Rimelig måleapparat for å måle nettstøy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Å sette på noen skikkelige feritter nært inntil apparatkontakten på pc-skjermen har også gitt veldig gode resultater og måleapparatet har ikke vist noen forskjell med skjermen koblet fra eller noe.

Demper ferritene noe konduktert EMI som verken støymåleren ikke ser(den går jo bare til 10 mhz og der er nøyaktigheten -50%) og Bajog filteret ikke klarer å filtrere?

Her er nå en video noen andre har laget som viser et slikt tilfelle:

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    IT-nett med eksakt en jordfeil = TN-nett.
    Jeg trodde TN-nett var mye bedre enn IT-nett i en privat bolig? Eller er det en vits som flyver over hodet mitt?

Aurora

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    4.021
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mest en vits... :) i TN-nett er ene fasen koblet sammen med jord i trafo eller inntaksskap... litt forskjellige varianter på TN-nett...

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.852
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, en vits, og samtidig ramme alvor. Første jordfeil i et IT-nett kortslutter den fasen til jord. Det du har da er fortsatt et fungerende nett, men med en fase på ~230 V og en på 0 V. Det tilsvarer ganske nøyaktig et TN-nett. Med jordet stikkontakt har du et TN-S med separat nøytral (fase kortsluttet til jord) og sikkerhetsjord. Neste jordfeil tar sikringen.

Apropos «bedre»: TN er ikke mer «bedre» enn at amerikanske audiofile betaler i dyre dommer for skilletrafoer og regeneratorer som skal gi «balanced power» til anlegget, for det skal være så mye bedre på alle måter. Det de får da er i praksis et lokalt IT-nett for anlegget, og som vanlig en lettere lommebok. Eksempel: https://www.plixirpower.com/pages/plixir-power-concept

IT-nett brukes internasjonalt i sykehus, datasentre og lignende, hvor man vil være sikker på at strømmen ikke plutselig går i tilfelle en jordfeil. Dessuten har det lavere berøringsspenning og dermed lavere risiko for personskade og brann. Det er faktisk ikke så dumt som enkelte vil ha det til.
    http://www.studiecd.dk/cahiers_techniques/The_IT_system_earthing_in_LV.pdf

Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Skjønner mer og mer at jeg virkelig må få ut fingeren når jeg er i form og få sjekket fasene mot jord.

Men ut i fra hva jeg har observert så er det jordingsfeil jeg stadig vekk får i følge dere om jeg kan si det slik.

Hvis dette stemmer og jordfeilen(e) aldri blir fikset, er isolasjonstrafo en kur? Dvs at jeg slipper å snu på stikkontakten helt?

Er usikker på dette med isolasjonstrafo og hva galvanisk skille for jord vil si. Altså spenninger som går ned i jord fra anlegget, hva skjer med dette om jeg har isolasjonstrafo tilkoblet?

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.852
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg aner ikke egentlig hvilket problem som hjemsøker deg, men forsøkte å forstå hva du mente med at jordpunktet skiftet fase. En betydning kunne være en jordfeil, men det stemmer ikke med beskrivelsen senere. Min (og Ymirs) erfaring er at selv en alvorlig jordfeil ikke fører til slike hørbare konsekvenser. Jeg ville likevel sjekket for om mulig å utelukke dette, men jeg tror ikke det alene er årsaken til problemet.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    2.408
    Torget vurderinger
    2
    Spenning fase/jord vil alltid variere med lastvariasjon på nettet - lokal nettrafo.
    Variasjonen skyldes hovedsakelig kapasitansen til jord samt mellom fasene.
    Er kapasitansen 10% forskjellig vil også spenningen variere i samme størrelseorden.
    Er forskjellen fase/jord over 10% indikerer det jordfeil.

Litt om trafoer,det å snu stikk etc.

det handler hovedsakelig om spenningspotensialet mellom apparatene.

https://senorc.no/?p=226

Dersom du har utbytte av ferritter etter UPS,(PurePower?),
    denne er aktuell fremdeles

http://www.arcticpeak.com/files/HF_innslag.pdf

Da bør hjelp søkes hos Nkom.(Gamle støykontrollen)

Uheldig legging av kabler i installasjonen og EMC problemer?
    De to siste innslagene,men er litt usikker på hvordan dette stiller seg på et IT nett.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Spenning fase/jord vil alltid variere med lastvariasjon på nettet - lokal nettrafo.
    Er kapasitansen 10% forskjellig vil også spenningen variere i samme størrelseorden.

Ahhh da har jeg missforstått litt ja, det er vel dette jeg sikter til, Asbjørn.

Dersom du har utbytte av ferritter etter UPS,(PurePower?),
    Jeg har per dags dato bare ferriter i begge endene på kabelen inn til purepowern, strømkablene fra purepowern til komponentene har jeg rullet inn i sølvfolie og tredd kabelstrømper over.

Takker og bukker.

Uheldig legging av kabler i installasjonen og EMC problemer?
    De to siste innslagene,men er litt usikker på hvordan dette stiller seg på et IT nett.
    Tja vet ikke hvordan det er lagt opp helt, alt jeg vet er at det er flere sikringsskap, et felles et og ett til hver av leilighetene og vi alle har en felles strømmåler og en strømmåler hver.

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.271
    Torget vurderinger
    1
    Å sette på noen skikkelige feritter nært inntil apparatkontakten på pc-skjermen har også gitt veldig gode resultater og måleapparatet har ikke vist noen forskjell med skjermen koblet fra eller noe.

Demper ferritene noe konduktert EMI som verken støymåleren ikke ser(den går jo bare til 10 mhz og der er nøyaktigheten -50%) og Bajog filteret ikke klarer å filtrere?

ser at du fant Youtubevideoen min, det er flere andre også,,

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17

ser at du fant Youtubevideoen min, det er flere andre også,,
    Så min mistanke var ikke ubegrunnet altså...

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    2.408
    Torget vurderinger
    2
    Har du pakken kablene du bruker ut av PP inn med aluminium er det å anse som skjerm.
    Da kan du få noe lignende resultat ved bruk av ferritter.
    Er det som du sier,en bedring,så har du ett emc problem.

Her brukes ferritter på "alt" fra strømkabler,signalkabler og høyttalerkabler

http://www.arcticpeak.com/files/HF_innslag.pdf

Hjelp fra Nkom er gratis,men så er det det om de vil bruke tid på slikt.
    De virker å være litt humørsyke.
    Noen ganger trør de til på "småting" og andre ganger er de litt vanskelige.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Ja det var jo det å ha energi og hue til å plage dem da.

Tviler ikke på at det er delvis iallefall et emc problem, eneste jeg ikke forstår er hvorfor denne sølvfolien ga god utslag på strømkablene men minimalt til ingen ting på signalkabler og kabelen mellom batteriet og regenereringsmodulen på purepowern.

Skjermingsmatter har hjulpet og å ha under komponentene, på purepoweren støyet viftene mindre ved å ha et dobbelt lag med slik matter under.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17

Jeg har lest om det der, men det er fortsatt uklart.

En type isolasjonstrafo er CTI transformatorer fra Advance. Denne trafoen transformerer spenningen på en slik måte at 230 Volt inn gir 230 Volt ut, noe som i utgangspunktet høres litt tåpelig ut. I tillegg isolerer den jordnivået på primærsiden (nettjord) fra jordnivået på sekundærsiden (apparat jord). Jordnivået på sekundærsiden legges i tillegg midt mellom fasene, slik at spenningen fase A -J blir identisk med spenningen fase B-J. Et apparat som er koblet til en slik CTI trafo vil derfor indusere samme spenning på kabinettet, uavhengig av hvilken vei stikket på apparatet er snudd.
    Det du prøver å si er at det stikkontakten fra isolasjonstrafoen til vegg må fortsatt snus på?

Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Har nå skaffet meg isolasjonstrafo fra noratel, og forskjellen er stor.

Men måler fortsatt 95-99 mV med støy ut fra den kontra ~165 mV fra stikkontakten, samtidig som ferriter og filter er satt på i stikkontakten.

Motorhome

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    212
    Sted
    Sunndalsøra
    Noe dere må være klar over, er at det vil bli enda mere støy på nettet hvis vi skal få ende flere elbiler som skal ha ladestrøm. Noe jæva dritt:mad:

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Noe dere må være klar over, er at det vil bli enda mere støy på nettet hvis vi skal få ende flere elbiler som skal ha ladestrøm. Noe jæva dritt:mad:
    Ja jeg grøsser stadig vekk over at bare blir flere elbiler og enda mer dilldall pga IoT og.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.802
    Sted
    Bærum
    Ser ut til at Oslo HFC vil selge enda mer strømrenseutstyr fremover. :)

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Vi får håpe produsentene av dacer og forsterkere osv. Blir mer fokusert på støyfiltrering spesielt mtp. på at det kan være mange skrekkscenarioer der ute.

Motorhome

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    212
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja jeg grøsser stadig vekk over at bare blir flere elbiler og enda mer dilldall pga IoT og.
    Jeg er elektrikker av yrke, og kjenner til de krav det stilles til el-biler.
    Her er noe av raporten fra det lokale el-tilsyn(DLE) til garasjelaget :
    BRUK AV EKSISTERENDE STIKKONTAKT TIL LADING AV ELBIL/HYBRID:
    For fast parkeringplass for ladinga av elbil/hybrid må sikkerhet mot overbelasning, jordfeil og overspenning ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig ladning vi dette være å anse som en bruksendring etter paragraf 16i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget skal være egnet til fortsatt bruk. Bakgrunnen er at lading av elbil/hybrid vil innebære en vesentlig endring i belasningsmønsret og type belasning. Selv om vanlig stikkontakkan tilkobles 16A, er den ikke laget forhøye belasninger over tid. Det lokale eltilsyn(DLE) erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tilegg vil ladesystemet i elbil/hybrid maskere en vanlig jorfeilbryter som ikke vil fungere ved jordfeil.Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må innstalleres en jorfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystem.
    Dette innebærer at kursen ved bruksendring må oppgraderes til gjeldende regelverk for lading av elbil/hybrid.
    Tror heller ikke nettet blir forsynt med grønn energi fra fosskraft:)

Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Og forskjellen med isolasjonstrafo er like fortsatt når vaskemaskinen går i underetasjen, men det er bare slik når den sentifugerer på det høyeste turtallet.

Forskjellen er enda større nå egentlig for nå forsvinner dypbassen helt, den dypbassen hadde jeg ikke før.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Målte fase mot jord i dag og fikk 126-127v på en og 188-189v på den andre.

Om jeg har gjort det riktig nå vel og merke...

EDIT: Målte igjen nå, 128v på begge fasene.

Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Og nå er det fantastisk lyd med ~115 mV støy målt.

Mens det er jordingsfeil med 131-132v og 191-192v på fasene.

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.271
    Torget vurderinger
    1
    Det var stort avvik !!! Men betyr tydeligvis null og niks for lydkvaliteten . Er ikke det et slags hint?

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Vel det er et 400 volts nett tydeligvis? Sikringene i sikringsskapet er merket med 400 volt ser jeg nå.

Hint til hva?

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17
    Som et eksperiment(evt. midlertidig løsning) kjøpte jeg en Chord mojo, som jeg koblet til kilde med optisk.

Og lyden varierer uansett, ikke like mye, men fortsatt i stor grad. Så jeg det er åpenbart at det er et EMC problem her, men jeg skal uansett begynne å tenke på å kjøpe meg bolig. så det får nå bare være slik.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    17

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    109
    Har du 400v anlegg skal du måle 230-240 volt mellom polene på en stikkontakt og ca 130v mellom ene "pol" og jord i jordet stikkontakt og en lav spenning mellom andre polen og jord. Og i "kraft-stikk" hvor alle 3 faser ført frem (i tillegg til neutral og jord) måler det 400 volt mellom faser, 230 volt mellom fase og neutral), i tillegg skal det vere tydelig merket i sikringsskap at det er 400V anlegg. Spenning påført sikringer sier ikke noe om dette.

Ut fra de målinger du presenterer ovenfor - er det åpenlyst noe galt 130v fase-jord ok, men 190v har ingen plass hverken i vanlig "2 fase" eller 400V anlegg - og kanskje skulle du få anlegget sjekket av elektriker før du bruker en formue på strømrensning. Kanskje er det en løs kontakt på pålen som gir strøm til deg - og det gir dårlig lyd....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn