RoDa's anlegg

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.417
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Herlige bilder RoDa og fortellingen er i hurtig modus strålende ;)
    Ja jeg skjønner godt at du elsker denne kvinnen ;D
    Flott denne tråden din og venter spent på neste innslag :)

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    Herlig lesestoff og flotte bilder! ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.080
    Torget vurderinger
    2
    Ja du har vært på tur ja, Roda.

Tatt med masker fra de greske tragedier hjem. Pent.

R

RoDa

Gjest
    Takker, ozzy.
    Etter inspirasjon fra østfolds høvding på området måtte jeg skaffe meg min egen. ;D

R

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    Høyttalernes nye posisjon, litt lengre fra frontvegg og mindre vinklet mot sweetspot.
    En kombinasjon av tips fra Mbare og EspenR, virker lovende så langt.

30cm er ikke all verden, men som dette bildet viser er det mer luft bak høyttalerne nå.
    diskant-diskant er ganske nøyaktig 2 meter og omtrent det samme til ørene i sweetspot.

Elektronikken er fortsatt såre enkel med de to vanlige boksene.

Tok noen "kunstneriske" bilder også, kommer snart.

R

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom på en sak.
    Hagen tok livet av Siegfried.
    Vær forsiktig!

(Oj. Tre sekstall i innleggstelleren.)

R

RoDa

Gjest
    Hagen tar ikke livet av meg, selv om den gjorde et bra forsøk på det etter 14 dager uten stell.....

R

R

RoDa

Gjest
    mteinum tar den igjen.
    Selvsagt er det de små klassikerne fra Danmark. ;D
    En eier, 600,-
    Til den prisen er de klassikere den dag i dag!

Nå er det bare å selge den andre skiten...

R

R

RoDa

Gjest
    Et par bilder til av finanskrisehøyttalerne.
    Hvor bortkastet er det egentlig å bruke penger på dyre høyttalere...??

R

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.215
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Bsss/mellomton-elementene er ikke helt borte vekk i denne Dali konstruksjonen.
    Det er ikke stor forskjell på disse og de som brukes i Living Voice. Vurderte selv å kjøpe et par Dali 104 da elementene sannsynligvis kan brukes i H6 klonen.

Håvard

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ahh, en god gammel klassiker. Kunne tenkt meg et slikt par selv, bare for nostalgien sin skyld!

R

RoDa

Gjest
    Samme tenkte jeg, pahf.
    Så når planen ble å kjøpe anlegg til eldstejenta skulle det faen ikke være noe plastikkræl fra Expert nei. ;)
    Dali'ene er innkjøpt og en NAD 5000 cdspiller står og venter på forsterker.

Hadde bare noen ville selge meg en god gammel NAD nå så....
    En 3240PE glapp unna for jeg reagerte, har spurt på en annen 3240PE.
    Ellers finnes det vel både 302-er og slikt for ca tusenlappen?

R

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Genialt! Var samme tanke min far hadde for ca 20år siden også da jeg fikk en nad 3020 og noen gamle seas høytalere på rommet! :)
    Finner mengder av gamle nadder på brukten, men lite av 30xx serien mener jeg og huske.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et alternativ til de gamle 30xx-NADene er Roteler fra samme tid. De hadde litt bedre byggekvalitet, og fruens er fremdeles i bruk her.

R

RoDa

Gjest
    Takker

Har funnet en Rotel til 1500,- men har blitt litt sær på å få til dette for under 3k.... ;D

Skal nok klare å finne en tusenlappforsterker etterhvert. ;)

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan spiller så 104 på stue anlegget?

Har selv ett par med 505 på loftet som venter på en ny diskant.
    505 er en rasende god høytaler i forhold til prisen iallefall. morsom og høre på, stooort lydbilder plassert riktig. dynamikk... ahhh... gamle minner. Koble opp en 4000,- ht på 50.000,- forsterker gjorde underverker.

McLaren

R

RoDa

Gjest
    104-ene spiller forsåvidt morsomt de, McLaren.
    Til den idiotisk lave prisen er det jo hysterisk arti. Noe lukkede og med romlende bass, men morsomme og "letthørte" er de.
    For tiden spiller de på rommet til jentungen med en lånt Technics class-AA (sikkert dobbelt så bra som klasse A?) og det er anlegg som sparker ræv i forhold til disse alt-i-ett plæstikkgreiene! :D

Ellers er anlegget fortsatt det samme her i stua, lurer på om jeg er kvitt min audiofili...?
    Klarer ikke å finne mange rasjonelle grunner til å bytte komponenter (eller kabler og rack for den saks skyld), kanskje på tide å finne noen irrasjonelle grunner? ;D

Har åpnet trekanten noe, altså den har fått lengre sider enn før ferien.
    Samtidig er høyttalerne trukket lengre ut fra frontveggen, de står nå med 110cm som permanent* avstand.
    Avstanden fra bakplate til frontvegg er ca 80cm, en avstand som går igjen i mange oppsett... Selv om jeg er oddetallsfreak, så åpner jeg for muligheten til at det å prøve 80cm mellom høyttaler og vegg kan være enda ett kjærringråd.

Vinkling har vært utprøvd den siste måneden, og jeg har bestemt meg for hva som låter best** i stua.
    Har beveget meg fra høyttalerne pekende rett frem og til vinkling rett mot øret.
    Jeg havnet på vinkling slik at aksene krysser omtrent en drøy meter bak hodet i lytteposisjon.
    Usherne er relativt lineære målt rett på aksen og har en liten "flare" off-axis. Dette gjør i min lyttestue at det beste kompromisset er å vinkle temmelig rett på lytteposisjon, da får jeg jevn frekvensgang direkte mot lytteposisjon og førsterefleksjon blir ikke like slem høres det ut som. Målingene fra Sterophile antyder at denne flare'n ikke er like slem som på mange andre lignende høyttalere, men uansett opplever jeg det som optimaliserende å vinkle de mot lytteposisjon.

Jeg synes at jeg med denne nye plasseringen har truffet et godt kompromiss mellom lydbildets størrelse, rommets påvirkning og nærhet til artistene.
    Spesielt det siste er overraskende bra, hadde forventet å miste mer av "artisten i nesa" opplevelsen.
    Spiller nå foreløprig uten subwoofer, og det høres ut som om den økte avstanden til frontvegg bidrar til at bassen får "puste" mer.
    Et annet positivt aspekt er forhåpentligvis mer avslappede lårmuskler hos besøkende, selv om dette nok for mange fortsatt kalles nærfelt. ;)

* - i alle fall til jeg finner på noe annet....

** - best ihht egne preferanser that is

Så hva gjør man når man føler seg fornøyd med anlegget?
    Kjæler litt med det såklart. 8)

Denne flasken må da ha vært i mange år på markedet?
    Lukter fint gjør den og! ;D

Fungerer fint til å vise frem klarlakken på Usherne også.

Men det er greit å bli ferdig med innåndingen av JO-NI før tåkesynet melder seg..... :-X

Ble veldig fornøyd med resultatet, mer glød i treverket og en fin overflate.
    Ikke lett å få det fram på bildene dog...... :-[

Så nå skinner treplankene på sidene nesten like mye som berylliumen skinner i toppen. 8)

R

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
    Må legge til at de siste endringer og forsøk er inspirert av kommentarer fra besøkende.
    Svært nyttig med tilbakemeldinger!

R

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.454
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan du fortelle hvem som antydet at det var på tide med høyttalerpuss? Om nødvendig i lukket konvolutt.

Høyttalerplassering blir man ikke fort ferdig med, iallefall om man har høyttalere det er mulig å flytte. Men at du skulle kutte ut suben. Makan! ;D

R

RoDa

Gjest
    Må vel takke EspenR og Mbare for høyttalertips. :)
    (Mbare for avstand fra bakvegg, og EspenR for vinkling, begge for avstand! ;D)

Ikke kutta ut, men borte for øyeblikket. Liker å minske antall variabler mens jeg eksperimenterer. ;)

R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn