R
RoDa
Gjest
[No message]
Vedlegg
-
49.3 KB Visninger: 1.538
Fin innmat dette ja! Samt at byggekvaliteten er helt rå, maskinskruer på alt og bafler tykke som husvegger.SOEDAL skrev:Artig å se innmaten i Be-718. Litt av magnet på bassenheten. Like stor som membranen jo?
Ps! Om du fremdeles har dem i hus kan det være lurt å eksperimentere litt med tykt dempemateriale rundt diskanten for å begrense spredningen ned mot delefrekvensen slik at spredningsmønsteret harmoniserer bedre med spredningen i bass/mellomtonens og at du dermed får en rettere frekvensgang i sweetspot...
Fant ikke noen merking på de, de skal etter sigende være JPS Labs?SOEDAL skrev:Er kablene merket? Fabrikat?
Ja, meget fin frekvensgang det der. Det som ikke kommer fram er hvor mye av energien som er reflektert og hvor mye som er direktestrålt. Målingene i Stereophile viser jo blandt annet en demping ved delefrekvensen samt en liten topp i diskantens nedre arbeidsområde på målingene tatt i Wes Phillips lytterom. Målinger i lyddødt rom viser at frekvensgangen off-axis faller mot delefrekvensen for så å styrkes før den faller på ny. På dine målinger kan man også se en ca 3dB økning i nivået over delefrekvensen. Jeg vil tro at mye av årsaken til dette kan finnes i den reflekterte lyden fra vegger og tak da denne er mindre linjær enn den direktestrålte. Jeg har erfaring på at gjevn off-axis responsen er meget viktig og en begrensning av diskantens spredning i sitt nederste arbeidsområde kan være viktig for å skape en harmonisk lyd, spesielt i enkelte rom. Jeg eksperimenter litt med dette nå, men som du sier, det ser ikke spesielt pent ut.RoDa skrev:Fin innmat dette ja! Samt at byggekvaliteten er helt rå, maskinskruer på alt og bafler tykke som husvegger.SOEDAL skrev:Artig å se innmaten i Be-718. Litt av magnet på bassenheten. Like stor som membranen jo?
Ps! Om du fremdeles har dem i hus kan det være lurt å eksperimentere litt med tykt dempemateriale rundt diskanten for å begrense spredningen ned mot delefrekvensen slik at spredningsmønsteret harmoniserer bedre med spredningen i bass/mellomtonens og at du dermed får en rettere frekvensgang i sweetspot...
Synes ikke de var så uryddige i frekvensgangen, her en hui og hast måling med samme posisjon som du hørte på.
Fungerer de fortsatt godt hos deg?
Bruker du dempemateriale rundt diskanten? Litt synd å gjøre silkt og dermed ødelegge utseendet på disse taiwaneserne.
Mvh
Rolf
Meget interessante tanker SOEDAL, det er nok nettopp denne off-axis responsen som gjorde at de ikke helt ville falle til ro hos meg.SOEDAL skrev:Ja, meget fin frekvensgang det der. Det som ikke kommer fram er hvor mye av energien som er reflektert og hvor mye som er direktestrålt. Målingene i Stereophile viser jo blandt annet en demping ved delefrekvensen samt en liten topp i diskantens nedre arbeidsområde på målingene tatt i Wes Phillips lytterom. Målinger i lyddødt rom viser at frekvensgangen off-axis faller mot delefrekvensen for så å styrkes før den faller på ny. På dine målinger kan man også se en ca 3dB økning i nivået over delefrekvensen. Jeg vil tro at mye av årsaken til dette kan finnes i den reflekterte lyden fra vegger og tak da denne er mindre linjær enn den direktestrålte. Jeg har erfaring på at gjevn off-axis responsen er meget viktig og en begrensning av diskantens spredning i sitt nederste arbeidsområde kan være viktig for å skape en harmonisk lyd, spesielt i enkelte rom. Jeg eksperimenter litt med dette nå, men som du sier, det ser ikke spesielt pent ut.RoDa skrev:Fin innmat dette ja! Samt at byggekvaliteten er helt rå, maskinskruer på alt og bafler tykke som husvegger.SOEDAL skrev:Artig å se innmaten i Be-718. Litt av magnet på bassenheten. Like stor som membranen jo?
Synes ikke de var så uryddige i frekvensgangen, her en hui og hast måling med samme posisjon som du hørte på.
Fungerer de fortsatt godt hos deg?
Bruker du dempemateriale rundt diskanten? Litt synd å gjøre silkt og dermed ødelegge utseendet på disse taiwaneserne.
Mvh
Rolf