan det gott hende jeg får plass til en av disse typene.
Hvor stor blir evnt denne trekanten? Det kan godt hende det hjelper litt.
Nå var det visst ikke så gott om plass som jeg først trodde ser jeg, så dette blir nok maks hva jeg kan klare.
Er det potentiale i det hele tatt?
Vis vedlegget 454866
Ut i fra disse målingene leser jeg et litt typisk minimalistisk rom med harde og ganske tette vegger. (Gips, betong etc) det ser ikke ut som du har en subwoofer, men jeg ta feil her.Vis vedlegget 454068 Vis vedlegget 454069
Takk for svar. Her er waterfall målinger, hva leser du ut av disse målingene?
Bassen på generelt basis henger ganske lenge igjen i tid på ganske mange frekvenser og du har ganske ujevnt volum på de forskjellige frekvensene i bassen. For eksempel er punchet i basstromma her 4 ganger så opplevd høyt lyttevolum som punchen i skarptrommen grunnet den store resonansen på 60-70hz. Dette er helt normalt. Jeg vil si at i første omgang bør det være en del å hente på å prøve alternative plasseringer av lytteposisjon spesielt, men også høyttalerne. Du sitter ikke tilfeldigvis ganske nærme en vegg?
Hei, i utgangspunktet veldig skeptisk til DSP, tilgode å hørt at dette ikke påvirker musikkgleden på en eller annen måte, men prove me wrong.... Så tenker akustikk tiltak eller plassering som en løsning.Hvis det kun er bassgitar og tilsvarende du opplever problemer på så kan dette fikses med dsp. Men du må prøve med noe som faktisk tar peakene - det ser det ikke ut til at du har gjort enda. Det er fullt mulig å dsp-e seg fram til et målemessig mye bedre resultat enn det du har vist. Og da vil de kraftige bassresonnansene temmes på en helt annen måte enn det du har opplevd til nå.
Skeptisk til DSP, men åpen for akustikk tiltak, Hva med en BAG end bassfelle eller Tube Trap, ser det er en på torget nå som skal ta rundt 55hzJa du må gjerne prøve å EQ'e det bort. Det skader jo ikke, og det å få rettet ut responsen vil gjøre mye i seg selv og resonansene kan virke mindre plagsomme. Det er mye mindre inntrengende for stua ihvertfall. Om du har plass til en tynn trykkbasert felle er også det en god idé.
Men det er ganske mye mer komplisert å sette opp. Og krever også dsp om man ikke har det fra før.Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige. En sub i motfase kan fikse dette. Det vil virke på samme måte som bag end sin E trap. Og koster omtrent nada.
Har jo forsåvidt hørt slobs da og det spilte jo bass det ogsåArtig å se hvordan det hagler inn tips på å løse bassproblemer. Hadde dere hørt overdimensjonerte bass-systemer ala mitt eget Audiolense styrte, eller slobs, så hadde diskusjonen dreid over på noe helt annet, nemlig på hvordan dere en eller annen gang skal få denne drømmen oppfylt. Problemet for meg nå, når jeg har hørt på, mitt eget og flere typer slobs, blir at alt annet bare er bass fra et stereoanlegg. Det jeg hørte på messen i Munchen av f.eks gryphon kodo havner i samme kategori og når heller ikke disse systemene til sokkeholderen.
Et veldig arrogant innlegg, men med skremmende mye sannhet
Fortsatt god jakt på de nederste oktavene![]()
Hørte roald sine når jeg var der. Har også prøvd å leke meg litt med å lage en mini versjon selv.Hvilken slob Har du hørt?
DBA har jeg til gode å høre, så det må jeg få til en gang.
Har vel noen tanker rundt dette, men holder det foreløpig for meg selv
Kom gjerne og hør og bli frelst![]()
Hehe ja. Kanskje tråden burde bytte navn til "kapasitet er tingen"Kul vending på tråden.
Det du nevner her er jo en litt annen gren eller doping om man vil. Det de fleste trenger svar på er hvordan man får to basskilder i stua spiller best mulig. Men som Steinost sier det så når man målet lettere med doping.Artig å se hvordan det hagler inn tips på å løse bassproblemer. Hadde dere hørt overdimensjonerte bass-systemer ala mitt eget Audiolense styrte, eller slobs, så hadde diskusjonen dreid over på noe helt annet, nemlig på hvordan dere en eller annen gang skal få denne drømmen oppfylt. Problemet for meg nå, når jeg har hørt på, mitt eget og flere typer slobs, blir at alt annet bare er bass fra et stereoanlegg. Det jeg hørte på messen i Munchen av f.eks gryphon kodo havner også i samme kategori og når heller ikke disse systemene til sokkeholderen.
Et veldig arrogant innlegg, men med skremmende mye sannhet
Fortsatt god jakt på de nederste oktavene![]()