RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    RoDa

    Gjest
    Med utfordreren som første ledd i lydkjeden begynner jeg å tenke litt....
    Er det sånn at man blir så vant til den lyden man har at det trengs tid for å høre hvordan en ny komponent egentlig låter?
    Forandring er ofte moro, men er det forbedring?
    Er det alltid de gamle tøflene som er best å rusle rundt i...?

    CD-spillere er noe av det som jeg synes er verst å skrive om, jeg synes ikke forskjellene er like lette å ta som på forsterkere og høyttalere.
    Jeg har veldig lyst å like utfordreren, men vet ikke helt om jeg klarer å overbevise meg selv... ::)

    Den får spille en stund og så får Gamle-Mara prøve seg litt igjen.





    Sier ikke at SA-11S1 får alt som puttes i skuffen til å låte gull.....









    Heller ikke at den klarer å more alle til døde.....







    Men jeg liker låten av den, helt klart.
    Helt siden blindtesten i Fidelity.

    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    En runde til med Sony XA5400ES

    Noen ganger er det greit å få ting ut av systemet, og denne gangen var det altså XA5400ES som ikke ville slippe taket i tankene mine....
    Derfor: En ny runde med den i oppsettet.







    Ikke mye nytt å melde. Denne gangen prøvde jeg hardt å overbevise meg selv om å sette den inn i eget oppsett.
    Det gikk nesten. At det bare ble nesten skyldes til en stor del match med øvrig utstyr.
    Kan egentlig ikke sette fingeren på noe "feil" med XA5400ES.
    Jeg synes den mangler litt på fylde, spesielt på stemmer, og så synes jeg den har litt å hente på tyngde og autoritet i bassen.
    Ut over det blir det etter min mening bare snakk om smak og behag. Den låter så fløte på SACD at det gjentatte ganger skaper ufrivillige glis i lyttestolen, faen så teit det ser ut å sitte og glise sånn!

    En smak av det ypperste til små penger, fantastisk at Sony har laget en slik spiller!






    R
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    i aktuell prisklasse ville jeg nok kjøpt en av disse, avhengig av dagsform, behov, humør og månens stilling i forhold til sola.

    SMALL:
    lenehan audio ml1 plus
    harbeth p3esr
    westlake lc 6.7f
    fosus audio 688

    MEDIUM:
    ref 3a royal master mk2
    ref 3a mm decapo-i
    an-k
    harbeth 7es3
    reynaud offrande
    impulse h6 / lali
    jm lab micro utopia be

    LARGE:
    an-e
    harbeth shl5
    westlake lc 8.1f
    impulse h2
    living voice avatar 2
    spendor sp 1/2e


    finnes sikkert andre gode kandidater også, når jeg får tenkt meg litt om.
    du har sikkert en like lang shortlist bestående av helt andre kandidater. ;D

    lykke til, rodagutt.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Takker Gago, ser ut som du har jobbet med dette! :)

    SMALL:
    lenehan audio ml1 plus - kul, men statv
    harbeth p3esr - LS3/5a i ny versjon? Denne har jeg lyst å høre/ skrive om!
    westlake lc 6.7f - nei
    fosus audio 688 - Spennende denne også, men i denne runden er ikke stativ i kikkerten. Kanskje etter jeg har bygget rom på toppen av garasjen...

    MEDIUM:
    ref 3a royal master mk2 - Jeg synes nye fra Ref3a er jævli spennende! Veena for eksempel.
    ref 3a mm decapo-i
    audionote an-k - Garasjeloftaktuelle!
    harbeth 7es3 - Kjenner at jeg får lyst å høre Harbeth!
    reynaud offrande - Har ikke erfaring med JMR, kanskje på tide?
    impulse h6 / lali - hørt Andreas sine kloner, spennende. Meget spennende.
    jm lab micro utopia be - ute av kikkertsiktet i denne runden

    LARGE:
    an-e - hadde vært spennende å høre hjemme med sympatiserende forsterker
    harbeth shl5 - Tøffe! I prisklassen?
    westlake lc 8.1f - Er disse å få i Norge?
    impulse h2 - Til 20k?
    living voice avatar 2 - Fortell litt mer om denne er du snill?
    spendor sp 1/2e - Stativ fortsatt...


    finnes sikkert andre gode kandidater også, når jeg får tenkt meg litt om.
    du har sikkert en like lang shortlist bestående av helt andre kandidater. ;D

    lykke til, rodagutt.




    -------------------------------


    Takk for innspill

    Det ser litt ut som det er tøft å finne gulvstående kandidater kjøpt i norsk butikk til ca 20k.
    Det er hvor siktet mitt er nå.....


    Mvh
    Rolf
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvis du har lyst på litt større høyttalere enn de du hadde (både i form av lydbilde, spl og følsomhet) så koker det vel ned til the usual suspects i mine øyne/ører:

    harbeth shl5 (du må ha lave stativer til disse).

    impulse h2

    lv avatar 2 (ikke så ulik obx-r2 versjonen, litt mer lettdrevne og ikke full så finkornet i toppen, men arguably mer rocka og spilleglade).

    an-e (en av medium-versjonene, dvs ikke de svinedyre som nærmest er en diger klump med sølv og alnico, og heller ikke de tarveligste).

    alle disse er glimrende, og selv så holder jeg en knapp på shl5 og avatar 2 fremfor de to andre.
    fordelen med shl5 er at du kan fortsette med transeampen din.
    de tre andre høyttalerne trives best med lyspærer.

    du må nok handle brukt (og da gjerne fra utlandet, selv om kanskje redaktøren din og bransjen du jobber opp mot ikke er så glade i sånt), da disse 4 kandidatene enten er dyre (harbeth, lv, an-e) eller er utgåtte modeller (h2).

    alle er imidlertid greie å finne bare man smører seg med litt tålmodighet.
    godt under 20k er ikke noe problem for h2 og an-e.
    shl5 og avatar 2 vil nok utfordre budsjettet ditt, men det bør gå greit allikevel.

    kan godt hjelpe deg med å tråle hvis du bestemmer deg for en av disse, men det kan vi ta på pm.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Takker Gago, setter pris på tipsene!

    Nå er mye av min motivasjon for å gjøre denne endringen at jeg skal walk the talk.
    Altså at mitt anlegg skal speile det prisområdet jeg har som fokusområde for skrivingen.
    Stativhøyttalere er jeg ikke ferdig med, mistenker jeg, men ønsker nå å fordype meg i gulvstående rundt 20k (opp til rundt 30k og også nedover).
    Jeg ønsker at de som leser det jeg skriver skal kunne gå inn i en hifibutikk (noen må jo gå langt grunnet dette lange landet vårt og importørene som ikke alle har butikker i hver en by..) og høre på det jeg har skrevet om.

    Det gjør at brukt ikke er like interessant, og at produkter som ikke er representert i norge også faller utenom.
    Slår du opp på Wiki så er Audiophile en som helst skal eie produkter ingen andre har hørt om, gjerne inkludert priser som får normale folk til å gispe etter luft. ;D
    Jeg liker jævli godt å skrive om produkter som ikke koster mer enn de fleste bør kunne ta seg råd til, og lete etter de som gir et hint om hva du kan oppnå med de produktene som (dessverre) koster mer penger.

    Mvh
    Rolf
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Takk for tips folkens.
    Kan jo konkretisere litt kanskje.

    Det skal være gulvstående høyttalere som klarer seg på egenhånd.
    Velodyne skal eventuelt benyttes for å fylle inn heeelt nederst, men det er ikke ment at en del av scope er høyttalere som må ha sub-støtte i bassen.
    Da blir det jo plutselig ikke et høyttalerpar til 20k. ;)

    Teorien er et når høyttaleren rekker til bakken så får den mer volum innvendig og dermed større reserver i bassen.
    Så var det dette med teori og praksis da.....

    R
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ok RoDa...da får du som du vil (føler iallefall det da ;))....
    Du må kjøpe disse ;D ;D
    Som jeg forresten mener er et godt valg!







    (Endret til mindre bilde, gismo ;) Mvh Rolf)
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.802
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Revels Concerta F12. Høyt, rent, dypt, men vinylfinish. Blir som på jenterommet det.  8)



    Norsk importør er Euphonia.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Noen nakenbilder av Usher i adventstida hører vel med?
    Byggekvalitet på disse småtassene fra Taiwan. 8)








    Kompliserte delefilter inni, begge veggene dekket med printplater og komponenter.































    R
     

    Vedlegg

    • 53.7 KB Visninger: 1.244
    • 46.5 KB Visninger: 1.230
    • 89.9 KB Visninger: 1.250
    • 56.7 KB Visninger: 1.328
    • 68.6 KB Visninger: 1.221
    • 60.7 KB Visninger: 1.241
    • 53.1 KB Visninger: 1.264
    R

    RoDa

    Gjest
    SOEDAL skrev:
    Artig å se innmaten i Be-718. Litt av magnet på bassenheten. Like stor som membranen jo?
    Ps! Om du fremdeles har dem i hus kan det være lurt å eksperimentere litt med tykt dempemateriale rundt diskanten for å begrense spredningen ned mot delefrekvensen slik at spredningsmønsteret harmoniserer bedre med spredningen i bass/mellomtonens og at du dermed får en rettere frekvensgang i sweetspot...
    Fin innmat dette ja! Samt at byggekvaliteten er helt rå, maskinskruer på alt og bafler tykke som husvegger.

    Synes ikke de var så uryddige i frekvensgangen, her en hui og hast måling med samme posisjon som du hørte på.



    Fungerer de fortsatt godt hos deg?
    Bruker du dempemateriale rundt diskanten? Litt synd å gjøre silkt og dermed ødelegge utseendet på disse taiwaneserne. :D

    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    RoDa skrev:
    SOEDAL skrev:
    Artig å se innmaten i Be-718. Litt av magnet på bassenheten. Like stor som membranen jo?
    Ps! Om du fremdeles har dem i hus kan det være lurt å eksperimentere litt med tykt dempemateriale rundt diskanten for å begrense spredningen ned mot delefrekvensen slik at spredningsmønsteret harmoniserer bedre med spredningen i bass/mellomtonens og at du dermed får en rettere frekvensgang i sweetspot...
    Fin innmat dette ja! Samt at byggekvaliteten er helt rå, maskinskruer på alt og bafler tykke som husvegger.
    Synes ikke de var så uryddige i frekvensgangen, her en hui og hast måling med samme posisjon som du hørte på.
    Fungerer de fortsatt godt hos deg?
    Bruker du dempemateriale rundt diskanten? Litt synd å gjøre silkt og dermed ødelegge utseendet på disse taiwaneserne. :D
    Mvh
    Rolf
    Ja, meget fin frekvensgang det der. Det som ikke kommer fram er hvor mye av energien som er reflektert og hvor mye som er direktestrålt. Målingene i Stereophile viser jo blandt annet en demping ved delefrekvensen samt en liten topp i diskantens nedre arbeidsområde på målingene tatt i Wes Phillips lytterom. Målinger i lyddødt rom viser at frekvensgangen off-axis faller mot delefrekvensen for så å styrkes før den faller på ny. På dine målinger kan man også se en ca 3dB økning i nivået over delefrekvensen. Jeg vil tro at mye av årsaken til dette kan finnes i den reflekterte lyden fra vegger og tak da denne er mindre linjær enn den direktestrålte. Jeg har erfaring på at gjevn off-axis responsen er meget viktig og en begrensning av diskantens spredning i sitt nederste arbeidsområde kan være viktig for å skape en harmonisk lyd, spesielt i enkelte rom. Jeg eksperimenter litt med dette nå, men som du sier, det ser ikke spesielt pent ut.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Hehe, fant noen bilder jeg hadde lagt i Facebook-gruppen HIFI Norge.


    Duelund Coherent Audio høyttalere.
    Mener å huske at Gbatokai/Nightbeaver vant en pris på hifi4all med et av mine bilder av disse.








    Rothwell dempeplugger, var fine mellom Ming Da og Doxa disse. 8)







    Silk MkI omteminert med Furutech av PM Audio.








    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    SOEDAL skrev:
    RoDa skrev:
    SOEDAL skrev:
    Artig å se innmaten i Be-718. Litt av magnet på bassenheten. Like stor som membranen jo?
    Ps! Om du fremdeles har dem i hus kan det være lurt å eksperimentere litt med tykt dempemateriale rundt diskanten for å begrense spredningen ned mot delefrekvensen slik at spredningsmønsteret harmoniserer bedre med spredningen i bass/mellomtonens og at du dermed får en rettere frekvensgang i sweetspot...
    Fin innmat dette ja! Samt at byggekvaliteten er helt rå, maskinskruer på alt og bafler tykke som husvegger.
    Synes ikke de var så uryddige i frekvensgangen, her en hui og hast måling med samme posisjon som du hørte på.
    Fungerer de fortsatt godt hos deg?
    Bruker du dempemateriale rundt diskanten? Litt synd å gjøre silkt og dermed ødelegge utseendet på disse taiwaneserne. :D
    Mvh
    Rolf
    Ja, meget fin frekvensgang det der. Det som ikke kommer fram er hvor mye av energien som er reflektert og hvor mye som er direktestrålt. Målingene i Stereophile viser jo blandt annet en demping ved delefrekvensen samt en liten topp i diskantens nedre arbeidsområde på målingene tatt i Wes Phillips lytterom. Målinger i lyddødt rom viser at frekvensgangen off-axis faller mot delefrekvensen for så å styrkes før den faller på ny. På dine målinger kan man også se en ca 3dB økning i nivået over delefrekvensen. Jeg vil tro at mye av årsaken til dette kan finnes i den reflekterte lyden fra vegger og tak da denne er mindre linjær enn den direktestrålte. Jeg har erfaring på at gjevn off-axis responsen er meget viktig og en begrensning av diskantens spredning i sitt nederste arbeidsområde kan være viktig for å skape en harmonisk lyd, spesielt i enkelte rom. Jeg eksperimenter litt med dette nå, men som du sier, det ser ikke spesielt pent ut.
    Meget interessante tanker SOEDAL, det er nok nettopp denne off-axis responsen som gjorde at de ikke helt ville falle til ro hos meg.
    Med harde flater både til høyre og til venstre fikk nok førsterefleksjon bidra for mye til totalen.

    Men, men, så får man ut å jakte litt igjen da..... :)

    R
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Så var fars egen lille julegave på plass i heimen. :)

    Bruker ikke mest tid med hodetelefoner på, men har erfart at det blir mer når jeg har bedre hodetelefonforsterker tilgjengelig enn den innebygde i SAM.

    For å kunne tilhøre enda en gruppering her inne måtte det blir rør... ;D

    I bring you:


    TRENDS PA-10






    R
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det ble Blowers and Whistlers, ja! ;D Ikke akkurat noen bombe. De spilte alldeles forskrekkelig bra sist jeg hørte dem. Enda bedre enn de ser ut, om du spør meg. Og det sier ikke lite! Glitrende bilder som alltid, Rolf. Det er tydelig at du har digitalfotograferingen noe mer i ryggraden enn undertegnede. Gratulerer med nydelige høyttalere!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn