Rippe, komprimere, brenne og kopiere-guiden

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Innlegg
167
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Dette er jo en gamle tråd, så kanskje det har skjedd noe på program fronten?

Finnes det er freeware program som automatisk tagger flac? Ser for meg dette:
At den søker automatisk opp mot en database, og lar meg bekrefte at det er riktig album.

Så laster den ned coveret og lagrer det i mappen, den henter ned all nødvendig informasjon om albumet og låtene. Og så lar den meg
tagge både mappenavnet og filene. Noe program som gjør noe sånt?
 

stolpe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.09.2008
Innlegg
167
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Har begynt å bruke mp3tag litt, men hvordan renamer man mappenavnet med mp3tag?
 

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
148
Antall liker
72
Torget vurderinger
12
Hei - alle "rippere"!

Som novise på feltet så er det uforståelig for meg at dette må være så vanskelig. Jeg skal igang med å rippe, og etter å ha lest til øyet blir stort og vått har jeg kommet fremt til at jeg vi bruket EAC og foobar2000 - siste versjon. Til tross for gode råd og anvisninger her på forumet er det et stykke vei å gå. Jeg kom så langt at jeg fikk installert begge deler, gjort en prøveripping - men får ikke lastet inn CD-informasjonen. Det er sikkert et eller annet parameter som mangler... (fungerer fint i Windows Media Player og Foobar, men ikke i EAC..).

Jeg bruker pc med Windows Vista, opera og explorer, lagrer direkte på ekstern harddisk (western digital), ikke NAS da jeg først vil se om dette fungerer (slik at jeg slipper å rippe flere 100-talls cd'er på nytt.

Nå er jeg selvfølgelig amatør - men hele poenget må jo være at dette skal være brukervennlig slik at en kan få nyte en god lydopplevelse - uten å være datanerd. Jeg forstår godt NAIM, Oliv, Linn, Sonos etc som gjør dette enkelt - putt i cd'en og så gårt alt seg selv (?) . Ulempen er jo at det koster skjorta - og det er det ikke verdt. Spesielt når en vet at innen 12 mnd har det skjedd så mange endringer/forbedringer at både NAS og harddisk er ut?

Help me anybody - her må jo det være et gullegg for noen som vil tjene penger på et megamarked - nøkkelordet er brukervennlighet, vi er mange hi-fi frelste som står klar bare steinalderen passeres!

Mvh Rune
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.866
Antall liker
13.733
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
148
Antall liker
72
Torget vurderinger
12
Hei igjen;

Takk for gode anvisninger - jeg skal sjekke dette ut og se om de funker. Jeg ser jo av tråden at det er flere som sliter med det samme -
så nå er det vel bare å vente på en "app"..... (en kan jo drømme...). Ellers er det mer mellom himmel og data enn de fleste andre steder.

Den dagen jeg kan putte cd'en inn i et medium og få ut høyoppløst musikk på en enkel måte blir vel etter at cd'en har kommet på museum,
Jeg er glad jeg fortsatt har mye vinyl igjen - det er enkelt det - og så god lyd da!
 

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
148
Antall liker
72
Torget vurderinger
12
dBpoweramp - EAC - problem med å hente CD-informasjon (metadata):

Hei: har har nå installert begge rippe-progammene.

dBpoweramp fungerer som en kule- Har foreløbig bare brukt prøveversjonen, men kjøper denne dersom denne fungerer best.

EAC: Jeg ikke klarer å hente CD-informasjon i EAC. Har fulgt installasjonsguiden og lagt inn min e-post addresse /Freedb som kilde under "options", men får det ikke til.

Jeg lurer litt på om årsaken kan være at jeg bruker ruter, og om jeg må angi proxi-instillinger etc? Dette er et valg som kan foretas.
Isåfall, hva er disse for internett basert på kabel-Canaldigital med -------@online.no (telenor) som e-post?

Sikkert uklart spørsmål - men jeg regner med noe skjønner hva jeg mener?

PS: Er opptatt å få best mulig lyd fra rippingen- er det noen forskjell på dBpowearmp og EAC?

Rune
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.866
Antall liker
13.733
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ikke noe forskjell, kjør på med dBpoweramp når den funker knirkefritt for deg.
 

hifi1953

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.08.2010
Innlegg
148
Antall liker
72
Torget vurderinger
12
Hei -takk for innspill - da durer jeg i vei med dBpoweramp!
 

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
For de som er interessert i høy oppløsning:

Jeg kan avspille 24bit/96KHz på Lyngdorf/Linn/NAS riggen. Derfor var det moro å oppdage at dBpoweramp kunne rippe mine to HDCD'er til 24bit/44.1KHz.

Man legger kun til DSP effekten HDCD, og vips får man 24bit FLAC til avspilling.

Jeg rippet med dBpoweramp r14 (reference 14). Vet ikke hvordan det er med trial og eldre versjoner.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
I alder av netop 50 helt novise hva angår "ripping". Men CD'en gikk i stykker - og fikk en Camebridge blue-ray (CD/Stereo stod rett vis a vis TV), som spiller bortimot alt (på disk i alle fall). Også fra harddisk/minnepen - men sålangt jeg kan se ut av bruksveiledning - kun WMA (og MP3 - mindre relevant).

Sjekkede litt med Window's mediaplayer - prøvde at rippe noen av "eldgamle" CD'er, og det gikk helt smertefritt. Faktisk mer en det - kom både album-cover og sortering innen genre opp automatisk.

Er dette ok måte at rippe på (tenkte kunne legge inn en håndfuld mens likevel jobber med annet) - og så velge filformat til VMA lossless? Eller er det andre som er massivt mye bedre - har lite lyst til at gjere samme jobben 2 ganger.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Lossless er lossless. Hva man velger handler vel mest om kompatibilitet.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hva dette er:
En forløpende oppdatert guide med informasjon til musikkinteresserte som på en eller annen måte har kjøpt iPod, HTPC eller noe annet som gjør at man må forholde seg til lyd og datamaskiner. Delvis inspirert av diskusjoner, krangling mm i denne tråden:
http://avforum.no/forum/generell-htpc/43337-skal-rippe-cd-samling-lurer-hvilken-kvaltitet.html

Forhåpentligvis vil folk med forskjellige erfaringer og meninger bidra slik at jeg kan holde første post oppdatert og mest mulig komplett.

Hva dette ikke er:
Spørsmål eller konklusive svar på evige debatter om audiofil-spørsmål

INNHOLD:
1. Ripping.
2. Kompresjon/filformat.
3. Tagging/Cover/Organisering
4. Brenning
5. Kopiering
6. Avspilling på PC
7. Kjøp av musikk på nett
8. Replay Gain
9. Lovlig? Etisk?


1. Ripping.
I denne sammenheng er ripping prosessen å kopiere informasjonen på en audio CD-plate til harddisken som en wav-fil. Det finnes mange programmer som lar deg gjøre dette, både spesialiserte og som komponent i en større pakke (iTunes og windows mediaplayer f.eks).

Et program som blir mye brukt er EAC. Det er gratis, relativt enkelt å bruke, støtter mange muligheter og formater, og det blir hevdet at dette er det mest robuste programmet. Hva er hensikten med et robust program spør du kanskje? Hvis det er riper på platen, eller hvis PC-en din har en avspiller som er litt grinete, så ønsker du et program som gir størst sjanse for vellykkede rippinger. Og hvis programmet ikke får det til så ønsker du tilbakemelding om det så snart som mulig.
EAC - Exact Audio Copy

Et plugin til EAC kan sammenligne ditt ripp med en database og gi deg enda sikrere indikasjon på om rippingen har gått helt feilfritt for de virkelig paranoide blant oss. Denne heter accurate rip og oppsett av EAC med accuraterip finnes her:
Suggested EAC settings for FLAC - Hydrogenaudio Forums

2. Kompresjon/filformat.
De fleste rippeprogrammer ripper først til wav eller noe lignende, rett og slett fordi det ligner veldig på hva som ligger på CD. Imidlertid kan mange konvertere til et annet format rett etter ripping slik at brukeren aldri ser noe annet. Alternativt kan man bruke et egnet program spesielt for å konvertere mellom forskjellige lydformater som allerede ligger på harddisken.

Her må brukeren ta flere avveininger. Filstørrelse, kvalitet og kompabilitet er kanskje de viktigste. I wav-formatet så tar en CD inntil ca 600MB. Andre formater kan redusere størrelsen til en brøkdel slik at man får plass til mange sanger på en harddisk eller inni en mobiltelefon. En datamaskin kan avspille de fleste filformater, evt ved å legge inn et program eller et programtillegg. Men små bærbare avspillere er ofte litt mer kresne, og hvem vet hva vi har av utstyr om et par år? Og trenger du samme kvaliteten på "goanlegget" på stua som du gjør med ørepropper på bussen?

Ukomprimert, Wav, AIFF etc er enklest. Det er et format som lagrer all lyden omtrent på samme måte som på en CD. Hvis du ripper en CD, lagrer den som wav og brenner en ny CD-R så vil sporene være nøyaktig lik hvis du har gjort alt rett. Det er mulig å spille av på datamaskiner, men ikke så mye annet. Dessuten tar sangene fra en CD inntil 600MB så harddisken blir fort full, og det er ikke så enkelt å tagge låtene.

lossless. FLAC, apples ALAC, WMA Lossless etc. Jeg nevner alle lossless formatene i en sleng siden de alle har like god lyd (akkurat like god som CD) og tar opp ca like mye plass på harddisken (litt mer enn 50% av filstørrelsen til wav). Hvordan er dette mulig? Tenk på zip-filer. Ved å finne statistiske mønstre i musikken så greier man å uttrykke akkurat det samme med færre bits. Forskjellen ligger i støtte i forskjellige programmer, tagging, cpu-bruk etc. Personlig liker jeg såkalte opensource-formater fordi disse kan dukke opp på alle platformer uten at jeg må betale for det.
Lossless Guide for users
Suggested EAC settings for FLAC - Hydrogenaudio Forums

Lossy AAC, WMA, mp3 etc. Dette er kanskje de filtypene som er best kjent for folk flest. Grunnen til det er opplagt. En CD lagret som mp3 kan ta opp 1/12 av plassen på harddisk. Dermed får du plass til veldig mange sanger på liten plass. Dette gjøres ved å innføre unøyaktighet eller støy i signalet på en slik måte at sangen kan lagres på veldig liten plass. Men støy kan jo ikke være noe bra? Disse codecene har en modell av hørselen vår som prøver å legge inn støyen på steder hvor det ikke kan høres. Og det fungerer ganske bra! Blindtester viser at det er veldig vanskelig selv for lydinteresserte å høre forskjell mellom f.eks CD og mp3 hvis alt er gjort rett. Men jo mer du komprimerer filen, jo større er feilene, og dermed større sjanse for at lyden blir hørbart dårligere. Andre codecer har kommet etter mp3 og gir betydelig bedre lyd ved en gitt filstørrelse.

Jaja, blabla, men hvilken bitrate må/bør jeg bruke når jeg lager mp3? mp3 er jo ubrukelig uansett hva du sier! Les linkene, bruk anbefalte parametre der, eller prøv deg fram på egen hånd og finn ut hva som passer deg. Hvis du vil debattere emnet så finnes en fin tråd her:
http://avforum.no/forum/generelt-audio-hifi/44170-320kbit-mp3-vbr-vs-cder.html

Hva skal jeg gjøre for å få best mulig mp3? Lossy codecer tillater ofte forskjellige encodere, og disse kan skille seg på kvalitet og hastighet. Konsensus er at "lame" er den beste mp3 encoderen. En guide til optimale parametre for denne finnes her:
List of recommended LAME settings - Hydrogenaudio Forums

Så hva skal jeg velge? Det er mye arbeid å rippe en hel CD-samling. Man vil helst ikke gjøre dette igjen. Derfor synes mange at det er greit å rippe til wav eller lossless slik at man har dataene "som de fins på CD". Så kan man heller kopiere disse til mp3 når man trenger det. Dette er kanskje en litt "audiofil" eller finsmakerholdning. Andre er mer praktiske og sier at når de aller fleste ikke hører forskjell på CD og mp3 ved f.eks 256kbps så har det ingen hensikt å kaste bort mer plass.

Tommelfingerregler for en CD på 60 minutter:
Ukomprimert CD/Wav - 650MB
FLAC = 1/2 - rundt 3-400MB
mp3@192 - 90MB
mp3@128 - 60MB

I følge hardware.no sin prisguide så koster en økonomisk harddisk rundt 2.50 pr GigaByte i dag, og størrelsen er inntil 750GB (da til 4,- pr GB).

Hvis 60 minutter er gjennomsnittlig lengde på en CD (sannsynligvis er tallet lavere) så ser vi på:

100 CD-er:
Wav - 65GB - 162,50 kr
FLAC - 40GB - 100,- kr
mp3@192 - 9GB - 22,5 kr
mp3@128 - 6GB - 15,0 kr

Altså kan selv ganske store CD-samlinger lagres på en moderne harddisk tapsfritt uten at det koster skjorta.
I følge den tabellen nederst, så er en Cd med 16 filer og 42 MB en MP3 fil? Er dette gjengs, eller er det kun et forslag?

Har rippa en del CD-er i Windows 8 (Media Center), og melodiene ligger på mellom 2,6 MB og 2.8 MB Pr. stk, men de virker ikke så overkomprimerte som andre MP3 filer?
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Da er det avgjort, og Windows Media Center ripper kun i MP3 filer, mens i Windows Media Player kan man velge flere fil format!
 

dottcom

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
65
Antall liker
41
Har en del SACD-plater som jeg ønsker å ta backup av av. Ønsker kontakt med noen som tilgang på PlayStation, kompatibel Oppo eller Camridge - eller på annen måte kan hjelpe.
 
Sist redigert:

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Innlegg
228
Antall liker
45
Sted
Tredje sten vest av Sola
Har det noen hensikt med tanke på lydforbedring å oppgraderer dbpoweramp til nyeste versjon.
Jeg konverterer til FLAC

Mvh
 
Sist redigert:
Ble medlem
12.08.2016
Innlegg
29
Antall liker
21
Har en del SACD-plater som jeg ønsker å ta backup av av. Ønsker kontakt med noen som tilgang på PlayStation, kompatibel Oppo eller Camridge - eller på annen måte kan hjelpe.
Var det noen som kunne hjelpe ham med dette? Jeg skulle også gjerne ha "rippet" et par SACD slik at jeg får avspilt filene via min eksterne DAC og ikke den som er integrert i min gamle spiller.
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Ekstern CD/DVD/Blue-Ray til Mac

Hei. Jeg skal i gang med å rippe en større CD-samling, og i den forbindelse ønsker jeg å forsikre meg om at rippingen blir så god som overhodet mulig. Jeg har sett på to eksterne Blue-Ray brennere som ser ut til å få skryt. ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1H-U Pro og PIONEER BD-RW BDR-XD05TB ext. slim.
Noen her som har erfaring med disse? At den ene tar mer plass enn den andre er ikke ting jeg bryr meg om i denne sammenhengen. Jeg ønsker bare best mulig ripping av CD. Er det andre eksterne avlesere/brennere som jeg burde satse på i stedet? Erfaringer mottas med takk :)
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Ingen som har erfaring med hvilke eksterne enheter som er best for å rippe CD’er?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Programvare har vel like mye å si som drivverk.
Jeg bruker DB Poweramp, og det er det mange andre som gjør også.
Hva skal du med Blu-ray brenner for å rippe CD-samlingen?
Jeg ripper til FLAC.
Det er vel bedre med ekstern harddisk, så du kan rippe til FLAC, og samtidig kjøpe høyoppløste filer.

Noen sverger til EAC, men dette er et gammelt program.
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
869
Antall liker
1.309
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Har brukt en plextor ekstern bluray spiller, rippet til wav med dbpoweramp. Skjønner ikke helt poenget med å komprimere til flac når plass ikke er noe problem.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
890
Antall liker
3.116
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Har brukt en plextor ekstern bluray spiller, rippet til wav med dbpoweramp. Skjønner ikke helt poenget med å komprimere til flac når plass ikke er noe problem.
Fordelen med FLAC er vel at den kan inneholde metadata. I tillegg skal det ikke være noe forskjell i lydkvalitet på FLAC vs WAV.
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
869
Antall liker
1.309
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Db poweramp legger all informasjon til wav filene og tagger de. Flac er fremdeles komprimert og jeg antar at noe info vil forsvinne der. Om man hører forskjell eller ikke kommer vel an på oppsett, hørsel, vilje og bias.
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
890
Antall liker
3.116
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Db poweramp legger all informasjon til wav filene og tagger de. Flac er fremdeles komprimert og jeg antar at noe info vil forsvinne der. Om man hører forskjell eller ikke kommer vel an på oppsett, hørsel, vilje og bias.
Bare for å oppklare: FLAC er ikke komprimert i den forstand MP3 er komprimert. Du kan sammenligne FLAC med en ZIP-fil, men som under avspilling "pakkes ut". FLAC krever litt mer prosessorkraft for å spilles, men det skal i teorien være det hele.
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Takker for innspill. Jo, jeg er selvsagt klar over at programvaren har mye å si, og nevnte DB Poweramp er et jeg har vurdert som høyaktuelt. Jeg kommer til å rippe som wave-filer. Uansett er jo selve avleseren første ledd, og jeg ønsker bare å vite at den er av høyeste kvalitet. En tusenlapp fra eller til i denne sammenhengen spiller overhodet ingen rolle, så med mindre det er for at en ren CD/DVD ripper BEDRE enn en blue-ray så velger jeg ikke den ene fremfor den andre bare for å spare noen kroner...

ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1H-U Pro Veier jo over 1 kg, og jeg innbiller meg at den ekstra vekten kan være med på å gjøre den mer stabil... mindre vibrasjoner osv. Har jeg et poeng eller er jeg helt på jordet her?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Takker for innspill. Jo, jeg er selvsagt klar over at programvaren har mye å si, og nevnte DB Poweramp er et jeg har vurdert som høyaktuelt. Jeg kommer til å rippe som wave-filer. Uansett er jo selve avleseren første ledd, og jeg ønsker bare å vite at den er av høyeste kvalitet. En tusenlapp fra eller til i denne sammenhengen spiller overhodet ingen rolle, så med mindre det er for at en ren CD/DVD ripper BEDRE enn en blue-ray så velger jeg ikke den ene fremfor den andre bare for å spare noen kroner...

ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1H-U Pro Veier jo over 1 kg, og jeg innbiller meg at den ekstra vekten kan være med på å gjøre den mer stabil... mindre vibrasjoner osv. Har jeg et poeng eller er jeg helt på jordet her?
Det som pleier å være 'mantra' på disse spørsmålene er at cd-spilleren ikke er en faktor i denne sammenhengen. Du ripper med feilsjekking, og får beskjed av programvaren om noe skulle være feil. Feilen ligger i så fall på disken du prøver å rippe, og er enten defekt, eller full av skitt som kan vaskes av. Altså, hvilken programvare du bruker til å rippe er viktigere enn alt annet, og at denne programvaren har innebygd feilsjekk på dataene (mrk: data) som blir lest av. Kjøper du en cd-spiller som virker, er du 'good to go' ...
 

Humdinger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.08.2004
Innlegg
150
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Det som pleier å være 'mantra' på disse spørsmålene er at cd-spilleren ikke er en faktor i denne sammenhengen. Du ripper med feilsjekking, og får beskjed av programvaren om noe skulle være feil. Feilen ligger i så fall på disken du prøver å rippe, og er enten defekt, eller full av skitt som kan vaskes av. Altså, hvilken programvare du bruker til å rippe er viktigere enn alt annet, og at denne programvaren har innebygd feilsjekk på dataene (mrk: data) som blir lest av. Kjøper du en cd-spiller som virker, er du 'good to go' ...
Ok. Da tolker jeg det slik at om jeg kjøper en ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1H-U Pro, og ut fra det får en god placebo-følelse av at avlesningen blir mer nøyaktig, så gjør jeg i alle fall ikke noe galt. Valg av rippeprogram er allikevel det som er avgjørende i denne sammenhengen. I tillegg har jeg da en god brenner og Blue-Ray spiller til iMac’en, som jo ikke er dumt å ha...
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.341
Sted
Under stjernene
Programvare har vel like mye å si som drivverk.
Jeg bruker DB Poweramp, og det er det mange andre som gjør også.
Hva skal du med Blu-ray brenner for å rippe CD-samlingen?
Jeg ripper til FLAC.
Det er vel bedre med ekstern harddisk, så du kan rippe til FLAC, og samtidig kjøpe høyoppløste filer.

Noen sverger til EAC, men dette er et gammelt program.
Er det lydmessig forskjell på programmene?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det som pleier å være 'mantra' på disse spørsmålene er at cd-spilleren ikke er en faktor i denne sammenhengen. Du ripper med feilsjekking, og får beskjed av programvaren om noe skulle være feil. Feilen ligger i så fall på disken du prøver å rippe, og er enten defekt, eller full av skitt som kan vaskes av. Altså, hvilken programvare du bruker til å rippe er viktigere enn alt annet, og at denne programvaren har innebygd feilsjekk på dataene (mrk: data) som blir lest av. Kjøper du en cd-spiller som virker, er du 'good to go' ...
Ok. Da tolker jeg det slik at om jeg kjøper en ASUS Blu-Ray Writer BW-16D1H-U Pro, og ut fra det får en god placebo-følelse av at avlesningen blir mer nøyaktig, så gjør jeg i alle fall ikke noe galt. Valg av rippeprogram er allikevel det som er avgjørende i denne sammenhengen. I tillegg har jeg da en god brenner og Blue-Ray spiller til iMac’en, som jo ikke er dumt å ha...
iTunes ripper da godt som noe hvis du kjører mac. Der kan du jo velge mellom AIFF, Apple lossless, WAV, AAC og MP3
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Dette stemmer vel ikke? Fra Wikipedia:

"Users of iTunes or Music applications who want to use a lossless format which allows the addition of metadata (unlike WAV/AIFF or other PCM-type formats, where metadata is usually ignored) have to use ALAC."

Jeg bruker Music og ripper til ALAC. Det funker helt fint. Jeg bruker ALAC mest for å sikre at all informasjonen er der. Personlig hører jeg ikke forskjell på lossless og 256 kbps AAC, men disk koster jo ikke mye nå, så hvorfor ikke.

Det er vel heller ikke noe problem å bruke oiTunes/Music til å skrive en standard lyd-CD fra rippet musikk?
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.862
Antall liker
17.394
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
... Du ripper med feilsjekking, og får beskjed av programvaren om noe skulle være feil. Feilen ligger i så fall på disken du prøver å rippe, og er enten defekt, eller full av skitt som kan vaskes av. .........
Jeg ripper fra iTunes til ALAC. Spørsmål ang den faktiske ripping. Bruker aller "Feilsjekking" når dere ripper? Det tar jo vesentlig lengre tid. Er det nødvendig? Er det ofte feil? Erfaringer?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.691
Antall liker
9.292
Sted
Trondheim
Jeg bare siterte WIkipedia, og ut fra det jeg har lest før har støtter hverken WAV eller AIFF metadata. Det er mulig AIFF har fått muligheten da det er et containerformat og dermed kan inneholde metadata i tillegg til de opprinnelige PCM-dataene. Finner ikke noe eksakt info om dette etter 2 min søk på nettet. Andre som har bedre tid kan sikkert finne det ut.
 
Topp Bunn