RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Av AN har jeg bare prøvd en preamp og en bitteliten DAC en gang i verden. Satte ikke spor. (Er det lov å si? :eek:😂)
    Det er klart det er lov! Det hadde vært lite å velge mellom om alle likte det samme. Selv om jeg liker AN forventer jeg ikke at alle andre skal gjøre det (selv om jeg selvsagt synes bittelitt synd på dere 😂 )
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Skal ikke kimse av klasse D lengre.. når selv Ken Ishawata gikk den veien med sitt siste mesterverk :)

    min gamle ligger, eller lå nettopp for salg. Kan varmt anbefales og har varm lyd :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.548
    Antall liker
    3.060
    Torget vurderinger
    2
    Selge? Cayin? Sjokk, men har ikke du noe Accuphase eller noe sånt? Går nok bra da (y)
    Noen spennende valg på blokka som høyttalerkontoen skal brukes på?
    Luxman i to rom, har beholdt nos og 6ca7 rørene i tilfelle.
    Det skal hørers litt forskjellig når det begynner å våres, Revival audio atalante 5 er spennende og eg håper å få en lytt på dei.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Lettdrevne høyttalere eller forsterker med mange hundre watt? Det er spørsmålet her, slik jeg oppfatter det. Siden jeg er så begeistret for rør, er svaret nærmest gitt. Et raskt søk på finn kom opp dette alternativet:
    Fyne Audio F1-8 med originale stativer | FINN torget

    Jeg kjenner hverken selger eller har hatt disse hjemme, men ser at betingelsene er gunstige: drivere med gnist/respons, impedans som ikke er lavere enn 6 Ohm, grei følsomhet - altså slikt rør biter bra på. Det vil typisk gi flott mikrodynamikk, komplekse klangfarver og - i dette tilfellet - antagelig korrekt fase og løpetid. Dessuten en raus dose estetikk.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.892
    Antall liker
    13.930
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    2024 der, altså. :)
    Godt å se på forslagene fra folket at det finnes alternativer om lysten på å bytte utstyr skulle bli for stor.
    Enn så lenge har kløen en tendens til å gi seg når jeg setter meg ned for å høre på musikk.
    Det skal innrømmes at Elvis egentlig ligger på P/en fordi han er på rosa vinyl. :D

    IMG_8089.jpg





    Som en klokke som har stoppet er rett to ganger i døgnet er også figurene ved siden av Eversolo helt rett i forhold til musikken som spilles.

    IMG_8087-001.jpg





    Bare rør er rør, og det er noe eget. Basta.

    IMG_8092.jpg




    Hobbyen vår er ganske så praktisk og behagelig med utetemperaturene som har vært.
    Vi kan bare fyre i ovn og kose vårs (y)
    Og, JA, Løsrivelse på vinyl er veeeeldig fint!


    Fortsatt god januar
    mvh






    IMG_8065-001.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er et fint oppsett. Bra slugwoofer også.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    58.648
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel såpass bra tuna det anlegget ditt, at det fort kan komme en skjevutvikling hvis det blir tuklet for mye. 🙂
    En slik MF Nuvista som gismo viser over her hadde vært morsomt å høre på C1. Antagelig knallkombo💥

    Du vet det sikkert, men det var ny lærdom for meg da jeg leste at Storm Thorgersons cover på Division Bell er laget med avfotograferte skulpturer i faktisk størrelse.
    De er så høye som taket på en dobbeldekker buss.
    Jeg trodde tidligere at det var grafisk utformet, altså et bilde.
    De ble plassert på et jorde et stykke utafor Cambridge. For å få riktig lys ventet Thorgerson til februar med å fotografere.

    Noe annet som jeg heller ikke visste, er at det tredje ansiktet som framkommer i rommet mellom de to skulpturene skal representere Syd Barret. De hadde kvittet seg med sure Roger, men Barret skulle med.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.824
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er vel såpass bra tuna det anlegget ditt, at det fort kan komme en skjevutvikling hvis det blir tuklet for mye. 🙂
    En slik MF Nuvista som gismo viser over her hadde vært morsomt å høre på C1. Antagelig knallkombo💥

    Du vet det sikkert, men det var ny lærdom for meg da jeg leste at Storm Thorgersons cover på Division Bell er laget med avfotograferte skulpturer i faktisk størrelse.
    De er så høye som taket på en dobbeldekker buss.
    Jeg trodde tidligere at det var grafisk utformet, altså et bilde.
    De ble plassert på et jorde et stykke utafor Cambridge. For å få riktig lys ventet Thorgerson til februar med å fotografere.

    Noe annet som jeg heller ikke visste, er at det tredje ansiktet som framkommer i rommet mellom de to skulpturene skal representere Syd Barret. De hadde kvittet seg med sure Roger, men Barret skulle med.

    PHOTOS: The Division Bell heads loaded into V&A museum for Pink Floyd exhibition (planetradio.co.uk)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.892
    Antall liker
    13.930
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rettn og slettn lekker den Luxmanen @bluesbreaker 🤩
    Ja, den koster pengskjit så det er ikke bare å kjøpe på impuls.
    Men den skulle nok klart meg å finne roen med litt lavere lydnivå og mindre watts, den altså.


    Lille kruttønna gjør jo også at det går an å velge mindre høyttalere. F.eks Harbeth P3ESR er jo kjempefine.


    IMG_8088.jpg





    Blir annerledes utsikt fra sweetspot, da.

    IMG_8073.jpg
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Trur du itte Luxman ville klare C1 da RoDa😉
    Nevnte Harbeth er jo 83 db, ville vel kreve sitt de også?

    gismo
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Rettn og slettn lekker den Luxmanen @bluesbreaker 🤩
    Ja, den koster pengskjit så det er ikke bare å kjøpe på impuls.
    Men den skulle nok klart meg å finne roen med litt lavere lydnivå og mindre watts, den altså.
    Angående rørforsterkeren din, husker du at jeg sa til deg for et par år siden at du kom til å bevege deg bort fra rør og til solid state? Det ville jo vært jævlig forsmedelig om Espen fikk rett i det…😄

    Luxman er flotte produkter det. Bare så dumt at imortørene i europa og USA priser produktene ut til kunde relativt mye høyere enn hva produktene koster i Japan, også hvis man sammenligner med hvordan F eks Technics og Yamaha er priset i jpn og europa/usa.
    Men dette har med hvordan man (historisk) har ønsket posisjonere de ulike merkene i de ulike markedene og folks merkeoppfattelse.
    (Litt som produktene til Audio Group Denmark🫣😱 😂)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.892
    Antall liker
    13.930
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Time will show angående transistor vs rør, tenker jeg :)


    Nå er det service på P7en. Har utsatt beltebytte i påvente av Edwards Audio sine blå. Men de kom visst ikke på lager igjen, så da ble det originalt.
    1-IMG_8119.jpg
    2-IMG_8120.jpg

    Ikke ofte jeg ser undersiden med sine atten klosser
    3-IMG_8121.jpg

    Dessverre en slags black'n'white som var der, av mangel på annet 😅🙈
    4-IMG_8122.jpg
    5-IMG_8124.jpg

    Nye flotte EBLT Reference på plass og mer musikk
    6-IMG_8125.jpg

    7-IMG_8123.jpg


    mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.486
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Edwards Audio? Det er vel samme fyr som har Talk Electronics? Kevin? Jeg hadde mange samtaler med han i 2008/09.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Nope
    Så det var en greie som redder livet ut av tape, men kan ikke si å høre det.
    Er nok den av de seks jeg liker lyden minst i.

    mvh
    Nix, ikke «redde livet» til taper, som baking i ovnen gjør. 😀
    Alle analoge taper har ørsmå hastighetsvariasjoner, noen taper mer enn andre, en slags wow & flutter, dette påvirker tidsdomene i musikken, om tonen oppfattes korrekt av øret, eller ikke. F eks er mange album av Bruce Springsteen ganske beheftet med betydelig hastighetsvariasjoner. Plangent korrigerer disse små feilene i det digitale domene, i 24/192 pcm.
    Det er en bred konsensus blant folket at de album som er Plangent korrigert låter bedre enn de gamle u-korrigerte utgivelsene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    Nå skal det sies at effekten av Plangent høres best i det digitale formatet, fordi hastigheten der er absolutt korrekt.
    Det er samme 24/192 fil som er brukt til å presse den Lp’n du har og SACD utgaven.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.892
    Antall liker
    13.930
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Noe forferdet må jeg konstatere at jeg har glemt å bytte frem og tilbake for å høre om jeg hører noe forskjell på inakustik og blue jeans signalkabler.
    Men, husker sikkert på det en dag.

    1-IMG_8118.jpg


    Referencebeltene klarte vaffal å flytte wow/flutter ned til 0,12% så det får være ok selv om den nå snurrer 0,25% for sakte, P7en.
    Det høres bedre ut, og det er det aller viktigste. Uavhengig av hvordan det låter.


    Mer til å bekymres over er at jeg ikke får kløen til å sitte skikkelig. Har jo lyst til å ha lyst til å bytte utstyr.
    Den pleier å komme tilbake, så jeg venter tålmodig. Skotter bort på oraklene på benken og satser på at de hjelper til om det trengs.


    1-IMG_8093.jpg




    I rekken av uendelige forbedringsmuligheter ligger det blant annet å kunne flytte vekk bordet foran sofaen, overtale kona - som fnøys - til å kjøpe akustiske gardiner og snart kan det benyttes sommerforsterker. Livet leker. :cool: :whistle:




    1-IMG_8069.jpg


    Fortsatt god vinter, vår, mildvær, storm og annet som kan være der du er.

    mvh
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.486
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tror blue jeans er vesentlig bedre enn inakustik... Sistnevnte kan sendes over til meg for en liten symbolsk sum....
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    P3 fra Harbeth får i allefall uendelig med skryt fra Darren Myers som var designer hos PS Audio, nå Parasound.

    Han hadde alltid et par på benken for testing av forsterkere.
    Hans far hadde vel hatt flere generasjoner av den som sin høytaler i sitt system også.

    Er sikkert en meget vellydende liten sak :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kule, de to division bell-nissene du har.
    skal ta en copy cat og kjøpe selv en dag. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn