Richard Wagner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Treng ikke her, jeg har den fra før
    Vis vedlegget 849968
    Bra den, vil vi tro, men den er vel fra 1997-overføringen. 20 bits 48 kHz? Jeg hadde ikke fått god nattesøvn om jeg hadde vist at det fantes en ny 24/192 tilgjengelig.
    Leste om igjen notatet om "denne remastreringen" i den hvite 2012-boksen med CD'er. Der står det at det var umulig å bruke masterne grunnet alder og dårlig tilstand. Dette var i 2009. Vi lurer på hvilken unnskyldning de nå kommer med når det viste seg at masterne tilsynelatende har blitt bedre de siste dusin årene?
    Ellers takk til de som bidrar her. Dette er jo en virkelig god nyhet. Jeg har drømt om den ultimate utgaven av Tidenes Innspilling.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bra den, vil vi tro, men den er vel fra 1997-overføringen. 20 bits 48 kHz? Jeg hadde ikke fått god nattesøvn om jeg hadde vist at det fantes en ny 24/192 tilgjengelig.
    Hører du forskjell?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel irrelevant?
    97-remasteren (den med original coverkunst) har fått på pukkelen for at støyreduksjonen på Rheingold også har kastet små nibelheimere i Rhinen.
    Solti-Ringen har aldri fått Originals-behandling. De jeg har av slike låter alle bra.
    Ser forøvrig at iMusic har hele sulamitten ute på forhåndsbestilling. Dyrt ja.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hører du forskjell?
    Det gjenstår å høre, og lese de første anmeldelsene når de kommer. Det er en ny mastring, og det betyr ofte en hørbar forskjell.
    I dette tilfellet sier de at de skal utnytte fordelen i Dolby Atmos. Det tolker jeg som at de skal lage en flerkanals miks, og det syns jeg er spennende.
    Min BD Pure Audio er enkel stereo (tror jeg...) så det er ikke umulig at jeg må hive meg på denne runden også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg husker det jeg så av teknologi i The Golden Ring riktig er originaltapene tospors. Realtime nedmiksing. Bæltøft.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hintet mot 20/48 vs 24/192 - hører en forskjell?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror jeg står over. Jeg har allerede følgende versjoner av Ringen:

    Barenboim
    Böhm
    Furtwängler
    Janowski
    Karajan
    Keilberth
    Levine
    Metropolitan Opera (flere dirigenter, opptak fra 40- og 50-tallet)
    Sawallisch
    Solti

    Ørene mine er ikke gode nok lenger til å høre små forskjeller i mastering (tror jeg).
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Jeg hintet mot 20/48 vs 24/192 - hører en forskjell?
    Ja, jeg regner med at det blir små, men hørbare forskjeller på 20/48 kontra 24/192 - selv nede i 16/44 CD! Som Valentino påpeker er det nok ikke der det største slaget står.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Ja, jeg regner med at det blir små, men hørbare forskjeller på 20/48 kontra 24/192 - selv nede i 16/44 CD! Som Valentino påpeker er det nok ikke der det største slaget står.
    Nettopp på Soltis Ringen savner jeg litt mer luftighet og renhet i de voldsomme utbruddene som det jo er "en del" av. Jeg har alt av nyere remastreringer av operaer fra Wagner, Strauss, Puccini, Mozart etc som Decca har utgitt. En del av disse er Culsaw-produksjoner. Tendensen er tydelig, jeg tror vi får et lite løft.
    Dessuten vil jeg støtte et slikt tiltak. Dette er den audiofile Kulturskatten. Det får bare koste. Jeg betaler mer enn nok formueskatt enda jeg helt klart hører til kategorien "vanlige folk".
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer om hva som er i pakkene fra Decca selv:
    Tror jaggu meg jeg kommer til å kjøpe hele spetakkelet på vinyl. 🤪

    Forresten, @Tweedjakke, 1997-remasteren ser slik ut:

    1663499418490.png
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Det er akkurat den eg har :)

    Burde hatt på vinyl; tenk om PCM brått skulle verta uspelbart i framtida (tenk, i ei slik framtid, å vera tvungen til å leva med Böhm og Karajan). Angrar litt på at eg kjøpte Keilbreth på CD og ikkje på vinyl, men sistnemnde kosta det dobbelte på det tidspunktet (eit år etter at eg kjøpte Solti).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser på iMusic og prisnivået på utgivelsene. Info er misvisende, da det ikke står at cd faktisk er hybrid SACD.
    Ellers kommer hele saken visstnok på Bluray Audio i mai, tenker det kan passe for meg.
    Og ellers litt info her
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har Karajans Götterdämmerung på LP. Den er veldig bra, men der Solti går vilt går Karajan vakkert. Pick your poison. Apropos Soltis Das Rheingold kryssposter jeg bildet jeg tok av hagen til Kirsten Flagstads barndomshjem som jeg gikk forbi i kveld.



    I dag er det Kirsten Flagstad Museum. De har blant andre artifakter Brünnhilde-kostymet hennes fra Metropolitan.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Hørt Flagstadepisoden av Historiske Kjendiser på NRK @Valentino? For meg som ikke vet noe om henne var den ganske underholdende.
    + sorry, jeg må få slengt mer av Karajans Ring i posten til deg. Bot og bedring.

    De av dere som har Solti/Decca på LP, er dere fristet av repressen? Jeg kjenner jeg er litt entusiastisk, men skjønner ikke helt hva de skal få til bedre nå enn for 50+ år siden da kvalitetskontroll etc ble tatt på alvor.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, og takk for tips og særdeles gode intensjoner. Apropos intensjoner har vel snart 12 gått siden utenomsportslige aktiviteter forhindret deg i å bli servert salat uten tomater. Det går det også an å ordne.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    For meg (på mitt anlegg) så hørers det ut som om det er brukt alt for mye støyreduksjon på 2012 versjonen, minner meg litt om dolby på kasetter (som jeg heller ikke likte). Nå ligger Rheingold ute på streaming platformer (192/24 på Qobus) så man kan høre selv. Jeg synes denne høres bedre ut en 2012 versjonen , men over kr 1000 for 2 hybrid cder? Det blir vel over kr.5000 for hele ringen på hybrid cd? Er det SACD entusiastene som skal melkes denne gangen?



    solti 2022.jpg
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    For meg (på mitt anlegg) så hørers det ut som om det er brukt alt for mye støyreduksjon på 2012 versjonen, minner meg litt om dolby på kasetter (som jeg heller ikke likte). Nå ligger Rheingold ute på streaming platformer (192/24 på Qobus) så man kan høre selv. Jeg synes denne høres bedre ut en 2012 versjonen , men over kr 1000 for 2 hybrid cder? Det blir vel over kr.5000 for hele ringen på hybrid cd? Er det SACD entusiastene som skal melkes denne gangen?



    Vis vedlegget 869341
    Ja, gjett om. Jeg har meget god SACD-spiller og ganske god platespiller, men fenges ikke hundre prosent av å kjøpe LP'er med råvare som er digitalisert.
    Bestilte Rheingold SACD fra Presto i England. Pris er om lag 930 kroner inkludert norsk mva. Presto er jeg meget fornøyd med. Meget god service, men nå er SACD'ene forsinket. Ny dato er 16.12.
    Spilte 2012 CD-utgaven i går. Fantastisk. Forventningene er store.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kan bli veldig bra lyd på lp selv om det har vært innom digital prosessering, har digitale opptak fra tidlig 80-tall som låter bra på lp. Tenkte litt slik selv før, men nå bruker jeg digital riaa.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    57CF94F8-1536-4590-9808-23174F26506F.jpeg

    Das Rheingold låter bra på LP i alle fall. Har aldri hørt Flagstads stemme bedre gjengitt, og jeg mener bestemt at det hele låter strammere og krispere, nærmere tapen enn 97-utgaven jeg har på CD.

    Kan legge til at det første som skjer med analoge linjesignaler i anlegget mitt er konvertering til 24b/48kHz. 4-veis høyttalersystem med delefiltere i DSP (32bfp/96kHz).
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    USD 20 for 192/24 FLAC på hdtracks (https://www.hdtracks.com/#/album/636a7093c15edd508abe685d)

    Eg abonnerer ikkje på hifi-streaming, men har likevel greidd å styra meg frå å bestilla LP-settet. Då er det vel slik at eg må ha filene, då.

    Edit: Det måtte eg. Kjapp lytting indikerer akkurat det Valentino seier, klarare og med meir snert. Men eg har ikkje testa. Det eg openbert ikkje får for 1/5 av prisen er bøkene med fine fargebilete. Nokon burde laga ei coffee-table utgåve av Ring resounding.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat når det gjelder Das Rheingold, tror jeg for egen del at det holder med disse to utgavene.

    Rheingold DMM.jpg Rheingold FFSS.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mark Ward hos Tracking Angle går i dybden på operahistorie, Ringproduksjonshistorie, og ikke minst lyden av Soltis Ring gjennom 65 år. Deilig langlese, og gode kommentarer:

     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20231006_181831.jpg


    Endelig blir det kanskje tid for en runde med hele Ringen i tidenes utgave. Jeg har hørt de tre første etter hvert som de kom, men Ragnarokk kom ikke før sommeren var her.
    I dag blir det Riengullet. I morgen skal vi endelig høre frøken Davidsen live, i Skjebnens makt. Da er det ærlig talt ikke veldig gøy å gå hjem og lytte på eget anlegg etterpå, men på mandag kveld kan vi gå videre med Valkyrien...
    Jeg må bare nevne hvor overveldende fornøyd jeg er med SACD-utgavene. Et enormt løft i forhold til 2012-utgaven på CD!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Ja, også en ting til. Det ligger et lite intervju av Philip Siney, skrevet av Katherine Cooper, på Presto Classical nå.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Har nettopp hørt fra en på innsiden at DNO spiller inn Hollenderen i slutten av august/primo september - med Lise Davidsen! Sier at den blir komplett også. Viste meg kalenderen med fem fulle dager for koret.
    Hen har stor tro på at dette kan bli en topputgave - hvis ikke de får en produsent som roter det til med komprimering eller tulling med balanse etc.
    Hmm, det er lov å ha forventninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn