Dette ser ikke galt ut.Må sjekke senere, måtte pakke sammen, tentamen øving på rommet rett over gangen, rakk bare måling og justering før jeg måtte gi meg
Går kanskje å hente frem, lagret målingene på edb maskinen
Må være en naturlig og enkel forklaring. Noen har kødda og flyttet tapen. Sofaen er ikke kommet helt på rett plass igjen. Noe annet virker rart.
Så kaldt har jeg det ikke. Vet det var en tullete teori. Finner nok ut av det. Har ikke hatt tid til å sjekke så mye mere. Løsningen ligger i basstårna. Har en liten ombygging pågang i frontveggen før jeg forsetter på tårna.@Sevald Næh, med mindre man har bikkjekaldt rom, så tror jeg det er relatert til plassering eller måten du måler på. Kanskje du måler i en annen høyde? Typisk område som har store forandringer i høyden.
Har du DSP så hadde jeg jo prøvd å trekke ned den på 35hz. Den er brutalt høy.En første . rask måling fra lytterposisjon. 1 sweep-. Fint om noen kjennere kan gi en kommentar! Vis vedlegget 772999 Vis vedlegget 773000
Er det ikke fornuftig med en måling i nærefelt før man begynner å trekke ned peaker?Har du DSP så hadde jeg jo prøvd å trekke ned den på 35hz. Den er brutalt høy.
Mellom ca 150 og 350hz som det foregår mye morsomt er jo lav.
Mye info som drukner pga dette.
Joda, men det er jo der du sitter som er der du hører musikken da.Er det ikke fornuftig med en måling i nærefelt før man begynner å trekke ned peaker?
Det er nok rommet som lager den peaken, bare å trekke i vei. Ingen som liker entone bassEnig i det, men samtidig dumt å tvinge elementer til å spille veldig feil (det er jo en kraftig peak), hvis de i utgangspunktet er korrekte.
Hvis feilen ikke er plagsom i lytteposisjon ville jeg vært veldig varsom med justering.
Ja og ikke minst SP. Prøv og målHar ikke dsp ennå, lurer på en minidsp sh men det får komme senere. Kan det være noe å vinne på å optimalisere plassering av høytalere? Rommet er 375x475 og 195 høyt. Bruker nå 1/5 regelen på plassering og lytteplass
Det er enklere å komme med forslag hvis du poster et bilde av oppsettet.Kan det være noe å vinne på å optimalisere plassering av høytalere?
Å dra den ned 10 er jo en god startMest sannsynlig rommet.
Men å dra ned 15 db uten videre er ikke det som står først i boka mi.
Hvis den feilen ikke er plagsomt i lytteposisjon da har mann ikke hørt riktig bass enda. Har hvert der. Vil ikke tilbake til det helvete.Enig i det, men samtidig dumt å tvinge elementer til å spille veldig feil (det er jo en kraftig peak), hvis de i utgangspunktet er korrekte.
Hvis feilen ikke er plagsom i lytteposisjon ville jeg vært veldig varsom med justering.
Dra ned er aldri ett problem, verre når du må trekke opp.Mest sannsynlig rommet.
Men å dra ned 15 db uten videre er ikke det som står først i boka mi.
Hvor har du plassert mic'en? Legg gjerne ved en enkel skisse for hele rommet...Slik ser det ut nå. Sitter på kortsiden. Noe annet er ikke mulig Vis vedlegget 773193
I de nedre frekvensene skiller vi ikke mellom direktelyd fra høyttalerne og rommet, så da kan man trygt korrigere. Det er jo dumt å sitte i lytteposisjon og høre på feil også.Enig i det, men samtidig dumt å tvinge elementer til å spille veldig feil (det er jo en kraftig peak), hvis de i utgangspunktet er korrekte.
dbx pa2, dbx venue 360, Behringer dcx2496 for å nevne noen. Bruker selv PA2 for øyeblikketFindes der en korrektionsenhed, man kan sætte mellem for og effektforstærker, som kan udligne denne peak, men ikke påvirker lyden og frekvenser over f.eks 150Hz?
Påvirker det overhovedet ikke lyden?dbx pa2, dbx venue 360, Behringer dcx2496 for å nevne noen. Bruker selv PA2 for øyeblikket
Forhåpentligvis! Om ikke eq påvirker lyden, er det jo noe galt.Påvirker det overhovedet ikke lyden?
Og det er lige nøjagtig det jeg mener Jeg skal have noget mellem min ARC REF5 og Audia flight fl 100. Selvom der kører en tråd om, at der ikke er hørbare forskelle på forstærkere, er det en kombination jeg er meget glad for. Jeg har et peak som vist overfor. Mine højttalere går dog kun til 38 hz. Mit rum er 4.40m x 5.20.Forhåpentligvis! Om ikke eq påvirker lyden, er det jo noe galt.
Men jeg skjønner hva du mener. Jeg klarer nok ikke leve mye lenger med en slik løsning selv om det i totalen gir et stort løft. Grunnen er den unødige omveien om analog og et noe forhøyet støygulv.(sus) Ingen som har vært her har bemerket det og det høres ikke fra lytteposisjon, så dette er min nevrose.
Det som er deilig er jo at man kan få MER bass av å trekke det ned, fordi man som du sier etterpå kan øke nivået i hele bassområdet uten at peaken lenger dominerer.Fra.den bas peaken der ser det ut som rommer er ca 5m langt. Jeg har lignende peak. Bare å dra den ned, det blir litt uvant først . Men det kan kompenseres med er generelt økende løft under 200 etter at peaken er jevnet ut
Den generelle senkningen du har mellom ca 175 og 350 hz skyldes mest sannsynlig destruktiv interferens l forhold til at refleksjoner fra frontveggen kommer i motfase med direkte-signalet fra høyttalerne. Det kan endres ved flytting av høyttalerne eller ved kraftig/tykk demping bak høyttalerne.En første . rask måling fra lytterposisjon. 1 sweep-. Fint om noen kjennere kan gi en kommentar! Vis vedlegget 772999 Vis vedlegget 773000
Høytalere er 90 cm fra bakvegg og 70 cm inn fra side. jeg sitter på 65cm fra min bakvegg. Nederste bilde er fra simulatorDet er enklere å komme med forslag hvis du poster et bilde av oppsettet.
Disse kurvene lyver ikke. Den feilen farger lyden veldig mye.Enig i det, men samtidig dumt å tvinge elementer til å spille veldig feil (det er jo en kraftig peak), hvis de i utgangspunktet er korrekte.
Mildt sagtDisse kurvene lyver ikke. Den feilen farger lyden veldig mye.