Som sammendragsverktøy er GPT potensielt helt fantastisk, forutsatt at man stiller riktige spørsmål. Men så vidt jeg vet, går det ikke an få den til å oppgi referanser, og da er man jo egentlig like langt med tanke på faktasjekking ...
… og spør du om dette kan stemme så svarer den rett som det er at «nei, det har du rett i».Som sammendragsverktøy er GPT potensielt helt fantastisk, forutsatt at man stiller riktige spørsmål. Men så vidt jeg vet, går det ikke an få den til å oppgi referanser, og da er man jo egentlig like langt med tanke på faktasjekking ...
Det er min erfaring også.Absolutt - jeg har brukt ChatGPT til å lage dokumentasjon for et sikkerhetssertifikat med IEC62443-3-3 som grunnlag. Så lenge du gir fornuftig input får du ganske gode svar tilbake og mye mer utfyllende tekst enn jeg har kreativitet til å skrive. Men må dobbeltsjekkes uansett.
Det AI-greie her før i tråden var kun for moro skyld frem til jeg fikk skrevet ferdig noe selv.Blir litt skepisk vedrørende disse AI innleggene![]()
Takker bluesTydeligvis godt fornøyd med siste kjøpet.
Jeg liker godt at du kommer med mange og fyldige musikkeeksempler. Det gjør det lettere å forstå hvordan du opplever det hele.
Når noen kun sier at det låter bra (eller dårlig), da er det litt vanskeligere å engasjere seg. Flott innlegg som gjør at jeg får lyst til å høre BP.![]()
Amen! Hadde flere her inne skjønt dette hadde det vært fintFølelser, utseende, tanker, historier, stemning og erfaringer vil hos meg blandes inn i den totale opplevelsen og jeg ønsker det velkommen i stedet for å overbevise meg selv om å kunne skille det vekk.
Du får kanskje skaffe deg en sånn Roar- eller Reidar-maskin fra NordOst (eller hva den nå heter), så du kan tilby ferdiginnspilte striper.Jeg er skikkelig imponert at du klarte å få platestativet tilbake i riktig form uten noen form for hjelp. Gratulerer med et velfungerende platestativ. Om andre skulle trenge en "stripe", så er bare å sende en PM.![]()
Ja desverre frafaller alle krav om garanti og reklamasjon etter en slik modifisering, men jeg lar det stå sin prøve og jeg tipper @_RoDa_ kjører samme linje. Vi er ganske så vågale kan man siMå si meg mektig imponert over oppfinnsomheten, tiltakslysten og håndlaget til våre forummedlemmer. Selv ville jeg vært mer tilbakeholden med tanke på garantien på stativet.
![]()
Gode kamerat, det var et godt skrevet tilsvarTakk @Espen RVi er såpass til kamerater at vi klarer å enes om å være "uenige" og lande på forskjellige løsninger.
Jeg har jo selv hørt hos deg, dog lenge siden så det er nok enda bedre nå, at din vei kan låte både fyldig og opplevd mykt selv om du jakter lavt støygulv og høy oppløsning. Jeg opplever at noe av det handler om en sterk søken etter å maksimere komponenter og det som trengs av tweaks sammen med kildemateriale som er oppløst. Spesielt SACD har en besnærende innebygd fylde, naturlig mykhet og "snap" som jeg ikke opplever fra 16/44.1 eller høyere PCM.
Dette er viktig; poenget mitt var ikke å diskreditere din opplevelse av den nye DAC'n. Det må jeg bare få sagt. Men det jeg har lagt merke til på diverse forum er at en del folk som sverger til eldre multibit Dac'er ikke tegner opp hele bildet. Så når dem skryter av hvor gode de nyeste digitale innspillingene låter over denne "old school" Dac'en, så kunne dem nå i rettferdighetens navn sagt at alt av A/D konverteringer som gjøres i studiosammenheng, i innspilling, miks, mastering i veldig mange år utelukkende er bitstream. Og logisk sett: skulle det funke godt den ene veien, så burde det også funke godt den andre veien (D/A).Ja, jeg er med på dette med at det uansett har skjedd ting på veien til den filen som nå konverteres på gammelmåten i Border Patrol som jeg ikke kommer unna.
Husk forresten at dette ikke er gromchip-en 1541, men den billigere 1543. Enda lengre unna noe som skal kunne gjøre en god jobb.
Jeg liker jo også de samme filene som igjen er DACet før de er trykket i vinyl og snurres på Regaen. Samme kildemateiralet, men opplevelsen er likevel i mine ører bedre. Jeg klarer ikke å høre, eller legger ikke merke til, dette bykset i AD fra tiden du nevner. Synes både før og etter at det finnes musikk som låter godt og musikk som låter dårlig.
For en befriende ærlighetSå jo, jeg kan stille meg likegyldig til det. Med det mener jeg at jeg søker det utstyret som gir meg den beste opplevelsen av å høre på den musikken jeg liker. Med opplevelse mener jeg hele pakken, da jeg har stoppet opp å forsøke og skille lyden fra den totale opplevelsen. Følelser, utseende, tanker, historier, stemning og erfaringer vil hos meg blandes inn i den totale opplevelsen og jeg ønsker det velkommen i stedet for å overbevise meg selv om å kunne skille det vekk.
Eller «jopp»? Eventuelt høyttalere som passer som hånd i hanske til rommet? Uansett er jeg ganske overbevist om at dette er nøkkelen til å «lykkes», og når en først har funnet akkurat de høyttalerne, bør en holde fast på dem. Slike Lasse har gjort. Så får en heller jobbe litt med akustikken og kanskje tweake på elektronikk- (og kabel-)siden.Jeg tror fortsatt noe av fantastiskheten kommer fra et rom som passer som hånd i hanske til høyttalerne, men er det nøye? Nopp!
Enig med du, ordla meg bare knotete. Poenget er mest at det ikke er nøye om høyttalerne til @lassemann er fantastiske helt på egenhånd og overalt eller om det "bare" låter fantastisk i kombinasjon med rommet. Det er nettopp når kombinasjonen er god at det funker best.Eller «jopp»? Eventuelt høyttalere som passer som hånd i hanske til rommet? Uansett er jeg ganske overbevist om at dette er nøkkelen til å «lykkes», og når en først har funnet akkurat de høyttalerne, bør en holde fast på dem. Slike Lasse har gjort. Så får en heller jobbe litt med akustikken og kanskje tweake på elektronikk- (og kabel-)siden.
Må bare si meg hundre prosent enig!!!Høres ut som at du hadde samme opplevelse som meg hos @lassemannDet låter så hinsides bra der! Kanskje det beste jeg har hørt hjemme hos noen.
Ojsann, her kommer jeg hjem fra en helg på hytta og møter så store ord om mitt gamle anlegg. Det var virkelig stas og jeg setter veldig pris på RoDa`s utrolige gode skriftlige formidlingsevne. Selv tenker jeg ikke lenger så mye anlegget og hvordan det låter. Det står liksom bare der som det alltid har gjort. Det jeg gjør er stadige små forbedringer her og der. Det gir tydeligvis gode resultater. Det skjemmer heller ikke nyervervelsen i form av VT-4C i DPA blokkene. De er noen kraftbomber ift ordinære nyproduserte 211 rør. Som sagt; takk for hederlig omtale RoDaVis vedlegget 1050353
Vidundermannen på ville vesten er såklart @lassemann
Hvordan det er mulig å leke seg gjennom fiks av diskanter med fiklete små deler, spoler som skal i magnetgap, greier som må limes og syltynne kabler klarer jeg ikke å sette meg inn i, men veldig glad for å ha fått hjelp!
Jeg fikk atpåtil iPad på fanget og kunne spille musikk mens arbeidet pågikk
Elektronikken i dette anlegget er ikke akkurat småtteri. Voksne bokser med alt fra hjemmelaget RIAA til rør med dual function. (Varmeovn & lyd i ett)
Forsterkere i bruk og forsterkere i reserve. DrømmeCDspiller og en streamingboks som serverte Spotify. Går nesten ikke an å ta stilling til hvor bra Spotify egentlig låt, selv om CDspilleren ga mer ro og låter bedre.
Vis vedlegget 1050356
Høyttalerne har fått en velfortjent ansiktsløftning etter langt og tro tjeneste og er klar for videre innsats i nye titalls år.
Vakkert utført utseendeoppdatering.
Av ting det egentlig ikke er så lett å ta inn over seg er kloneprestasjonen, fytti ville vesten som disse høyttalerne spiller!
Ubegripelig bass, varme, fylde, oppløst og detaljer om du vil høre på det.
Vis vedlegget 1050354
Jeg tror fortsatt noe av fantastiskheten kommer fra et rom som passer som hånd i hanske til høyttalerne, men er det nøye? Nopp!
Gode elementer, passe rå komponenter i delefilteret inni og disse enorme monoblokkene bak hver høyttaler som kontrollerer de og dytter prestasjonen enda et steg videre enn hva jeg kan huske fra Quicksilver.
Premie-egenskapen i dette anlegget tenker jeg at er noe som kanskje ikke imponerer så mye før du har hørt det.
Dette anlegget er overholdet ikke insisterende eller påtrengende.
Hva ligger i det?
Du får ikke detaljer slengt i trynet, du får ikke noe i lydbildet som påkaller oppmerksomhet. Du får i stedet en uhyre balansert presentasjon av det som ligger i innspillingene, du kan høre på musikken på den måten du vil. Vil du høre på hvor stort og dypt rom det er i innspillingen, så gjør du det. Vil du høre på hvor ekte og nært stemmer høres ut, så gjør du det. Det er som om anlegget strekker ut en hånd med alt som ligger i innspillingene og sier "Værsågo, lytt på det om du vil"
Ja takk!!
Vis vedlegget 1050355
Tusen takk for hjelpen @lassemann !
Og tusen takk for tilført kunnskap om rør, mye god musikk og god prat med deg og fruen.
snakkes!
Ja, det skulle tatt seg ut om vi børstet vekk spindelvevet før du slapp tilmerker meg at dere litt yngre karer (deg og Karmana) søker spenning i eldre greier
Ennå gøtt det er innen hifi segmentet og ikke andre områder🥹![]()