Har kikka litt på anmeldelsen i HiFi Choice igjen, og grunna litt på den, det er en merkelig anmeldelse.
Kommentaren til specs og måling har vi her:
Dette (FIR ON) er vel i realiteten en slags kompressor/limiter, som lukker diskanten ganske hardt ved 19- 20 kHz. Det passer da godt å bruke dette filteret til pop og rock, særlig fordi en del av denne musikken er beregnet på et yngre publikum som ikke har gode anlegg, og øvre mid og diskant kan noen ganger være vektlagt litt for sterkt i absolutte termer i sånne innspillinger. Det gir mening når Jonas savner trøkk i skarptromma med filteret av. Det gir også mening at jeg savner romfølelse og "naturlighet" i bilde når filteret kapper hardt i øvre register, særlig for akustiske innspillinger - klassisk og slikt. Når AC/DC vræler av full hals og kjører fulle gitarvegger er FIR ON helt topp til å dempe en vis hardhet, hos meg kommer den dels fra rommet også.
Det som IKKE gir mening er at en profesjonell anmelder ikke skjønner denne sammenhengen, ei heller hører den eller hører etter den. Vedkommende anmelder tar avgjørelsen basert på en - 1 - låt:
Dette ville vel de færreste av oss her gjort. Avgjørelsen tas med bakgrunn i en enkelt pop/rocklåt. Til slikt materiale er det en smakssak om man vil ha det, og det funker helt fint. Men det må sies at når anmelder savner trøkk i den låta skjønner jeg det godt, det er mildt sagt ingen stor komposisjon, og det hjelper ikke at det svinger som en skiftenøkkel. Dette setter anmeldelsen i et merkelig lys, den er rett og slett ufullstendig. Litt rart at man velger å koble inn en effekt fordi det som faktisk er spilt inn ikke låter fett nok. Noen ganger er en trasig låt bare trasig.
FIR ON gir altså et økt frekvensavvik på - 3.1 dB fra 19kHz til 20 kHz. Greit til noen låter, som trenger litt hjelp, men ikke akkurat småtteri heller. Anmelder i HiFi Pig har skjønt det:
Altså, etter en del tenking og snart 1 år med lytting på ABD:
Ved klassisk, jazz, folk, og andre "akustiske" innspillinger - mener jeg det er best å ha FIR OFF.
Ved godt produserte studioinnspillinger av pop/rock/house/techno - best med FIR OFF.
Ved innspillinger som er litt for livlige i øvre mid/topp - FIR ON. Eller hvis kompiser er på besøk med øl!
Da er det bare å skyte 8)