Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.675
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Må sjekke senere, måtte pakke sammen, tentamen øving på rommet rett over gangen, rakk bare måling og justering før jeg måtte gi meg
    Går kanskje å hente frem, lagret målingene på edb maskinen
    Dette ser ikke galt ut.
    Fått rettet ut hulla nede her nå, så får du kraftig fot😁😆
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Rakk å høre litt nå nettopp, låt ikke så halvgalvt det her.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Sevald Næh, med mindre man har bikkjekaldt rom, så tror jeg det er relatert til plassering eller måten du måler på. Kanskje du måler i en annen høyde? Typisk område som har store forandringer i høyden.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.706
    Antall liker
    18.853
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    @Sevald Næh, med mindre man har bikkjekaldt rom, så tror jeg det er relatert til plassering eller måten du måler på. Kanskje du måler i en annen høyde? Typisk område som har store forandringer i høyden.
    Så kaldt har jeg det ikke. Vet det var en tullete teori. Finner nok ut av det. Har ikke hatt tid til å sjekke så mye mere. Løsningen ligger i basstårna. Har en liten ombygging pågang i frontveggen før jeg forsetter på tårna.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    118
    En første . rask måling fra lytterposisjon. 1 sweep-. Fint om noen kjennere kan gi en kommentar!
    Frekvenns.jpg
    waterfall 16.12.jpg
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    2.955
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har du DSP så hadde jeg jo prøvd å trekke ned den på 35hz. Den er brutalt høy.
    Mellom ca 150 og 350hz som det foregår mye morsomt er jo lav.
    Mye info som drukner pga dette.
    Er det ikke fornuftig med en måling i nærefelt før man begynner å trekke ned peaker?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.675
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke fornuftig med en måling i nærefelt før man begynner å trekke ned peaker?
    Joda, men det er jo der du sitter som er der du hører musikken da.
    Men ja kjekt å se hvor ille det er der også.(om det er det)
    Hjelper ikke om det er bra i nærfelt når det låter høgg der du sitter:=)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    2.955
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Enig i det, men samtidig dumt å tvinge elementer til å spille veldig feil (det er jo en kraftig peak), hvis de i utgangspunktet er korrekte.
    Hvis feilen ikke er plagsom i lytteposisjon ville jeg vært veldig varsom med justering.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.733
    Antall liker
    38.549
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Enig i det, men samtidig dumt å tvinge elementer til å spille veldig feil (det er jo en kraftig peak), hvis de i utgangspunktet er korrekte.
    Hvis feilen ikke er plagsom i lytteposisjon ville jeg vært veldig varsom med justering.
    Det er nok rommet som lager den peaken, bare å trekke i vei. Ingen som liker entone bass
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    2.955
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Mest sannsynlig rommet.
    Men å dra ned 15 db uten videre er ikke det som står først i boka mi.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    118
    Har ikke dsp ennå, lurer på en minidsp sh men det får komme senere. Kan det være noe å vinne på å optimalisere plassering av høytalere? Rommet er 375x475 og 195 høyt. Bruker nå 1/5 regelen på plassering og lytteplass
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.706
    Antall liker
    18.853
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke dsp ennå, lurer på en minidsp sh men det får komme senere. Kan det være noe å vinne på å optimalisere plassering av høytalere? Rommet er 375x475 og 195 høyt. Bruker nå 1/5 regelen på plassering og lytteplass
    Ja og ikke minst SP. Prøv og mål😀
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.675
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, men samtidig dumt å tvinge elementer til å spille veldig feil (det er jo en kraftig peak), hvis de i utgangspunktet er korrekte.
    Hvis feilen ikke er plagsom i lytteposisjon ville jeg vært veldig varsom med justering.
    Hvis den feilen ikke er plagsomt i lytteposisjon da har mann ikke hørt riktig bass enda. Har hvert der. Vil ikke tilbake til det helvete.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    118
    Slik ser det ut nå. Sitter på kortsiden. Noe annet er ikke mulig
    EC6373FB-E959-4D3F-B872-4E35540D992D.jpeg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.280
    Antall liker
    7.031
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det, men samtidig dumt å tvinge elementer til å spille veldig feil (det er jo en kraftig peak), hvis de i utgangspunktet er korrekte.
    Hvis feilen ikke er plagsom i lytteposisjon ville jeg vært veldig varsom med justering.
    I de nedre frekvensene skiller vi ikke mellom direktelyd fra høyttalerne og rommet, så da kan man trygt korrigere. Det er jo dumt å sitte i lytteposisjon og høre på feil også.

    Og når man "tvinger" elementene til å spille mindre enn vanlig så er de jo bare glad til.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.733
    Antall liker
    38.549
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er helt korrekt! Om det kreves -20dB for å dra ned en topp, så drar man ned -20dB. I dypet er det rommet som er enehersker og frekvensresponsen som er hans hærfører. Alt blir galt om man har en slik peak, finnes ikke formildende omstendigheter eller rom for diskusjon. Alle som blir utsatt for en jevn og korrekt bassrespons vil umiddelbart få en aha-opplevelse. Se lyset rett og slett.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.639
    Antall liker
    10.020
    Torget vurderinger
    2
    Fra den bass peaken der ser det ut som rommer er ca 5m langt. Jeg har lignende peak. Bare å dra den ned, det blir litt uvant først . Men det kan kompenseres med mer generelt økende løft under 200 etter at peaken er jevnet ut
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    957
    Antall liker
    673
    Findes der en korrektionsenhed, man kan sætte mellem for og effektforstærker, som kan udligne denne peak, men ikke påvirker lyden og frekvenser over f.eks 150Hz?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.733
    Antall liker
    38.549
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Findes der en korrektionsenhed, man kan sætte mellem for og effektforstærker, som kan udligne denne peak, men ikke påvirker lyden og frekvenser over f.eks 150Hz?
    dbx pa2, dbx venue 360, Behringer dcx2496 for å nevne noen. Bruker selv PA2 for øyeblikket
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.733
    Antall liker
    38.549
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Påvirker det overhovedet ikke lyden?
    Forhåpentligvis! Om ikke eq påvirker lyden, er det jo noe galt. 😁

    Men jeg skjønner hva du mener. Jeg klarer nok ikke leve mye lenger med en slik løsning selv om det i totalen gir et stort løft. Grunnen er den unødige omveien om analog og et noe forhøyet støygulv.(sus) Ingen som har vært her har bemerket det og det høres ikke fra lytteposisjon, så dette er min nevrose.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    957
    Antall liker
    673
    Forhåpentligvis! Om ikke eq påvirker lyden, er det jo noe galt. 😁

    Men jeg skjønner hva du mener. Jeg klarer nok ikke leve mye lenger med en slik løsning selv om det i totalen gir et stort løft. Grunnen er den unødige omveien om analog og et noe forhøyet støygulv.(sus) Ingen som har vært her har bemerket det og det høres ikke fra lytteposisjon, så dette er min nevrose.
    Og det er lige nøjagtig det jeg mener :) Jeg skal have noget mellem min ARC REF5 og Audia flight fl 100. Selvom der kører en tråd om, at der ikke er hørbare forskelle på forstærkere, er det en kombination jeg er meget glad for. Jeg har et peak som vist overfor. Mine højttalere går dog kun til 38 hz. Mit rum er 4.40m x 5.20.
    Er der nogen der har erfaring med antimode 2.0?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.733
    Antall liker
    38.549
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @Sigma62 disse boksene er såpass billige og populære at du løper 0 risk i å prøve dette i eget oppsett. Man har uansett ingen garanti når det gjelder støy. Disse nevnte boksene kan være en veldig fin start og en opplæring i det grunnleggende før man trår til med mer avanserte, inngripende og dyre løsninger.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.280
    Antall liker
    7.031
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fra.den bas peaken der ser det ut som rommer er ca 5m langt. Jeg har lignende peak. Bare å dra den ned, det blir litt uvant først . Men det kan kompenseres med er generelt økende løft under 200 etter at peaken er jevnet ut
    Det som er deilig er jo at man kan få MER bass av å trekke det ned, fordi man som du sier etterpå kan øke nivået i hele bassområdet uten at peaken lenger dominerer.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.680
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En første . rask måling fra lytterposisjon. 1 sweep-. Fint om noen kjennere kan gi en kommentar! Vis vedlegget 772999 Vis vedlegget 773000
    Den generelle senkningen du har mellom ca 175 og 350 hz skyldes mest sannsynlig destruktiv interferens l forhold til at refleksjoner fra frontveggen kommer i motfase med direkte-signalet fra høyttalerne. Det kan endres ved flytting av høyttalerne eller ved kraftig/tykk demping bak høyttalerne.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.069
    Antall liker
    15.998
    Sted
    Langesund
    Kanskje litt nærmere høyttalere så trekanten blir mer likesidet. Passer kanskje dårlig med plassering av stol/ sofa
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.706
    Antall liker
    3.232
    Torget vurderinger
    0
    Legger ved en skisse som viser hvor hodet/mikrofon bør plasseres, men hvis ht. settes nærmere sidevegg kan du plasseres lenger bak i rommet.

    ss.jpg
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Enig i det, men samtidig dumt å tvinge elementer til å spille veldig feil (det er jo en kraftig peak), hvis de i utgangspunktet er korrekte.
    Hvis feilen ikke er plagsom i lytteposisjon ville jeg vært veldig varsom med justering.
    Disse kurvene lyver ikke. Den feilen farger lyden veldig mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn