RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt19288

Gjest
    Nå har du fått så mye spennende greier at jeg vurderer avbryte Nord-Norge oppholdet. Håper på en lytt utover høsten!

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.168
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Angående DAC som tydeligvis har et svært hull i seg... er det noe bekymring for at lyden skal sive ut og spre seg rundt dac'en og ikke komme fram til høytalerne? 😅🤣

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.840
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Får si det samme som om smultringen @X-Cell 😁
    Den er så god at det er synd det er hull i den 😅

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.840
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke fått det med meg tidligere, men denne DACen klarte helt fra starten å lage litt rabalder. :giggle:

Omtalen i Stereophile fra august 2018 av Herb Reichert, og med en omtale til på halen av den fra Jon Iverson.
    Ser jo helt normalt ut og det skrives ikke annet i omtalen enn dette fra John Atkinson:
    Given this conflict, I felt a third opinion was called for. I therefore shipped the BorderPatrol DAC to Jon Iverson for him to audition.

Så, som jeg ikke hadde fått med meg, så skrev Jon Iverson dette rundt sin omtale og hvordan den oppsto:

Det er mulig å lese det som at Jon Iverson gikk inn i det med litt (for mye) informasjon.
    Ganske festlig faktisk.

I recently experienced an alarming audiophile episode. John Atkinson wanted to send me BorderPatrol's Digital to Analogue Converter SE, so that I could write the Follow-Up published in the November issue. But he wouldn't tell me anything about Herb Reichert's original review of the product, which had not yet been published. Instead, he said, cryptically, "If this is a 'great' DAC, I'll have to hang up my measurements." I took this to mean Herb liked it, but JA's test rig did not.

Sure, why not? Go ahead and send me the DAC, I thought. I'd love to hear what something covered in audio fur sounds like.

Det nærmeste vi kommer et hint om dette i selve omtalen er:
    Having already discussed with John Atkinson the measurements he'd taken of the DAC SE I knew it was probably embellishing the sound—but in some cases, the change was positive!

Herb Reichert kommer etter hvert med dette svaret, det kan virke som han er litt irritert.
    Bør leses, ganske så gøy!

Ja, hva skal man si?
    Bit tenna sammen og hold ut! Det låter drit, men det låter riktig!
    😅:unsure:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.531
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Det regner! Jeg har allerede lest om MEH-horn i dag, så en meh-målende omformende grensepatrulje skal jeg fint klare av.

En innrømmelse (slike sitter som du jo vet langt inne her): Sorteloksert børstet aluminium på en valnøtt fra Ikea ser deng bra ut.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.840
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk! Det regner! Jeg har allerede lest om MEH-horn i dag, så en meh-målende omformende grensepatrulje skal jeg fint klare av.

En innrømmelse (slike sitter som du jo vet langt inne her): Sorteloksert børstet aluminium på en valnøtt fra Ikea ser deng bra ut.
    Hehe! Denne måler ikke bare meh, den måler så crap at Atkinson fikk panikk siden Reichert syns den låt bra. 😅
    Ser dem for meg der de løper i ring på gulvet og lurer på hva de skal gjøre. :ROFLMAO:

Lurer på når den første "rørlyd-knappen" kommer på en komponent..

Takk. Enig med du, og jeg synes både det svartlakkerte kobberet og det synlige kobber-kobberet gjør seg det også :cool:

mvh

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.168
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Den første rørlyd knappen?

"Press here to ad extensive distortion" ? 🤣

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.840
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den første rørlyd knappen?
    "Press here to ad extensive distortion" ? 🤣
    Ja, eller som de skriver i omtalen jeg linket til: Butter&Jam :D

Ruben had a final thought: "
    Why can't someone like Benchmark create a filter for us with a happy face, and we switch to it when needed?"
    Craig: "The butter-and-jam setting."

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.879
    Min gode, og dessverre avdøde, venn den legendariske plateprodusenten Nils B. Kvam (Junipher Greene, Flying Norwegians, big Bang osv...) var også en HiFi-entusiast. Han var med i utviklingen av noen av de beste Electrocompaniet-forsterkerne, er kreditert på Michael Jacksons Thriller-album og jobbet med mange av de store HiFi-merkene.

En gang vi satt og diskuterte ulike forsterkerteknologier, fordeler ulemper osv... sa han noe veldig klokt IMHO: " jeg synes alle forsterkere burde ha en knapp der det sto: "adjust for most pleasing sound"".

Har ofte ønsket meg en slik en. Elsker min Cayin Soul, der jeg via fjernkontrollen kan velge mellom triode- eller ultralineær drift (75w/130w). Skulle ønske Nils kunne ha opplevd den.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Skrev du at denne dac'en hadde rørlikeretting? Ikke det røret på toppen lett synlig? Hadde vært morsomt å sammenligne din med min Veridian Utopia

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.840
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skrev du at denne dac'en hadde rørlikeretting? Ikke det røret på toppen lett synlig? Hadde vært morsomt å sammenligne din med min Veridian Utopia
    Den har både det ene og både det andre. Røret kobles inn med bryteren foran. Om de virker samtidig eller hver for seg, vet jeg ikke.
    Men at folk forteller om at røret kan kobles inn og ut, uten noe hørbart tyder vel på at de jobber samtidig?
    Redigert: Ser at jeg svarte utydelig @Haavard . Ja, det eneste røret i denne er likeretter EZ80 oppi hullet i toppen. På utgangen er det alle feil som er mulig å gjøre, rett ut av TDA1543 uten buffer, uten filter og kun med disse Jupiter kondensatorene mellom den og RCA-kontaktene. Langt fra et ordentlig analogt utgangstrinn som på din.

Basert på hva Hans Christian skrev og spesifikasjonene på din DAC, så ser det omentrent like spennende ut som om jeg skulle løpe mot Jacob Asserson Ingebrigtsen :D :D Men gøy, helt sikkert 😅

Denne du har?
    Hva er forskjellen på den og Sirius?

Edit, fant litt greier om den på nett.
    Spennende og spesielt produkt. Ser ut som den bruker en AD1865 chip? Samme som Audio Note har hele veien bortsett fra den minste DACen.
    Din er også en ekte rørDAC med rørbasert utgangstrinn ser det ut som.

mvh

Sist redigert:

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Med andre ord bare likeretting som er rør. Ikke rør i analogveien.

Hans Christian hadde også en tda1543 da. Flere chip oppå hverandre.

Jeg synes jo min Veridian er god. Har to kompiser som har lånt den. Begge imponert. Teknisk er vel det meste feil med den, måler sikkert dårlig også. Men gjør det det viktigste bra, spiller musikk. Har faktisk sammenlignet den med Topping, hos @Nikko03

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.840
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Med andre ord bare likeretting som er rør. Ikke rør i analogveien.
    Stemmer. Den er type superenkel langs den analoge veien :D

Hans Christian hadde også en tda1543 da. Flere chip oppå hverandre.
    Ja, man kan visstnok sette/stable(?) flere etter hverandre og oppnå bedre målinger for å nærme seg de beste måleDACene.

Jeg synes jo min Veridian er god. Har to kompiser som har lånt den. Begge imponert. Teknisk er vel det meste feil med den, måler sikkert dårlig også. Men gjør det det viktigste bra, spiller musikk. Har faktisk sammenlignet den med Topping, hos @Nikko03
    Den er spennende. Finnes ikke mye info om dem da, og alle er skreddersøm kan det virke som.
    Men gøy at det finnes og at man kan få spesifisert en DAC akkurat som man ønsker det. (y)

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.840
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    God lørdag
    Litt tilbake til venstresiden på stereobenken.
    Kjøpte jo en platematte her i ferien og den måtte prøves i en ledig stund.
    Selv om nye DAC har tatt så godt som all oppmerksomhet.

01-IMG_8154.jpg

Audio Anatomy Slipmat Leather.
    Hvit og fin for å kle den hvite keramiske tallerken på P7en.
    Det er jo passelig mye bedre enn svart på hvitt.

Den skulle såklart testet mot min favoritt, Leather It. Ja, jeg er en poet, din stut. Rimene bare renner ut.
    Ser jo nå at den også kan kjøpes i grå, kan hende det visuelt er ganske så bra også. Hm.

I praksis kan den hvite benyttes på begge sidene med litt forskjellig overflate mot vinyl og tallerken.
    "Semsket" på ene siden og glattere skinn på andre siden. Dermed i praksis tre matter til dagens "test".

02-IMG_8159.jpg
    03-IMG_8160.jpg
    04-IMG_8161.jpg

Nærbilder av de to sidene på Audio Anatomy matten. Overdrevet kontrast for å fremheve overflatene.

05-IMG_8162.jpg

06-IMG_8163.jpg

Observasjoner og inntrykk

07-IMG_8167.jpg

Observasjoner
    Audio Anatomy er trang i hullet. Bør utvides litt. Ikke noe problem når den først er tredd på da.
    Audio Anatony er litt større enn tallerken. Det er faktisk irriterende og den må nok klippes litt mindre.
    Audio Anatomy er oppgitt til 295mm diameter og Pro-Ject Leather It er oppgitt til 300mm men passer tallerken godt.
    Audio Anatomy er litt lettere enn Leather It og har ikke samme inntrykk av tyngde og mykhet. Leather It har lik overflate på begge sidene som mest minner om den "semskede" på Audio Anatomy.
    Audio Anatomy ble faktisk statisk og med platen opp ved et tilfelle, selv om det ble skutt med Zerostat hele veien gjennom.
    Spraket godt da den ble dratt av etter platen var i lufta. Skjedde med den glatteste siden mot vinylen.
    Kun denne ene gangen, men det har aldri skjedd med Leather It. Kan hende en kombinasjon av at Audio Anatomy er litt stor så den tas tak i av fingrene samtidig som plata, og at den lades statisk i større grad enn Leather It.

Inntrykk
    Audio Anatomy er lettere i lyden enn Leather It. Det er som om fokuset er flyttet lengre opp i mellomtonen og noe av tyngden i bassen er redusert.
    Gode gamle Mark oppleves med mindre kropp i stemmen, og mannen har jo blitt betydelig mer omfangsrik de senere årene, så det høres ikke riktig ut.
    Mens han synger Watch Me Gone så tenker jeg at han er ikke helt borte, men han høres litt ut som en yngre versjon av seg selv.
    Tilbake til Leather It så er både en mer kroppslig mellomtone og større tyngde i bassen lett å høre. Passer meg bedre.
    Om Audio Anatomy er mer utstrakt oppover, eller om det kun er siden den er lettere i mellomtone og bass, er ikke helt lett å si.
    Men jeg opplever at den er reelt mer "på" i toppen enn Leather It. Ikke noe bedre eller dårligere, handler om hva man foretrekker dette.
    Semsket side av Audio Anatomy er litt mørkere i målet, men overraskende liten forskjell fra den glatte siden og fortsatt et stykke unna Leather It.

Konklusjon
    Etter min smak, i mitt anlegg og hvordan jeg liker å ha lyden fra platespilleren, så er fortsatt Leather It favoritten.
    Det ser stilig ut med Audio Anatomy på spilleren, og den er nok tettere på en ufarget (no pun intended) gjengivelse enn Leather It.
    Men jeg er ikke på jakt etter det nøytrale eller riktige i anlegget, her skal det nytes og jeg liker begrepet til guru @Karmana MyFi.
    I min helt egen MyFi er Leather It best egnet, hos andre kan det være kork eller Audio Anatomy eller originalfilten eller annet. Her hos meg deles det ikke ut medaljer for transparens eller nøytralitet, hos andre kan det være selve målet. 🔊

08-IMG_8168.jpg

Underveis ble det også sniklyttet på høyresiden i anlegget. Det tas med i lyttenotatene til meningen om Border Patrol DAC SE-i etterhvert kan gjøres opp.
    Har du fulgt med helt hit i dagens Vi Prater Om Matter, så får jeg takke for oppmerksomheten og ønske fortsatt god helg. :)

Ahhh! som det passer med Border Patrol på benken. Skiltene på venstre side av Eversolo og fargen på lyset rundt betjeningshjulet som finnes igjen oppi hullet i BPen. Nesten samme størrelse og en farge på frontplaten til Border Patrol som minner om rammen rundt displayet på Eversolo. Liker det.
    10-IMG_8173.jpg

mvh

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.942
    Sted
    Polen
    @_RoDa_ – Du har ikke planer om å gå til anskaffelse av denne på LP?

1721492046618.png

«Live From The Rainbow (1979)» er verdt prisen alene, vil jeg si. Ikke bare er Knopfler og co i siget, men opptakskvaliteten er hinsides god. Dessuten tror jeg Guy Fletcher har gjort veldig mye bra med det i studio. Låter veldig bra på Tidal. Tipper det låter knall på vinyl.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.840
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har hørt rykter om den der, men ikke reflektert mer enn at jeg trodde det var Alchemy pluss noe greier som ikke var så interessant. Takk for tips, tenker jeg plutselig har trukket kort på den der. 😊👍🎸

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.942
    Sted
    Polen
    Det er vel Live At The Rainbow som er helt nytt, men både Alchemy og On The Night har blitt utvidet med flere spor. Live At The BBC er jeg usikker på.

Portobello Belle på Alchemy og Tunnel Of Love på On The Night ... Jada (y)

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.180
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Men der har vi jo et par plater som kan føres opp på ønskelisten. Med tanke på platematter i lær, så kanskje det vil hjelpe litt med lederhosen på også 😁

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.840
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er litt slitsomt å skrive ned hva jeg synes om Border Patrol DAC SE-i.
    Men jeg jobber på.
    Imens har jeg spurt ChatGPT for å finne fasiten sånn først om sist.
    ChatGPT (utviklet av OpenAI) virker å være ganske så hifi-interessert 😅😅

Første spørsmålet var Intern DAC i Eversolo DMP-A6 kontra Border Patrol DAC SE-i

Svaret:
    Når vi sammenligner lydmessige forskjeller mellom innebygd DAC i Eversolo DMP-A6 og Border Patrol DAC SE-i, snakker vi om to ganske forskjellige tilnærminger til digital-til-analog-konvertering (DAC). Her er en oversikt over hovedforskjellene:
    ### Eversolo DMP-A6
    1. **Teknologi og design**:
    - Eversolo DMP-A6 er en moderne digital musikkspiller med innebygd DAC, som vanligvis benytter seg av høyoppløselige DAC-chips fra produsenter som ESS, AKM, eller Burr-Brown.
    - Den fokuserer på høy oppløsning, presisjon og detaljrikdom i lyden.
    2. **Lydkarakter**:
    - **Nøyaktighet**: Lyden er ofte svært nøyaktig og analytisk, med klar definisjon av detaljer.
    - **Frekvensrespons**: Bred frekvensrespons med utmerket bass, mellomtone og diskant.
    - **Dynamikk**: God dynamikk og lav forvrengning, spesielt med høykvalitets innspillinger.
    - **Transparens**: Transparens er ofte høy, noe som betyr at lyden gjengis uten merkbar farging eller forvrengning.
    ### Border Patrol DAC SE-i
    - Border Patrol DAC SE-i bruker en NOS (Non-Oversampling) Philips TDA1543 DAC chip og har et rørbasert design med en choke input power supply, noe som gir den en mer analog og musikalsk tilnærming til lydgjengivelse.
    - Fokus på en mer naturlig og organisk lyd.
    2. **Lydkarakter**:
    - **Musikalitet**: Lydsignaturen er ofte beskrevet som musikalsk og naturlig, med en varm og engasjerende klang.
    - **Mellomtone**: Rik og fyldig mellomtone, noe som gir vokaler og akustiske instrumenter en naturlig fremtoning.
    - **Bredde og dybde**: En bred og dyp lydscene, noe som gir en følelse av romslighet.
    - **Detalj**: Mindre fokus på mikrodynamikk og ekstreme detaljer, men mer på helheten og musikaliteten i lyden.
    ### Oppsummering
    - **Eversolo DMP-A6**:
    - Har en mer moderne, presis og analytisk lydprofil.
    - Egnet for de som søker etter maksimal detaljrikdom og høy oppløsning.
    - **Border Patrol DAC SE-i**:
    - Har en varmere, mer naturlig og musikalsk lydprofil.
    - Egnet for de som verdsetter musikalitet og en organisk lydopplevelse over teknisk presisjon.
    Valget mellom disse to DAC-ene avhenger av lyttepreferansene dine. Hvis du foretrekker en analytisk og detaljert lyd, vil Eversolo DMP-A6 være et godt valg. Hvis du derimot verdsetter en varm, naturlig og engasjerende lyd, vil Border Patrol DAC SE-i være mer tilfredsstillende
    .

Men så har jo jeg strengt tatt mest spilt på Rega før jeg kjøpte Border Patrol.
    Andre spørsmålet ble derfor Rega DAC kontra Border Patrol DAC SE-i

Svaret:
    Når vi sammenligner lydmessige forskjeller mellom Rega DAC og Border Patrol DAC SE-i, ser vi på to DAC-er med ulike designfilosofier og tilnærminger til lydgjengivelse. Her er en detaljert oversikt over deres lydmessige karakteristikker:
    ### Rega DAC
    - Rega DAC bruker en konvensjonell oversampling-teknologi og benytter seg av Wolfson DAC-chips.
    - Designet for å være en solid allrounder med et fokus på musikalitet og naturlig lydgjengivelse.
    2. **Lydkarakter**:
    - **Musikalitet**: Rega DAC er kjent for sin musikalske og engasjerende lydsignatur, som gir lytteren en følelse av rytme og timing.
    - **Mellomtone**: Fyldig og naturlig mellomtone, med god vekt på vokaler og akustiske instrumenter.
    - **Detaljrikdom**: Detaljer er godt presentert, men uten å være overveldende eller klinisk. Den opprettholder en god balanse mellom detalj og helhet.
    - **Bass**: Stram og kontroller bass med god dybde og definisjon.
    - **Diskant**: Myk og naturlig diskant som ikke blir for lys eller skarp.
    - **Dynamikk**: God dynamikk med en naturlig presentasjon av makro- og mikrodynamikk.
    ### Border Patrol DAC SE-i
    - Border Patrol DAC SE-i bruker en Non-Oversampling (NOS) Philips TDA1543 DAC chip og har en rørbasert design med en choke input power supply.
    - Fokus på å skape en mer analog og naturlig lydopplevelse.
    2. **Lydkarakter**:
    - **Musikalitet**: Border Patrol DAC SE-i er svært musikalsk med en varm og engasjerende lyd.
    - **Mellomtone**: Ekstremt rik og fyldig mellomtone, noe som gir vokaler og akustiske instrumenter en svært naturlig og levende fremtoning.
    - **Detaljrikdom**: Mindre fokus på mikrodynamikk og ekstreme detaljer sammenlignet med noen moderne DAC-er, men mer fokus på helheten og musikaliteten i lyden.
    - **Bass**: Dyp og fyldig bass, som kan oppleves som mer organisk og naturlig.
    - **Diskant**: Myk og avrundet diskant som bidrar til en varm og behagelig lydsignatur.
    - **Dynamikk**: Dynamikken er god, men presentert på en måte som fremhever den musikalske helheten fremfor teknisk presisjon.
    ### Oppsummering
    - **Rega DAC**:
    - Har en balansert og musikalsk lydprofil med god detaljrikdom uten å bli klinisk.
    - Fyldig mellomtone, stram bass og myk diskant.
    - God dynamikk med naturlig presentasjon.
    - **Border Patrol DAC SE-i**:
    - Har en varm, naturlig og svært musikalsk lydprofil.
    - Ekstremt rik mellomtone, dyp bass og avrundet diskant.
    - Fokuserer på musikalitet og en analog lydopplevelse.
    Valget mellom Rega DAC og Border Patrol DAC SE-i avhenger av lyttepreferansene dine. Hvis du verdsetter en balansert og detaljert lyd med god musikalitet, er Rega DAC et godt valg. Hvis du foretrekker en varm, naturlig og svært musikalsk lyd, vil Border Patrol DAC SE-i være mer tilfredsstillende.

Ganske så gøy, og det spørs om jeg skal kaste det jeg allerede har notert på egenhånd :D :D :D
    Men, nei, ChatGPT skrev jo ikkeno om Kari (eller Ola, eller Lars) Bremnes :eek::unsure:
    mvh

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.942
    Sted
    Polen
    Rega DAC-en min (R-utgaven) is going nowhere. Den og Elex-R. De bare funker.

Edit: Vel, en Rega Aethos frister jo 😬

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    65.201
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fyldige fine innlegg her nå. Skjønner at du har fått overskudd av en fin ferie. 🙂👌

ChatGPT er skummelt flink, men sier vel egentlig ikke noe vi ikke visste fra før av. (?)

Vi holder oss til "MyFi".
    Det er både morsomst og mest avslappende tror jeg. 🙂

Fortsatt god sommer R.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.180
    Torget vurderinger
    1
    Chat GPT bruker tekst den har tilgang til, utover det vet den egentlig ikke noe. Hvordan vet egentlig den hvordan noe låter ekstremt naturlig eller analytisk?

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    885
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    ChatGPT scanner daglig tonnevis med dokumenter og analyserer de, deretter gir den et sammendrag basert på tester og andre data som allerede er publisert. ChatGPT er kun bra dersom du vet hva du spør om - det er jo siste leddet i kvalitetssikringen her, og da er det jo et superbra verktøy til å lage gode tekster.

Sist redigert:

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.273
    Torget vurderinger
    4
    Det er sanhelt riktig at AI og multimodale GPT aldri kommer til å være treigere, dummere, og mindre kapable enn det de er akkurat nå.

Når det gjelder hvordan den kan vite eller påstå noe om analytisk vs naturlig:
    Anser at en mulitmodal transformermodell antakelig har mye bedre forutsetninger for på en standardisert, objektiv og systematisk tolke hva som foregår i en innspilling om du mater den et spdif- signal enn de kjøttgreiene vi benytter oss av - der ingenting er likt og alle oss har ulike «treningssett» vi benytter for å gjengi «vår» sannhet. (Selvfølgelig helt uten noen form for bias eller agenda)

Eller? 😉

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn