RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.136
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Her legger jeg inn seriøse innlegg om venteforsterker, bias-trøbbel og rør-spising og så har gutta mer fokus på å få SUGDEN? 😅 :ROFLMAO: :unsure:
    Hva skal jeg gjøre med B+-en?

TM7

Medlem
    Ble medlem
    01.04.2022
    Antall liker
    19
    Sted
    Oslo
    Ska sei! Får takke for engasjement og morsomme kommentarer :D 😅(y)
    Hullet ble egentlig fylt opp ganske raskt.
    Har jo en uforskammet bra NAD 3100PE som sommerforsterker, like bra på vinteren.
    Bare å hente ned fra loftet og koble opp.

Vis vedlegget 1090898

NADen oppleves som ganske så nøytral. Noe mellomtonefokusert, og ikke like tilstede i bassen som Cayin.
    Kan veldig godt hende den er mer riktig, og det oppleves egentlig bare som annerledes og ikke som noe avvikende i frekvensgangen.
    Etter noen dager med NAD på benken så er det lett å glise og tenke at det faktisk er helt til å leve med en hundgammel forsterker til 1500,- i anlegget!

Bare å kose seg og ikke en gang tenke på rørforbruk og slike ting. :D:D

Vis vedlegget 1090899

mvh
    Ah ... den forsterkeren drar meg rett til studietiden på 90-tallet. Da var jeg stolt eier av denne bunnsolide saken. Alle knapper og hjul føltes skuddsikre :)

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.882
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.385
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Da er alle planer satt på pause siden jeg fant dette bildet i Eversolo-tråden.

Vis vedlegget 1091462

Etter en rask sjekk mot egen måling så er det så godt som perfekt og jeg kan endelig slappe av. I mål! :cool:

Vis vedlegget 1091463

God helg :D
    mvh
    Jeg er i mål hele tiden... men det er noen helvettes banemestere en plass som sniker seg inn å flytter det forbanna målet :D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.136
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hm.
    Steen, type Spring

IMG_9679.jpg
    IMG_9681.jpg
    IMG_9682.jpg

Slangens år i 2013, og nå igjen. Treslange? Synes det er litt økning i snake oil, så det henger kanskje sammen?
    Kanskje det er bare meg, men jeg synes det er både her inne, og på den facebooksiden, en økning i at det høres forskjell på alt igjen.
    Jeg tillater meg å høre forskjell på greier selv, men må holde hodet åpent for at jeg kun "hører" det og heller tar det som en opplevelse med både syn og lukt og sinnsstemning som deltakere i opplevelsen. Kjenner på at jeg blir mer bakpå her på HFS også og litt redd for å tråkke på tærne til de som hører alle disse forskjellene.
    Selv om det er et diskusjonsforum og det kunne/skulle/burde? vært diskutert.
    Noe er litt rart, noe er nærmest utrolig og noe er riv ruskende spinnvilt. Syns eg. Men det kjennes lurest å bare holde kjeft.

Hadde dette vært like sykt godt om jeg ikke visste at det var kjøttbiter som har en temmelig høy kilopris og begynner på w?
    Kanskje ikke, aner ikke, men det var veeeldig godt. Syns eg. Blir ikke sinna på de som måtte mene at det kun er fordi det er dyrt.

IMG_9776.jpg

mvh

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.496
    Rør-spising. Jeg synes jo forsterkeren brenner for raskt gjennom utgangsrørene. Når de varer sånn ca halvparten av hva de burde, eller normalt gjør, så ville jeg få sjekket det også.
    RoDa, det der med rørene som ikke varer så lenge som dem burde, joda, vet godt det. Når dem først liksom har kommet seg på toppen lydmessig, ja så er dem snart klare for å starte nedstigningen :(

Du vet den der EAR 834L rør-linje pre saken jeg hadde? Egentlig en møkkasak som jeg i ettertid har bebreidet meg selv for å ha kjøpt. Bebreidelsen ligger i å ha hatt litt for stor respekt for såkalte «autoriteter» i HiFi bransjen. Den ene autoriteten er Harry Pearson som var selve guden i «audio critics» og som ga 834L glowing reviews. Den andre autoriteten var sjefen sjøl i EAR; Tim De Paravicini, en slags gud i bransjen som også drev og moddet båndmaskiner hos selveste Mobile Fidelity.

Det var et møkkaprodukt på mange måter, mest på grunn av dårlig komponentkvalitet. Rørsoklene var i et slags bakkelittmateriale og var så dårlig at etter noen rørbytter, så ble det dårlig kontakt. Kina-mikk ampen til en brøkdel av prisen hadde rørsokler i langt bedre porselensmateriale.
    Og mye annet som jeg ikke gidder å kjede leserne med.

Rørbytte og lyd på 6dj8/PCC88:
    Først skal nå nye rør brennes inn før dem låter bra. Så ble dem enda litt bedre mot den lydmessige toppen. Ei stund etter toppen var nådd, begynte så nedstigningen, rørene rullet av i begge ytterkantene og spesielt stor-dynamikken ble dårligere. Den lille plussen var at etter at rørene begynte å rulle av på frekvensfløyene, så ble mellomtonen faktisk litt glattere og deiligere. Før også mellomtonen langsomt begynte å hardne til. Da var det bare å kaste i bøtta, telleverket hadde nok neppe passert 1500 timer.

Så rør kan by på masse deilige stunder, men også en god dose frustrasjon. Og det selv på et linjetrinn :)

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.136
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    IMG_9802.jpg

Baksidemedalje. Eller ikke så farlig.
    Frustrasjon for meg handler mer om å ikke vite. Nå som jeg vet hvordan det henger sammen så er det ikke så verst. Bedre å vite enn å lure på.
    Jeg må tenkte på om jeg skal inn med en trafo for å redusere nettspenningen. Var på 238v i går, så det er i overkant. 😅
    Eller kanskje det løser seg med en sånn superdupercryokromtastisk sikring inni forsterkeren? 😂😂 Ca samme pris som en trafo sikkert. 🤔
    Å ha rør som lever 1000 timer eller hva det blir får holde greit. Det er så mye godlyd og opplevd ekthet fra rør, så noe driftskostnader får jeg tåle. :)

Cayin har vært god siden den kom hjem. Bias smack midt i midten. Spent på om den lar seg justere på samme måte med KT88. Time will show.

IMG_9799.jpg

Lille KC62 har fått lov å sette mer preg på lyden her, har beholdt det jeg testet og målte helt på tampen av 2024.
    Riktignok skrudd ned to takk på volumet til Lille Kef, men mest for moro skyld det. Jeg opplever at det er den høyere delingen som har gjort mest her.
    Ganske så rart at det skal bety så mye, men ganske så fint også. Ikke så mange av Hz-ene som er berørt, men det endrer en god del likevel.
    Spilte litt uten sub en sen kveld her om dagen, og det går an å høre på det også, bare en ganske annerledes presentasjon av musikken.

rtamedogutensubtriode.jpg
    rtatriodesubmedopptil80.jpg

IMG_9806.jpg

Noen ganger må jeg innom gamle kjente album og ikke bare søke etter ny musikk :)
    Fortsatt god helg.
    mvh

IMG_9781.jpg
    IMG_9783.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn