RIAA i hus

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Fikk i dag endelig RIAAen, så nå kan jeg begynne å lytte til vinyl hjemme igjen etter et opphold på over 20 år ... valget falt på en Graham Slee Era Gold V. Den står nå å blir kjent med sine nye omgivelser. Ifølge bruksanvisningen trenger den tre uker på burn in. Jeg bør på veien spille godt med plater for å hjelpe på prosessen.

Det var en deilig følelese å ta tak i en skive og legge den på og føre armen inn på den. Faktisk var lyden forbausende bra rett ut av boksen, så jeg er spent på hva den har på lager når den har funnet seg helt til rette ... dette er gøy ... ;D
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
GRATULERER! ;D

Altid artig å følge med på hvordan tingene utarter seg mens man spiller!
Jeg fikk også en AHA opplevelse når jeg førte armen inn på min "første plate på 15 år"  ;)
Nå oppgraderer jeg igjen for andre gang på 1 år så denne hobbyen tar helt av!

Nyt musikken, for det er nettopp det som er så spesiellt med vinyl!
Det spiller Musikk :D
 

caveman

Medlem
Ble medlem
06.11.2006
Innlegg
6
Antall liker
0
Jeg nettopp gjort det samme. Kjøpte en rimelig RIAA og fant frem min gamle NAD 5420. En deilig følelse å legge på plata, men lyden var ikke helt som jeg husket den, så nå har jeg bestemt meg for å kjøpe ny spiller. Ser for meg at jeg har begynt på en ny og farlig vei som fort kan bli litt dyr.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Gratulerer med en fantastisk bra Riaa! Det blir spennende å høre inntrykkene dine etterhvert som den lille boksen går seg til!
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Sitter akkurat og hører på Wilhelm Kempff spille Klaverstykker av Franz Schubert på DG 2530 090 fra ?. Lyder fantastisk ... det er nok mulig at denne kombinasjonen av BlueNote Piccolo og Graham Slee blir den bedre kilden i anlegget ...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Bare vent til den har stått på i tre uker! Du har STORE ting i vente!
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Gratulerer så mye!
Det er jo en RIAA som har fått mange positive lovord.
Det kommer vel flere lytteintrykk etterhvert håper jeg.
Det blir nok min neste oppgradering også, (forhåpentligvis) en bedre RIAA.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Tror jeg kommer til å gå for den samme. Det burde vel være mulig å gå for intro-utgaven og kjøpe en passende strømforsyning til noen få hundrelapper i stedet for Grahams egen til 20 hundrelapper?
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Det går sikkert an å bruke en rimeligere; flere av de har jo fått gode kritikker. Gold Era V som jeg kjøpte blir levert med strømforsyningen, så da er prisen for selve RIAAen ikke så meget høyere. Jeg tror nok at kombinasjonen av RIAA og Grahams egen strømforsyning er viktig for lyden.
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Har vært borteist en uke, men uten å slå av anlegget eller koble fra RIAAen.

Førsteinntrykket nå, er bedre stemmegjengivelse, en bedre oppløsning. Hører i stemmen til Norah Jones på "Come away with me" en "sarthet" jeg ikke synes å ha fornemt før på CDen. Dette lover godt ... :D
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Jeg får gratulere deg med et klokt valg.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Tror jeg kommer til å gå for den samme. Det burde vel være mulig å gå for intro-utgaven og kjøpe en passende strømforsyning til noen få hundrelapper i stedet for Grahams egen til 20 hundrelapper?
Nei, du vil ikke finne en bedre strømforsyning. Den er tilpasset Era. Graham Slee har lagt ned mye arbeid i strømforsyningen. Spar penger til du har råd. 8)
 

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
89
Antall liker
6
Artig å lese at jeg ikke er alene som gjenoppdager platesamlingen sin etter 20 år. Jeg gjorde det samme for et par år siden, da jeg arvet ca 300 strøkene plater, ca halvparten "nye" klassiske, fra siste generasjon vinyl. Fant jeg opp et nytt begrep??
Etter dette har samlingen vokst fra ca 1000 og oppover. Ulempen etter gleden, er jo selvfølgelig at det lett blir kjøpt inn nytt, spennened leketøy....Og så mye godlyd som er på disse gamle platene.... Det er som å være ung igjen, men bar litt bedre økonomi....
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Har forresten kjøpt Bob Dylan "Modern Times" på vinyl. Fantastisk musikk. Det er langt mer behagelig for meg i mitt anlegg å lytte til vinylen. Men nå må det sies at vinylspilleren med RIAA koster tre ganger det CDspilleren kostet.
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Hadde noen venner på besøk i kveld. De syntes det var sært å se en vinylspiller i bruk ... men etter en stund tok vi en sammenligningstest mot CD, da jeg har to av skivene også som CD. Det er Norah Jones "Come away with me" og Jack Johnson "On and on".

Testen var i grunnen enkel. Vinylen var CDen helt overlegen. Stemmene var mye renere og klarere. Også instrumentene meget mer naturlige og virkelige. De hadde ikke trodd det var mulig at vinyl kunne lyde så meget bedre.
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Foreløbig har jeg den ennå på lån. Men det er www.stereolab.no som fører den. Prisen er 6.350.-. Lyttingen så langt er så overbevisende at det nok blir kjøp.
 

Bird

Medlem
Ble medlem
20.10.2006
Innlegg
21
Antall liker
0
Denne riiaen må vel ha en step-up hvis den skal brukes med moving coil?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Mener det er Lyric som har Sumiko i Norge, Arne Marco.
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Takk skal du ha. Jeg finner navnet på nettsiden, men finner ikke priser. Den koster $ 750.-, så jeg antar rundt 6K her. Men jeg kommer ikke til å kjøpe ny PU før jeg er blitt ordentlig kjent med det nåværende oppsettet. Fordelen med Sumikoen er at jeg kan få MC uten å kjøpe stepupampen.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
2,5 mv vil fortsatt gi lavere signal ut enn en typisk MM på rundt 4 mv. Hvis man har nok gain ellers i kjeden byr det sikkert ikke på problemer.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Blackbird er en sprudlende og sprelsk sak, skal dog være obs på den en ganske diger. Hadde sjekket headshell'et for å være sikker på at der er plass nok.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Blackbird er en sprudlende og sprelsk sak, skal dog være obs på den en ganske diger. Hadde sjekket headshell'et for å være sikker på at der er plass nok.
Jeg har også lekt litt med tanken på denne PUen. Den har jo fått rimelig gode kritikker ute i den "store" verden.
Hva mener du med diger?
For min del betyr det nok heller lite, da jeg har Mørch arm, og heller ikke "head shell", men hadde vært artig å vite hvor stor den egentlig er?!
 
K

kbwh

Gjest


KJEMPEDIGER!
Neida, med referanse til monteringshullene ser det ut som at den passer de fleste.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Den ser ut som en sak jeg burde prøve i Micro Seiki armen min!

Hmmmm.....
Har allerede benyttet meg av "julegave" kvoten min ;)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
For min del betyr det nok heller lite, da jeg har Mørch arm, og heller ikke "head shell", men hadde vært artig å vite hvor stor den egentlig er?!
Den stikker temmelig langt bak, og jeg tviler på om den f.x. lar seg montere skikkelig i en Rega, vil antageligvis få problemer med å justere overheng. Det er så vidt ledningene rekker rund i SME. Med en Mørch burde der ikke være noen problemer da det ikke er noe som stopper den bak ???
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Var visst kryptisk. Diger: Der er lang avstand mellom nål og terminalpinner. Hvis overheng justeres i shellet kan dette by på problemer, hvis det skjer i armbasen er det enklere. Så vidt jeg vet er det faktisk et problem å få montert en del "lange" pick-up'er i Breuer / Brinkmann pga. det korte shellet,
 
K

kbwh

Gjest
Bare for en uvitenskapelig sammenlikning (kommer ikke nærmere uten måltegninger); Rega Exact er ganske lang fra nål til terminaler den også:
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Skal ikke påstå at det er umulig å ha en Blackbird i en Rega, men jeg tror jeg konsultert tommestokken for sikkerhets skyld. Den er betraktelig høyere enn en Exact, så det trengs skikkelige avstandsstykker ev. VTA justering.
 
K

kbwh

Gjest
Hvis den passer i huset på en Regagrammofon må nok rumpa løftes ja, det er sikkert.
 
B

bamsemann

Gjest
Hva med denne kameraten da, den får jo kjempeskryt overalt..



bamsemann.. :)
 
B

bamsemann

Gjest
Nå har jeg bestilt meg en slik fra planetsnapa...



Dynavector 20xH

bamsemann.. :)
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Lekker. Har lang erfaring med DV17/II og det er en utmerket sak som jeg godt kunne tenke meg i Improved-versjonen. Dynavector er mer velopdragne tonalt enn Bluepoint og Blackbird - musikkens presenteres som et integrert hele mens f.x. Bluepoint er av det mer uvørne slaget. Du går neppe feil med noen av dem.
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
I siste High Fidelity, som jeg bladde gjennom hos Narvesen i kveld, er der en test på seks PUs, bl.a. med Dynavector og Sumiko. Husker jeg riktig er det Dynavektor 10 og 17 som er med, mens Sumiko har to Bluepointversjoner. HF synes at Dynavector lyder bedre enn Sumiko.

Så skulle jeg kanskje tenke på Dynavektor i stedet for Sumiko, ville jeg gå for DV-10X5, da den også er high output. Den koster 3.200, vel rundt halvparten av Blackbird.

Stepupen til Graham, Elevator EXP, koster forresten 6.750.-. Da er nok en highoutput MC interessant for å slippe den kostnaden.

Men det blir uansett ikke helt med det første ... skjønt jeg nyter å høre vinyl igjen ...
 
Topp Bunn