(selv om vi måtte sitte inne da det var 26 varme ute)
gismo
det er en tøff jobb, men noen må gjøre den!
...men nå, stranda!
Sperrebotn en onsdag.....
Onsdag denne uke fikk jeg endelig kommet meg en tur ned i sydlige og varme Østfold, og da jeg svingte inn hos RoDa viste det 26 varme på
bilen. Ja ja tenkte jeg, dette blir varmt
Her ble jeg møtt av to blide og veloppdragne skikkelser, den største het RoDa og den minste Luna
, de andre var på stranda
Et meget flott og velstelt hjem møtte meg her og vel inne i stua fikk jeg slå meg ned i RoDa-delen av denne.
Der ble servert meget gode påsmurte rundstykker og kaffe, det var jo mitt i blinken for en "skognisse" etter drøye 2 timer i bilen
Anlegget hadde jeg jo sett "noen" ganger før, ikke live med på bilder og virkeligheten skuffet ikke!!
Her er det orden i sysakene, og etter en demo av IPad mini/ iPeng så ble ikke inntrykket svekket
Musikk ble spilt, etter både eget ønske og eiers ønske om demonstrere hva som bor i dette oppsettet.
Helheten i dette anlegget er gjennomtenkt og meget fornuftig satt sammen, altså....dette spilte meget bra
Vi spilte flac filer først og her starter det jo med en Rega dac, en frisk rakker som engasjerer veldig! Byr på masse detaljer, er åpen i fremtoningen og med en ørliten festkul i øvre bassen som her ble både kledelig og morsom.
Så til nykjøpingen, SAM G2
Her er krefter nok, et støygulv som er under havnivå og musikalsk som bare pokker`n. Den graver dypt i musikken, er gjennomsiktig og byr på utrolige detaljer i hele frekvensspekteret. Den har stålkontroll på alle elementer i disse Vienna (med mange navn og SE til slutt)
Den imponerer såpass at det kan fort bli min neste forsterker
Vienna + mange navn + SE er i ytre mål forholdsvis beskjedne, men når de spiller i RoDa sin stue (som ikke er noe kott) så var de blottet for beskjedenhet. Om SAM G2 imponerte meg, så var ikke disse noe snauere. Trøkk nok? Å ja da! Høyt nok? Her er bare å øse på, de (sammen med SAM) mister hverken kontrollen, formen eller balansen
Kan en 2,5 veis med en dome og 2 (6" ??) mellomtone/bass elementer spille bass nok en normal norsk stue? Å ja da, både dypt, dynamisk og detaljert.
Sikkert ikke bass nok for noen, men for meg mer enn nok! Da snakker vi om en bass som har de kvaliteter som jeg liker, stramm, detaljert, hurtig og med en normalt god dybde. Spider elementet i bunnen (SE) bare gliser av utsagn som...sløv, grautete osv som man jo har hørt om Vienna før
Diskanten er ypperlig, i en udempet stue byr det på ALLE detaljer uten å irritere ørene den minste, selv ikke på meget høye nivåer!
Mellomtonen kommer "godt ut av kassene", dynamikk er et godt stikkord her sammen med en klarhet man sjelden hører.
Så prøvde vi jo litt vinyl også da, det var jo som jeg fryktet (og husker fra eget anlegg langt tilbake i tid) ikke noen nedtur!
Det er live, det lever og det er bare herlig, men det er for de som har tid, lyst og overskudd
Jeg hører potensialet og koser meg når jeg hører på vinyl, men det er lissom lagt vekk i mine tanker
Da jeg senere også fikk en utmerket middag sammen med resten av familien var jo denne dagen mer enn vellykket
På vei hjem i bilen tenkte jeg, ja jeg har vel hørt mange gode oppsett gjennom årene, mange til "dyre penger" også, men ikke så mange som spiller så mye bedre enn hva RoDa har snekret sammen her
Så jeg gjentar meg selv:
Helheten i dette anlegget er gjennomtenkt og meget fornuftig satt sammen, altså....dette spilte meget bra
Takker for gjestfrihet, god pleie og meget hyggelige timer sammen med deg, Luna og resten av familien din RoDa
gismo