RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for gode innlegg, folkens.
    Veldig interessant dette, og mye mer interessant enn visse diskusjoner hvis navn ikke skal nevnes. :D

    SHL5 parret med et par REL subber - som hos Liotheles - er kanonbra, det er hevet over tvil.
    Det er også hevet over tvil at totalprisen på en sånn pakke gir et helt annet sammenligningsgrunnlag mot andre alternativer.
    For eksempel Quad 2905 er mulig å hente på bruktmarkedet for samme antall kroner. :)

    At SHL5 spiller bass som de gjør er jeg passe sikker på er et helt tydelig valg fra konstruktøren.
    Hverken størrelsen på kassen, størrelsen på bassmellomtonen eller følsomheten setter stopper for betraktelig dypere bassgjengivelse.
    Det kan ha å gjøre med egenskapene til elementet og hva som er prioritert under utviklingen av det. Stemmegjengivelse vet vi jo er viktig der i gården.
    Min egen lille konklusjon er at "sånn er det bare" og et valg man tar med disse høyttalerne.


    Soundstage har målt både Mozart og M30.
    Dessverre ikke SHL5, men det er interessant å se disse oppå hverandre uansett.
    Blir ikke det spøtt klokere da ;D ;D ;D

    M30
    m30.JPG


    Mozart
    mozart.JPG


    Begge
    begge.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er selvbestemt sær på å kjøre videre med høyttalere alene i oppsettet.
    Subwoofere holder jeg meg unna, selv om det kanskje betyr at jeg misser noe.
    Har prøvd et par tre ganger før å integrere dette uten hell.

    Så da blir valget - dersom jeg nå skal velge i det hele tatt - om jeg stopper på 50 eller vil ned til 30Hz.
    Stopper jeg på 50, også med tanke på å overta ett av barnerommene når flere av ungene flytter ut, så åpner det for å gjenbesøke 1+6,5 tommers løsninger.

    Flere av dem har et par storesøsken dersom jeg velger meg 30Hz i stedet :)


    805s, kjøpt av Liotheles, funker jo fint. Kanskje 804s funker kanskje enda litt finere?

    E.jpg




    Dynaudio Confidence C1 er helt vanvittig gode!

    IMG_2001.JPG




    220MkII traff ikke heeelt hjem, men kanskje er Contour 3.4 en passe mellomting med litt mer rekkevidde nedover?

    1-IMG_7218.JPG




    Eller kanskje det bare er å hive på et par superdiskanter for å gjøre Viennaene mer Harbethlike i toppen?

    indexphp.jpg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.284
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er mye der ute som kan være en løsning...

    Personlig blir jeg mer å mer nysgjerrig på Buchardt audio s400.. zero Fidelity har akkurat sluppet sin YouTube review.. meget pen sådan :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk, X-Cell, de hadde jeg nesten glemt. Har litt trua på Arendal Sound også.
    Men jeg fortsetter å sikle på Harbeth også... De 40års versjonene er helt sjukt fine! 8)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.284
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja m30.2 er ikke en ublu sak.. kunne godt testet noe sånt også :)
    Men så bra som Buchardt s300mk2 var, og så mye bedre s400 skal være så er nysgjerrigheten på topp her :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.690
    Antall liker
    32.793
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg er selvbestemt sær på å kjøre videre med høyttalere alene i oppsettet.
    Subwoofere holder jeg meg unna, selv om det kanskje betyr at jeg misser noe.
    Har prøvd et par tre ganger før å integrere dette uten hell.

    Så da blir valget - dersom jeg nå skal velge i det hele tatt - om jeg stopper på 50 eller vil ned til 30Hz.
    Stopper jeg på 50, også med tanke på å overta ett av barnerommene når flere av ungene flytter ut, så åpner det for å gjenbesøke 1+6,5 tommers løsninger.

    Flere av dem har et par storesøsken dersom jeg velger meg 30Hz i stedet :)


    805s, kjøpt av Liotheles, funker jo fint. Kanskje 804s funker kanskje enda litt finere?

    Vis vedlegget 514032



    Dynaudio Confidence C1 er helt vanvittig gode!

    Vis vedlegget 514033



    220MkII traff ikke heeelt hjem, men kanskje er Contour 3.4 en passe mellomting med litt mer rekkevidde nedover?

    Vis vedlegget 514034



    Eller kanskje det bare er å hive på et par superdiskanter for å gjøre Viennaene mer Harbethlike i toppen?

    Vis vedlegget 514035
    Du glemte et bilde i dette innlegget RoDa😎

    C618CF5A-B702-457B-8BFD-2E28A73C040F.jpeg


    😎 Ha en fortsatt god musikkhelg😂😂

    gismo
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.284
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    men jeg må si at jeg ble litt usikker på om verden står til jul... Trofaste Roda tester noe nytt hjemme.. :) dette er virkelig skummelt.. nesten som KRF skal gå til AP! :p
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.566
    Antall liker
    35.509
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du har virkelig hatt mye snacks hjemme, imponerende rekke med stativhøyttalere.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du har virkelig hatt mye snacks hjemme, imponerende rekke med stativhøyttalere.
    Fin periode i Fidelity, fikk prøve mye da. Noen av bildene er fra besøk også, og ikke her hjemme.

    Siden 2008 er det ikke verre enn det her som jeg har eid. Mozart SE siden sept 12.

    høyttalere.JPG






    Så får jeg se om det kommer noen som frister nok til å bytte ut Viennaene...

    1-IMG_6934.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Ofte sånn at det i perioder har vært mye fint innom i stua. Men så roer det seg gjerne, i hvert fall for en periode.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    4.421
    Torget vurderinger
    0
    Nyter å lese om prosessen din, om med grundige og gode refleksjoner som få om noen klarer å sette ord på som du. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Meget interessant og spennende rapport _RoDa_.

    "ved lengre tid med SHL5 ville jeg nok prøvd litt lengre fra hverandre og litt nærmere bakvegg"

    Enig! Jeg har måtte jobbe med SHL5 i alle lokaler jeg har benyttet dem for å få dem til å skinne og jeg mener at dette er noe som gjør denne hobbyen givende. Hadde det vært enkelt hadde alle fått det til :) Jeg har også prøvd en rekke forsterkere og kan nevne Mcintosh, Cyrus, Primare, Nad, Creek, Abrahamsen og Dared og jeg vil påstå dem spiller annerledes og fengende flott på alle sammen.

    Jeg er allergisk mot aggresive diskanter og superdiskanten i SHL opplever jeg ikke som slitsom uansett forsterker. Bassen stikker seg ikke frem på noen måter og med riktig plassering er det plenty med pondus i mine ører.

    Mvh
    -BB-

    Takk, -BB-.
    Jeg kom til å tenke på noe her.
    Min forsterker - SAM G2 - har passelig høy dempingsfaktor. Det mistenker jeg bidrar til å holde basselementene til SHL5 i (litt for) godt grep.
    En forsterker som er litt rundere og varmere nederst vil kanskje kunne bidra til mer opplevd bass?

    dampingfactor.JPG
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.284
    Antall liker
    9.091
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Meget interessant og spennende rapport _RoDa_.

    "ved lengre tid med SHL5 ville jeg nok prøvd litt lengre fra hverandre og litt nærmere bakvegg"

    Enig! Jeg har måtte jobbe med SHL5 i alle lokaler jeg har benyttet dem for å få dem til å skinne og jeg mener at dette er noe som gjør denne hobbyen givende. Hadde det vært enkelt hadde alle fått det til :) Jeg har også prøvd en rekke forsterkere og kan nevne Mcintosh, Cyrus, Primare, Nad, Creek, Abrahamsen og Dared og jeg vil påstå dem spiller annerledes og fengende flott på alle sammen.

    Jeg er allergisk mot aggresive diskanter og superdiskanten i SHL opplever jeg ikke som slitsom uansett forsterker. Bassen stikker seg ikke frem på noen måter og med riktig plassering er det plenty med pondus i mine ører.

    Mvh
    -BB-

    Takk, -BB-.
    Jeg kom til å tenke på noe her.
    Min forsterker - SAM G2 - har passelig høy dempingsfaktor. Det mistenker jeg bidrar til å holde basselementene til SHL5 i (litt for) godt grep.
    En forsterker som er litt rundere og varmere nederst vil kanskje kunne bidra til mer opplevd bass?

    Vis vedlegget 514162
    Kansje, dempefaktoren er vel strengt tatt hvor stålgrep den har på start og stopp av elementet?

    Harbeth er for meg noe som må ha klasse A eller rør.. eventuelt noen litt heftige engelske saker med mye prat... Exposure 3010 serie monoblokker med tilhørende pre? :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dempingsfaktor sies å være rent akademisk i forhold til dynamiske høyttalere med passive delefilter, men likkavæl ;)
    Husker at selv Line Magnetic LM-501IA slet kraftig med Mozartene i forhold til SAMen.

    Plutselig skal du se jeg bytter ut hele anlegget 8) ;D ;D
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.070
    Torget vurderinger
    10
    Skulle du finne på å bytte forsterker er det sikkert mye bra å velge mellom. Kanskje kunne Accuphase være en farbar vei. Jeg har hatt SAM forsterkeren og slik jeg husker den mener jeg den ikke helt kan måle seg med Accuphase E-470 og E-650, som jeg kjenner. Dette gjelder både i bassen, som jeg mener har mer tyngde og fylde enn det jeg husker fra SAM, og med tanke på opplevd musikalitet. I tillegg kommer kvalitetsfølelsen med Accuphase, hvis du da kan leve med det "gammeldagse" designet. Jeg vet ikke om det stemmer, men det sies også at driftssikkerheten er meget god.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tips.
    At SAM G2 ikke helt kan måle seg med forsterkere til åtti eller hundre tusen penger, er til å leve med.
    Jeg synes G2 er litt varmere enn V2, og litt mindre skingrende i lyden i svart utgave enn i sølv.
    Kan veldig godt tenke meg at Accuphase heller noe mer i den varme retningen.

    Pr nå ikke tanker om å bytte, men hvem vet ;)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.612
    Antall liker
    27.869
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor vurderer du ikke aktive høyttalere, RoDa? Slå to fluer i et smekk på sett og vis.

    mvh
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.940
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Aktive høyttalere er ikke å forakte.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.690
    Antall liker
    32.793
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Takk for tips.
    At SAM G2 ikke helt kan måle seg med forsterkere til åtti eller hundre tusen penger, er til å leve med.
    Jeg synes G2 er litt varmere enn V2, og litt mindre skingrende i lyden i svart utgave enn i sølv.
    Kan veldig godt tenke meg at Accuphase heller noe mer i den varme retningen.

    Pr nå ikke tanker om å bytte, men hvem vet ;)
    Har jo hatt V2 og hørt G2, det er i alle fall i riktig retning RoDa;)
    Men tror kanskje jeg hadde vurdert å få litt rør i signalveien, ikke nødvendigvis
    i sluttsteget men rør i predelen og transer i sluttsteget (hybrid) fungerer fint hjemme.
    Gir også en fin liten mulighet til litt tuning/matching i lydsignaturen men opprettholder transenes hurtighet og plutslighet i sluttsteget:D

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tips.
    At SAM G2 ikke helt kan måle seg med forsterkere til åtti eller hundre tusen penger, er til å leve med.
    Jeg synes G2 er litt varmere enn V2, og litt mindre skingrende i lyden i svart utgave enn i sølv.
    Kan veldig godt tenke meg at Accuphase heller noe mer i den varme retningen.

    Pr nå ikke tanker om å bytte, men hvem vet ;)
    Har jo hatt V2 og hørt G2, det er i alle fall i riktig retning RoDa;)
    Men tror kanskje jeg hadde vurdert å få litt rør i signalveien, ikke nødvendigvis
    i sluttsteget men rør i predelen og transer i sluttsteget (hybrid) fungerer fint hjemme.
    Gir også en fin liten mulighet til litt tuning/matching i lydsignaturen men opprettholder transenes hurtighet og plutslighet i sluttsteget:D

    gismo
    Sær, og vil ikke ha rør 8)
    Erfaringene med det gir ikke mersmak og jeg har havnet på integrert transistor enn så lenge. ;)

    SAM G2 serverer min type lyd
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hegel h590 og Dynaudio ;)
    Eller Hegel H590 og PMC 25.26 :cool:
    Dinosaur killer combo?

    Vil tro det er bra greier, likte godt det jeg hørte på Hortenmessa i fjor fra PMC.
    Nå er det jo nesten hundre tusen penger for Hegelen og seksti tusen penger (eller åttitre i fint treverk) for høyttalerne, så gratis er det ikke å drepe dinosaurer. 8)


    Akkurat nå skjer følgende: Planet Of New Orleans fra det smått utrolig gode albumet On Every Street plukkes opp fra rillene av Rega Exact til 4000,- påmontert Rega RP40 til 7500,- med en Groovetracer Reference Subplatter til 3000,- gjennom standardkablene påmontert Regaen til Graham Slee Era V Gold med PSU1 til 7500,- videre gjennom Whistler Audio Cerise til 1200,- til Audionet SAM G2 til 50000,- for det til slutt gjennom noen Blue Jean Cable til hundrelapper ender opp i et par Vienna Acoustics Mozart Grand SE til 25000,-
    Tilsammen ca en pris på 99000,- i dagens nypriser. Det også er mye penger for folk flest å bruke på et stereoanlegg.

    Litt av det som er moro for min del er å finne noe sideveis i pris som trigger mer for min egen del.
    Å hive på mer penger er ikke like arti, det er liksom litt for enkelt ;D


    Triangle er veldig fine, Retep, og de jeg har hørt har hatt en oppførsel som er lett på foten og engasjerende. :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm. Hva med Fyne? Kan det være noe å sette på listen?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.732
    Antall liker
    58.890
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ingen kommentar på Guru, RoDa?
    De er i hvert fall hva jeg vil kalle "sideveis", både mht pris og design.
    Om man liker lyden er en annen sak. I hvert fall skiller de seg ut fra en del andre småtterier av mer anemisk karakter.
    Du vil jo at det skal spille musikk vet jeg.:)

    bfa9cb7a153174466cffcb19310888af95e9cffa.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ingen kommentar på Guru, RoDa?
    De er i hvert fall hva jeg vil kalle "sideveis", både mht pris og design.
    Om man liker lyden er en annen sak. I hvert fall skiller de seg ut fra en del andre småtterier av mer anemisk karakter.
    Du vil jo at det skal spille musikk vet jeg.:)
    De er spennende, ja. :)
    Har aldri hørt dem, men hvis jeg forstår rett så er det kommersielle greier fra ingeniör Öhman?
    Plassert tett på bakvegg og med tepper på vegger og gulv 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn