Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Får spørre litt her som det er mange måleguruer.
    Hva slags filter bruker dere til xover, og er det egentlig noe i veien for å bare bruke shelvingfiltre ?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Får spørre litt her som det er mange måleguruer.
    Hva slags filter bruker dere til xover, og er det egentlig noe i veien for å bare bruke shelvingfiltre ?
    Disse hyllene har en satt gain og amplituden på signalet vil ikke gå mot null over/under delefrekvens som vanlige delefilter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Jeg venter min første subwoofer og har i den forbindelse noen spørsmål om hvordan man best integrerer en sub med hjep av REW. I målingen jeg har lagt ved under tenker jeg meg at det vil være natrulig å dele subwooferen på rundt 60 hz. Slik tar høyttalernen over der suben slutter. Men er det andre måter å gjøre dette på? I hvor stor grad kan man la subwoofer og høyttalere spille sammen? I eksempelet under plager det meg at det er en dip mellom 130 og 170 hz. Vil det kunne være en løsning å sette suben så høyt at jeg kan minimere dipen mellom 130Hz og 170Hz? I dette tilfelle vil jo høyttalere og sub dele en ganske bred frekvenskurve. Gitt at det fungerer dårlig, vil det likevel kunne være en løsning å jobbe frem en frekvenskurve fra høyttalerne hvor bassen ligger lavere enn der suben spuller, men likevel skjærer gjennom med en peak? Altså - at det jeg får til er å bli kvitt dipen i eksmpelet under ved å flytte rundt på høyttalerne, men ikke klarer å unngå en peak i dypere frekvens ....

    Smoothing 1/12

    eksempel på integrering.jpg
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg venter min første subwoofer og har i den forbindelse noen spørsmål om hvordan man best integrerer en sub med hjep av REW. I målingen jeg har lagt ved under tenker jeg meg at det vil være natrulig å dele subwooferen på rundt 48 hz. Slik tar høyttalernen over der suben slutter. Men er det andre måter å gjøre dette på? I hvor stor grad kan man la subwoofer og høyttalere spille sammen? I eksempelet under plager det meg at det er en dip mellom 130 og 170 hz. Vil det kunne være en løsning å sette suben så høyt at jeg kan minimere dipen mellom 130Hz og 170Hz? I dette tilfelle vil jo høyttalere og sub dele en ganske bred frekvenskurve. Gitt at det fungerer dårlig, vil det likevel kunne være en løsning å jobbe frem en frekvenskurve fra høyttalerne hvor bassen ligger lavere enn der suben spuller, men likevel skjærer gjennom med en peak? Altså - at det jeg får til er å bli kvitt dipen i eksmpelet under ved å flytte rundt på høyttalerne, men ikke klarer å unngå en peak i dypere frekvens ....

    Smoothing 1/12

    Vis vedlegget 760022
    At de overlapper så langt opp KAN i teorien funke, men mest sannsynlig ikke.

    Det beste er jo naturligvis å ha mulighet til høypass på høyttalerne og litt EQ-muligheter oppover. Slik det ser ut nå og med antagelse om at du ikke har noe EQ/høypass, så kan du nok fint la den spille opp til 60-70 hvertfall (der det begynner å rulle av). Du ønsker høyere nivå i bunn, så å ikke kjøre den inn før ved 50hz vil gi for lavt nivå, og en dipp mellom 50-70hz. Så hvis du får blendet inn subben så den gir deg en ganske flat kurve her som ligger på 95-98dB fra rundt 100hz og så langt ned som subben henger med.
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    At de overlapper så langt opp KAN i teorien funke, men mest sannsynlig ikke.

    Det beste er jo naturligvis å ha mulighet til høypass på høyttalerne og litt EQ-muligheter oppover. Slik det ser ut nå og med antagelse om at du ikke har noe EQ/høypass, så kan du nok fint la den spille opp til 60-70 hvertfall (der det begynner å rulle av). Du ønsker høyere nivå i bunn, så å ikke kjøre den inn før ved 50hz vil gi for lavt nivå, og en dipp mellom 50-70hz. Så hvis du får blendet inn subben så den gir deg en ganske flat kurve her som ligger på 95-98dB fra rundt 100hz og så langt ned som subben henger med.
    Takker for svar! Ser at jeg har bommet på tastaturet (nå rettet oppi) Der det stod 48 Hz, var det ment å stå 60.

    Jeg har ingen EQ.

    Dette er i skrivende stund på et teoretisk plan for meg. Og jeg er helt fersk med REW. I hvor stor grad bør jeg plages over dippen mellom 130 og 170? Jeg skjønner at dette spørmålet komer an på så utrolig mye, men likevel ... Uten dyre akustikktiltak osv ... Er dette sånn ca. hva man må leve med i et rom på 17 kvm, eller bør jeg strebe etter bedre?
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Her er ifra en måling jeg har gjort tidligere, hvor jeg har satt opp anlegget helt anerledes, høyttalerne vendt fra hjørne mot hjørnet. Dette er kanskje et bedre utgangpunkt for å blende inn en sub? Da kunne jeg delt den på ca. 110 hz?
    eksempel 2.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her er ifra en måling jeg har gjort tidligere, hvor jeg har satt opp anlegget helt anerledes, høyttalerne vendt fra hjørne mot hjørnet. Dette er kanskje et bedre utgangpunkt for å blende inn en sub? Da kunne jeg delt den på ca. 110 hz? Vis vedlegget 760042
    Å ha en eller flere diper mellom 100-200hz er veldig vanlig, tror ingen har dødd av det enda. Men denne ser muligens ut som et bedre utgangspunkt ja, hvis du får plassert subben så den fyller ut dipen mellom 45-65hz. Jeg ville nok fortsatt delt rundt 60-65hz, ellers vil du få alt for mye energi ved 70-80hz med sannsynlig.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er jo ikke ulovlig å prøve å dele ved 110hz heller selvsagt. Best resultat får du hvis du tar deg bryet med å prøve deg frem både på deling og plassering :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Får spørre litt her som det er mange måleguruer.
    Hva slags filter bruker dere til xover, og er det egentlig noe i veien for å bare bruke shelvingfiltre ?
    Ikke noen måleguru. Shelving filtre, Det går vel bra, hvis elementene ruller av en del naturlig ogzå.
    Det er vel noe i den gaten Danley gjør på sine Synergy horn.
    Eg overlater XO til Audiolense helt og holdent, som er en enkel sak, men har da ingen filtre til bruk ved måling.
    Har kjøpt meg en 31bånds eq for 1900,- til subbene så da blir det vel mulig...
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Håper på noen gode tips for å finne ut hva som skjer og ikke minst hva jeg kan gjøre for høyre side. Her er det mildt sagt noen utfordringer;) Venstre side med som referanse. Det er kun bass som er målt.

    Høyttalerne er LX521 (Dipoler), delefrekvenser på 120 / 1000 / 7500hz. Lytterposisjon ca der det er tegnet inn en sirkel.
    Bassplasering.jpg
    Kjellerstue.png
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Håper på noen gode tips for å finne ut hva som skjer og ikke minst hva jeg kan gjøre for høyre side. Her er det mildt sagt noen utfordringer;) Venstre side med som referanse. Det er kun bass som er målt.

    Høyttalerne er LX521 (Dipoler), delefrekvenser på 120 / 1000 / 7500hz. Lytterposisjon ca der det er tegnet inn en sirkel. Vis vedlegget 760987 Vis vedlegget 760988
    Er det mulig å vri hele oppsettet 90 grader slik at du sitter med ryggen mot veggen på 4,33 m og får høyttalerne akkurat inn i innhyllet på 3,64? Siden de er dipoler bør de kunne stå tett på sideveggene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan måler det om du har mik lengre fram foran 1.43 kanten så du lytter med 4,80 bredde
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hmm... har vel kanskje stilt spørsmålet feil. Det jeg lurer på er om noen har noen gode tips på hva disse dipene kan komme av på høyre side. At det måler helt ræva nå og er så markant er jo en kjempe mulighet for å lære et og annet om akustiske fenomener før en går videre med litt mer kunskap i sekken:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Høyre vegg …. Venstre vegg … bakvegg …. Ca samme refleksjon til samme tid. Og da blir det kansellering på visse frekvenser.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Høyre vegg …. Venstre vegg … bakvegg …. Ca samme refleksjon til samme tid. Og da blir det kansellering på visse frekvenser.
    Helt klart refleksjoner ja, og det er likheter mellom venstre og høyre side. Men høyre side er det jo mer eller mindre ubrukelig, selv audiolense vil vel slite her?

    Jeg tenker at det som skjer på 40 tallet fort er mye det samme som skjer på 80 tallet. Men rundt 130 kan fort være noe annet igjen.

    Kan dette være noe så kult som tangentialt som dette innhuket fra gangen "slår ihel" på venstre side men ikke høyre?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Har selv en slik karnapp/innhuk, lyden er klart bedre ved å sitte foran innhuket, det skal ikke store ulikheter i symmetri for å slå mye ut
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har selv en slik karnapp/innhuk, lyden er klart bedre ved å sitte foran innhuket, det skal ikke store ulikheter i symmetri for å slå mye ut
    Tar det med meg neste gang det blir litt ledig tid, mulig disse dipene da forsvinner og kan gi svar på hva som skjer. Men det er nok desverre ikke en mulig plassering av lytteposisjon når alt kommer til alt. Har et stort ønske om at det skal være plass for resten av familien også. Da kan en tilrettelegge for lek på gulvet mens han far får spilt litt musikk. Det er jo ikke vits med bedre lyd hvis det går kraftig utover muligheten til å spille musikk i det daglige:) Mini er også veldig glad i musikk og danser til alt fra bablarna til black sabbath. Skulle tatt seg ut hvis drt ikke var plass til å danse litt i kjellerstua:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har høyttalern på "glatte" føtter" dvs et stoffunderelag, og skyver dem not vegg ved "hvile" og de dras frem ved serøis lytting. Det samme med lyttestol. Det gjør stor forskjell og er verdt 1 minutts jobb.
    Sitter man i midten i rommet som vist over kan man få kanseller vel mye bass, (feks alt under 50Hz blir borte) prøv deg fram med plassering fra rød strek og fremover
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har høyttalern på "glatte" føtter" dvs et stoffunderelag, og skyver dem not vegg ved "hvile" og de dras frem ved serøis lytting. Det samme med lyttestol. Det gjør stor forskjell og er verdt 1 minutts jobb.
    Sitter man i midten i rommet som vist over kan man få kanseller vel mye bass, (feks alt under 50Hz blir borte) prøv deg fram med plassering fra rød strek og fremover
    Min "lyttestol" er en stor hjørnesofa, så ikke helt lett å få til. Har nok ca +/-20 cm å gå på fra der den er plassert nå. Står ca ved 1/5 ut fra bakvegg av rommets lengde i dag.

    En løsning er å plassere bass-delen for begge høyttalerne på venstre side og kjøre dem mono. Men med delefrekvens så høyt oppe som 120hz (4-ordens) er jeg litt redd for at det ikke helt fungerer i praksis.

    Snu det hele 90-grader var slik jeg hadde det før. Grunnen til at jeg prøver på slik som dette er fordi det i teorien (simulering) virker svært mye mer lovende, men det betyr ikke at enn treffer med en gang, eller finner ut av det med en gang. Så langt har jeg kun brydd meg om bass (opp til 120hz) og har vel gjort rundt 100 målinger for å finne det beste utgangspunktet innenfor de områdene jeg har plass til å plassere høyttalerne. Denne måten å møblere rommet på gir også best plass til andre familiemedlemmer som gjør at det blir lettere å kose oss med musikk sammen.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Du må sitte foran den røde streken og høyttalerne plasseres symmetrisk ift vegger og trekant til sweetspot... Vis vedlegget 761103
    Jeg har næsten sammestørrelse og udforming af mit rum. Jeg har også en stor peak ved 33 hz. Hvis jeg sidder foran den røde streg, bliver perspektivet bedre, men bassen bliver dårligere.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Dette er da en mulig løsning for å unngå problemet, men ikke å finne ut av og kunne forklare problemet som er det jeg er på jakt etter i denne omgang.
    Når du har endret plassering og foretatt nye målinger vil forklaringen bli lettere å forstå...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har næsten sammestørrelse og udforming af mit rum. Jeg har også en stor peak ved 33 hz. Hvis jeg sidder foran den røde streg, bliver perspektivet bedre, men bassen bliver dårligere.
    Hvis bassen blir dårligere er subbene plassert feil...og døren bakerst i rommet bør settes på gløtt for å gi bassbølgene lenger vandring...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Håper på noen gode tips for å finne ut hva som skjer og ikke minst hva jeg kan gjøre for høyre side. Her er det mildt sagt noen utfordringer;) Venstre side med som referanse. Det er kun bass som er målt.

    Høyttalerne er LX521 (Dipoler), delefrekvenser på 120 / 1000 / 7500hz. Lytterposisjon ca der det er tegnet inn en sirkel. Vis vedlegget 760987
    InkedKjellerstue_LI.jpg

    Eksempel på artige refleksjoner som gir peaker og dipper i responsen. I tillegg kommer det interferens fra den andre høyttaleren, både direkte og via dens refleksjoner, når begge spiller samtidig.
    Av denne grunn bør man måle begge høyttalerne samtidig i det området man forventer at de spiller samtidig, noe de stort sett gjør under 100 hz.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 761124
    Eksempel på artige refleksjoner som gir peaker og dipper i responsen. I tillegg kommer det interferens fra den andre høyttaleren, både direkte og via dens refleksjoner, når begge spiller samtidig.
    Av denne grunn bør man måle begge høyttalerne samtidig i det området man forventer at de spiller samtidig, noe de stort sett gjør under 100 hz.
    Det er hauevis med refleksjoner å ta tak i ja, men så langt har jeg ikke helt klart å finne ut hva som er årsaken til de dybe daler i høyre kanal.

    Så det vil si at kanskje monobass på venstre side med deling på 120hz kan fungere? Dette er vel typisk noe der teori og praksis skiller litt lag, så er det noen med erfaring på noe lignende som kan uttale seg?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er hauevis med refleksjoner å ta tak i ja, men så langt har jeg ikke helt klart å finne ut hva som er årsaken til de dybe daler i høyre kanal.

    Så det vil si at kanskje monobass på venstre side med deling på 120hz kan fungere? Dette er vel typisk noe der teori og praksis skiller litt lag, så er det noen med erfaring på noe lignende som kan uttale seg?
    Kompleks interferens som følge av usymmetrisk plassering og romforhold. Jeg ville startet med å sette REW på RTA og ingen average, pink noise PN fra 20-200 hz og beveget meg litt rundt lytteposisjonen for å se real-time hva som skjer og hvor.
    Det kan du gjøre med både én og én høyttaler og begge samtidig.

    Jeg har masse erfaring fra usymmetrisk rom/plassering og bass EQ med separat for venstre og høyre kanal vs samlet. Selv om man klarer å få begge relativt flat separat så må man forvente å få variasjoner når de spiller sammen. Refleksjonen fra den ene veggen med den ene høyttaleren kan være i fase med den ene og ute av fase med den andre høyttaleren. For å få en oversikt over totalen anbefaler jeg å måle begge samtidig også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Nei, tvert i mot vil det gi jevn respons med subber plassert foran i venstre hjørne...
    Med multi subber kanskje, og det avhenger av hvilken frekvens man snakker om. Men her er det to høyttalere og da er det alltid en stor kansellering i midten av rommet ved en dypeste noden. Som for 31 hz i figur under, og om høyttalern gir seg feks med 50hz betyr det svært lite bass under 50Hz i rommet, om man sitter nær midten av rommet

    Med 2 subber mot vegg og 1/4 fra siden kan man få nokså jevn bass. Men min erfaring er dog fortsatt at med 2 vanlige høyttalere er det et bassminimum nær midten av rommet, hvilken frekvens det opptrer ved avhenger av rommets dimensjoner naturligvis

    1636219075728.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.973
    Sted
    Tårnåsen
    Dette er da en mulig løsning for å unngå problemet, men ikke å finne ut av og kunne forklare problemet som er det jeg er på jakt etter i denne omgang.
    Å forklare slike problemer er langt fra trivielt i et usymmetrisk rom, mulig avanserte simuleringer kan gjenskape frekvensresponsen men da har du fortsatt ikke "forklart" noe som helst. Du har fått gode erfaringsbaserte råd på bedre plassering av høyttalere og lytteposisjon som sannsynligvis vil redusere problemene. Ellers finnes det god litteratur der ute om akustikk hvis du søker bedre forståelse/forklaringsmodeller, men enkelt er det definitivt ikke.
    Tror jeg ville hørt på rådet om å vri anlegget 90 grader, faktisk vil jeg si nesten alle vridninger er bedre enn hvordan du har det nå ;-) Personlig tror jeg mer på symmetri rundt høyttalere inkl. førsterefleksjon til MLP og at evt. usymmetri hvor rommet åpner opp eller lukkes er bak lytteposisjonen eller i hvert fall slik at førsterefleksjonen er helt symmetrisk til MLP (for eksempel slik @Flageborg illustrerer, eller med høyttalerne på 3.64-veggen som et mulig enda bedre alternativ dersom du kan få førsterefleksjonen innenfor 1,52cm), ikke motsatt som du har nå (HT åpent til trangt og usymmetrisk i MLP).
     
    Sist redigert:

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har jobbet meg frem til en frekvenskurve jeg tenker jeg må si meg fornøyd med utifra forholdene jeg jobber under. (Ingen dsp, noen få hjemmelagde akustikkplater og et kjøpeprodukt i taket). Dette er en kurve som måler begge høyttalere og sub samtidig. Men når jeg måler venstre høyttaler for seg og høyre for seg ser kurvene ikke særlig pen ut. Kan jeg likevel slå meg til ro med at det er helheten som teller? Eller er det kanskje ikke så enkelt?
     

    Vedlegg

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    I utgangspunktet er ikke rett frekvenskurve noe nirvana, ulike frekvenskurver høres forskjellige ut, ikke noe mer enn det, det mest avanserte delefiltre i verden, hjernen, sørger for det, det er derimot rett/jevn etterklang som er tingen å søke etter. Det filtrerer ikke den biologiske computeren vår ut.
    Som eg vanligvis gjør så snakker jeg for døve ører, men frekvens har noe å si, det er forskjelig, men ikke perfekt eller bedre, bare forskjellig. En rett frekvenskurve i ett rom, du hadde ikke kunne valgt den i en blindside test av rom med eller uten rett frekvensgang. Etterklang derimot hører du alltid.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    I utgangspunktet har det biologisk ingen mening å søke rett frekvensgang, det er en illusjon som HaiFai bransjen har skapt. Rett frekvensgang er en illusjon som vi heller ikke kan høre. Der er det masse forskning som bekrefter tilstanden. Det er jo ingen som i små rom som har rett frekvensgang hvis de beveger seg rundt i rommet eller sitter litt utenfor sweet-spot. Det er en søken etter noe som eksisterer i en annen verden. Rett frekvenskurve har vi stort sett aldri. Det er bare tull. Det er imaginativt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Vel vi hører i alle fall ujevn frekvenskurve . Det er det vi har i 99.99% av rommene vi er i. Det nok bare en håndfull her inne som har så jevn kurve som The Shy og de i den divisjonen der. Har ikke hørt det så jeg vet ikke hvordan det høres ut med så jevn bass i et rom .Men at vi ikke kan høre en jevn frekvensgang er jo bare tull , vi hører det like godt som noe annet , selvsagt. Vi hører jo helt greit om det mangler -10db i 80-100hz , eller en +10db ved 43hz.

    Tar man høyttalerne med ut i hagen blir lyden ganske anderledes siden effekten av rommet med ujevn bass blir borte, og mindre bassforsterkning selvsagt.

    Så det er ikke noe galt i å jevne ut bassen , altså. Men det er ikke oppnåelig for folk flest, og musikk er ålreit allikevel
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I utgangspunktet har det biologisk ingen mening å søke rett frekvensgang, det er en illusjon som HaiFai bransjen har skapt.
    Du misforstår noe vesentlig.

    Musikken du hører på har absolutt en ujavn frekvensgang, helt naturlig. Hifi går ut på å lagre disse ujavnhetene og på best mulig måte ivareta dette helt til det er avlevert i dine øreganger. Dette kan kun gjøres om den totale transferfunksjonen er lineær. Alle variasjoner underveis i denne kjeden er farging av det originale nemlig. Selvfølgelig terskler for alt. Å etterstrebe mest mulig javn frekvensgang dreier seg ikke om å etterleve myter, men er ren fornuft og etterprøvbar vitenskap.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Du misforstår noe vesentlig.

    Musikken du hører på har absolutt en ujavn frekvensgang, helt naturlig. Hifi går ut på å lagre disse ujavnhetene og på best mulig måte ivareta dette helt til det er avlevert i dine øreganger. Dette kan kun gjøres om den totale transferfunksjonen er lineær. Alle variasjoner underveis i denne kjeden er farging av det originale nemlig. Selvfølgelig terskler for alt. Å etterstrebe mest mulig javn frekvensgang dreier seg ikke om å etterleve myter, men er ren fornuft og etterprøvbar vitenskap.
    Ja jeg er med på den, det er bare det at å få,en jevn frekvens gang er så jævli vanskelig, om ikke umulig i større deler av rommet, på ett punkt lar det seg sikkert gjøre. Og så er lettere å få ned etterklangen som også er meget hørbart, mer hørbart en en litt bølgete frekvens kurve vil jeg tro.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn