Er visst i mindretall, men synes det har vært utfordrende å få Raspberry pi til å oppføre seg som ønsket, for min del ble computeravspilning i lang tid mer computer enn avspilning. Å si at når man har prøvd det en gang, så har man lært det, er en tilsnikelse.
Det skal sies at bruken hos meg ikke er samme som det legges opp til her. Jeg ønsket meg et lukket system, hvor musikken kom fra ekstern harddisk, ikke via nettverket. RPi skulle således fungere mer som media-avspiller enn som ren streamer, og tanken var å kontrolle avspilning via iPhone.
Jeg begynte med Allo Digione Player (med RPi3b+), og kjempet meg gjennom en rekke distroer (DietPi, moOde, Volumio, pCP). Trodde jeg kunne bruke RPi helt uavhengig av nettverket mitt (og blott avspille fra harddisk), men uten nettverk kan ikke RPi kommunisere med kontroll-enheten (computer eller smartphone).
Jeg ønsket å kunne bruke primært album cover som utvelgelsesmetode, mest mulig bilde og minst mulig tekst. Flere av grenseflatene (web interface og/eller telefon app) klarte ikke tilfredsstillende å oppfylle dette ønsket.
Underveis har jeg således kjempet med:
- brenne-program
- strømsulten harddisk
- knotete grenseflater
- kommandolinje programmering via ssh
- konfigurasjon av RPi (tweaks)
- fjernkontroll via mac/iphone
To tiltak gjorde så til slutt RPi i stand til å møte kravene mine.. Installerte piCorePlayer med LMS, og byttet ut harddisk. Eneste gjenværende svakhet er at strømbrudd krøpler LMS, noe som krever litt ‘reparasjonarbeid’ etterpå.
Hvorfor denne ‘klagesang’ fra min side? Nåvel, I mine øyne er Raspberry Pi alt annet enn plug-and-play. Har anvendt computere i en evighet, så lider ikke av berøringsangst, men det var som sagt en utfordring å få tingene til å fungere som ønsket.