Er det ikke deilig å komme hjem fra messe og sitte igjen med et smil når første låta starter? Dynaudio har noe eget over seg og C1 har jeg savnet siden dagen jeg solgte den. Har likefult endt opp med en drøm om Confidence 30 eller 50. Et godt år til på akjsemarkedet, så skal det være muuuulig heh.
Beklager at jeg rusja videre i farta, R.
(Jeg hadde en avtale med en som stod og venta.)
Vi rakk da å si hei, og jeg observerte at du fremdeles ser like uforskammet bra ut!
Lørdag er det fryktelig mye folk, og som du sier er det smart å velge søndag. Bortsett fra at noen bytter oppsett. Søndag fikk jeg hørt det meste av det jeg hadde lyst til å høre mer på eller ikke fikk med meg lørdag.
Tenker det var helt greit å resjekke hva du hadde hjemme ja. Slik er det her også.
Grudde meg ikke det minste
I lige måde. Et besøk hos deg står langt oppe på ønskelisten
Must å spille denne, som jeg har fått fullstendig på hjernen og i spillelistene etter du vekket den i tråden din
Beklager at rusja videre i farta, R.
(Jeg hadde en avtale med en som stod og venta.)
Vi rakk da å si hei, og jeg observerte at du fremdeles ser like uforskammet bra ut!
Lørdag er det fryktelig mye folk, og som du sier er det smart å velge søndag. Bortsett fra at noen bytter oppsett. Søndag fikk jeg hørt det meste av det jeg hadde lyst til å høre mer på eller ikke fikk med meg lørdag.
Tenker det var helt greit å resjekke hva du hadde hjemme ja. Slik er det her også.
Grudde meg ikke det minste
Ja, det var fart i skrotten din der
Veldig mye folk og mye kjente, også gamle kjente. Traff på en gammel kollega og Karmana samtidig, så da ble jeg uhøflig i en eller annen retning uansett.
Ska'kke være enkelt.
Neste år må det blir to-dagers
Må innrømme disse Qln sitter greit igjen i husken! Likte dem bedre enn de større/dyrere modellene.
Vi gjorde om til 2 overnattinger, og det var ganske deilig med lite stress.
Neste år håper jeg det blir Gøteborg eller aller helst Warszawa igjen.
Det siste er vel egentlig både morsomst, best og billigst. Kinderegg altså.
Hm, ikke bra å misse topp tre rom på messa. Ble såpass sjeivt fordelt at jeg synes Usher/Yamaha var på topp.
Søndag pleier å være et triks, men denne gangen var det andre ting på kalenderen som gjorde at det kun ble lørdag.
Uansett veldig fint med messe igjen!
Veldig mye folk og mye kjente, også gamle kjente. Traff på en gammel kollega og Karmana samtidig, så da ble jeg uhøflig i en eller annen retning uansett.
Registrerte at det var han andre som fikk fokus, mens jeg ble skyflet unna etter noen høflighetsfraser. Hevnen kommer til å bli nådeløs Han hadde forresten en søt kone, så jeg hadde sikkert gjort det samme
Registrerte at det var han andre som fikk fokus, mens jeg ble skyflet unna etter noen høflighetsfraser. Hevnen kommer til å bli nådeløs Han hadde forresten en søt kone, så jeg hadde sikkert gjort det samme
Som Rognlien senere påpekte kunne det blitt farlig med krangelkuk1 og krangelkuk2 på samme sted, så det var ren risikohåndtering at du og jeg måtte adskilles på nevnte tidspunkt.
Avhengigheten er et faktum. I have been Kef'd. Tror ikke jeg kan gå tilbake til tiden før tassen.
Det er ikke så mange Hz-ene vi snakker om, men de har gjort det enda mer gøy å høre på musikk.
Anemonen gleder seg og det er fyr i peisen.
Litt tanker om tiden før bassen.
Dynaudio C1 spiller veldig greit med bass, så langt som de spiller. De har også fordelen av å være underdogs, hele jævla tida.
Ingen forventer bass fra dem, ingen klager om de ikke spiller bass, hver basstone som dukker opp er en åpenbaring.
Savner egentlig ikke noe.
Trenger ikke de siste Hz-ene der nederst.
eller
Savnet egentlig ikke noe.
Trodde ikke jeg trengte de siste Hz-ene der nederst.
Overgangen til C1ene fra gulvstående var nettopp det, en overgang. Men etter en stund uten like mye nivå nederst så ble det en vane og det ble greit. Det ble bra.
Confidence C1 Platinum er helt riktige for meg. Jeg liker å sitte ca 2 meter fra høyttalerne, med ca 2 meter mellom dem og å ha dem litt ute på gulvet. Jeg får den intimiteten, nærheten, til musikken som jeg liker så godt, og litt dybde i lydbildet.
Jeg elsker måten disse høyttalerne spiller på. Den lille bevegelsen mot naturlig mørke, den lille ekstra fylden, litt tregere enn lynkjapp, litt slækkere enn superstram og det akkurat riktige fraværet av gnistrende topp.
Forventningene til bass er senket, sånn at den bassen som kommer er en gledelig overraskelse. Morsomme overraskende basstoner.
Spesielt de som er på kanten av stupet, og de som er litt nedi bakken men kan høres.
Etter tilvenning var det ikke noe savn overhodet.
Så kom jeg over denne bittelille Kef KC62 av en eller annet tilfeldig grunn. Plutselig bare måtte jeg ha den.
Mer om det plutselig.
Hyggelig å lese om «tassen» og tror deg, fort å bli litt avhengig av både «tasser» og et par « vegghengte stresskofferter»
Som håpløst frelst stativmann så blir det nok for egen regning vanskelig å gi fra seg dette lille tilskuddet når det er riktig, moderat og sømløst tunet
Beklager voldsomt kort prat på messa, men du vet…… reisefølge er jo mafia relatert
To år siden C1 ble annonsert i denne tråden på nye fine stand20
Tiden flyr med gode høyttalere.
Enda lengre siden dette bildet. Tenke seg til.
To strømkabler, en signalkabel. To bokser og et par høyttalere. Ukomplisert og fine ting.
Mark Knopfler i spilleren, noen ting er stabile.
Det er så lett å høre hva som skjer med subwooferen påslått, men samtidig så vanskelig å beskrive.
De ujavne rundene med å sjekke hva den gjør er typisk:
- Spille litt uten sub. Hmmm, dette er da ikke så verst. Bra med bass helt alene disse høyttalerne.
- Spille litt med sub. Å dæven, jaja, la den stå på da.
Selv om den er rullet inn ganske langt nede så oppleves lyden fyldigere, i tillegg til fundamentet.
Fortsatt litt oppdagelsesreise i musikksamlingen med noen Hz'er jeg tidligere ikke har hørt her hjemme.
Svært så variabelt hva lydteknikerne mener er rett bassnivå på innspillingene, ikke før har jeg synset om at det kanskje kunne vært litt mer nivå på en låt så synser jeg det er litt mye nivå på en annen låt.
Funderer litt på om jeg skal teste høynivå inn på sub-en for å sjekke ut om det summerer bedre.
Men så har det seg sånn at jeg liker det svært så godt nå, og synes det henger godt på høyttalerne, så jeg stresser ikke.
Får sikkert plutselig lyst til å ratte litt på delefrekvens og nivå.
Men inntil det så spilles det litt musikk.
Og her sitter jeg å leser skriblerier, skriblerier foretatt med mer pannelugg enn i dag... Utviklingen har gått videre på mange områder, men ikke nødvendigvis fremover...
Flotte bilder av tassen og såå enig i dine « nye» erfaringer av «nivå» på innspillinger i de nedre frekvenser. Flott å høre låter på nytt og litt anderledes
Ang høynivå inn på tassen, tror du bør sjekke det RoDa!!
Flott oppsett @_RoDa_
Enkelt og lekkert. Jeg har jo gått litt i motsatt retning og kvittet meg med en drøss med bokser, dingser og ledninger.
Når det kommer til Dynaudio er det en høyttaler som jeg alltid har likt lyden av. Og en liten basspusher i bunn er nok ikke dumt. Det er rart med det, men de siste Hz tilfører ofte en ny dimensjon i musikken. Men allikevel en ting man ikke savner før man har hørt det
Hvor høyt pleier du å lytte sånn til vanlig?
Helt enig med deg, mer fundament kan føre til at oppleves mer klart og åpent lenger opp i frekvens. Egentlig et litt merkelig fenomen. Øynene ser bedre med "kontrast - farger", da er ting enklere å skjelne. Er ørene like ens?
Mange inkl blues her sier dette og jeg vil bare sette tjukk strek under det samme
Selvopplevd to ganger hjemme, først med EN sub og ennå mer/bedre med TO sub’er
Bare å dra til gutter
Flott oppsett @_RoDa_
Enkelt og lekkert. Jeg har jo gått litt i motsatt retning og kvittet meg med en drøss med bokser, dingser og ledninger.
Når det kommer til Dynaudio er det en høyttaler som jeg alltid har likt lyden av. Og en liten basspusher i bunn er nok ikke dumt. Det er rart med det, men de siste Hz tilfører ofte en ny dimensjon i musikken. Men allikevel en ting man ikke savner før man har hørt det
Hvor høyt pleier du å lytte sånn til vanlig?
Takk @BangBang
Måtte sjekke litt lydnivå nå, på type «greit men ikke veldig høyt».
Skal sjekke litt mer utover og logge, det er interessant å ha et forhold til.
Målte med app på tlf. Decibel X PRO, ble sånn ca sånn:
A-vekting ga snitt på 64dB og maks på 74dB
C-vekting ga snitt på 72dB og maks på 79dB
Z-vekting ga snitt på 72dB og maks på 78dB
Hvilken vekting bør benyttes?
Edit:
Mer C-vekting.
Greit lavt ser ut til å ha et snitt på rett over 60dB og passelig høyt rundt 80dB i snitt.
Telefonen på armlenet på sofaen, mikrofonen (bunnen) i retning anlegget/høyttaler.
Appen på tlf har start-stopp og måler peak og snitt, valgbar vekting.
Usikker på hva du mener med vekting. Bruker ikke det selv. Måler ikke så mye her, men har testet ved noen anledninger på hva jeg spiller på sånn til vanlig.
Jeg spiller nok betydelig høyere enn deg. I snitt er spiller jeg vel fort rett opp i mot 87-88 db som snitt, med 95-96 i peak.
Hva heter appen du bruker? så kan jeg teste den neste gang for å se hva den sier.
RoDa har du prøvd "apartment" innstillingen på nye suben? Forsvinner poenget med den da, altså fyller den ikke like bra ut lenger. Spør for en nabo som bor "down under"
jøye meg, den låta gismo hører på må være kun med et kvinnfolk som gauler i monotont leie - sannsynligvis med en kjevle i handa.
sikker på at det er stereoanlegget og ikke kona?
RoDa har du prøvd "apartment" innstillingen på nye suben? Forsvinner poenget med den da, altså fyller den ikke like bra ut lenger. Spør for en nabo som bor "down under"
Ikke sjekket, men ser at de som tester skriver nettopp at den kutter det nederste.
Hvor lurt det er å kutte de dypeste frekvensene på en subwoofer, tja....
For din egen og min del hadde det vært greit å sjekke ut. Greit at vi blir latere med årene og slår oss til ro når vi blir fornøyd. Men både du som eier, og jeg som potensiell kjøper burde jo vite hvilke egenskaper som bor i den lille boksen, eller?