Hva ER egentlig dette, og hva er forholdet mellom disse verdiene på en RIAA? - Gain antar jeg er kraften på utgangssignalet? Impedansen er motststanden? - fungerer på samme måten som motstanden i en høyttaler kanskje?
|
;DJeg trodde vi forlengst var ferdige med den oscillerende lomt, men at et riaa trinn er en bassforsterker er forsåvidt riktig. bass tar plass.
Har også oppfatta at det er for MM PU-ar at dette med kapasitans er eit tema. Det som kan skape litt forvirring er om PU-produsent reknar med kabelen eller ikkje når dei oppgir kapasitiv last. Eg spurde hos Mono. Dei var av den oppfatning at det var kapasitans på inngangen i phono-trinnet som var meint vanlegvis. Men det kunne vore greitt å vite heilt sikkert. Då kunne ein sette inn kondensator med heilt korrekt verdi på inngangen. Las ein artikkel ein gong der forfattaren la stor vekt på kva rolle kapasitansen i kabelen har ved MM. Han tilrådde så kort kabel som råd. Det skulle visst redusere spraking bl.a.Bare vær obs på at en betydelig del av den kapasitive lasten skyldes kabelen (typisk 100 - 200 pF). For MM Puer er derfor ikke PU-kabelen helt uvesentlig.
Kort kabel kan være en fordel med tanke på brum. Men en kortere kabel gir også lavere kapasitans og mere løssluppenhet i de høyere frekvensene. Dette tilsier jo at sprakingen/knitringen vil øke...Han tilrådde så kort kabel som råd. Det skulle visst redusere spraking bl.a.
Forstår logikken vedr å sørge for tilsvarende inngangsnivå (gain) på de forskjellige inputsignalene (vinyl, CD, streamer, etc)......
Ang. forsterkning, velg den forsterkningen soom gi et tilfredsstillene utgangsnivå (f.eks. sammenliknet med CD eller radio), men sammtidig ikke bidrar med formye støy eller forvregning.
mvh
KJ
I løpet av disse årene har det sikkert kommet mange som har omtrent samme spørsmål rundt PU, impedans (AC resistans), kabler og annet.Ikke verst å quote en som la ut innlegget sitt for 15,5 år siden!![]()
Har ikke bekymret meg, men påpekte bare faktaI løpet av disse årene har det sikkert kommet mange som har omtrent samme spørsmål rundt PU, impedans (AC resistans), kabler og annet.
Ikke så mye å bekymre seg over. Fort gjort å komplisere for mye.
Følg generelle råd. Blir ikke veldig galt da.
Fakta kan være skummelt...Har ikke bekymret meg, men påpekte bare fakta
I hvertfall i kabeltråder!Fakta kan være skummelt...![]()