Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    4.705
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Først må jeg bare beklage at jeg ødelegger den gode stemningen her ved å spørre et konkret spørsmål om REW...

    Hvis man ønsker å måle gjennom en Surround-receiver som er tilkoblet PC'en via HDMI - hvordan får en valgt hvilken av de åtte audio-kanalene man ønsker å bruke som output? I REW så ser jeg forsåvidt bare L og R... men hva med de andre? Noen ideer?

    Mulig dette har blitt besvart i tråden her, men jeg gadd ikke lese gjennom alt. For mye støy.

    EDIT: Uten å gå via ASIO4ALL altså.
    Må inn i output device og velge lydkilden (hdmi) du ønsker å bruke Alle åtte burde komme opp. Jeg har jo 16 kanaler og løser det med å navngi den kanalen utover nr 8 (som er maks) som feks. L i Trinnoven. Der kan jeg kaste kanalene rundt som jeg vil.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan man, men man kan ikke gjøre noe individuelt for ulike målepunkter. Korreksjonen vil være lik for alle punkter i rommet.

    Derfor er man avhengig av å begrense denne typen modifikasjon av responsen til det som er likt for all lyd som rammer kroppen. Det er heller ikke teoretisk riktig, men i praksis fungerer det greit. Men dessverre kan man ikke måle 4-5 impulsresponser og lage et universelt gyldig datagrunnlag for å korrigere med FIR. Da står man igjen med to muligheter, å bruke korreksjonen som ren EQ eller akseptere at man introduserer feil med korreksjonen.
    Skjønner. Sånn for nysgjerrighetens skyld, hvilke feil som introduseres er spesielt problematisk for opplevelsen av lyd og hvilke er vanskelige å fange opp?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.014
    Antall liker
    4.455
    Ja, det kan man, men man kan ikke gjøre noe individuelt for ulike målepunkter. Korreksjonen vil være lik for alle punkter i rommet.

    Derfor er man avhengig av å begrense denne typen modifikasjon av responsen til det som er likt for all lyd som rammer kroppen. Det er heller ikke teoretisk riktig, men i praksis fungerer det greit. Men dessverre kan man ikke måle 4-5 impulsresponser og lage et universelt gyldig datagrunnlag for å korrigere med FIR. Da står man igjen med to muligheter, å bruke korreksjonen som ren EQ eller akseptere at man introduserer feil med korreksjonen.
    På disse premissene er god lyd i hodetelefoner en umulighet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Skjønner. Sånn for nysgjerrighetens skyld, hvilke feil som introduseres er spesielt problematisk for opplevelsen av lyd og hvilke er vanskelige å fange opp?
    Det er ikke uvanlig at kroppen rammes av vidt forskjellige kombinasjoner av resonansene i rommet. Det som er fornuftig utvikling i tid for den ene er ikke nødvendigvis riktig for den andre
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.014
    Antall liker
    4.455
    Du snakker om all lyd som rammer kroppen som så viktig at man ikke bør kalibrere etter ørene. Men man kjenner jo ikke hodetelefonlyden i brystkassen eller hva? Mao det må være umulig å få til ok lyd med hodetelefoner i ditt univers.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Snickers og jeg er veldig uenig om bruk av dsp til å fremme gode musikalske opplevelser. Men vi brenner begge for gode musikkopplevelser formidlet på en best mulig måte.
    .
    Jeg opplever ikke at vi er uenige om målet.

    Uenighetene består vel i følgende:
    Jeg vil ha flere målepunkter. Du vil ha ett.
    Jeg vil ha ulik behandling av høyttaler og rom. Du ønsker å korrigere alt under ett.
    Jeg vil ikke gjøre korreksjon som bare er gyldig for ett punkt i rommet fordi hele kroppen lytter, og ved høye frekvenser er det relativt sett stor avstand mellom ørene. Du ønsker å holde deg til ett punkt fordi det er en forutsetning for full FIR-korreksjon.

    Er ikke det greit oppsummert?

    Jeg synes det er dumt om man erstatter selve diskusjonen med en metadiskusjon fordi jeg mener dette er prinsipielt interessant for alle.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Du snakker om all lyd som rammer kroppen som så viktig at man ikke bør kalibrere etter ørene. Men man kjenner jo ikke hodetelefonlyden i brystkassen eller hva? Mao det må være umulig å få til ok lyd med hodetelefoner i ditt univers.
    Man får ikke et massivt trykk, en vegg av lyd etc med hodetelefoner.

    Det viktigste med tolkning av lyden som rammer kroppen er at man får oversikt over hva som mangler i ørehøyde men ikke ellers på kroppen. Begynner man å løfte disse tingene blir det for mye på kroppen.

    Dette problemet vil man ikke få med hodetelefoner.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det viktigste med tolkning av lyden som rammer kroppen er at man får oversikt over hva som mangler i ørehøyde men ikke ellers på kroppen.
    Har man gjort noen forskning på hva slags respons de forskjellige delene av kroppen vil oppfatte som nøytralt jamført med ørene?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Har man gjort noen forskning på hva slags respons de forskjellige delene av kroppen vil oppfatte som nøytralt jamført med ørene?
    Ikke som jeg kjenner til, men det jeg har erfart selv er at rimelig jevn energi på kroppen oppleves nøytralt. Vi tåler helt fint at noe mangler i ørehøyde om det er tilstede andre steder på kroppen. Når vi forsøker å kompensere for mangler som bare eksisterer i ørehøyde oppleves det ofte svært pågående om vi begynner å kompensere.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vi tåler helt fint at noe mangler i ørehøyde om det er tilstede andre steder på kroppen.
    Jeg er veldig usikker på om jeg er enig om jeg skal tolke egne erfaringer, men liker forsåvidt å ha en relativt homogen boble. Det sagt kan jeg vanskelig forstå at ørene skal være sekundært prioritert, jeg hører temmelig lett mangler i respons som synliggjøres i en ettpunkts-måling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @Snickers-is

    Sitter og tenker. Du har jo beskrevet tidligere, åpent her, at du har synestesi. Kan det være individuelle oppfatninger av lyd knyttet til sensoriske avvik?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Det var ikke meningen at dette skulle forstås som at ørene er sekundære. Men mangler vi 6dB i ørehøyde, men ikke ellers på kroppen, og vi EQ- er opp 6dB så er jeg helt sikker på at folk vil oppleve det som svært feilkorrigert. Jeg har tidligere vært talsperson for at ørene har høyest prioritet, men når vi nærmer oss 200hz og nedover tror jeg dette opphører ganske raskt.

    Husk at de fleste av oss ikke er trent i å lytte uten kropp.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var ikke meningen at dette skulle forstås som at ørene er sekundære. Men mangler vi 6dB i ørehøyde, men ikke ellers på kroppen, og vi EQ- er opp 6dB så er jeg helt sikker på at folk vil oppleve det som svært feilkorrigert. Jeg har tidligere vært talsperson for at ørene har høyest prioritet, men når vi nærmer oss 200hz og nedover tror jeg dette opphører ganske raskt.

    Husk at de fleste av oss ikke er trent i å lytte uten kropp.
    Ja, er nok ikke helt overbevist. Synes det høres søkt ut at feks mageregionen oppfatter responsen på lik måte som feks hodeskallen eller ører
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandnessjøen
    Det var ikke meningen at dette skulle forstås som at ørene er sekundære. Men mangler vi 6dB i ørehøyde, men ikke ellers på kroppen, og vi EQ- er opp 6dB så er jeg helt sikker på at folk vil oppleve det som svært feilkorrigert. Jeg har tidligere vært talsperson for at ørene har høyest prioritet, men når vi nærmer oss 200hz og nedover tror jeg dette opphører ganske raskt.

    Husk at de fleste av oss ikke er trent i å lytte uten kropp.
    For å ta ett kjempe enkelt eksempel. Satt hos en kompis og følte han hadde MASSE bass. Tok føttene oppå bordet. All bass var borte.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandnessjøen
    Ja, men hva var responskurven i gulvet?
    Vi hadde dessverre ikke jordskjelv måleutstyr tilgjengelig for å få målt det.

    Poenget var bare at fra 200hz og ned begynner flere lytteorgan å reagere. Derfor ikke studio teknikere osv mikser med headsett. Kan tro/føle det er riktig mengde bass når mann mikser med headsett. Å så prøver mann å høre det på høyttalere, og da blir mann ofte overrasket over hvor mye mann har bommet på bassen.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.116
    Sted
    Tårnåsen
    Følger ikke helt siste siden med diskusjon. Er ikke lydtrykk bare lydtrykk uansett, målt i pascal et eller annet og deretter oversatt til dB over en referanseverdi?
    Men ører vs mage? Har alltid veldig lite forskjell i SPL i bassen i magehøyde vs ørehøyde, men stor forskjell avhengig av hvor magen og ørene beveger seg rundt i rommet som er omtrent på samme sted selv om magen er noen cm foran ørene disse dager, må innrømmes ;-)
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vi hadde dessverre ikke jordskjelv måleutstyr tilgjengelig for å få målt det.

    Poenget var bare at fra 200hz og ned begynner flere lytteorgan å reagere. Derfor ikke studio teknikere osv mikser med headsett. Kan tro/føle det er riktig mengde bass når mann mikser med headsett. Å så prøver mann å høre det på høyttalere, og da blir mann ofte overrasket over hvor mye mann har bommet på bassen.
    Greit nok, men det er jo ikke kartlagt noen responsparametere for de forskjellige kroppsdeler. Nekter å tro at føttene dine har samme hørselskurve som dine ører.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har alltid veldig lite forskjell i SPL i bassen i magehøyde vs ørehøyde, men stor forskjell avhengig av hvor magen og ørene beveger seg rundt i rommet.
    Jeg også, men uten at jeg har tatt spesielle hensyn. Så jeg etterlyser konkrete grenseverdier som validerer dette fenomenet.
     
    • Haha
    Reaksjoner: erk

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandnessjøen
    Greit nok, men det er jo ikke kartlagt noen responsparametere for de forskjellige kroppsdeler. Nekter å tro at føttene dine har samme hørselskurve som dine ører.
    @Snickers-is mener så vidt å huske fra DSP kurset i 2016 at du fortalte/tegnet opp litt om hvilke båndbredde kroppen oppfattet i forhold til trykk i luft (type "brystkassebass), hvilken båndbredde huden reagerer på osv?

    Men uansett. Helt nøyaktige parametere for de forskjellige kroppsdeler finnes nok ikke, men betyr ikke at vi ikke må hensynta det. Poengen er heller ikke at føttene har samme hørselskurve som ørene. Men hvis mann føler en hvis energi i gulvet via føttene, og mann kommer frem til at de er veldig merkbart fra f.eks 30-90hz. Så må mann hensynta dette når vi måler og EQ-er.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Helt nøyaktige parametere for de forskjellige kroppsdeler finnes nok ikke, men betyr ikke at vi ikke må hensynta det
    Nå kan man lett bli oppfattet som antagonistisk, bare si at det er jeg ikke.

    Men slik jeg leser dette både fra deg og @Snickers-is , er mye av argumentasjonen anekdotisk. Avviser ikke noe som helst, men å snakke om utrenede kropper og gulvbåren bassopplevelse er temmelig tynt imo. :) For å overbevise meg om at en god ett - punktsmåling betyr at alt annet du opplever innen en radius på 60cm blir feil må jeg ha mer. For jeg kjøper ikke at feks magen uten videre kan kompensere for manglende bass i ørehøyde. Det gjorde heller ikke snickers sin kropp da han testet Doin It Right av Daft Punk. Han hørte ikke 62Hz riktig på anlegget og var ikke overbevist om feilen før han testet med headset.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.067
    Antall liker
    4.116
    Sted
    Tårnåsen
    @Snickers-is mener så vidt å huske fra DSP kurset i 2016 at du fortalte/tegnet opp litt om hvilke båndbredde kroppen oppfattet i forhold til trykk i luft (type "brystkassebass), hvilken båndbredde huden reagerer på osv?

    Men uansett. Helt nøyaktige parametere for de forskjellige kroppsdeler finnes nok ikke, men betyr ikke at vi ikke må hensynta det. Poengen er heller ikke at føttene har samme hørselskurve som ørene. Men hvis mann føler en hvis energi i gulvet via føttene, og mann kommer frem til at de er veldig merkbart fra f.eks 30-90hz. Så må mann hensynta dette når vi måler og EQ-er.
    Skjønner fortsatt ikke... mulig jeg er helt på viddene nå men er ikke referansen tross alt innspillingen? Spiller det noen rolle da hvordan forskjellige kroppsdeler reagerer på musikken?? Disse kroppsdelene bør vel da reagere omtrent på samme måte som hvis de hørte på referansen (monitorene i studioet), dersom responsen i rommet vårt er tilsvarende som i innspillingen, der hvor vi har plassert kroppen (og mikrofonen)? Med forbehold om VEEELDIG stor kropp da..

    PS: Med litt ekstra stort stykke ribbe i morgen så tipper jeg at jeg utjevner både dipper og peaker over et ganske stort område rundt MLP faktisk. Det er i så fall gledelige nyheter!
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Ja @Soundmannen, jeg har gjort en del tester på dette, og kom frem til at de luftfylte kavitetene, altså hovedsaklig lunger og bihuler, typisk oppfatter lyd lenger opp i frekvens enn kroppen forøvrig. Typisk opp i området rundt 500Hz. Det er også viktig å skille mellom luftbåren lyd og vibrasjoner i gjenstander vi er i fysisk kontakt med. For det første fordi størrelsen på kontaktflaten og trykker varierer, samt at vi ikke har en direkte overføringsmodell mellom mekanisk vibrasjon og lydtrykk. Jeg har opplevd det samme som du beskrev, at bassen ligger i gulvet men ellers er nesten fraværende.

    @erk og @MakkinTosken husk at vi hele livet har lyttet og analysert lyd med nesten alt vi har av sanser. Vi har aldri trent på å vurdere hvordan lyd som treffer ørene skiller seg fra lyd som bare treffer kroppen.

    Jeg har også gjort eksperimenter med såkalte rumperistere, og undersøkt i hvilken grad de kan erstatte bass. Det viste seg at vi har svært stor grad av aksept for at bassen erstattes med vibrasjoner.

    Dersom man lar noen sitte i et rigget sete og spiller av musikk enten med bass eller bare rumperistere klarer folk typisk ikke å gjette systematisk riktig før de har fått oppleve forskjellen på de to i den aktuelle installasjonen. Folk som blir spurt om de hører bass når det ikke spilles bass nekter gjerne å tro at de ikke hører bass før de reiser seg opp. Jeg har kjørt eksperimentet med så høyt som 180Hz deling, og selv der er det få som tipper at de ikke hører bass.

    Hvordan frekvensresponsen til kroppen er vet jeg fint lite om, men det jeg kan si med sikkerhet er at den frekvensresponsen som ørene er blitt eksponert for opp gjennom livet er overveiende lik den kroppen er blitt eksponert for.

    Den forventning vi har til lyd i et gitt rom består derfor av en forventning til vibrasjoner og en forventning til lyd som i sum representerer riktig mengde. Har vi betydelige mangler i den taktile opplevelsen oppfatter vi det ofte som blodfattig, mens mangler vi det samme bare i ørehøyde reagerer vi overraskende lite på det.

    Men ørene våre er langt bedre enn kroppen til å vurdere tonalitet. Dersom lyden i ørehøyde uteblir kan vi lett oppfatte den tonaliteten hjernen forventer, selv om den avviker kraftig fra lyden som faktisk spilles. Heldigvis er de fleste instrumenter fulle av overtoner og ørene våre går derfor svært sjelden glipp av så mye informasjon at de ikke klarer å vurdere tonaliteten.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tok meg tid denne gangen og leste gjennom innlegget i sin helhet.

    Man har antydet at den opplevelsen av eufori mange opplever ved høye basstrykk kanskje settes i forbindelse med balansenerven og at disse taktile opplevelsene gir sensasjoner som kan ligne på de man eksempelvis opplever ved berg og dal bane. At rumperisteren kan erstatte denne sensasjonen er jeg overhodet ikke uenig i. Men å overføre dette til viktigheten av et homogen lydfelt er å strekke det langt Det er vel nærmest et bevis på at vi godt kan lures av inhomogen frekvensrespons, da denne "lyden" er sentrert og fokusert rundt en spesifikk del av kroppen. Mao opplevelsen av blodfattighet og det taktile er helt noe annet enn det å kunne erstatte det tonale med kroppen.

    For egen del synes jeg det ikke er vanskelig å skille ut mangelen av enkeltfrekvenser. Ja, om over/undertonetonestrukturen er er svært rik kan man kanskje lettere skjule dette, men å si at de fleste instrumenter er såpass dominert av harmoniske at vi enkelt kan erstatte grunntonen eller andre dominerende bitoner er i bestefall spekulativt. Jeg kom med et konkret musikkeksempel hvor du klart kunne skille ut mangelen. Men ikke før du faktisk hørte den gjennom et redskap med en mer korrekt bassrespons. Dette antar jeg ville kunne gjelde flere stykker om du A/B testet.

    Jeg vil snarere konkludere med at de som hevder at riktig frekvensbalanse og frekvensrespons i ørehøyde er underordnet, i svært liten grad har vært eksponert for dette og lytting over tid i et anlegg hvor responsen i ørehøyde er korrekt vil gjøre en bedre egnet til å avsløre feil og mangler i andre. Jeg kan fortsatt ikke se det bevist at et homogent lydfelt er viktig, ikke er det fremlagt noen grenseverdier heller. Det jeg ser er en sammenblanding av det taktile og de tonale egenskaper, men ingen klar forbindelse mellom disse.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.386
    Antall liker
    7.309
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jobbet stadig mer mot samme tilnærming som Snickers antyder, og opplever å få riktigst / mest opplevd nøytralt resultat ved å gjøre dette. Dette forutsetter jo at det faktisk ER forskjeller på målinger f.eks i øre/mage/kne-høyde for at det skal være noe vits. Har man f.eks et svært tungt akustisk dempet rom og/eller en hurv med subber slik at responsen allerede er uniform i store deler av rommet så har det jo mindre hensikt.

    Noen eksempler på vekting jeg har funnet å fungere bra, dette da primært for korreksjonen i bass (under 4-500hz):

    3 posisjoner i sofaen i ørehøyde (så venstre+senter+høyre) pluss mage på senterposisjonen for korrigering for et litt bredere område

    Øre + Mage + kne/rompehøyde hvis man ønsker best for en smalere sweetspot. Her har jeg egentlig ikke opplevd å trenge å vekte øret så veldig mye høyere. Har noen ganger kjørt dobbel måling av ørehøyde før jeg har snittet, men forskjellen blir ofte ikke så stor.

    Et eksempel:
    Grønt er hode, orange er mage og rød er kne/rompe.
    Her ser man at grønt ligger lavt mellom 130-300, mage er ca på riktig nivå, mens kne faktisk ligger et godt stykke over. Snittet viser et fornuftig nivå, og i dette tilfellet fungerte det også best å ikke løfte dette området, selv om en ren hodemåling ville antydet at det var behov for det.

    Dette er vel også et anekdotisk bevis, og det er sikkert mange forhold som gjør at dette kan bli riktig eller feil tilnærming, men vil anbefale å teste. Både å sjekke hvor stor variasjon man faktisk har i bassen i forskjellige høyder, og hvilket resultat man får ved å hensynta dette :)

    1640330926528.png
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.973
    Antall liker
    19.638
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jobbet stadig mer mot samme tilnærming som Snickers antyder, og opplever å få riktigst / mest opplevd nøytralt resultat ved å gjøre dette. Dette forutsetter jo at det faktisk ER forskjeller på målinger f.eks i øre/mage/kne-høyde for at det skal være noe vits. Har man f.eks et svært tungt akustisk dempet rom og/eller en hurv med subber slik at responsen allerede er uniform i store deler av rommet så har det jo mindre hensikt.

    Noen eksempler på vekting jeg har funnet å fungere bra, dette da primært for korreksjonen i bass (under 4-500hz):

    3 posisjoner i sofaen i ørehøyde (så venstre+senter+høyre) pluss mage på senterposisjonen for korrigering for et litt bredere område

    Øre + Mage + kne/rompehøyde hvis man ønsker best for en smalere sweetspot. Her har jeg egentlig ikke opplevd å trenge å vekte øret så veldig mye høyere. Har noen ganger kjørt dobbel måling av ørehøyde før jeg har snittet, men forskjellen blir ofte ikke så stor.

    Et eksempel:
    Grønt er hode, orange er mage og rød er kne/rompe.
    Her ser man at grønt ligger lavt mellom 130-300, mage er ca på riktig nivå, mens kne faktisk ligger et godt stykke over. Snittet viser et fornuftig nivå, og i dette tilfellet fungerte det også best å ikke løfte dette området, selv om en ren hodemåling ville antydet at det var behov for det.

    Dette er vel også et anekdotisk bevis, og det er sikkert mange forhold som gjør at dette kan bli riktig eller feil tilnærming, men vil anbefale å teste. Både å sjekke hvor stor variasjon man faktisk har i bassen i forskjellige høyder, og hvilket resultat man får ved å hensynta dette :)

    Vis vedlegget 775122
    Grønn er hodet…. Tror mange kjenner seg i igjen der🤪 God jul😀
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.837
    Antall liker
    11.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det kan man, men man kan ikke gjøre noe individuelt for ulike målepunkter. Korreksjonen vil være lik for alle punkter i rommet.

    Derfor er man avhengig av å begrense denne typen modifikasjon av responsen til det som er likt for all lyd som rammer kroppen. Det er heller ikke teoretisk riktig, men i praksis fungerer det greit. Men dessverre kan man ikke måle 4-5 impulsresponser og lage et universelt gyldig datagrunnlag for å korrigere med FIR. Da står man igjen med to muligheter, å bruke korreksjonen som ren EQ eller akseptere at man introduserer feil med korreksjonen.
    God Jul i stova :)

    Har ingen problemer med å forstå at en lytter med hele kroppen. F.eks når en kjenner tromme i brystkassa. Både skarptromme og basstromme.

    Har målt flere steder i lyttepos, men dette er såpass jevnt egentlig at jeg kan forhold meg til en måling i hodehøyde.

    Forstår innlegget ditt der til at med FIR så kan en kun forholde seg til en impulsrespons for at ting skal være korrekt.
    Men en impulsrespons inneholder samme info som en frekvensrespons via Fourier.
    Ser ikke helt problemet med at en likevel med FIR da kan korrigere med flerpunktsmåling i bassområdet?

    Eller mener du at en mattematisk og teoretisk ikke er mulig å korrigere slik? En må "jukse"?
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandnessjøen
    Skjønner fortsatt ikke... mulig jeg er helt på viddene nå men er ikke referansen tross alt innspillingen? Spiller det noen rolle da hvordan forskjellige kroppsdeler reagerer på musikken??
    Studio teknikere lytter også med fysiske høyttalere og lytter med kroppen. Ja de bruker kanskje mindre høyttalere, og di virkelig proffe bruker 2-3 forskjellige monitorer da en av di ofte er større membran (kanskje med sub) som di lytter på inn i mellom for å sjekke bass.

    Husk også at studio teknikere har dette som en vanlig jobb, og har lang erfaring og trening. De er trent til å høre disse forskjellene og kan kompensere for det. Men dette krever mye erfaring og trening.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    443
    Antall liker
    118
    Hvordan løser dere utfordringen med å plassere mikrofonen forskjellige steder? Mikrofonstativ?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har jobbet stadig mer mot samme tilnærming som Snickers antyder, og opplever å få riktigst / mest opplevd nøytralt resultat ved å gjøre dette. Dette forutsetter jo at det faktisk ER forskjeller på målinger f.eks i øre/mage/kne-høyde for at det skal være noe vits. Har man f.eks et svært tungt akustisk dempet rom og/eller en hurv med subber slik at responsen allerede er uniform i store deler av rommet så har det jo mindre hensikt.

    Noen eksempler på vekting jeg har funnet å fungere bra, dette da primært for korreksjonen i bass (under 4-500hz):

    3 posisjoner i sofaen i ørehøyde (så venstre+senter+høyre) pluss mage på senterposisjonen for korrigering for et litt bredere område

    Øre + Mage + kne/rompehøyde hvis man ønsker best for en smalere sweetspot. Her har jeg egentlig ikke opplevd å trenge å vekte øret så veldig mye høyere. Har noen ganger kjørt dobbel måling av ørehøyde før jeg har snittet, men forskjellen blir ofte ikke så stor.

    Et eksempel:
    Grønt er hode, orange er mage og rød er kne/rompe.
    Her ser man at grønt ligger lavt mellom 130-300, mage er ca på riktig nivå, mens kne faktisk ligger et godt stykke over. Snittet viser et fornuftig nivå, og i dette tilfellet fungerte det også best å ikke løfte dette området, selv om en ren hodemåling ville antydet at det var behov for det.

    Dette er vel også et anekdotisk bevis, og det er sikkert mange forhold som gjør at dette kan bli riktig eller feil tilnærming, men vil anbefale å teste. Både å sjekke hvor stor variasjon man faktisk har i bassen i forskjellige høyder, og hvilket resultat man får ved å hensynta dette :)

    Vis vedlegget 775122
    Jeg må innrømme at jeg nok ikke aksepterer konklusjonen. Jeg betrakter konklusjonen din mer som en beleilig fallitterklæring. At man ikke uten videre kan løfte dette området er ikke det samme som om at ikke det hadde vært bedre om responsen i området hadde vært jevnere. Kanskje ikke eq er svaret, men å lene seg på at responsen rundt andre kroppsdeler kan veie opp kjøper jeg rett og slett ikke. Ihvertfall ikke slik du presenterer det.

    Stemmen vår er for meg et bevis på at resonanser i bryst, gane og andre hullrom varierer såpass mye fra menneske til menneske at det umulig kan gi oss et entydig svar på at responsen må være homogen rundt hele kroppen. Hørselen vår derimot fremviser veldig lik respons fra menneske til menneske og er dessuten spesialisert for oppgaven. At øret kan registrerer lydenergi fra andre kroppsdeler er uomtvistelig, alle som har hørt opptak av sin egen stemme vil innse det. Men det er ikke det samme som å si at frekvenskurven som treffer oss bør være mest mulig lik hele veien fra topp til tå. Jeg mener responsen rundt hodet bør være satt i høysetet.

    Inntil det foreligger konkrete data som motstrider mine egne erfaringer ser jeg med stor skepsis til denne tilnærmingen og forståelsen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    @MakkinTosken du har jo mulighet til å eksperimentere rundt dette selv også. Hva du eller andre "kjøper" ut fra gjetning er jo sånn sett ikke interessant verken for meg, andre generelt eller en gang deg selv.

    Min erfaring er at når vi kompenserer diper som kun eksisterer i ørehøyde oppleves det helt feil. Når man i stedet gjør snitt i høyden faller brikkene på plass.

    Når Sigberg opplever nøyaktig det samme, og vi begge har startet med utgangspunkt i å kompensere kun i ørehøyde kan det neppe kalles en fallitterklæring, men snarere systematisk jobbing mot en løsning som er logisk underbygget.

    Når det gjelder overharmoniske mener jeg ikke at de skal erstatte tilstedeværelse av bass, men at dersom vi har en dip i et gitt punkt i ørehøyde vil typisk opplevelsen av energi komme fra kroppen mens øret vurderer tonaliteten basert på overtonene.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.240
    Antall liker
    40.608
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Min erfaring er at når vi kompenserer diper som kun eksisterer i ørehøyde oppleves det helt feil. Når man i stedet gjør snitt i høyden faller brikkene på plass.
    Men jeg kan ikke se at du har bevist annet en at man skal være varsom med visse typer kompenseringer i responsen. Et integral av responsen over større område vil kunne gi deg en mer moderat punktkorrigering, det er ikke det samme som at beina hører det samme som ørene, snarere tvert i mot.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    God Jul i stova :)

    Har ingen problemer med å forstå at en lytter med hele kroppen. F.eks når en kjenner tromme i brystkassa. Både skarptromme og basstromme.

    Har målt flere steder i lyttepos, men dette er såpass jevnt egentlig at jeg kan forhold meg til en måling i hodehøyde.

    Forstår innlegget ditt der til at med FIR så kan en kun forholde seg til en impulsrespons for at ting skal være korrekt.
    Men en impulsrespons inneholder samme info som en frekvensrespons via Fourier.
    Ser ikke helt problemet med at en likevel med FIR da kan korrigere med flerpunktsmåling i bassområdet?

    Eller mener du at en mattematisk og teoretisk ikke er mulig å korrigere slik? En må "jukse"?
    God jul til deg også!

    Med FIR må man enten ha en målt impulsrespons eller lage en såkalt minimum fase versjon. Når man lager snitt av flere kurver blir det typisk mest korrekt å lage en minimum fase impulsrespons basert på snittet. Da mister man en del detaljer fra selve målingene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Men jeg kan ikke se at du har bevist annet en at man skal være varsom med visse typer kompenseringer i responsen. Et integral av responsen over større område vil kunne gi deg en mer moderat punktkorrigering, det er ikke det samme som at beina hører det samme som ørene, snarere tvert i mot.
    Prøv selv da vel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn