Av og til må en ha litt flaks....
Vi så Ringen i '17 og '18 i Leipzig og hadde fått gode billetter igjen til '20. Det gikk i vasken og vi fikk en tilgodelapp på en anselig mengde euro som gikk ut i år.
Hva nå? Ingen Ring som passet i år, og
Wagner 22 var for langt og stort sett utsolgt.
Men av og til kommer der avbestillinger og plutselig var der noen ledige billetter på svært gode plasser, så det ble tur til Leipzig i forrige uke, og vi fikk sett disse 3 operaene.
Torsdag 30.6; Lohengrin (rad 2 nesten midt på)
Koret stod der en ser stolene i bakgrunnen. Det var mørkt ved spilling, så de hørte vi bare. Gewandhaus orkesteret spilte.
Fredag 1/7; Tristan und Isolde. Rad 4 midt på.
Søndag 3/7; Die Meistersinger von Nurnberg. Rad 11 midt på.
3 strålende forestillinger. Spesielt Tristan var en uhyre sterk opplevelse.
Jeg kan ikke understreke nok hvor mye bedre disse verkene er når en opplever dem som opera i salen ("live").
Det var meget interessant og opplysende å høre disse 3 verkene så tett etter hverandre, og spesielt fremstår Tristan som den geniale og revolusjonerende "anomalien" i forhold til de 2 andre.
Og jeg forstår også bedre hvorfor Wagner "måtte" skrive denne først før slutten av Ringen. Igjen; slike ting er lettere å høre i salen enn hjemme foran anlegget.
Poenget med dette innlegget er å gjøre de av dere som ikke har vært i Leipzig eller har tenkt på det, oppmerksom på det (til nå) svært gode Wagner tilbudet der har vært ved Oper Leipzig (regner med det fortsetter).
Ringen skal ikke spilles i kommende sesong 22/23, men kommer den i 23/24 sesongen, kan vi fort være klar for det.
Ellers er Leipzig en svært så hyggelig by å besøke, passe stor og uten alt for mye turister så en kan ha et avslappende opphold.
Og så er der også annet av musikk interesse der.
Som "pauseunderholdning" var vi på "Motetten" i St.Thomas kirken (J.S.Bach sin arbeidsplass 1723-50).
Det viste seg å være en slags guds tjeneste med musikk, siste stykke var en av Bach sine motetter. Kirken var omtrent full av turister og andre, og det var mektig å høre omtrent alle synge med på en salme. Og musikken ellers låt også svært så flott.
I tillegg fikk vi med oss Beethoven op 95 og Mendelssohn op 44 nr 2 spilt i "finstuen" til Mendelssohn i Mendelssohn Haus. Den vanlige kl 11 på søndag konserten. Vi fikk beskjed at der ikke ble ekstranummer siden en (eller flere?) av kvartetten skulle spille Die Meistersinger senere den dagen.
Som sagt, Leipzig bør besøkes av den musikk interesserte og ellers er jo Dresden bare 1 time unna og der er der også et habilt orkester og opera.
Og Berlin er heller ikke langt unna (vi har allerede kjøpt billetter til Tannhauser med Lise Davidsen der neste år).