En god kabel gir mye mindre støy. Lyden blir "sortere" og dermed kommer detaljer bedre fram. Det er i alle fall slik jeg opplever det. Parametre i en kabel som påvirker lyden kan være:
- Skjerming (også mot mekanisk støy)
- Ledeevne
- Tverrsnitt
- Kvailitet på metall i lederne
- Matrrialer brukt i isolasjon
- ... Sikkert mange flere
Solid core skal vist nok også være litt bedre kontra mange tynne ledere tvunnet sammen.
Nå har jeg ikke testet kabler til 200,- mot original, men jeg ville lagt listen litt høyere om jeg først skulle ha testet dette. Jeg tror ikke en kabel i 200-klassen nødvendigvis trenger å være bedre enn standard. Om du legger deg en plass mellom 500,- til 1500,- tror jeg du kan finne mye bra brukt.
Mye riktig her imo. Solid core er ikke alltid bedre ifm lyd. Mye tung skjerming slower kabelen. Kontaktene har stor betydning. Legering og materialer påvirker resultatet. Samme gjelder hvordan det er terminert eller da satt sammen. Jeg har laget en komplett kabel som slår utrolig mye. Ikke helt billig, men jeg kan ikke spille uten.
Hva legger du i att "mye tung skjerming kan slowe kabelen"?
Selv bruker jeg Furukawa og Nimak.
Sistnevnte har best skjerming og flere typer skjerming.
Nimak har jeg 3 forskjellige av. Og de er bedre enn Furukawa som jeg opplever som god.
Det jeg liker best med de er nettopp dynamikken i musikken blir bevart og oppleves bedre. Samtidig som lydbildet blir tydeligere med svartere bakgrunn.
Den tykkeste har en diameter på ca 40mm.
Type støvsuger slange med andre ord.
Sent fra min XT1572 via Tapatalk