Så når fartsgrensen er 120kmt ( mange plasser i Finland ) må du ligge 20-40kmt under grensen for å kjøre forsvarlig?Gjennomsnittsfart på 100 km/t er å ta risiko. Punkterer du i 110 så har du et mye større problem enn hvis du punkterer i 80. Og risikoen for punktering øker også. Samme gjelder hvis du kjører på en fugl eller what-not som kommer i veibanen. Du har også mindre oversikt, grunnet tunnelsyn.
Jeg bruker litt spøkefullt å si at fartskontroller med god effekt kan overlates til Skatteetaten. Det er jo så likevel kun en ekstra skatt!Min siste fartsbot var på 2100 kr, kjørte 6,5 km/t for fort! Hinsides dustete beløp for en bagatell, fartsgrensene her er allerede verdens strengeste/laveste. Og det blir aldri tatt hensyn til føre, trafikk, dag eller natt.
Her henger nok helt klart lovgivingen etter samfunnsutviklingen. Selger burde selvsagt straffes ekstra for å selge uten rød trekant!Kanskje det ikke var noen rød trekant på kokainpakken.
Forskjellen er vel at Petter offentliggjorde selv at han har vært ute å kjøre igjen.
Jeg of min bror pleier å kalle det en "forfortkjøringsavgift". Ellers enig i det meste du skriver MEN bøter for lave overtredelser gjenspeiler ikke alvorlighetsgrad, og i mange tilfeller kunne bøtene vært vurdert utfra situasjonen da man ble målt.Jeg bruker litt spøkefullt å si at fartskontroller med god effekt kan overlates til Skatteetaten. Det er jo så likevel kun en ekstra skatt!
Men dessverre så har UP en viktig misjon i trafikken. Uten risiko for å bli tatt og å måtte betale store bøter ville alt for mange kjøre som idioter
med stor fare for eget og andrs liv. Frihet under ansvar fungerer ikke på dette området, dessverre!
Kunne også vært vurdert ut fra inntekt, kanskje? Et eller annet sted må man jo begynne å sanksjonere, og klokelig nok har de valgt %-vis overtredelse i stedet for antall km/t, dvs det er billigere å bli tatt noen få km/t for fort i 110-sone enn i 40-sone. Husk også på at når du betaler bot for 6,5 km/t for mye, har du fått fradrag for sikkerhetsmargin på noen km/t + de 2 - 3 % som speedometeret ditt viser for mye. Betaler du for 6,5 km/t viste nok speedometeret i bilen omlag 10 - 15 km/t for fort.Jeg of min bror pleier å kalle det en "forfortkjøringsavgift". Ellers enig i det meste du skriver MEN bøter for lave overtredelser gjenspeiler ikke alvorlighetsgrad, og i mange tilfeller kunne bøtene vært vurdert utfra situasjonen da man ble målt.
Jeg er generelt enig i at slikt ikke bød offentliggjøres før saken er avsluttet. Uskyldig inntil man er dømt. Men, her er det ikke noe usikkerhet om hendelsesforløpet, han har hatt lignende alvorlige hendelser tidligere, og fyren lever jo tross alt fortsatt av å fremstå som et forbilde for unge håpefulle idrettstalenter. Da er det på sin plass at folk får vite når han ikke er mye til forbilde også.Jo men jeg tror ikke det ville ha kommet så raskt om de rundt ham hadde vært sikkre på at VG ikke ville gå ut med navnet.
De visste jo at VG aldri ville sitte stille på en slik sak. Den generer jo "klikk"!
Jeg kunne faktisk tenke meg et forbud før saken er avsluttet. Med visse unntak som tidligere nevnt.
Kan berolige de hurtigkjørende at når en del av spiralfjæra går inn i høyre fordekk over en bruskjøt i godt driv (110-120km/t) så var det ingen dramatikk, bilen datt ned på høyreside, men da var bare å styre inn i nærmeste nødlomme på E6. Ikke noe brutalt slag i rattet, helt kontrollerbart.Synes ikke 70-tallet er et sted som var bra med tanke på sikkerhet på veien. Det døde rundt 5-600 mennesker årlig på veiene.
Gjennomsnittsfart på 100 km/t er å ta risiko. Punkterer du i 110 så har du et mye større problem enn hvis du punkterer i 80. Og risikoen for punktering øker også. Samme gjelder hvis du kjører på en fugl eller what-not som kommer i veibanen. Du har også mindre oversikt, grunnet tunnelsyn.
I nord er distansene mye lenger og befolkningen mindre -> mindre trafikk, så jeg har jo forståelse for at folk velger å kjøre for fort.
Kjører du i 150 så er det råkjøring uansett hvordan du argumenterer. Det er i seg selv risikoadferd.
Konsekvensene om noe skulle skje i så høy fart et skyhøy.
Jeg registrerer at det nå plutselig er viktig å ta vare på Northug.
Er det fordi han ble tatt?
Folk rundt ham har jo visst om livsførselen hans i årevis, burde ikke noen satt på bremsene før. Han hører sikkert ikke på venner, men kanskje forretningspartnere kunne vært i posisjon til det, eller har alle vært i en fun bubble.
Finland benytter et slik system. 20kmt over gjeldende grense og du får dagsbøter. Ut fra hvor fort du har kjørt får du et antall dagers bruttoinntekt.Kunne også vært vurdert ut fra inntekt, kanskje?
For å bli rusfri så må du ønske å bli rusfri, og det vil ikke rusmisbrukere før alt ligger i ruiner, og knapt nok da. Etter mange år med ødelagte pårørende så stiller de pårørende ultimatimum: Oss eller alkoholen, og du vet ikke hvor mange det er som velger alkoholen.
Nei, samfunnet må beskyttes, og det gjøres ved å ta fra de lappen og bilen de brukte til å kjøre med.
Det finske systemet er også godt. 15000 kr i bot virker avskrekkende for den gjengse nordmann, men for en som kjører rundt i bil til halvannen mill, lommerusk.
For ordens skyld så blir bøter for f.eks. promillekjøring beregnet ut fra brutto lønn i Norge. Hvordan det er ved kokainkjøring vet jeg ikke.
Straff for promillekjøring - promilleadvokaten
www.promilleadvokaten.no
Fullstendig irrelevant mtp Snorthug, men jeg ble for en del år siden klokka i 115 i 100-sone litt nord for Tornio på tur nordover.Finland benytter et slik system. 20kmt over gjeldende grense og du får dagsbøter. Ut fra hvor fort du har kjørt får du et antall dagers bruttoinntekt.
Det svir rimelig godt også for de som tjener mye. Rekorden ligger vel på sånn ca 6,5mill NOK. Min finske kollega som tidligere jobbet i politiet fortalte
at han hadde skrevet ut bot på 160.000NOK til en som hadde kjørt mot rødt lys. Slike trafikksynder gjør man gjerne ikke så mange ganger før man slutter.
Har du mulighet til, og bankene tillater, til å ta opp 1 mill i billån så står du godt i det.Nå generaliserer du kraftig unge mann. Det eneste som jeg er helt enig med deg her er at misbrukeren selv må ønske å bli rusfri.
Bil til halvannen mill behøver ikke bety mer enn at vedkommende har en mill i gjeld.
Så greit gikk det ikke forrige (?) gang PN ble tatt. Her fra slutten av turen, etter å ha forsøkt å passere en rundkjøring i 40-sone, sannsynligvis uten punktering, muligens noe høy fart og helt sikkert solid promille ....Kan berolige de hurtigkjørende at når en del av spiralfjæra går inn i høyre fordekk over en bruskjøt i godt driv (110-120km/t) så var det ingen dramatikk, bilen datt ned på høyreside, men da var bare å styre inn i nærmeste nødlomme på E6. Ikke noe brutalt slag i rattet, helt kontrollerbart.
Helt enig, Spiralis!Nå kjenner jeg ikke mannen og ei heller hans omgangskets. Men om det du skriver stemmer, og jeg har ingen grunn til å si at det ikke gjør det, så er det klart
at Northug har hatt dårlige venner. Medgangssupportere som jeg tidligere har kallt dem.
Nå har du misforstått meg om du tror jeg kun mener vi skal ta oss av Northug. Jeg tror alle som kjører påvirket har et rusproblem. Det er ikke noe som man gjør fordi det er morsomt. Med den frie flyt av narkotika som finnes i norske fengsel mener jeg at fyllekjørere først må få mulighet til å bli nyktre og legge rusavhengigheten bak seg før de settes i fengsel. De har gjort noe som er alvorlig farlig og som er forbudt, så selvsagt skal de straffes. Jeg er bare litt tvilende til at vi oppnår noe om vedkommende er tyngre belastet rusmisbruker når han kommer ut av fengsel enn han var da han gikk inn gjennom fengselsportene.
Jeg snakker ikke om å kjøre i rus, jeg snakker om å kjøre i tilnæmet lovlig hastighet og noens bekymringer for hva som vil skje hvis man punkterer. Ingen her i tråden forsvarer villmannskjøring og når det i tillegg kommer rus inn i bildet så går det nesten alltid til helvete.Så greit gikk det ikke forrige (?) gang PN ble tatt. Her fra slutten av turen, etter å ha forsøkt å passere en rundkjøring i 40-sone, sannsynligvis uten punktering, muligens noe høy fart og helt sikkert solid promille ....
Vis vedlegget 656512
Men tross alt er det flere faktorer i regnestykket. Bedre biler, bedre veier.Til opplysning: Snitthastigheten mellom Oslo og Bergen ligger på rundt 60 km/t. Så når du kjører snitt 100 km/t så kjører du periodevis styggfort. (Ja, 100 km/t snitt var ikke på det strekket.)
Men husk at det er helt trygt, for han som kjører er en dyktig sjåfør, er holdningen her. Ingen risikoadferd å kjøre for fort sålenge man kjører forsiktig.
Det var det med risiko da. Sannsynlighet er bare ene faktoren i risiko. Konsekvens er den andre.
Høy fart mer enn dobler konsekvensene. Altså må sannsynligheten mer enn halveres for at risikoen skal forbli den samme. Gjør den det?
Du lurer bare deg selv når du sier at høy fart ikke er risikoadferd.
Larson, har du noengang punktert med et moderne dekk? Jeg kan fortelle deg at det er ganske udramatisk. Glem alt om det du har sett på amerikanske filmer.
Selvsagt. mitigerende tiltak må til for å senke risikoen, for 500 drepte i året var helt uakseptabelt.Men tross alt er det flere faktorer i regnestykket. Bedre biler, bedre veier.
Det er betydelig færre trafikkskadde og -drepte nå enn for 50 år siden, til tross for mange flere biler og mange flere kjørte kilometer pr. bil.
(1970: 560 drepte, 4552 hardt skadde, 2019: 108 drepte, 565 hardt skadde)
Det er tryggere å kjøre bil nå enn det var før. Det unnskylder uansett ikke risikoadferd. Dessuten, har man først kommet dit at man velger å kjøre i opp mot 200 med huet fullt av dop, da er antakelig selve kjøringen det minste problemet vedkommende sjåfør har. Da har du faktisk passert en god del "normale" stoppskilt for ganske lenge siden.