RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Phobos
    Takk for engasjementet, folkens. Kaldt vann i blodet gjør godt.
    RP6en er en meget vellykket sak og den får stå rolig - bokstavelig talt - til høstmørtna kommer. :)
    Har ført logg over hifi-utgifter siden "CD til PC" konverteringen i 2011. Så langt 111.280,- i salg og 109.750,- i kjøp inkludert SAM G2. Overskudd, juhu :D

Angående HeadFi så kom Koss Porta Pro i hvit utførelse i posten her i går, ble fristet av abonnement på WATT og medfølgende Koss.
    Men det var sørgelige saker, fysisk, i forhold til mine Sennheiser PX100. :(
    Rakleverk og ikke mye kvalitetsinntrykk fra Koss. Men jeg får spille litt med dem og kjøre en liten Porta Pro vs PX100 "test" om en stund.

I dag OG i morra er det ut på hifi-besøk. Kanskje ta med kamera?
    Respekt!!! ett sånt regnskap hadde jeg ikke tört holde for egen del ;) :cool:

mvh
    Haha, jeg har regnskap helt tilbake fra da jeg begynte med denne hobbyen.. Ikke akkurat lystig lesning for å si det slik.

Jeg sitter forøvrig ikke og oppdaterer et digert regneark manuelt. Jeg laget meg en web-basert databaseløsning hvor jeg legger inn en komponent når jeg kjøper den med veil. pris, evt bruktpris osv, og oppdaterer denne med salgspris når jeg selger eller kaster komponenten. Basert på innholdet i databasen spytter web-sidene ut en rekke morsomme og deprimerende data om diverse økonomiske aspekter, f.eks total innkjøpspris, totalt tap, verdi på nåværende komponenter, hvor mye jeg har tapt på komponenter jeg har kjøpt brukt osv.. Dette vedlikeholder seg selv. En annen nyttig greie er at siden jeg har dato for innkjøp og salg per komponent så kan jeg også enkelt vise hvordan anlegget så ut f.eks 4. juli 2005.

Det er i etterkant ganske artig å følge med på utviklingen.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.556
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Fine de hodetelefonene, gismo! Hva er forskjellen på dem og K551?
    Har jo et par K530 som henger her, men bruker faktisk PX100 like mye i og med at det sitter briller på nesen titt og ofte og da kommer det litt i klem der ved ørene gitt...
    Hallo.

Tror det bare er kabelen (kortere og tynnere) og med en volumkontroll montert på denne.
    Det vil si at K550 er hodetelefoner for oss som bruker de kun på anlegget, 3m kabel av god kvalitet og ditto plugger;)

Har også mine K530 liggende, de har jeg brukt mye, men disse K550 er helt overlegende K530 på både lyd og alt annet.
    Liker de mye bedre enn mine tidligere K701 også.

gismo

Sist redigert:
    M

musicus

Gjest
    Howdy!

Takk for sist, som alltid hyggelig de gangene man har tid å stikke innom det RoDa´ske hjem. Så også denne gangen :)
    Det har jo skjedd litt siden man var innom sist, ikke minst er det oppgradert på forsterker siden, og siden jeg selv en Audionet eier var det jo med en viss spenning man så frem til å lytte på G2 versjonen av SAM.
    Tar er en enkel variant her siden det har värt mye jobb og flyttesjauing parallelt, jeg likte veldig godt det jeg hörte, faktisk er det noe av det mest musikalsk forförende jeg har hört på lenge, kombinasjonen Vienna og Audionet synes å trives särdeles godt sammen, det skjedde f.eks mer i de nedre regioner enn jeg er vant til, og når noen av mine mest spillte plater siden 80 tallet fremdeles kan by på overraskelser så viser det noe av potensialet i dette oppsettet, evnen til å se lag for lag innover i musikken er ikke hverdagskost, selv blandt oppsett til mange ganger prisen, faktisk ville jeg heller valgt dette fremfor noen oppsett jeg har hört til oppimot 10x prisen.
    Selvsagt kom man ikke til hifihimmelen nu heller, skulle nesten bare mangle vil vel noen si ;) men du har klart kunststykket å sette sammen komponenter som i mine örer passer särdeles godt sammen til en fornuftig penge (hva er fornuft i denne sammenheng forresten) og dette er ikke noe man bare kjöper seg, det må lyttes frem, eller matches frem, for å bruke ett lett infektert ord for visse.
    Selv ville jeg testet én ting annerledes, men den tar vi når vi snakkes neste gang siden kabel snakk om dagen er såpass betent som det er ;):cool:

Meget bra oppsett helt enkelt, og jeg veeeldig nysgjerrig på hva en G2 kunne gjort med WB Vertexéne...

mvh

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei musicus!

Takk for besøket og for praten og den fine tilbakemeldingen! :)
    Veldig interessant med input fra en som i stor grad deler preferanser med undertegnede. Jeg vet at dette anlegget ikke er rør+horn og heller ikke grandios lys ala panelhøyttalere, så det er ekstra moro å høre hva du med dine ører og erfaring med både store og små Audionet hører her i stua. Takk for påminnelsen om Talk Talk, det har snurret mye her siden besøket. Åttitallet ga mye godt. :)
    I dag var det nytt besøk fra en kar som deler preferanser med oss to, og han hadde med en liten sølvfarvet boks som var virkelig spennende å høre i oppsettet!

Jeg fikk høre på MOON 300D. http://www.simaudio.com/moon300D.htm
    Joda, den koster 13.000,- kontra Rega sine små 5.000,- men likevel moro å høre hva de ekstra kronene gjør.
    Først og fremst gir den en mer delikat lyd med tildels mye mer detaljering. Men uten at det blir påtrengende, tvert imot. Det låter penere og snillere, men samtidig med mer informasjon i lydbildet. Ikke ofte det er rett å si "bedre", men her stemmer det. Moon er en bedre DAC enn Rega.
    Det som gjør Rega besnærende på sin måte er hvordan den jukser og hvordan det låter. Den har mer moroklumper, er tøffere i trynet og mer viril, såpass at det nesten går over styr. Jeg trives veldig godt med Regaen i oppsettet, men dæsken den Moon var fine greier! Hmmmm.... den fås visst i svart også.... :D :D :D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Som normalt et eksempel på at det å prøve ut ting i eget oppsett er mange ganger mer effektivt og lærerikt enn å lese omtaler. ;)
    Det vil nok ikke stå en Moon her med det første, til tross for at den gjør veldig spennende ting på oppløsning og lydbilde. Er litt for glad i Rega sin ville og levende spillestil, til tross for at den ikke er det siste i oppløsning og høflighet. Jeg fungerer slik at jeg må ha ting i oppsettet en god stund for å høre om det fungerer på sikt, Moon måtte nok vært her en uke eller så for at eventuelle baksider skulle vise seg. Tror ikke det er så mye som kunne oppleves negativt med den, dog. men, men. Jeg holder fortsatt på å bli kjent med andregenerasjon SAM, hvis det i det hele tatt er mulig...?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.556
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Som normalt et eksempel på at det å prøve ut ting i eget oppsett er mange ganger mer effektivt og lærerikt enn å lese omtaler. ;)
    Det vil nok ikke stå en Moon her med det første, til tross for at den gjør veldig spennende ting på oppløsning og lydbilde. Er litt for glad i Rega sin ville og levende spillestil, til tross for at den ikke er det siste i oppløsning og høflighet. Jeg fungerer slik at jeg må ha ting i oppsettet en god stund for å høre om det fungerer på sikt, Moon måtte nok vært her en uke eller så for at eventuelle baksider skulle vise seg. Tror ikke det er så mye som kunne oppleves negativt med den, dog. men, men. Jeg holder fortsatt på å bli kjent med andregenerasjon SAM, hvis det i det hele tatt er mulig...?
    Vi er helt enige der RoDa, jeg likte også godt Rega sin litt "villere" spillestil og med gårdagens seanse i friskt minne så ville heller ikke jeg løpt å kjøpt Moon tvert;)
    Du som meg må fordøye ting, sove mange ganger på det, lytte på mye forskjellig musikk, lytte med forskjellige "stemninger/dagsformer" osv...
    Jeg kunne levd lenge med Rega hos meg, men hørte også ting som jeg på sikt ville ha savnet om Moon skulle ha forsvunnet:cool:
    Vi får se om vi kunne tatt et "dacbytte" når de mørkere kvelder siger over oss, uansett en meget lærerik og svært hyggelig seanse i går (selv om vi måtte sitte inne da det var 26 varme ute);)

gismo

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Svært gode bilder, interesanne observasjoner, lærerikt, inspirerende og en fryd å følge denne fantastiske tråden. Kanskje den personlige tråden jeg liker best her på HFS. Nå venter jeg bare på at du får testet en Rega RP8 i ditt gjennomtenkte musikksystem:)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.556
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    (selv om vi måtte sitte inne da det var 26 varme ute);)

gismo
    det er en tøff jobb, men noen må gjøre den! :) :) :) :)
    ...men nå, stranda!
    Sperrebotn en onsdag.....

Onsdag denne uke fikk jeg endelig kommet meg en tur ned i sydlige og varme Østfold, og da jeg svingte inn hos RoDa viste det 26 varme på
    bilen. Ja ja tenkte jeg, dette blir varmt;)
    Her ble jeg møtt av to blide og veloppdragne skikkelser, den største het RoDa og den minste Luna:cool:, de andre var på stranda;)
    Et meget flott og velstelt hjem møtte meg her og vel inne i stua fikk jeg slå meg ned i RoDa-delen av denne.
    Der ble servert meget gode påsmurte rundstykker og kaffe, det var jo mitt i blinken for en "skognisse" etter drøye 2 timer i bilen:)

Anlegget hadde jeg jo sett "noen" ganger før, ikke live med på bilder og virkeligheten skuffet ikke!!
    Her er det orden i sysakene, og etter en demo av IPad mini/ iPeng så ble ikke inntrykket svekket ;)

Musikk ble spilt, etter både eget ønske og eiers ønske om demonstrere hva som bor i dette oppsettet.
    Helheten i dette anlegget er gjennomtenkt og meget fornuftig satt sammen, altså....dette spilte meget bra;)

Vi spilte flac filer først og her starter det jo med en Rega dac, en frisk rakker som engasjerer veldig! Byr på masse detaljer, er åpen i fremtoningen og med en ørliten festkul i øvre bassen som her ble både kledelig og morsom.

Så til nykjøpingen, SAM G2;) Her er krefter nok, et støygulv som er under havnivå og musikalsk som bare pokker`n. Den graver dypt i musikken, er gjennomsiktig og byr på utrolige detaljer i hele frekvensspekteret. Den har stålkontroll på alle elementer i disse Vienna (med mange navn og SE til slutt);)
    Den imponerer såpass at det kan fort bli min neste forsterker:)

Vienna + mange navn + SE er i ytre mål forholdsvis beskjedne, men når de spiller i RoDa sin stue (som ikke er noe kott) så var de blottet for beskjedenhet. Om SAM G2 imponerte meg, så var ikke disse noe snauere. Trøkk nok? Å ja da! Høyt nok? Her er bare å øse på, de (sammen med SAM) mister hverken kontrollen, formen eller balansen;)
    Kan en 2,5 veis med en dome og 2 (6" ??) mellomtone/bass elementer spille bass nok en normal norsk stue? Å ja da, både dypt, dynamisk og detaljert.
    Sikkert ikke bass nok for noen, men for meg mer enn nok! Da snakker vi om en bass som har de kvaliteter som jeg liker, stramm, detaljert, hurtig og med en normalt god dybde. Spider elementet i bunnen (SE) bare gliser av utsagn som...sløv, grautete osv som man jo har hørt om Vienna før;)
    Diskanten er ypperlig, i en udempet stue byr det på ALLE detaljer uten å irritere ørene den minste, selv ikke på meget høye nivåer!
    Mellomtonen kommer "godt ut av kassene", dynamikk er et godt stikkord her sammen med en klarhet man sjelden hører.

Så prøvde vi jo litt vinyl også da, det var jo som jeg fryktet (og husker fra eget anlegg langt tilbake i tid) ikke noen nedtur!
    Det er live, det lever og det er bare herlig, men det er for de som har tid, lyst og overskudd ;) Jeg hører potensialet og koser meg når jeg hører på vinyl, men det er lissom lagt vekk i mine tanker:cool:

Da jeg senere også fikk en utmerket middag sammen med resten av familien var jo denne dagen mer enn vellykket:)
    På vei hjem i bilen tenkte jeg, ja jeg har vel hørt mange gode oppsett gjennom årene, mange til "dyre penger" også, men ikke så mange som spiller så mye bedre enn hva RoDa har snekret sammen her:)
    Så jeg gjentar meg selv: Helheten i dette anlegget er gjennomtenkt og meget fornuftig satt sammen, altså....dette spilte meget bra;)

Takker for gjestfrihet, god pleie og meget hyggelige timer sammen med deg, Luna og resten av familien din RoDa;)

gismo

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk for rosende omtale, gismo! Vi to er jo også preferansebrødre så tilbakemeldingene dine betyr mye for meg. :) Mange og lange PM og mailer oppigjennom og et par besøk hos deg gjør at jeg vet hvor du står når det gjelder lyd. Veldig moro at SFene virker så bra hos deg, må få hørt det snart!

Takk til ELEL6200 og Aerik for skryt :) Det er givende å la tråden leve med slike innspill.

I sommervarmen har jeg også hatt besøk av en liten og lett amerikaner! Mer om det plutselig etterhvert en gang.

IMG_1263.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.556
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk for rosende omtale, gismo! Vi to er jo også preferansebrødre så tilbakemeldingene dine betyr mye for meg. :) Mange og lange PM og mailer oppigjennom og et par besøk hos deg gjør at jeg vet hvor du står når det gjelder lyd. Veldig moro at SFene virker så bra hos deg, må få hørt det snart!

Takk til ELEL6200 og Aerik for skryt :) Det er givende å la tråden leve med slike innspill.

I sommervarmen har jeg også hatt besøk av en liten og lett amerikaner! Mer om det plutselig etterhvert en gang.

Vis vedlegget 209032

Ja du kjenner meg nå RoDa;)
    Du er hjertelig velkommen i de dype skoger når som helst!
    De italienske damene bor oppe i hulen og je koser mæ veldig med dom je, om de gjør stas på å se forrige eier....det får vi ta da:cool:

gismo

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ferien er over. Mer om det plutselig en annen gang.

Nå tilbake til den lette og lille amerikaneren som var på besøk. Hjertelig takk til importør for utlån og utvidet horisont når det gjelder USB-DACer! :)
    Et par bilder for å vise hvor liten den er.

Først ut en HaPå-boks

Så et mellomleggspapir

Dere skjønner tegninga, dette er kompakte saker!
    For å gjøre det enda mindre komplisert så er det kun USBkabel fra PC(eller Squeezebox el lign) til HRTen og signalkabler fra den til anlegget som skal til.
    Som en bonus er det både ubalanserte RCAutganger og balanserte (fullsize) utganger!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hos meg ble HRT MS HD koblet til på følgende måte:
    Installere EDO (Enhanced Digital Output) fra 3rd party listen av plugins på Squeezebox Touch.
    Dette er en genial plugin som gjør USBinngangen på Squeezeboxen om til en asynkron USButgang som støtter opp til 24/192!
    HRT ble satt til mode 2, som beskrevet i denne listen over kompabilitet med EDO:
    https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqiK6WHnz5FHdEtlalVRb29pX3N2WXhfMlAzNmFMZnc#gid=0
    (Takk til Liotheles for linken!)
    Så var det bare å koble til kabler, ta en restart på Squeezebox og finne HRTen som valgbar utgang på innstillingene på Squeezeboxen.
    Herlig med ting som bare funker :D

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Endelig noe fornuftig. Hapå = Hamar pålegg ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Min Squeezebox Touch får spenning og strøm fra en Teddy Pardo TTouch ekstern strømforsyning.
    Jeg mistenker at den serverer såpass med suppe at det gjorde forskjellen med en ekstern USB-psu forvinnende liten. Jeg mener og tror at jeg hørte litt mer kraft i bassen med AQVOX USB PSU. Dette kan selvsagt bli en større forskjell dersom det ikke er en Teddy-foret Squeezebox som leverer USB-signal og strøm.
    USB audio power supply, galvanical isolated, audiophile USB Power supply, isolated USB low noise transformer, USB DAC power supply, audiophile power supply Denne kobles inn i serie med eksisterende USB-ledning slik at strømmen fra PC (el SBT el lign) ikke benyttes men AQVOX tar den jobben istedet.

HRT Music Streamer HD er flaggskipet til High Resolution Technologies. I denne hobbyen vår er det nærmest utenkelig å få en toppmodell til mindre enn en neve tusenlapper, men det gjør du altså her! Ikke er den bygget i Kina heller. Funksjonen er enkel, USB inn og balansert eller ubalansert ut. Utseendet og tilkoblinger blir deretter.

Baksiden har de nevnte ubalanserte og balanserte utgangene. Og det er det.
    Hos meg er de benyttet med mine Whistler Coanda ubalanserte kabler og et gammelt sett Silk balanserte for å sjekke ut om det hadde noe for seg.

På fronten er det kun USB-inngangen av tilkoblinger. Jeg benyttet kun medfølgende USB-kabel selv om flere rapporterer om forbedring ved bruk av andre kabler. Dette har jeg altså ikke fått sjekket ut denne gangen.
    Videre er det lamper som indikerer samplingsfrekvens og bit på avspilt materiale, og en vippebryter mellom audio class 1.0 og 2.0. (Kun benyttet 2.0 her siden det er hva som fungerer med Squeezebox og EDO)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.982
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er match i et stereoanlegg så viktig og altoverskyggende at omtaler er null verdt? Eller er det så enkelt at smaken er som baken og at vi alle hører det samme, men tolker det forskjellig? Gode subjektive omtaler er næring for engasjement, lytteglede og videre liv i hobbyen, men jeg er redd de er tett på ubrukelige som grunnlag for kjøp. Hjemlån er tingen. Gode beskrivende omtaler, som f.eks Rune M. Gullhav sine i Watt er fine triggere til å låne utstyr hjem. Jeg synes den linja som magasinene har lagt seg på med å ikke bruke spalteplass på slakt er en god ting. At produktet ikke fungerte bra hjemme hos testeren trenger ikke å bety at produktet er dårlig. Er nok ikke så mange, om noen, direkte dårlige produkter på markedet. Derfor velger jeg å droppe videre snakk om HRTen her, med kun å konstatere at verden nok fortsatt er slik at de som liker Rega DAC ikke vil falle for HRT MS HD eller vice versa. Så kan de som vil diskutere hva som spiller riktig og galt gjerne gjøre det. ;)

image.jpg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så hva er forskjellen på HRT kontra Rega i de Rodansiske ører ? ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Måtte jo bare spørre siden jeg vet hvor svak du er for rega lyden...Som jeg kjenner litt og liker...Og hva evt HRT bringer til "torgs" i anlegget ditt :cool:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.996
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for supre bilder og intr. omtale R :)

Har jeg fått med meg prisen på denne - nei....

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.556
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Bilder kan du RoDa, beskrive hva du hører er du også særs god på:)
    Har hørt HRT MS HD og er så enig med du som man kan bli;)
    Venter på svar på dette innlegget 01.01.2014:cool:

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    40 år ja...Nå blir det vel full midtlivskrise...Med masse trening, nyere bil og kanskje en hund... Å nei, der var vi allerede... Uansett så er du en toppers kar...Håper du får en fin bursdag!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gratulerer med dagen, RoDa! Velkommen etter! Det kan bekreftes at førti er de nye tredve og ingenting å grue seg til. Happy days!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.683
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så meget,jeg ønsker deg en god dag og en strålende alderdom Roda.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer så mye med dagen og velkommen etter, RoDa! :)
    Og dette som HCS kaller førtiårskrisa (masse trening, ny bil og hund/katt(er)), det kommer ikke før du nærmer deg de femti.... iallefall er det min erfaring... ;)

Og som den Loreena McKennitt fan du er, du er jo medlem av Klubben, må dagen feires med den rette musikken. :cool:
    Her er Seeds of love hentet fra A Midwinter Nights Dream, ei plate jeg ikke oppdaget før noen dager siden. Fantastisk flott!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn