tkr
Æresmedlem
- Ble medlem
- 27.03.2007
- Antall liker
- 30.637
- Sted
- Nede i fjæresteinene
- Torget vurderinger
- 2
Kanskje på tide å se på noen studiodacer, Rolf.
mvh
mvh
Please refresh my memory, RoDa. Hvilken BAT er det snakk om? Jeg spør av personlig interesse. Jeg hadde en gang et rør-sluttrinn, VK60 eller noe sånt, sammen med en VK40(?) preamp (transistor). Jeg hadde en avtale med Tor hos Lyric, den gangen han hadde BAT-agenturet, om at jeg kunne bytte VK60 med en VK500 (transistor). Av ren nysgjerrighet gjorde jeg det. Not my proudest moment. Snakk om nedtur! Det virket som VK500 gikk tom på et blunk - ingen futt og fart i det hele tatt. Enda jeg hadde BAT-Pak & Greier.Litt oppsummering fra de siste dager. Verden forgår, men Dynaudio Focus 110 hos Destiny består, og fint er det! Fint å få besøk av Destiny også. Rubyred snurrer igjen vinyl og BATen banker bass ut av Quader som aldri før! Ved hjelp av Baard og Liotheles som lyttehjelpere kan jeg konstatere at AE eller ATV er stort sett ett fett med en liten dæsj av foretrukkethet for SBTn, man er da vel ikke Squeezeboxens venner for ikkeno? AtleTs bøttekott gone mad har gitt så mye tankeføde at det er vinnvattig, ikke ferdigpratet vi to! HFS virker halvhjertet nå for tiden, lite engasjement og action, er alle temaer utdebattert? Neida, det kommer sikkert kabelkrig igjen, men bortsett fra det? Noe helt sjukt i form av Black Discus fra Mad Scientist er plassert oppå plusspolene bak på SAM. Med WiMP Hi-Fi strømmende ut av SBT til Rega DAC er musikkutvalget større enn noensinne, men det er likevel verdt strevet å plukke frem de svarte skivene fra hylla og snurre på Regaen. Viennaene består, vinyl-"riggen" er god nok til sitt bruk, Rega DACen bare liker jeg, SAM er SAM og SAM blir, Squeezeboxen henger fast på trass. Er det rart jeg ber om free samples på Black Discus og tenker på Hi-Fi sikringer? Noe må man jo holde på med......
Vis vedlegget 239745
RoDa
Tja, det er mye mellom labfrakker og I see dead people. Gylden middelvei kanskje?Vis vedlegget 239825Noe må man jo holde på med......
Den dagen vi legger oss flate for fornuften (eller hva man nå velger å kalle det), blir livet
ganske så kjedelig Rolf.....
/ Morten
Den dagen SBT og LMS dør så blir det selvsagt andre saker, og kanskje må jeg sjekke ut studiodacer?Kanskje på tide å se på noen studiodacer, Rolf.
mvh
Eller killeren Arcam irdac. Tipper du får en grei pris av Hagto. Rytmen, timingen og bassen er fantastisk. Byttet ut min Hegel HD25 til fordel for irdacen. Moro om du kunne ha testet denne opp mot RegaenKanskje på tide å se på noen studiodacer, Rolf.
mvh
Hehe. Takk for link, RoDa. Så han heter Victor Khomenko, ikke Viktor Klimenko. Til forveksling likt. Han ser forøvrig ut som en tjuv som er blitt fersket mens han rappa en VK60.Tror det er en VK60, Steinar.
VK60
Vet ikke helt sikkert, og noen må piske Rubyred på ballene med en stivfrossen auar (uer) så han lager seg en egen anleggstråd!
Mnja, vet ikke om det trengs;Eller killeren Arcam irdac. Tipper du får en grei pris av Hagto. Rytmen, timingen og bassen er fantastisk. Byttet ut min Hegel HD25 til fordel for irdacen. Moro om du kunne ha testet denne opp mot RegaenKanskje på tide å se på noen studiodacer, Rolf.
mvh
Forstår ikke!Den dagen SBT og LMS dør så blir det selvsagt andre saker, og kanskje må jeg sjekke ut studiodacer?Kanskje på tide å se på noen studiodacer, Rolf.
mvh
Så avhengig som jeg har blitt av WiMP så er det samnsynligvis ikke all verden av muligheter på avspillingssiden...
Ikke at jeg har noen spesielt grisete tankegang. Neida. Men når det topper seg med "on/off switch at the back" og "I have mine enclosed in a unit", da tenker man jo sitt. Jeg sier ikke mer....Mnja, vet ikke om det trengs;Eller killeren Arcam irdac. Tipper du får en grei pris av Hagto. Rytmen, timingen og bassen er fantastisk. Byttet ut min Hegel HD25 til fordel for irdacen. Moro om du kunne ha testet denne opp mot RegaenKanskje på tide å se på noen studiodacer, Rolf.
mvh
I had the Rega DAC and recently changed to the Arcam irDAC, I'm using it with a Rega Brio R for now. For me its brilliant, Spacious sounding and open. The remote operates the volume and mute buttons on the Brio. the only negative thing I would say Is the on/off switch at the back which as I have mine enclosed in a unit. I'm really enjoying my music again, makes the Rega sound a little thick in my opinion.
Herfra Home | whathifi.com
Spacious and open, pluss at Regaen er litt thick. Leser dette som at Arcamn ikke passer i mitt oppsett. Trur eg.
Husk at jeg synes den supderduperbeste MS HD fra HRT ikke var no suksess her, etter hva jeg har forstått siden Squeezebox ikke har noe i et stereanlegg å gjøre. Moahahaha!
Spotify, usj! Er ikke det sånn lossy greier?Forstår ikke!Den dagen SBT og LMS dør så blir det selvsagt andre saker, og kanskje må jeg sjekke ut studiodacer?Kanskje på tide å se på noen studiodacer, Rolf.
mvh
Så avhengig som jeg har blitt av WiMP så er det samnsynligvis ikke all verden av muligheter på avspillingssiden...
Sitter og hører på Spotify gjennom en studiodac akkurat nå...
mvh
Fy skamme seg for et språk RoDa!!!!Tror det er en VK60, Steinar.
VK60
Vet ikke helt sikkert, og noen må piske Rubyred på ballene med en stivfrossen auar (uer) så han lager seg en egen anleggstråd!
Kanskje ikke så lurt å SE hvordan det låter da, bedre å tro det er ok enn å se at det er det ikke?
Synes ikke det låter så pessgærnt, men hva målingene viser får andre tolke.
Skjønner fint lite av målinger sjøl, men når'e ente låter så pessgæernt, sier jeg meg enig med Haavard,Hvis du liker lyden så er målingene helt korrekte spør du meg
Henger meg på Haavard her, ørene først og sist.Det står en sånn XTZ Room Analyzer i hylla her.... Brått så fant jeg ut at den ville jeg leke litt med igjen, lenge siden sist.
Vet ikke hvor riktig eller oppdatert den er, begynner å dra på årene den også.
Men brått så var det da gjort noen målinger. Kanskje ikke så lurt å SE hvordan det låter da, bedre å tro det er ok enn å se at det er det ikke?
Vis vedlegget 242740
Vis vedlegget 242741
Vis vedlegget 242742
Det er kjærringa du skal leke å fikle med Roda, ikke en sånn XTZ Room Analyzer,Det står en sånn XTZ Room Analyzer i hylla her.... Brått så fant jeg ut at den ville jeg leke litt med igjen, lenge siden sist.
Først, takk for detaljert tilbakemelding. Er moro at du som har brukt mye tid på målinger og forståelse kommenterer. Setter pris på det!Synes målingene ser veldig fine ut, veldig fine. Veldig uvant å lese XTZ sine målinger. Det er en fordel å kjenne måleprogrammet man bruker, blant annet for å få referanser, men kan forsøke å tolke litt for moro skyld.
Stemmer det at volumet var 60db? Hvis i så fall kan det være lurt å heve nivået litt så man kommer godt over støygulvet på målingene av decay. Skal helst lese av 50db fall.
Er hollywood det samme som mercedes?Eksempelvis så sier man at i et kontrollrom (som er typisk den strengeste standarden) at 15 db mellom høyeste nivå og laveste nivå i bassen fra 20-200hz er veldig bra i en uglattet måling. Nå er målingen din glattet litt (usikker på akkurat hvor mye) , men jeg synes frekvensresponsen i bassen er veldig bra. Du er på 18-19db i forskjell i en ubehandlet stue.
Hvis jeg skulle latet som jeg ikke hadde hørt oppsettet og tolket målingene isolert sett ville jeg ha skrevet:
"Stort, klart og kjapt lydbilde med smekk og trøkk, ikke skarpt, mye luft og en liten "holywoodsignatur".
10db helling fra 90hz til 15khz gir et behagelig og kanskje litt fett lydbilde.
- tydelige anslag i bass og trommer uten fett, men uten alle konturer. 60-175hz
- Mørkt lydbilde med generell kropp. 30-60hz
- Litt blodfattige mannstemmer, trombone, tenorsaks.
- minimal mikrofonhardhet, men klare vokaler på kommersielle popinnspillinger. 500-1Khz
- God kropp på kvinnelig vokal.
- behagelige Sss-er 1-5Khz
Det er levende, og kanskje litt for levende selv om jeg liker det sånn og ikke hadde noen suksess med akustikkplater her.Tar man med vannfallene kan man se at lang etterklang "fyller" igjen 63hz og 300hz slik at du vil høre alle grunntonene slik at man ikke nødvendigvis vil savne noe derfra. Det gjelder forsåvidt også resten av frekvensregisteret, men det er litt avhengig av hvordan vegger man har. Vegger av gips, betong og glass ville fort blitt litt hardt med så mye klang muligens, men trepanel....
Det er veldig lurt å ha lytteposisjonen så langt fra bakveggen.
Jeg får ingen room modes på målingene, og dermed ingen problemfrekvenser ifølge XTZ. Da jeg hadde subwoofer så kom det 24Hz på lista som en frekvens som jeg burde dempe. Tenker nok at REW kunne listet opp fæle ting som XTZ ikke får med seg, kanskje best å la vær... ;DAppropos vannfallene så er de nesten litt for bra til å være sanne. Leser at det kun er dypbassen som står lenge i rommet.
Hadde vært morsomt å sett målinger fra REW.
Savner impuls-målinger. Det er den viktigste målingen for toppregisteret.
Takk for det, har nok ikke bare vært lytting og mye har å gjøre med den heldige matchen jeg endelig har funnet mellom rom og høyttalere. Vet at dette ikke er nøytralt eller riktig, men for meg gir det en gjengivelse som er til å leve med og gjør det meste av musikk moro. Hellingen og peaken gjør sitt til at jeg ofte synes det er fett å komme hjem til dette anlegget, så fremst jeg ikke har vært hos Rubyred da....Å oppnå slike målinger ved å lytte seg frem på ørene er ganske imponerende RoDa. Den eneste peaken du har er på 30hz, men den kan fort kompensere litt for manglende membranareal. Min mening selvsagt.
Hei igjen...Først, takk for detaljert tilbakemelding. Er moro at du som har brukt mye tid på målinger og forståelse kommenterer. Setter pris på det!
Vet ikke hvor rett det nivået er. XTZ fungerer sånn at dersom jeg har satt nivået på forsterker eller i programmet for høyt, så stopper frekvenssveipet og XTZ justerer selv ned nivået før det kjører en ny måling. Ser at det er nivå nede ved 16 og 20 Hz, og det kommer nok ikke fra høyttalerne. Sikkert grunnstøy i rommet eller utenfra?
Øverste søylene er RTA, rosa støy, som er i en egen fane. Verdiene under skal kunne brukes for å stille inn EQ.
Bassfrekvensgang og vannfall er en annen fane i programmet, kjører frekvenssveip. De siste RAW osv, samt vannfallet for hele frekvensområdet er en egen siste fane. Kjører frekvenssveip den og.
Er hollywood det samme som mercedes?
Kjenner meg godt igjen i punktene dine, bortsett fra det med kropp på mannsstemmer. (Men at jeg ikke hører så mye til det kan jo stemme med hva du skriver lengre ned angående vannfall som fyller igjen?)
Dette behagelig og kanskje litt fett er noe som jeg har forsøkt å finne tilbake til etter hva jeg hadde med Dynaudio Focus 140 i gamlekåken. Fikk dessverre aldri målt der. Destiny har vært en inspirasjon med hans "kropp på tonen" som han alltid har hatt hjemme i sin stue.
Det er levende, og kanskje litt for levende selv om jeg liker det sånn og ikke hadde noen suksess med akustikkplater her.
XTZ ga også noen tall på RT60 for utvalgte frekvenser. 300ms v/125Hz, 280ms v/250Hz, 340ms v/500Hz, 400ms v/1kHz, 450ms v/2kHz og 420ms v/4kHz.
For meg ser det ut som jeg kunne forsøkt noe demping fra 1000Hz og oppover som drar ned etterklangen med ca 100-150ms?
Jeg får ingen room modes på målingene, og dermed ingen problemfrekvenser ifølge XTZ. Da jeg hadde subwoofer så kom det 24Hz på lista som en frekvens som jeg burde dempe. Tenker nok at REW kunne listet opp fæle ting som XTZ ikke får med seg, kanskje best å la vær... ;DAppropos vannfallene så er de nesten litt for bra til å være sanne. Leser at det kun er dypbassen som står lenge i rommet.
Takk for det, har nok ikke bare vært lytting og mye har å gjøre med den heldige matchen jeg endelig har funnet mellom rom og høyttalere. Vet at dette ikke er nøytralt eller riktig, men for meg gir det en gjengivelse som er til å leve med og gjør det meste av musikk moro. Hellingen og peaken gjør sitt til at jeg ofte synes det er fett å komme hjem til dette anlegget, så fremst jeg ikke har vært hos Rubyred da....Å oppnå slike målinger ved å lytte seg frem på ørene er ganske imponerende RoDa. Den eneste peaken du har er på 30hz, men den kan fort kompensere litt for manglende membranareal. Min mening selvsagt.
R
Hei AtleTHenger meg på Haavard her, ørene først og sist.Det står en sånn XTZ Room Analyzer i hylla her.... Brått så fant jeg ut at den ville jeg leke litt med igjen, lenge siden sist.
Men brått så var det da gjort noen målinger. Kanskje ikke så lurt å SE hvordan det låter da, bedre å tro det er ok enn å se at det er det ikke?
Vis vedlegget 242740
Vis vedlegget 242741
Vis vedlegget 242742
Synes det er verdt å huske på at akustiske målinger kun viser høyttalerens akustiske tilkobling til rommet og rommets etterslep ved hjelp av sinustoner.
For eksempel anleggets dynamiske egenskaper, ressonanser og ulike forvrengninger kommer ikke klart frem, men så skal man kanskje heller ikke kimse av et lytterom med planlagt "etterslep".
Synes målingene ser veldig fine ut, veldig fine. Veldig uvant å lese XTZ sine målinger. Det er en fordel å kjenne måleprogrammet man bruker, blant annet for å få referanser, men kan forsøke å tolke litt for moro skyld.
Stemmer det at volumet var 60db? Hvis i så fall kan det være lurt å heve nivået litt så man kommer godt over støygulvet på målingene av decay. Skal helst lese av 50db fall.
Eksempelvis så sier man at i et kontrollrom (som er typisk den strengeste standarden) at 15 db mellom høyeste nivå og laveste nivå i bassen fra 20-200hz er veldig bra i en uglattet måling. Nå er målingen din glattet litt (usikker på akkurat hvor mye) , men jeg synes frekvensresponsen i bassen er veldig bra. Du er på 18-19db i forskjell i en ubehandlet stue.
Hvis jeg skulle latet som jeg ikke hadde hørt oppsettet og tolket målingene isolert sett ville jeg ha skrevet:
"Stort, klart og kjapt lydbilde med smekk og trøkk, ikke skarpt, mye luft og en liten "holywoodsignatur".
10db helling fra 90hz til 15khz gir et behagelig og kanskje litt fett lydbilde.
- tydelige anslag i bass og trommer uten fett, men uten alle konturer. 60-175hz
- Mørkt lydbilde med generell kropp. 30-60hz
- Litt blodfattige mannstemmer, trombone, tenorsaks.
- minimal mikrofonhardhet, men klare vokaler på kommersielle popinnspillinger. 500-1Khz
- God kropp på kvinnelig vokal.
- behagelige Sss-er 1-5Khz
Tar man med vannfallene kan man se at lang etterklang "fyller" igjen 63hz og 300hz slik at du vil høre alle grunntonene slik at man ikke nødvendigvis vil savne noe derfra. Det gjelder forsåvidt også resten av frekvensregisteret, men det er litt avhengig av hvordan vegger man har. Vegger av gips, betong og glass ville fort blitt litt hardt med så mye klang muligens, men trepanel....
Det er veldig lurt å ha lytteposisjonen så langt fra bakveggen.
Appropos vannfallene så er de nesten litt for bra til å være sanne. Leser at det kun er dypbassen som står lenge i rommet.
Å oppnå slike målinger ved å lytte seg frem på ørene er ganske imponerende RoDa. Den eneste peaken du har er på 30hz, men den kan fort kompensere litt for manglende membranareal. Min mening selvsagt.
Takker sjef! Du vet at anlegget ditt og dets kvaliteter har vært en ledestjerne for meg. Med de siste små endringene begynner jeg å komme sånn at det ikke gjør så vondt å komme hjem etter å ha hørt 110ene hos deg. Får aldri dybden som er hos deg, men klangen og ditt favorittuttrykk "kropp på tonen" synes jeg er på plass. Er jo sånn passe sprøtt å lete etter Dynaudiolyd med Viennahøyttalere, men siden 220 MkII ikke fungerte her i stua så måtte det bli sånn. ;DStøtter opp om utsagna t gutta fra Fredrikstad, dæven å det spellte i dag, ernte lenge sia jeg var der, men måtte gå litt rundt anlegget å sjekke hva gutten hadde gjort! Men det var jo bare nye kabler gett, og må jo bare si at de kledde anlegget helt vannvittig bra.
Spellte veldig bra, veldig bra.
Destiny..