Rockna og Audiobyte sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Etter litt eksperimentering fram og tilbake liker jeg FIR OFF , altså filter av, best. Musikken "flyter" bedre, gir mer "mening", og romligheten gjengis best, synes jeg. Veit at en del, også anmelder i HiFi Choice(tror jeg) brukte den med FIR ON, men det er jeg uenig i. For meg låter det som om en forsiktig kompressor eller limiter er koblet på. Musikken flyttes litt nærmere, men blir også litt usammenhengende sammenlignet med FIR OFF. Riktignok tar det 10 minutter før hjernen glemmer å bli skuffet over litt mindre presence, men til gjengjeld flyter det så mye mer uanstrengt, for en lettelse det er å ha koblet FIR OFF for meg.

Sist redigert:

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Jeg synes lyden er fyldigere med fir on .
    Det er jeg ikke uenig i. Det flyter likevel bedre med FIR OFF, synes jeg, spesielt orkesterverk og akustisk musikk har mer sammenheng mikrodynamisk. Mykerere attack, bedre utklinging/decay.

Sist redigert:

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Mister du noe trøkk i skarptromma med fir off?
    Svaret er ja.

MICHAEL JACKSON - The girl is mine - USB 176K - Mer "høyttalere", grunnere rom. Skarp, stortromme og knips trer lenger bak i bildet og har mindre definert anslag med FIR OFF. Bassgitar også. Mindre plass mellom skiktene i bildet bakover i rommet med FIR ON.

YES - Owner of a lonely heart - USB 96K - alle trommer "slår" heftigere med FIR ON, bortsett fra hihat, som er bedre med FIR OFF. Bass/gitarriff i nedre mellomtone bedre med FIR OFF. Bass flytter seg ned og under sang og melodier på en bedre måte.

BEATLES - Help - USB 44K - igjen: skarp "rundes" litt, hihat tydeligere med FIR OFF. Rart. Høfnerbassen er mer riktig og har mer "kulerund" tone med FIR OFF. Instrumentene er tydeligere med FIR ON, men de legger seg ikke lagvis, men tettere i dybden. Som om de krangler om rommet på et vis.

AC/DC - Shoot to thrill - USB 44K - Med FIR OFF blir stortromme og skarp rundere, mindre attack per se men har også bedre utklinging, svinger dog minst like godt og har et naturlig forløp. Vokalen roer seg litt, mer avstand mellom gitarlagene og vokalen i den hektiske avslutningen med FIR OFF.

Så svaret blir ja her hos meg, mindre attack i skarptromme, stortromme og generelt.
    Det går greit for meg, jeg synes sammenhengen i bildet ble bedre når det første savnet etter smell og attakk la seg :) Særlig likte jeg hvordan bassen la seg bedre "under det hele" med FIR OFF.

Rart hvordan jeg tydeligere hørte hi-hat. Ble den mindre overdøvet av andre instrumenter i samme register? Hadde vært spennende å høre andres opplevelse av låtene ovenfor... :) De skulle dekke ulike stiler, og er kjente og kjære. YES låter kanskje ikke helt "vanlig", men det er jo også noe...

Sist redigert:

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Sætre
    YES - Owner of a lonely heart

I mitt anlegg slår ikke trommene særlig heftig :/

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Sætre
    Mange gode låter du ramset opp der. Har du noen gode låter med akustisk gitar?

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Magnet - Where happines lives - akkgitaren har forsiktigere, riktigere, anslag med FIR OFF, høres ut som anslaget på gitaren er litt for hardt med FIR ON

The Smiths - I know it's over - akkgitaren skarpere med FIR ON, men "bor ikke" i samme rommet som trommene. Basse og gitar trer litt lenger bakover med FIR OFF.

Ralph Towner - Jamaican Stopover - nylonstrenger - gitaren får med betoning av høy mid/topp med FIR OFF. Nesten som en "hengekøye" med FIR ON. I hvertfall at anslaget ikke henger sammen med kasselyden.

Tom Waits - Hold On - her er det masse akkinstrumenter - som om "scenerommet" stenges med FIR ON. Det klinger mer naturlig med FIR OFF. Lydbildet åpner seg i midten.

Phew, blir sliten i øra av dette :)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Min Rockna WaveDream Net transport returneres nå fra fabrikken etter oppgradering.
    Den håndterer nå DSD256 og DSD512 over I2s!

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Etter å ha spilt på Rockna WDN et par dager nå så er det liten tvil om at lydkvaliteten har tatt et steg opp i forhold til mine andre streamere, selv om disse også holder høy klasse (Lumin, uRendu, Aries). Roon støtter vel bare opp til DSD256 og min DAC støtter ikke DSD512, så dette har jeg ikke fått prøvd ut enda. Betjeningsmessig via appen så går også ting lynhurtig fra det lokale SSD biblioteket.

JBN

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Er det samme valget på Rockaen? FIR altså?
    [h=3]CUSTOM DIGITAL FILTERS[/h]The Wavedream upsamples any material with a fixed rate of 16x. The dac modules will decode the digital stream with a rate of 768Khz, or 705.6Khz, respectively, according to input sample rate. We found this rate to be optimal for analog performance of the dac modules. Behind this simple multiplication factor (16x) lies a huge processing power. The digital filters are made with the combined effort of 58 DSP blocks, resulting into a impressive figure of 15 GMACS of processing power.The developed filters are unique. We avoided standard Nyquist rate filters as not providing the expected performance for the dac. After lots of mathematical simulations and careful listening tests, we have created a custom Parks-McClellan upsampling filter. There are three variations avaialble on current firmware: linear, minimumand hybrid phase. They are highly optimized filters, offering stunning performance with a large number of taps (5k), and they are different in regard of impulse response. For the linear phase, the ringing energy (Gibb’s overshoot) is equally split before and after impulse. Minimum phase type shows all this energy after impulse, while our special hyrid phase filter has a combined response between linear and minimum, exhibing very low overshoot before the impulse.

JBN

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

Vedlegg

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Har kikka litt på anmeldelsen i HiFi Choice igjen, og grunna litt på den, det er en merkelig anmeldelse.
    Kommentaren til specs og måling har vi her:

Black Dragon - 1.JPG

Dette (FIR ON) er vel i realiteten en slags kompressor/limiter, som lukker diskanten ganske hardt ved 19- 20 kHz. Det passer da godt å bruke dette filteret til pop og rock, særlig fordi en del av denne musikken er beregnet på et yngre publikum som ikke har gode anlegg, og øvre mid og diskant kan noen ganger være vektlagt litt for sterkt i absolutte termer i sånne innspillinger. Det gir mening når Jonas savner trøkk i skarptromma med filteret av. Det gir også mening at jeg savner romfølelse og "naturlighet" i bilde når filteret kapper hardt i øvre register, særlig for akustiske innspillinger - klassisk og slikt. Når AC/DC vræler av full hals og kjører fulle gitarvegger er FIR ON helt topp til å dempe en vis hardhet, hos meg kommer den dels fra rommet også.

Det som IKKE gir mening er at en profesjonell anmelder ikke skjønner denne sammenhengen, ei heller hører den eller hører etter den. Vedkommende anmelder tar avgjørelsen basert på en - 1 - låt:

Audiobyte Black Dragon - 2.JPG

Dette ville vel de færreste av oss her gjort. Avgjørelsen tas med bakgrunn i en enkelt pop/rocklåt. Til slikt materiale er det en smakssak om man vil ha det, og det funker helt fint. Men det må sies at når anmelder savner trøkk i den låta skjønner jeg det godt, det er mildt sagt ingen stor komposisjon, og det hjelper ikke at det svinger som en skiftenøkkel. Dette setter anmeldelsen i et merkelig lys, den er rett og slett ufullstendig. Litt rart at man velger å koble inn en effekt fordi det som faktisk er spilt inn ikke låter fett nok. Noen ganger er en trasig låt bare trasig.

FIR ON gir altså et økt frekvensavvik på - 3.1 dB fra 19kHz til 20 kHz. Greit til noen låter, som trenger litt hjelp, men ikke akkurat småtteri heller. Anmelder i HiFi Pig har skjønt det:

Audiobyte Black Dragon - 3.JPG

Altså, etter en del tenking og snart 1 år med lytting på ABD:
    Ved klassisk, jazz, folk, og andre "akustiske" innspillinger - mener jeg det er best å ha FIR OFF.
    Ved godt produserte studioinnspillinger av pop/rock/house/techno - best med FIR OFF.
    Ved innspillinger som er litt for livlige i øvre mid/topp - FIR ON. Eller hvis kompiser er på besøk med øl!

Da er det bare å skyte 8)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Hadde ønsket meg litt mer dybde i denne anmeldelsen, men den fungerer forhåpentligvis greit som en rekrutteringsteaser.
    JK sin erfaring med digitale produkter virker nokså overfladisk og det blir vel mye klipp og lim av presentasjonsmomenter.
    Men det er flott med god omtale, for all del.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har Hydra Z som kan svare på om den støtter 16bit/44.1kHz via USB, eller er eneste valget 32bit/44.1kHz?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sample rates var ikke spørsmålet, men heller om den kan kjøres på 16bit fra avspiller (program); eller om den tvinges til 24bit eller 32bit?
    Fikk forøvrig akkurat svar fra Nicolae Jitariu som sier at det er "native support" for 16bit (og 24bit); som blir sendt upåvirket (data-messig) til tilkoblet DAC. Spesifikasjon nevnte bare maks bitrater. Jeg var bare nysgjerrig på om det var mulig å spille av FLAC/Wave (16bit/44.1kHz) filer uten software eller OS gjør upsampling til 32bit eller 24bit. Noe det da er.

Moiz Audio; jeg vil kjøpe en Hydra Z + Hydra ZPM; har sendt melding på nettsiden deres :)

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da sitter jeg på 2 sett Hydra-Z + Hydra-ZPM (ett til hvert hodetelefon-oppsett).

Må si meg ekstremt fornøyd. En ting som skuffet litt er at produkter som Schiit Wyrd og iFi micro iUSB 3.0 foran Hydra-Z gir en veldig positiv effekt. Jeg hadde forventet at dette var håndtert av Hydra-Z. Men disse produktene fungerer også positivt på MSB Quad USB også; så jeg har kanskje litt høye forventninger til Audiobyte?

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Sætre

Håkon X

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    23
    Sted
    Molde

Håkon X

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    23
    Sted
    Molde
    Denne emailen fikk jeg fra Nicolae
    Men jeg tror jeg venter og på den nye DAC`en

Hello,

Black Dragon can be upgraded to DSD512 and remote control app. This is both hardware and software upgrade, made by factory.
    You can send the unit to us for upgrade. Cost of upgrade is 150 eur.

Best Regards,
    Nicolae

Håkon X

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Antall liker
    23
    Sted
    Molde
    Finnes det bilde av baksiden av denne nye DAC fra Audiobyte, vil gjerne se tilkoblingene.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Har du litt info på 'den andre enheten' også, eller er den utsatt?
    Nico sa til meg at den vises i Munchen (i år :rolleyes: ).

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en liten dialog med Nicolae (Audiobyte/Rockna). Han nevnte både Hydra HUB og Hydra Link; begge skal være være Roon ready, dukker opp om 2-3 måneder. Kan bli spennende. Hydra Link skal være på samme format som Hydra Z; og er kompatibel med Hydra ZPM strømforsyningen.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Når Rockna sier ‘2-3 måneder’ ville jeg ikke holdt pusten, for å si det slik.
    Bra produkter, men en roadmap for utvikling som man må bruke ti-gangen på.
    Venter fremdeles på info om den nye streameren som skulle vært ferdig for nesten to år siden.
    Er ikke av den tålmodige typen, så jeg kikker på alternative løsninger fremover.

Håper Hub’en og Link’en fremstår som interessante.
    Regner med at Link er USB til I2s? Jeg har eid Hydra-Z.
    Bruk som Roon endpoint er jo kjekt, da!

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om link har noe med USB å gjøre; men jeg vet den vil ha ethernet plugg og være Roon-ready. Så enten er det kun for streaming; eller så er det en Hydra Z med ethernet plugg i tillegg.

Edit:
    i2s vil den helt garantert ha støtte for. Jeg mistenker Hydra Link er ethernet til SPDIF/i2s bridge (med ethernet inn; optisk/coaxial/bnc/AES-EBU/hdmi utganger; samt sansynligvis mulighet for klokke over en BNC-plugg i tillegg.

Edit2:
    Det jeg hørte om Hydra HUB er at den vil ha USB 2.0 Audio inn, USB 2.0 Audio ut, ethernet inn, optisk/coxial/bnc/AES-EBU/HDMI ut; mener at jeg hørte noe om digitale innganger og ikke minst analoge innganger i tillegg. Og selvsagt vil være Roon-ready.

Alt fra Rockna har i2s via HDMI; så den er helt garantert uansett :)

Sist redigert:

wizard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    3.680
    wl1.jpg

wl2.jpg

Bruker 25 bit R2R dac, 5 digitale innganger, 1 analog med pre og har analog volum.

Og prisen €3500.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn