Jeg må melde meg inn i gruppen som ny eier av Audiobyte Black Dragon!
I utgangspunktet var jeg på utkikk etter Hegel HD25 som erstatning for min HD11 i et rent Hegel-oppsett med P20/H20 kombo. Det viste seg å være vanskeligere å få tak i den enn jeg hadde tenkt. Plutselig dukket Black Dragon opp her på brukten, og etter å ha lest lovprisningen her inne valgte jeg å "gamble".
Da jeg koblet opp BD hørte jeg at det var et steg i riktig retning i forhold til hva jeg hadde å utsette på lyden med HD11, den var mykere og rundere i kantene rundt skarpe lyder og fjernet denne "mekaniske" klangen jeg har irritert meg over. Annet enn det imponerte den ikke med noe umiddelbart.
Men ingen panikk, jeg vet av erfaring med HD11 at ting må få varmen i seg for å finne godlyden.
Så jeg lente meg tilbake i sofaen med tastaturet i fanget og lot tankene forsvinne i noen timer. Etterhvert slo det meg at her var det noe merkelige greier på ferde;
manglet det bass i forhold til HD11? Så jeg lyttet mer oppmerksomt etter og, joda, her var det skjedd saker og ting med bassen. Men det var ikke hva jeg først trodde.
Her var det jaggu langt strammere og bedre definert bass med tydelige forskjeller i bassnoter, noe jeg ikke har lagt så mye merke til med HD11.
Steike, dette var kult, tenkte jeg!
Jeg dro gjennom alt fra Hip Hop, rock, soul, R&B til reggae og frydet meg over at bassfundamentet i alle sanger kunne være så forskjellige! Jau, dette kunne jeg like!
Men... Var det ikke mer luft rundt stemmer med HD11? Dette måtte sjekkes. Frem med Andrea Bocelli & Sarah Brightman med Time to say goodbye på youtube (fin livekonsert der). Hm, dette hørtes annerledes ut. Frem med Hd11 igjen, dette måtte sjekkes!
Vel, det var en nedtur, det!
Viste seg at lydbildet var flatere, kaldere og med mindre punch i mellombassen slik at diskanten ble mer fremtredende med HD11 og dermed ble opplevd som luftigere. Back to back testing demonstrerte fint at så ikke var tilfelle, BD matcher uten problem luftigheten til HD11- bare med mer varme og mindre skarpe kanter.
Etter ytterligere timer foran bråkebøttene slo det meg; jeg hadde ingen antydning til lyttetretthet og ingen behov for å skru ned, noe jeg alltid gjorde etterhvert med HD11. Knallkveld!
Jeg fikk forøvrig prøvd forforsterker-delen i BD i dag. Joda, man mister litt av roen og sødmen i lydbildet i forhold til P20 (17.000kr), men det var aldeles ingen stor forskjell. Grunnet latterlig høy gain i H20 (32db) på balanserte innganger ble det fort konkludert at BD som forforsterker til H20 er helt uaktuelt.
På voluminnstilling 04 av 127 på BD var lydnivået høyt. På 05 nesten så høyt som jeg noen gang spiller.
På 01 var det normalt volum, mens på 00 helt tyst. Altså helt ubrukelig til alle praktiske formål ved så høy gain som H20 har. ;D
Alt i alt må jeg må si at jeg er særdeles fornøyd med denne vakre klumpen av en dac! Selv Hd30 skuffet meg med en tilsvarende (dog langt mindre markant) "mekanisk" klang på samme høyttalere som jeg har i kombinasjon med H360 på soundgarden, noe som fikk meg til å lure på om det var høyttalerne som var årsaken.
Høres ikke slik ut med BD i systemet, nei. Er dette en lydsignatur fra Hegels dacer?
Sidenote: Jeg spiller med FIR filter på, som anbefalt av produsent. Med filter av blir lydbildet mer likt HD11, altså flatere og med litt mer fremtredende skarpe kanter. Klart å foretrekke filter på, uavhengig av hva som eventuelt er "korrekt".
Jeg skal ikke konkludere for mye da jeg bare har hatt denne i mitt system i 2 dager, men det virker særdeles lovende