Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    983
    Antall liker
    698
    Prøv med noe som ikke er for dyrt i første omgang. Enheter som minidsp kan du sette til å kun regulere enkelte frekvensområder. Bruker du balansert eller ubalansert kabling og hvilket budsjett er aktuelt?
    Jeg bruger balanceret. Jeg vil gøre det så billigt som muligt. Det skal ikke koste det sammen som mit forstærker sæt (ARC REF% og Audiaflight FL100 ).
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.811
    Antall liker
    3.299
    Torget vurderinger
    0
    ...jeg må leve med, at jeg har et lækkert anlæg, der måler ad helvede til i mit rum ;)
    Så hvordan måler den bassen som du ønsker å korrigere? En kurve kan være greit å se på...
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    983
    Antall liker
    698
    Denne gjør jo en fantastisk jobb.
    Kan både brukes automatisk og manuelt.

    Lidt længere oppe i tråden bliver der skrevet, at den måske ikke er så god?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.244
    Antall liker
    40.611
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Lidt længere oppe i tråden bliver der skrevet, at den måske ikke er så god?
    Om du stiller spørsmål slik, får du dessverre tusen forskjellige svar. 😁 Bedre å lete på egenhånd og lese hva andre gjør. Jeg har jo tipset deg om noen produkter som ikke koster meget, bare for å bli litt kjent med leken og starte et sted.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    983
    Antall liker
    698
    Jo den er god, men best ved å bruke den manuelt.
    Så du mener, at den er god nok til at sætte mellem min for/effektforstærker og korrigere frekvenser under 150, uden den påvirker lyden opefter? Jeg kan se der er en billig i sverige, så måske skulle jeg købe den.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    9.312
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener, at den er god nok til at sætte mellem min for/effektforstærker og korrigere frekvenser under 150, uden den påvirker lyden opefter? Jeg kan se der er en billig i sverige, så måske skulle jeg købe den.
    Den er en fin måte å komme i gang på.
    DAC som sitter i den er fanden ikke gal den heller.
    Sammenlignet den med Burson 160. Litt mer frempå en Burson.
    Men som jeg sier en fin måte å komme igang på. Det var slik jeg startet jakten.
    PS:
    Men vi brukte REW for å få det best til.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    720
    Sted
    Bergen
    Bare for å si det, hvis man kan dempe alle direkterefleksjonsflater under 200-600Hz og returnere det over diffusert, samt få kontroll på bassen/subbassen, burde man vel være i mål. Er det noen klare anbefalinger som sier at man bør dempe ett rom over dette presens område? Det gjør de ikke lengre i studio/pro kretser! Vel nødvendigvis noe førsterefleksjonspunkter hvis sideveggene er tett på.....
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    God bedring hvis du tror man kan eliminere en diger resonans i 30-40 Hz-området ved å flytte høyttalere eller mikrofon noen cm.
    Gidd å lese innleggene du kommenterer i det minste da.

    POB uttalte at det kan være lurt å finne årsaken til problemet, at det kan man finne ved å flytte på høyttalerne og gjøre mye målinger, samt at man bør være varsom med å gå på slike problemer med DSP alene.

    Han har rett, og om du kan en millimeter om signalbehandling så vet du også at dette stemmer.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.244
    Antall liker
    40.611
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    samt at man bør være varsom med å gå på slike problemer med DSP alene
    Har en 25,6Hz og følgelig en på 51 som står temmelig støtt, hvor mener du jeg kan flykte fra disse uten å forlate rommet? Klart klarer å begrense 51Hz noe med plassering, men verken 25Hz eller den økende dippen rundt 65Hz gjør dette til et reelt alternativ. Jeg har som kanskje noen vet i flere år søkt løsning ved å flytte møbler og kropp rundt med begrenset hell.

    Nei, jeg utøver verken varsomhet eller måtehold når jeg tar disse to toppene og begrenser deres utslag og opplevelsen jeg sitter igjen med levner liten tvil om at dette er den beste metoden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Har en 25,6Hz og følgelig en på 51 som står temmelig støtt, hvor mener du jeg kan flykte fra disse uten å forlate rommet? Klart klarer å begrense 51Hz noe med plassering, men verken 25Hz eller den økende dippen rundt 65Hz gjør dette til et reelt alternativ. Jeg har som kanskje noen vet i flere år søkt løsning ved å flytte møbler og kropp rundt med begrenset hell.

    Nei, jeg utøver verken varsomhet eller måtehold når jeg tar disse to toppene og begrenser deres utslag og opplevelsen jeg sitter igjen med levner liten tvil om at dette er den beste metoden.
    Det er noe essensielt med formuleringen "man bør være varsom". Det er ikke det samme som "man kan ikke røre slike problemer med DSP".

    I ditt tilfelle er det ikke usannsynlig at du får disse resonansene som følge av dybden på rommet. 51Hz er jo da, som du indirekte påpeker, n2 av den fundamentale (som jeg går ut i fra ligger på 25,6Hz). Den laveste fundamentale du kan få i dette tilfellet er en halv bølgelengde mellom fra og bakvegg i rommet (gitt subenes plassering osv). Det skulle normalt bety at rommet er 6,65 dypt.

    Gitt at det er en slik mode, og bare den, betyr det at den alltid er i fase med høyttalerne (subene), og den skal være tildels aktiv i hele dybden på rommet, selv om intensiteten vil variere noe. Effekten av EQ i slike tilfeller er ofte relativt god.

    Når du går på med EQ vil du ødelegge noe for transientgjengivelsen, men ved 25Hz er ikke det akkurat noe å bekymre seg for, heller ikke ved 51Hz, i vertfall ikke om man sammenlikner med ulempen ved å ha store avvik. Men en god ide kan være å ikke EQ-e 100%. 100% EQ har en tendens til å føles ganske "overkorrigert", og det er ikke et tegn på at man ikke liker perfekt lyd, men bare et tegn på at lyden ikke er perfekt.

    Selve moden befinner seg i en stor del av rommet og har stor fysisk utbredelse. Ofte er det en interaksjon med andre moder som går i andre retninger, samt deler av direktelyden fra høyttalerne. Summen av dette gjør at lydfeltet vi utsettes for har store variabler, og det er først når man har kartlagt energien til en gitt frekvens i et stort område, spesielt det som dekker hele kroppen, men gjerne også noe utenfor dette feltet, at man kan se etter trender som taler for hard EQ.

    Så poenget er at i ditt tilfelle mistenker jeg at du finner igjen dette fenomenet ved gulvet, i ørehøyde, hele veien i mellom, litt foran lytteposisjonen, litt bak, til sidene osv. Det gjør at korreksjonen du gjør er universelt riktig for all energien kroppen utsettes for. Siden korreksjonen alltid er universelt gyldig er det dermed viktig at den er universelt riktig.

    Og dersom modene og direktelyden er i fase er "fotavtrykket" til et EQ-punkt som er satt riktig ganske likt som fotavtrykket til problemet som skal rettes, men altså da omvendt. Dersom de to er 100% like (men omvendte) kan man EQ-e 100% uten problem, men denne "ganske" kan utgjøre en faktor av en viss størrelse, og den taler for å moderere seg litt.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.244
    Antall liker
    40.611
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har en skepsis til frislipp av såkalt romkorrigering og foretar verken mer eller mindre enn jeg strengt tatt må. Å dra frem kun disse to er selvfølgelig en grov overforenkling av det som skjer under 150Hz i dette rommet, men etter utallige forsøk med plassering, har omsider gjort at jeg har funnet det jeg tror er sweetspoten og hvor jeg best kan implementere eq ute signalovergrep.

    Jeg deler ikke din oppfatning om at transientgjengivelsen en gang er verdt og nevne i området vi diskuterer og for attenuasjon av rommets grunnresonans - mitt fokus er nærmest utelukkende rettet mot frekvensresponsen.

    Når det gjelder denne toppen ved 35Hz som temaet startet med, var jeg heller derfor aldri i tvil om at eq kunne ha bedret hans situasjon. Klart det ble raskt glemt at han faktisk ikke hadde dsp og i sin iver på å teste sin kjendisstatus ble det god dag mann økseskaft fra @Bx . Men i din iver etter å nagle @Bx til veggen kommer du også med irrelevant teoretisk viss vass.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Jeg deler ikke din oppfatning om at transientgjengivelsen en gang er verdt og nevne i området vi diskuterer og for attenuasjon av rommets grunnresonans - mitt fokus er nærmest utelukkende rettet mot frekvensresponsen.
    Jeg har allikevel en mistanke om at du deler min oppfatning. Det er ofte sånn at en romresonans bruker tid på å bygges opp. Transienter som inneholder den aktuelle frekvensen, men i bare én periode, vil som regel drukne fullstendig og oppleves totalt blodfattige når man EQ-er hardt for slike ting. Man blir stående med frekvenser som rett og slett ikke rekker å komme i gang. Her kan FIR gjøre en forskjell, men også der bør man gå frem med forsiktighet.

    Feilen som er vanligst er at man slår sammen flere moder og forsøker å rydde ved å EQ med halv-høy Q med frekvensresponsen for øyet. Da modifiserer man tidsdomenet en del, men det henger ikke særlig godt sammen med måten rommet modifiserer tidsdomenet.

    Når det gjelder denne toppen ved 35Hz som temaet startet med, var jeg heller derfor aldri i tvil om at eq kunne ha bedret hans situasjon. Klart det ble raskt glemt at han faktisk ikke hadde dsp og i sin iver på å teste sin kjendisstatus ble det god dag mann økseskaft fra @Bx . Men i din iver etter å nagle @Bx til veggen preiker du plutselig over deg du også, med irrelevant teoretisk pjatt.
    Jeg mener å ha ryggdekning for det jeg skriver, selv om det er forenklet for å kunne være forståelig for de fleste. Hva sånn helt konkret mener du var galt?
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.244
    Antall liker
    40.611
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg mener å ha ryggdekning for det jeg skriver, selv om det er forenklet for å kunne være forståelig for de fleste. Hva sånn helt konkret mener du var galt?
    Det hevet over en hver tvil at du med din besettelse kan trekke enhver esoterisk problemstilling opp av din bunnløse hatt og målbinde meg kvikt....kanskje. Men jeg er en praktisk mann hvis hovedoppgave er å sette opp et tilfredstillende anlegg i min stue. Denne oppgaven inkluderer å sortere ut relevant informasjon i et bunnløst hav av "apropoer" og "faktisk".

    1640157170440.png

    Så til ditt spørsmål... Jeg hevder du besvarer det selv. "Når du går på med EQ vil du ødelegge noe for transientgjengivelsen, men ved 25Hz er ikke det akkurat noe å bekymre seg for, heller ikke ved 51Hz"

    Så konklusjonen må være, gå på med eq i bass til responsen oppleves som god.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.387
    Antall liker
    7.317
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror MakkinTosken og Snickers er ganske enige, den ene er bare litt mer opptatt av teorien bak enn den andre :)

    Jeg synes det er veldig interessant å lese Snickers sine innlegg, men personlig er jeg mer av en prøve-meg-frem-type, så ender jeg ofte ETTERPÅ med å lese meg opp og forstå hvorfor noe funker. Burde sikkert av og til vært motsatt, men folk er forskjellige i sin tilnærming, og det må vel være greit tenker jeg. :)
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.244
    Antall liker
    40.611
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror MakkinTosken og Snickers er ganske enige, den ene er bare litt mer opptatt av teorien bak enn den andre :)
    Du kan kanskje si at min slukrist er adskillig mer grovmasket enn Herr isen sitt. 😁 Så kan man godt diskutere hvem av oss som har kummen mest full av dritt som må fjernes før oppvasken tas og beina kan legges høyt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Jeg har også opplevd mye av det samme som Sigberg beskriver, altså at man finner forankring i teorien i ettertid. Min tilnærming er nok mer praktisk enn mange tror.

    Svaret mitt er nok skrevet med tanke på at når noen spør direkte så tror jeg at de ønsker et utfyllende svar, og da vil jeg være så presis jeg kan. Hvis et slikt svar skumleses tror jeg man får svært lite ut av det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.014
    Antall liker
    4.455
    Jeg fant en måling som jeg har liggende, som har en resonanstopp i bassen tilsvarende det vi diskuterer her. Den har jeg utsatt for en minimum fase frekvenskorreksjon under 100 Hz.

    frespons før og etter.jpg

    Snickerse hevder at transientresponsen ofte blir verre av å korrigere. Her er step-responsen før korreksjon:
    step response måling.jpg


    Step respons etter korreksjon:
    step response eva.jpg


    Jeg viser dem ikke oppå hverandre her, fordi de har forskjellig nivå. Har i stedet forstørret simuleringen, slik at grafene er ca like store. Den store toppen ved 125 ms og etterfølgende ringing er redusert. Peaken ligger ved ca 47 Hz som tilsvarer en periode på drøyt 20 millisekunder. Det samsvarer bra med ringingen som vi ser i step-responsen, og det er ikke en tilfeldighet at denne ringingen har kraftig redusert nivå etter korreksjon.

    Denne korreksjonen er gjort med FIR, der korreksjonen kan formes med stor presisjon. Når man forsøker å gjøre noe tilsvarende med tradisjonell EQ, blir nøyaktigheten dårligere både i tidsdomenet og frekvensdomenet. Man må nøye seg med noe mer moderate forbedringer, men effekten vil i tilfeller som dette være både stor og positiv. Så det er ingen som helst grunn til å nøle.

    Bottom line: hvis man tar ned en stor topp i den dypeste bassen (som her, og i caset vi diskuterer), og gjør det med rimelig presisjon, så vil det gi betydelige forbedringer .. ti av ti ganger. Som regel også betydelige forbedringer i transientresponsen som her. Så det er bare å dra ned denne peaken.

    Alle disse kurvene er 100% ufiltrert. Simulert resultat etter korreksjon er like pålitelig som selve målingen.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Prøvede mine første res målinger i dag. Reduseres boost i bassen ned til 3db ved 25. tok ned en topp ved 250 (3db) og lidt boost ved 500.
    Der sker et eller andet underligt ved ca 10k (mikrofon kalibrering???).
    Altec A5 m. 18 bbl sub.
    Screen Shot 2021-12-22 at 12.39.04.png
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    895
    Sted
    Sandnessjøen
    Prøvede mine første res målinger i dag. Reduseres boost i bassen ned til 3db ved 25. tok ned en topp ved 250 (3db) og lidt boost ved 500.
    Der sker et eller andet underligt ved ca 10k (mikrofon kalibrering???).
    Altec A5 m. 18 bbl sub.
    Vis vedlegget 774547
    Ha skala fra 45-140db med 5db mellom linjene. Er litt enklere å se da hva som foregår. Litt vanskelig med 50db mellom linjene :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.014
    Antall liker
    4.455
    ^^ Det kan ses ut som det oppstår resampling ett eller annet sted i løpet av målingen din, kjartanb.

    Sett alle enheter (lydkort, mikrofon) med 48kHz som default i Windows - og mål på den frekvensen. Så kanskje det går seg til.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Det kan ses ut som det oppstår resampling ett eller annet sted i løpet av målingen din, kjartanb.

    Sett alle enheter (lydkort, mikrofon) med 48kHz som default i Windows - og mål på den frekvensen. Så kanskje det går seg til.
    Jeg køre med et meget primitivt setup. Ikke lydkort men apple laptop til apple Tv som er kopled til Dac. Det må være feil i det crossover jeg bruker nu. Derfor massivt drop fra ca 10K. Har en gammel JBL bullet som jeg kan kople opp. Men ok hører ikke så meget over 10k (alder, pistoler og rifler).
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    @steinost forstår godt. :) Jeg skulle vise hele grafen. her ny måling kun 12db mot sub. ingen eq sub men lidt ved 250, 500 og 1500. oppgraderte rew.
    mæling med div parametrisk, 12db sub.jpg
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    dette er allt i lytteposisjon. Ingen tiltak i rommet annet end Lper, Cder og 2-3000 bøker.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Dette drop passer faktisk. Hadde glemt det. Altec 299-8A har den freq.response. Mine 604-8G klarer seg bedre i toppen m. 1" driver. Nu når jeg kan måle må jeg prøve både JBL 075 og Heil AMT i toppen.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Når du går på med EQ vil du ødelegge noe for transientgjengivelsen, men ved 25Hz er ikke det akkurat noe å bekymre seg for, heller ikke ved 51Hz, i vertfall ikke om man sammenlikner med ulempen ved å ha store avvik. Men en god ide kan være å ikke EQ-e 100%. 100% EQ har en tendens til å føles ganske "overkorrigert", og det er ikke et tegn på at man ikke liker perfekt lyd, men bare et tegn på at lyden ikke er perfekt.
    I hvilken grad gjelder dette for korrigering i nærfelt av driver? Vil du også i nærfelt være forsiktig med å korrigere til flat respons? Aktuelt for min del ifm korreksjon av topphornet som virker fra 560hz og til topps. Korrigert flatt i nærfelt, og kun dratt ned et par toppet i lytteposisjon samt tiltet litt ned oppover i frekvens.

    Mvh Ivan 🙂
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bottom line: hvis man tar ned en stor topp i den dypeste bassen (som her, og i caset vi diskuterer), og gjør det med rimelig presisjon, så vil det gi betydelige forbedringer .. ti av ti ganger. Som regel også betydelige forbedringer i transientresponsen som her. Så det er bare å dra ned denne peaken.
    Hvis du måler før og etter EQ punkt i REW og ser feks på vannfall, så vil du vel se at du har redusert nivået på den frekvensen på de første titalls millisekunder før steady-state har bygget seg opp?

    Jeg tenker at step-respons for hele frekvensspekteret blir misvisende fordi den domineres av de høye frekvensene i starten uansett og dermed ikke sier oss noe fornuftig om impulsresponsen i bassen. Eller tar jeg feil her?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.014
    Antall liker
    4.455
    Steady-state vil ikke bygge seg opp til gamle høyder, hvis det er det du mener. Steady-state er det nivået vi ser i frekvensresponsen.

    Korreksjonen demper halen. Korreksjonen ser sånn ut: (toppen ligger mye høyere enn vi ser her). Så det skjer ingen ting umiddelbart, men etter den første pulsen blir halen med 47 Hz svingninger dempet av halen du ser i korreksjonsfilteret.

    korreksjon.jpg


    Impulsresponsen blir dominert av høye frekvenser. Step-responsen forteller mye mer om hva som foregår nedover., men den viser ikke alt som foregår. F.eks. vil firkantpulser på ulike frekvenser kunne avdekke ting som man ikke ser med det blotte øyet i step-responsen.

    Var det svar på spørsmålet ditt?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    9.312
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @steinost forstår godt. :) Jeg skulle vise hele grafen. her ny måling kun 12db mot sub. ingen eq sub men lidt ved 250, 500 og 1500. oppgraderte rew.
    Vis vedlegget 774575
    Lag hele målebilde bare opp til 500hz.
    Inndelingen til venstre fra 40 db opp til 100db.
    Har ikke brukt for ned til -60db grafen blir for utydelig.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sådan set ikke meget forstand på dette. Var stort sett default oppsett. Dette er kun starten på denne øvelse for meg. Startede minidsp opp for nogen dager siden og REW i dag. Skal ferdiggjøre sub nr 2 snart og spille subber i stereo kan da prøve at dele høyere. Hva er de almindeligeste resonanser og drop out fra rommet? Gulv, loft og vegger? Jeg har et noenlunde L formet rom, meget godt dempet med bøker, lper osv. Spiller ned stilken på L-et. 8-9m knapp 4m bredt er rund 6-7m på den korte led, ca 2,5m tak høyde. Oppsettet ser sådan ut. Har classe A mosfet -, rør-, klasse d- chip amps osv. Kunne godt tenke meg at prøve 4veis aktivt med en minidsp til.
    FB1120ED-89D7-4AE0-B03D-CB620CF3740C.jpeg
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    basskassen på 320L som vi bar ned i kjelleren forleden ser lille ut plassert mellom VOTene :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    ^^ Det kan ses ut som det oppstår resampling ett eller annet sted i løpet av målingen din, kjartanb.

    Sett alle enheter (lydkort, mikrofon) med 48kHz som default i Windows - og mål på den frekvensen. Så kanskje det går seg til.
    Hvorfor 48khz? Hvorfor ikke 44.1 eller annet oppover?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.406
    Antall liker
    16.638
    Sted
    Østfold
    Jeg fant en måling som jeg har liggende, som har en resonanstopp i bassen tilsvarende det vi diskuterer her. Den har jeg utsatt for en minimum fase frekvenskorreksjon under 100 Hz.

    Vis vedlegget 774516
    Snickerse hevder at transientresponsen ofte blir verre av å korrigere. Her er step-responsen før korreksjon:
    Vis vedlegget 774517

    Step respons etter korreksjon:
    Vis vedlegget 774518

    Jeg viser dem ikke oppå hverandre her, fordi de har forskjellig nivå. Har i stedet forstørret simuleringen, slik at grafene er ca like store. Den store toppen ved 125 ms og etterfølgende ringing er redusert. Peaken ligger ved ca 47 Hz som tilsvarer en periode på drøyt 20 millisekunder. Det samsvarer bra med ringingen som vi ser i step-responsen, og det er ikke en tilfeldighet at denne ringingen har kraftig redusert nivå etter korreksjon.

    Denne korreksjonen er gjort med FIR, der korreksjonen kan formes med stor presisjon. Når man forsøker å gjøre noe tilsvarende med tradisjonell EQ, blir nøyaktigheten dårligere både i tidsdomenet og frekvensdomenet. Man må nøye seg med noe mer moderate forbedringer, men effekten vil i tilfeller som dette være både stor og positiv. Så det er ingen som helst grunn til å nøle.

    Bottom line: hvis man tar ned en stor topp i den dypeste bassen (som her, og i caset vi diskuterer), og gjør det med rimelig presisjon, så vil det gi betydelige forbedringer .. ti av ti ganger. Som regel også betydelige forbedringer i transientresponsen som her. Så det er bare å dra ned denne peaken.

    Alle disse kurvene er 100% ufiltrert. Simulert resultat etter korreksjon er like pålitelig som selve målingen.
    Hvordan ser dette ut i en frekvens, tid, spl wavelet, og hvordan endrer denne seg når du flytter mic til en annen plass?

    Litt usikker på hvorfor du blander transientgjengivelse pr frekvens i lydfelt med steprespons i ett punk, men du kan kanskje forklare?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn