RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.666
    Antall liker
    58.540
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    6-800 timer bruk på utgangsrør, må sies å være lite.
    Utfra det jeg leser på nett så bør utg. rør holde 1600 - 2000 timer, - minst. Noen forteller om rør som har gått 10.000.
    Så lenge holder de ikke hos meg,men har aldri tenkt at rør har vært noen stor utgift.
    Forstår at du er skuffet og betenkt.

    Stol er bedre enn sofa må vite.
    Velkommen til oss i "høyrygg-ligaen" !
    -Vi som setter komfort, før lyd-nevroser.
    😆🤪🙂

    Riktig god påske R 🙂
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ja, blues, men det sies også at 500-1000 timer er normalt, samtidig som mange ganger det også er normalt. :rolleyes:
    Jeg hadde forventet 1500 eller deromkring. Noe som forskjellen på våre to forsterkere burde indikere at ikke er urealistisk.
    Din Octave henter ut samme effekt på to rør som min gjør på fire, det bør tyde på at rørene i min ikke er kjørt spesielt hardt.
    Ikke slites rørene og fader ut heller, de bare sier plopp og dør. Kanskje det er sånn effektrør tar slutt?
    Men det er jo ikke annet enn betraktninger som kan brukes til lite annet. Som i gode gamle dager da man fikk opplyst at det er innenfor normalen at en BMW bruker to liter olje mellom oljeskift. Sånn er det bare. 😅

    Skuffet og betenkt? Tja, men det er litt førtæranes å måtte handle rør så ofte.
    Blir fort en Luxman klasse A eller en Yamaha 3200 på benken hvis pengene legges i langvarig teknologi i stedet. 😅 :D Men så er det ikke rør, da. :unsure:

    Av ting som er lett å høre men som forsvinner når auan lukkes, så må jeg innrømme at det (for meg) er fett umulig å høre at det står ett enslig Golden Dragon blant syv Psvaner. Sånn sett kan jeg nok skifte taktikk fra å kjøpe oktetter til å kjøpe et par ekstra rør og bytter ut når/om de ryker.

    Joda, neida så.
    Kanskje gjenbesøke en liten jazzballong?







    ....og litt til søndagsmusikk



    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.666
    Antall liker
    58.540
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du har rett i at "normalt" er et vanskelig begrep i denne sammenhengen.
    Jeg tenkte også at mine 2 rør pr kanal kjøres hardere enn dine 4. Jeg vet ikke hvor mye det har å si om høyttalere er tungdrevne, men slik sett har min forsterker nok å jobbe med.

    Ellers, så er det som du sier, best å lukke øya når en lytter😆. Ulike rør, er en ting.
    Hos meg er det kun 1stk sub, som dessuten er plassert usentrert.(!) Bare vanlige gardiner og tepper i stedet for dedikerte akustikk-remedier. Høy rygg på stolen, feil øl i glasset, og lytteren står opp med gæernt ben rett som det er.
    Det er merkelig at det går an å ha musikkglede med slike forhold .😊
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger er det bare å spille musikk, uten å tenke på så mye annet.

    Vis vedlegget 1008669
    Vis vedlegget 1008670
    Vis vedlegget 1008671
    Vis vedlegget 1008672
    Vis vedlegget 1008673
    Vis vedlegget 1008674


    Andre ganger blir det litt mer styr...

    Vis vedlegget 1008675

    Vis vedlegget 1008676

    Vis vedlegget 1008677

    Greit å vite at om et sånn ryker før 600 timer så blir det skuldertrekk og sånn er det.
    Vært radiotaushet fra forhandler i et par uker nå, så det er bare å se seg om etter en ny oktett etterhvert.
    Fra en annen forhandler, tenker jeg. Pluss pluss så får du Ansuz, nja tror jeg står over.

    Spiller godt enn så lenge med et GD erstatningsrør (som jeg fikk fra en annen forhandler etter 12mnd og 800 timer på rør som ga seg) på bakerste rad.
    Ganske så deilig med 8 stk KT88 som varmer og trøkker til, bortsett fra når de må byttes 😅 😅
    Smaker det så koster det, eller var det motsatt?


    Well well, kaffe i gromkoppen kurerer gruff.

    Vis vedlegget 1008678


    Orakelet i vest @Karmana kom med platetips og et par Brimar CV4003 har kommet i posten.
    Har to eks av platetipset til orakelet og i det ene var det platetips i fleng på innercoveret. :)

    Vis vedlegget 1008679
    Vis vedlegget 1008680


    Synes ikke han var så god i kveld, Cat/Yusuf, så Jennifer fikk slippe til.
    Ho er go!

    Vis vedlegget 1008681



    Bekymringene rundt sofa ut og lenestol inn var bortkastet tid. Om noe så trives jeg enda bedre i stolen enn i sofaen.
    Fryd som følge av forandring gjør at jeg trives med både musikken og lyden, tross alle skumle tanker om lyd som ødelegges av stolrygg.

    Forsatt god kveld, og etterhvert natt.

    mvh

    Vis vedlegget 1008682
    Har hørt at Ikea stoler roter til lydbildet skikkelig 😈😉
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har EH KT 88 her om du trenger å låne 4stk😁
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En av grunnene til at jeg har endt opp med EAR forsterkeri er at alt jeg har lest tilsier svært lang levetid på rørene. F.eks sa manualen til EAR 890 at:

    "Tube life should be very long in normal use: output tubes should last 3-5 years and the small signal tubes virtually the life of the amplifier".

    Jeg kan på ingen måte verifisere sannhetsgehalten i dette (spør meg om ti år), men det jeg har hørt fra tidligere eiere av utstyret jeg nå har indikerer at det stemmer. Selv om lyden er Pri1 så ville opplevelser som dine med rørbytte vært anatema for min del. Oversart skjel som jeg er så ville bekymringen for snarlig rørbytte kommet fullstendig i veien for å nyte musikken og forsterkeren ville forlatt scenen ganske kjapt.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.052
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Rør ja.. nei skal jeg ha rør lyd så kjøper jeg Heed Lagrange igjen.. :) rør lyd uten rør problem :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har hørt at Ikea stoler roter til lydbildet skikkelig 😈😉
    Jepp. Alle vet at det skal BO folk i HUSan, som ho Kari sang :D:D

    Har EH KT 88 her om du trenger å låne 4stk😁
    Jo, takk 🧡 Dessvere er det 8stk som trengs i denne.
    ....og sånn som den spiser rør denne Cayin så blir det som å låne vekk RS6en til nevøen som nettopp har fylt 18 :eek:o_O

    Selv om lyden er Pri1 så ville opplevelser som dine med rørbytte vært anatema for min del. Oversart skjel som jeg er så ville bekymringen for snarlig rørbytte kommet fullstendig i veien for å nyte musikken og forsterkeren ville forlatt scenen ganske kjapt.
    Vi tenker ikke så ulikt. Nå "vet" jeg jo at det etter 6-800 timer er å regne med at det ryker noe, så da er det lettere å beregne.
    Samt at opplevelsene nå gjør at det blir fokus på gode forhandlere og rør som lever lenge til fornuftig pris kontra fancyschmancyNOSNIB.
    Jeg skjønner nå at jeg må kunne bytte enkeltrør og ikke tenke fullt nytt sett hver gang det ryker ett rør.
    ER jo så glad i lyden blitt så jeg må sjekke om jeg kan gjøre tilpasninger for å gjøre livet lettere og rørspisingen mindre glupsk.

    Rør ja.. nei skal jeg ha rør lyd så kjøper jeg Heed Lagrange igjen.. :) rør lyd uten rør problem :)
    Rørlyd uten rør? Jeg tror det blir som å prøve og fortelle Makkintosken at "motorlyden" i min i4 M50 er så godt som motorlyden i en fossilBMW. :ROFLMAO:



    Må sikkert kjøpe rør på Bauhaus for å få de billige nok
    1-IMG_7146.jpg




    mvh
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Du får sjekke ut Watford valves, greie priser på JJ rør.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Rørlyd uten rør? Jeg tror det blir som å prøve og fortelle Makkintosken at "motorlyden" i min i4 M50 er så godt som motorlyden i en fossilBMW. :ROFLMAO:
    Det er en seiglivet myte av folk som ikke vet bedre😉
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.037
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Rørlyd uten rør? Jeg tror det blir som å prøve og fortelle Makkintosken at "motorlyden" i min i4 M50 er så godt som motorlyden i en fossilBMW. :ROFLMAO:
    Det er en seiglivet myte av folk som ikke vet bedre😉
    Har du kjøpt deg kebabtralle med ladekontakt? 😳😳😳
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.052
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Rørlyd uten rør? Jeg tror det blir som å prøve og fortelle Makkintosken at "motorlyden" i min i4 M50 er så godt som motorlyden i en fossilBMW. :ROFLMAO:
    Det er en seiglivet myte av folk som ikke vet bedre😉
    Neida.. Heed Lagrange låt mye mer som andre rør forsterkere jeg har hatt enn Primaluna evo400. Den prøvde veldig hardt å låte som en transe.. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Verre skal det bli @Valentino

    Gøy å kunne sette inn litt smårør i alle fall nå som effektrørene rører det til.

    1-IMG_7149.jpg

    Brimar CV4003, mil spec, oh so coolt!

    2-IMG_7150.jpg

    På plass

    3-IMG_7152.jpg


    Men hva hører mine ører små? Brum!
    Testet å bytte plass på dem og brum svarte med å brumme i andre høyttaleren.
    Vel spanderte 2 ekstra pund på Matchedandbalanced, der altså. :poop:🙈

    Får tenke litt på om det er noe universet prøver å fortelle meg. :unsure:😅
    Noen få tiltalls tusen mellomlegg for Yamaha eller Luxman ser bare bedre og bedre ut.

    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.754
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hold deg til rør. Du har jo en grammofon det ikke går an å fikle med.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    223
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Makrokosmos
    Ligger en Luxman 550-AX Mk2, 20w og en L-595A SE, 30w ute brukt. Har hørt begge men eid en L-595A SE som virkelig var spesiell. Kan ikke gå feil med tanke på god lydkvalitet med begge klasse-A forsterkerne. Å bytte rør ett par ganger så er du oppi de prisklassene. 💡💡💡💡😏
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ligger en Luxman 550-AX Mk2, 20w og en L-595A SE, 30w ute brukt. Har hørt begge men eid en L-595A SE som virkelig var spesiell. Kan ikke gå feil med tanke på god lydkvalitet med begge klasse-A forsterkerne. Å bytte rør ett par ganger så er du oppi de prisklassene. 💡💡💡💡😏
    Takker

    Følger med. Det ble nettopp solgt en 590 også. 590 og 595 med 30 w frister mest.
    Ikke minst Yamaha A-S3200. Godt når det klør litt. :)

    mvh
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Greit å ha mente at 550 MKII topper ut på 60W, mens 590 vel nærmer seg 100W om jeg husker rett. Litt usikker på 590,men 550 ble i alle fall målt til 60W før klipping i et par tester jeg leste. 20W og 30W er jo kun klasse A effekten.

    550 MKII gjorde en god figur hos meg og hadde plenty krefter Vs Tannoy Eaton som jeg hadde da, men likevel var det stor forskjell på den og røreriet som fulgte. I sistnevntes favør.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.888
    Antall liker
    13.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Likte best 6ca7 rørene til JJ, forsterkeren er solgt men rørene har eg beholdt.
    Blir nok Cayin igjen men mest sannsynlig cs55.
    Brukte du 6CA7 på CS-88a?

    disse her?

    mvh
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Brukte du 6CA7 på CS-88a?

    disse her?

    mvh
    Ja det er dei eg brukte.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.754
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare innskyte at IKEA Stockholm er et utmerket hifimøbel og at du godt kan vise det til allmuen her:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn