I min jakt på den søte audiofile kløe ligger jeg ofte med vinduet åpent for å lokke inn myggen.
Det har virket dårlig de siste årene, så nå måtte det kraftigere tiltak til.
Det ene merket - av selvsagt flere - som jeg ikke har hatt innom men som ikke forsvinner fra tankene er Harbeth.
Lyden hos Liotheles er ikke uten skyld i dette. En messeopplevelse med P3ESR sitter også godt i kroppen.
Viennaene tegner ikke opp et spesielt stort lydbilde, og de spiller ikke spesielt høyt. Men ut over det er de ganske forbannet bra balanserte og lettlikte.
Jeg putter dem i samme spillestil som Sennheiser HD650, som noen elsker og andre elsker å hate.
Ikke alle har Vienna Mozart GrandSE som referanse, så en del av denne skrivingen blir lite verdi i, er jeg redd.
Bassen
Første som blir lagt merke til når SHL5 på foundationstativene tar over er at det blir mindre bass. Eller mindre nivå nedover i bassen, er mer riktig å si.
Den bassen som mer føles enn høres er ikke tilstede fra SHL5 på samme måte som fra Viennaene.
Diskusjonen om Vienna har for mye nivå, en festkul eller at SHL5 er slik det skal være er ikke så nøye.
Det er i alle fall en forskjell.
Toppen
Fyldigere, rikere, og opplevd større lydbilde fra SHL5. Helt uten å stikke seg frem eller låte hardt på noen måte. Høres ikke som disskant som ikke henger sammen med resten, selv om det er fire stykker som er i spill.
I mine ører høres det egentlig bare passe fantastisk ut.
Mellomtonen
Det som kanskje trigger meg mest når det gjelder Harbeth. Er jeg farget av historiene om stemmen til datteren, og nå visstnok snart barnebarnet, til Alan Shaw som referanse? Jatta jatta. Kan jeg rent ut være så påvirket at jeg blir lurt? Jatta jatta. Bryr jeg meg om det? Neitta neiita.
Det er en sånn deilig opplevelse av lag på lag som hørselen kan skrelle av og lytte innover og en sånn like deilig stoffelighet - i betydningen av å nærmest kunne ta på og føle på overflaten av, at den første opplevelsen av mindre bass nå begynner å miste verdien sin.
Totalt SHL5
Jeg personlig står igjen med bassen som det eneste ankepunktet i gjengivelsen til Harbethene.
Om kassene spiller med? Glem det
Om de virker overpriset i forhold til hva du får for pengene? Ja, men er ikke lyden viktigst?
Kunne jeg levd med SHL5 som mine egne høyttalere? Vet ikke, har ikke løpt og kjøpt ennå.
Alle bør høre et par Harbeth for å høre denne måten å gjengi musikken på.
Treffer det så tror jeg det blir en ny og bedre hifiverden for deg.
De er spesielle, og ganske så motstrøms og jeg digger det. Høyttalerkasser 8)
Rommet er 7,8 x 4,4 meter.
Høyttalerne ble plassert på samme sted som mine egne.
Senter av frontbaffel 1/7 av rommets lengde - 1,1 meter - fra frontveggen, lett - type nesten ikkeno - vinklet inn. (prøvde litt mer vinkling men ikke av stor betydning i lyden)
Sofa - og lytteposisjon - 38% av rommets lengde, 3 meter fra frontvegg. Samt litt i sofa helt i andre enden av rommet knappe 7 meter unna høyttalerne.
Venstre høyttaler 1/3 av rommets bredde fra sidevegg - 1,45m og høyre høyttaler 1/5 av rommets bredde fra sidevegg - 0,9m
Sånn ca omtrent 2,1 meter mellom høyttalerne og ca samme fra høyttaler til lytteposisjon.
Her pleier det meste av høyttalere å funke best hos meg. Men ved lengre tid med SHL5 ville jeg nok prøvd litt lengre fra hverandre og litt nærmere bakvegg.