RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.603
    RoDa skrev:
    Må vel takke EspenR og Mbare for høyttalertips. :)
    (Mbare for avstand fra bakvegg, og EspenR for vinkling, begge for avstand! ;D)
    Hei!
    Kan knapt huske at jeg har gitt deg råd om høyttalerplassering. Men det jeg er litt spent på er hva litt mer power og bunndrag kan gjøre for dine kjære Ushers. Og det får vi jo snart testet ut, uten at vi skal si for mye om det nå. ;)

Jeg har et Aaviken A4 stereomøbel med kirsebærfinish. Overflatefinishen er klart blitt mattere med årene, særlig der hvor sola har tatt på. Hva skal jeg bruke av fludium som gir meg en dyp glødende kirsebærfinish på møblet?
    Takk!

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.501
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Espen R skrev:
    RoDa skrev:
    Hei!
    Kan knapt huske at jeg har gitt deg råd om høyttalerplassering. Men det jeg er litt spent på er hva litt mer power og bunndrag kan gjøre for dine kjære Ushers. Og det får vi jo snart testet ut, uten at vi skal si for mye om det nå. ;)

Jeg har et Aaviken A4 stereomøbel med kirsebærfinish. Overflatefinishen er klart blitt mattere med årene, særlig der hvor sola har tatt på. Hva skal jeg bruke av fludium som gir meg en dyp glødende kirsebærfinish på møblet?
    Takk!
    RoDas vidunder JO-NI funker på alt Espen. Her i heimen har til og med junior tidligere i dag JO-NI'ert steinplatene på peisen. Kan brukes til alt, bare ikke som drikke, med mindre du ikke er overstadig ...tørst.

Bra bilder RoDa ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grumpy skrev:
    Espen R skrev:
    RoDa skrev:
    Hei!

Takk!
    RoDas vidunder JO-NI funker på alt Espen. Her i heimen har til og med junior tidligere i dag JO-NI'ert steinplatene på peisen. Kan brukes til alt, bare ikke som drikke, med mindre du ikke er overstadig ...tørst.

Bra bilder RoDa ;)
    Hva bruker herrene til å polere med?

Har noen monoblokker som skulle hatt seg en omgang.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.501
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med hjertet og høyrehånden.

Spøk til side Emotikon, type poleringsklut tror jeg er mindre viktig med JO-NI, men interessant sp.mål. For egen del bruker jeg faktisk (nyvaskede) hvite tennissokker. Hvite, nydelige 80-tallssokker som jeg aldri kommer til å bruke mer. Ruller sokken i sammen og setter i gang. Men igrunn er vel JO-NI så iboende blank etter påføring at gnukking er mer eller mindre unødvendig (IMO). Det er mer viktig å dosere nogenlunde riktig å heller tørke godt av. Dette er ihvertfall den late Oslo-måten å gjøre det på  ;D

En diggresjon er at JO-NI også brukes av bilentusiaster til å fjerne slipestriper i frontruta fremfor dyre Ecklers-produkter m.fl. eller på hjelmvisir.
    Før på noen dråper, vent litt og tørk av er visstnok greit nok. Polerende effekt oppnås hvor hvor vann "preller av".

/-Jan P.

R

RoDa

Gjest
    Støttes Grumpy.
    Selv bruker jeg SELVSAGT Autoglym på lakken på høyttalerne. ;)
    Siden de ikke har så mye wear 'n' tear som billakk så går jeg rett på extra gloss protection.

Har også kjøpt meg pisk.... nåde den som tar på høyttalerne nå!! :D

R

R

RoDa

Gjest
    Espen R skrev:
    Kan knapt huske at jeg har gitt deg råd om høyttalerplassering.
    Tja, du tok tak i sofaen og skulle fløtte den i alle fall. ;D
    "Har du dem SÅ mye vinklet??" hørte jeg også. ;D

Men det jeg er litt spent på er hva litt mer power og bunndrag kan gjøre for dine kjære Ushers. Og det får vi jo snart testet ut, uten at vi skal si for mye om det nå. ;)
    Blir spennende det ja! 180 i 8 og i 4 kontra 110 i 8 og 200 i 4, Usherne er 8 nominelt og som det sies "The Usher Be-718 was both less sensitive than average and less sensitive than specified, at an estimated 85dB(B)/2.83V/m. Offsetting the speaker's need for voltage, however, is an impedance modulus that remains above 6 ohms throughout the bass and midrange, and drops below 6 ohms only briefly in the treble (fig.1). Only a combination of 5.7 ohms magnitude and –41° electrical phase angle at 2.5kHz keeps the Usher from being rated an easy load for the partnering amplifier to drive."

Spent på forskjellene er jeg, det lydmessige resultatet. Watt får være watt. 8)

R

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RoDa skrev:
    Støttes Grumpy.
    Selv bruker jeg SELVSAGT Autoglym på lakken på høyttalerne. ;)
    Siden de ikke har så mye wear 'n' tear som billakk så går jeg rett på extra gloss protection.

Har også kjøpt meg pisk.... nåde den som tar på høyttalerne nå!! :D

R

Bare en liten advarsel...Joni kan faktisk også tørke ut enkelte treslag. Da er det bedre med teak polish.... Faren for uttørring er nok størrst på ekte tre og sikkert ingen fare for av det syntetiske "treet" som enkelte produsenter bruker :). Dvs mdf, plater , kompositter og dets like.

R

RoDa

Gjest
    Takk HCS.
    Jeg vil også tro at faren for uttørkning er mindre på lakkert treverk som på mine høyttalere.
    Ubehandlet/olje- eller voksbehandlet er sannsynligvis mer utsatt?

R

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    RoDa skrev:
    Takk HCS.
    Jeg vil også tro at faren for uttørkning er mindre på lakkert treverk som på mine høyttalere.
    Ubehandlet/olje- eller voksbehandlet er sannsynligvis mer utsatt?

R
    Ja, det er nok rett. På de høytalerene jeg har polert har teak møbel-polish nesten fungert bedre. Og en blir ikke riktig så rusa som en kan bli av Joni, uten å si at enkelte ikke vil ha den gleden ;D

B

brand-x

Gjest
    Hei Roda !

slenger på en liten varsko jeg også.... Joni trekker inn slik att du kan få glansflekker i finishen ... bør brukes med forsiktighet selv om det er kommersielt...

mvh
    :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skal joni brukes skal vel høyttaleren være lakket.
    Ubehandlet tre bør vel få andre idler.
    Mine nye stereobenk blir satt inn med Liberon bivoks.

Håvard

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tror at dere kan ta det helt med ro m.h.t. til uttørring av treverket i høyttalerne. Om det er lakkert, oljet, vokset: over tid vil den ubehandlede innsiden av de pent behandlede flatene sørge for en utjevning, slik at treverket tilpasser seg luftfuktigheten i rommet. I praksis snakker vi om langsomme og små sesongvariasjoner - ikke om de store svingningene fra dag til dag.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Vaselinolje slår alt. Får frem treverk mye bedre, og kan brukes til alt av ubehandlet treverk. Skinnsko/jakker, you name it. Fås på farge/jernhandel.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.414
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    MaHa skrev:
    Vaselinolje slår alt. Får frem treverk mye bedre, og kan brukes til alt av ubehandlet treverk. Skinnsko/jakker, you name it. Fås på farge/jernhandel.
    Alle nevnte produkter er sikkert meget bra og det viktigste er vel at man GJØR noe ;)
    Men må bare bekrefte MaHa sine erfaringer med god gammeldags vaselinolje :)

gismo

M

marsboer

Gjest
    Hvordan fungerer dette på type finert og ru overflate som mine B&W 800-serie har da?

B

brand-x

Gjest
    RODA ! :)

jeg tror jeg hadde valgt ett produkt fra Liberon.... Nå inneholder forøvrig joni både vaselinolje men også whitesprit.... På mine JmLab ble det glansflekker av Joni... Der du har mdf på htène ligger det grunning under toppfinishen ( tipper det er minst 3 sjikt ), så viskositeten og pusteevnen på finishen er anderledes...på sidene derimot er veien ned til treverket mye mindre..

mvh
    Kjell P..

R

RoDa

Gjest
    Moro at min lille sving med JO-NI på filla skaper slike bølger. ;D ;D

For å konkretisere litt:
    Jeg bruker ikke JO-NI på den svarte lakken, den får Autoglym.
    Det er "et par" lag med lakk på trepanelene på sidene. ;)
    Det er altså lakken på trepanelene som har fått en (jeg gjentar: EN) liten gnukk med JO-NI på filla.
    (Derfor er tips om hva som funker på ubehandlet treverk hyggelige, men lite relevante :) )
    Panelene fikk en jevn fin glød og glans etter behandlingen, og den må således betegnes som en suksess.
    Jeg kommer ikke til å bruke JO-NI hver uke, og beregner ny behandling først når glansen har avtatt betraktelig.

Mvh
    Rolf

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mester Siegfried sier at det bør være 6ms eller mer mellom direkte og reflektert lyd. Lyden går 34cm på 1ms.
    Du er safe, RoDa, dette var bare litt generell info mellom all polishpratet.

R

RoDa

Gjest
    Valentino skrev:
    Mester Siegfried sier at det bør være 6ms eller mer mellom direkte og reflektert lyd. Lyden går 34cm på 1ms.
    Du er safe, RoDa, dette var bare litt generell info mellom all polishpratet.
    De gode gamle rådene fra Audio Physics sa vel at direkterefleksjonspunktene skulle være slik at lyden fikk minst 1,7 meter lengre vei å går der enn direkte til lytteposisjon. Henger bra på greip med din nye mesters tanker det.

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.453
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mester Siegfried refererer også AP-guttas forskning på sidene sine et eller annet sted.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn