Roger Waters. Tidenes musiker?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.418
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
En diskusjonstråd jeg tilfeldigvis kom over på VG-debattsider.

Den var dessverre preget av så mangelfull "kompetanse" av debattantene, at det ikke var noe i nærheten vits å engasjere seg der.
Men.. temaet, og spm. stillingen er interessant nok, selvom man nok bør begrense det til musikksjanger.

En hver som kjenner litt til Pink Floyd og Waters rolle i det bandet - har nok kanskje noen formeninger.

Om man f.eks. "studerer" hele konseptet The Wall, og virkelig setter seg inn i det både totalt syke og samtidig det totalt geniale rundt dette konseptet, som - ja, i utgangspunktet var et Waters solo-album, så....

Om ikke tidenes musiker, så utvilsomt særdeles høyt på lista.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.378
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Not. Her er noen ytterst få fra 3-4 divisjoner over.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.418
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Valentino skrev:
Not. Her er noen ytterst få fra 3-4 divisjoner over.

Kvalifiserer kanskje ikke allikevel, når jeg bevisst la inn begrensning til musikksjanger? :)
De gamlegutta der var vel ikke nevneverdig "inne" i Prog-rock? :-\

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.378
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Boulez er mer prog enn prog.

Men ok. Tidenes musiker innen sjangeren Pink Floyd er han nok, den gode Waters.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.591
Valentino er så forbannet gammeldags. Han tror jo alt var bedre før. :p
Jeg stemmer på Benny Andersson og Bjørn Ulvaeus. Vil nok overleve Mozart. :p

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.378
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Queens of the Stone Age er bedre enn Pink Floyd.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.359
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
ptb skrev:
Om man f.eks. "studerer" hele konseptet The Wall, og virkelig setter seg inn i det både totalt syke og samtidig det totalt geniale rundt dette konseptet, som - ja, i utgangspunktet var et Waters solo-album, så....

Om ikke tidenes musiker, så utvilsomt særdeles høyt på lista.
Du får iallefall en "friend" i meg her ;)
Jeg synes han er en av de "store" og som du sier er vel mye av The Wall hans verk. Han hadde vel mye stoff på The final cut også, den drar jo i Waters retning og avskjed syns jeg. Om det var riktig eller ei er en annen diskusjon. ;D
Men har faktisk ennå mere sansen for hans senere verk...Amused to death... og ...The Pros And Cons Of Hitch Hiking.... disse to kan jeg høre om og om igjen...og nye detaljer oppdages hver gang.. 8)
Bruker ofte Amused to death når jeg skal teste ut nye komponenter eller kabler i oppsettet.

gismo

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.359
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Espen R skrev:
Tror jeg også 8)

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Personlig synes jeg den beste musikken Pink Floyd laget var resultater av kollektiv innsats og musisering; Meddle, DSOTM, WYWH og Animals. Waters er en rimelig stor tekstforfatter imo, men musikalsk er han lite interessant uten David Gilmour.

For øvrig er den vakreste musikken på The Wall skrevet av Gilmour (Comfortably Numb).

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Pink Floyd er bortimot tidenes mest oppskrytte band, og for meg helt uforståelig at de selger så mye skiver. Og det som selger er ikke deres beste øyeblikk heller, den gang Syd Barrett fortsatt var med. Det som topper listene er den verste kommerssmørja.

Sorry boys, ingen fan, og melder meg umiddelbart ut av "diskusjonen", blir bare sure oppgulp uansett fra denne kanten. "Amused to death", burde vært døpt om til "Bored to death", og ja jeg har de fleste skivene i hyllene her hjemme, så jeg utsetter meg for en dose PF, en gang iblant.

Mvh
Onkel Musikkpoliti

slenger på noen :-* :-* :-* . Ikke bli for lei dere eller arge på stakkars lille Eros nå. ;)

Huff! Fæle mannen. :-[

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
ErosLoveking skrev:
Pink Floyd er bortimot tidenes mest oppskrytte band, og for meg helt uforståelig at de selger så mye skiver. Og det som selger er ikke deres beste øyeblikk heller, den gang Syd Barrett fortsatt var med. Det som topper listene er den verste kommerssmørja.

Sorry boys, ingen fan, og melder meg umiddelbart ut av "diskusjonen", blir bare sure oppgulp uansett fra denne kanten. "Amused to death", burde vært døpt om til "Bored to death", og ja jeg har de fleste skivene i hyllene her hjemme, så jeg utsetter meg for en dose PF, en gang iblant.

Mvh
Onkel Musikkpoliti

slenger på noen :-* :-* :-* . Ikke bli for lei dere eller arge på stakkars lille Eros nå. ;)

Melder meg inn i din klubb jeg :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er i alle fall skapsympatisør med sistnevnte gruppe. Jeg vil ikke gå så langt å hevde at de er det mest oppskrytte bandet som finnes/mest oppskrytte musikerne, men at de nyter en langt høyere cred for endel av produksjonen enn det de fortjener er jeg enig i. De fleste artister har fans som geniforklarer dem, og når slikt skjer blir jeg alltid litt skeptisk. Når så mange geniforklarer PF så har jeg grunnlag til å bli ekstra skeptisk. For det betyr jo at man mangler litt av den distansen man trenger for å vurdere den egentlige kvaliteten.

Slik har jeg forresten det med andre artister enn PF, så det er ikke det at jeg er noe bedre til å vurdere musikk jeg elsker over alt annet enn det andre er. Artister jeg ikke kan finne feil hos, noe som selvfølgelig er helt feil.

A

Audio Optimum

Gjest
Hvilke kriterier gjelder ?

Smak blir vel rimelig meningsløst å rangere....

mvh

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Vet ikke helt om jeg synes Roger Waters er tidenes musiker, selv innen Pink Floyds sjanger, men det å marginalisere herrene som tidenes mest oppskrytte band er på grensen til ufint.

Man vil alltids favorisere en av bandets tre perioder. Personlig synes jeg begynnelsen under ledelse av den, mildt sagt, mentalt ustabile Syd Barret og perioden med emo-synth-rock blekner litt i forhold til Waters/Gilmour-perioden med fantastiske konseptalbum som Dark Side of The Moon, Wish You Were Here og The Wall men det blir en smakssak.

Dark Side of the Moon er uansett en plate som veldig mange har et sterkt forhold til, og måten den speiler en trøblete tid på 70-tallet treffer meg, og mange med meg, selv om vi ikke var født før det hele var over. Eller kanskje det bare er meg.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
55
Torget vurderinger
0
Jeg skjønner godt hvorfor Pink Floyd er et av tidenes største band, da tenker jeg på kvaliteten og det geniale ved musikken, og ikke antall solgte plater. Mesteparten av æren for dette vil jeg påstå må tilskrives Roger Waters. Jeg er en av de som mener at Pink Floyd=Roger Waters, og da Waters trakk seg ut, tapte bandet (mye av) det som gjorde Pink Floyd til nettopp et legendarisk band. Hva ville bandet vært dersom Waters aldri hadde deltatt?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
Espen R skrev:
Tror jeg også 8)
Det tror ikke jeg ;D
(selv om jeg er oppvokst med de guttas musikk)

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.359
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
emotikon skrev:
gismo skrev:
Espen R skrev:
Tror jeg også 8)
Det tror ikke jeg ;D
(selv om jeg er oppvokst med de guttas musikk)

Helt ok. men jeg lever ikke lenge nok til å følge opp dette :p
Du kan jo informere meg den dagen du "kommer på besøk".. ;D ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.359
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Fidelio skrev:
For øvrig er den vakreste musikken på The Wall skrevet av Gilmour (Comfortably Numb).
Akkurat den skal både du og David Gilmour ha full kreditt for ...nyyydelig ;)

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Espen R skrev:
Der tror jeg du tar fullstendig feil gitt... ;)
Musikken deres har jo tross alt overlevd en del århundrer allerede
og jeg tror IKKE det kommer til å forandre seg.

mvh

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
ErosLoveking skrev:

Mvh
Onkel Musikkpoliti

:eek: ??? ::) :p :-[ :'( :'(

Har du virkelig HØRT på skivene man??!!??

R

Rojoh

Gjest
The Wall er en av pålene i rock-historien. Sånn er det bare med den saken og med den creden som følger med... Bare det å involvere Scarfe i prosjektet viser at det dreier seg om mer enn bare det å traktere et piano, en gitar - eller sågar sette fyr på den...

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
373
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
For min del så har Waters gjort mer for meg enn Gilmour/Floyd har klart og prestere de siste par tiårene!

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
larsggu skrev:
Vet ikke helt om jeg synes Roger Waters er tidenes musiker, selv innen Pink Floyds sjanger, men det å marginalisere herrene som tidenes mest oppskrytte band er på grensen til ufint.

Man vil alltids favorisere en av bandets tre perioder. Personlig synes jeg begynnelsen under ledelse av den, mildt sagt, mentalt ustabile Syd Barret og perioden med emo-synth-rock blekner litt i forhold til Waters/Gilmour-perioden med fantastiske konseptalbum som Dark Side of The Moon, Wish You Were Here og The Wall men det blir en smakssak.

Dark Side of the Moon er uansett en plate som veldig mange har et sterkt forhold til, og måten den speiler en trøblete tid på 70-tallet treffer meg, og mange med meg, selv om vi ikke var født før det hele var over. Eller kanskje det bare er meg.
Enig med U! :)
"Amused to Deth" er også en skive jeg vil si holder seg. Tar den frem ofte og hører på den.
Musikken, effektene og forbauselsen over hvordan de dyktige teknikerene har fått til DET lydbildet (kringlyd fra to kanaler)
overrasker meg ofte/hver gang..
I flg Flageborg sitt kalibrerings-oppsett (ja, jeg har hatt gleden av å treffe, høre på og se denne dyktige mann i aksjon) er det viktig å sitte 100% i sweetspotten og med ht rett plassert/vinklet når en lytter til "slik" musikk, for å få full opplevelse og utbytte.

mvh :)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Roger Waters betydde det samme for PF som Peter Gabriel gjorde for Genesis.
Men hvor mye betydde bikkja for Roger Waters?? ::)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Har aldri hørt de effektene skikkelig på Amused to Death. Og da står kun musikken igjen. Som er ganske boring. Pink Floyd har sine høydepunkter, men ingeting magisk.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Pink Floyd er bortimot tidenes mest oppskrytte band, og for meg helt uforståelig at de selger så mye skiver.
Now, there's one in the spotlight. He don't look right to me. Get him up against the Wall!

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Karma skrev:
Roger Waters betydde det samme for PF som Peter Gabriel gjorde for Genesis.
Men hvor mye betydde bikkja for Roger Waters?? ::)
Waters er nok mere enn bikkja Karma - eller??..
Bikkja har derimot betydd mye for OSS med tanke på kalibrering (fint ord gitt) av våres høytalere - eller??

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
coolbiz skrev:
56fwb skrev:
Espen R skrev:
Hva er det du snakker om? Andersson og Ulvaeus har allerede overlevd Mozart. ;)
Den er grei, men jeg trodde det var musikken vi snakket om overlevelsen av...
men musikken til Andersson og Ulvaeus tror jeg ikke overlever de noble herrer..

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Valentino har sagt det som skal sies i denne tråden. Resten av de foreslåtte er i sammenligning bare kunnskapsløse, narkotullinger.

Ugghhhh jeg har talt.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Brasse skrev:
Har aldri hørt de effektene skikkelig på Amused to Death. Og da står kun musikken igjen. Som er ganske boring. Pink Floyd har sine høydepunkter, men ingeting magisk.
Da har du en jobb å gjøre med kalibrering av Høytaler-oppsettet ditt Brasse..
Lykke til.. :)

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Audio Optimum skrev:
Hvilke kriterier gjelder ?

Smak blir vel rimelig meningsløst å rangere....

mvh
Rett kalibrerte høytalere selvfølgelig... ;) :D

@Edit Audio Optimum (kjell) Takk for sist... :) :D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Av og til er det ok og høre på Pink Floyd, av og til er det ikke ok.

Men et minimumskrav for og høre på Pink Floyd er at Roger Waters er i gruppa.

R

Rojoh

Gjest
oddgeir skrev:
Valentino har sagt det som skal sies i denne tråden. Resten av de foreslåtte er i sammenligning bare kunnskapsløse, narkotullinger.

Ugghhhh jeg har talt.
Jeg har sett folk danse til slik musikk;- om bevegelse er fortellende;- noe for neste teleslyngeparty; "...alt var så meget bedre før"... ;D

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
56fwb skrev:
coolbiz skrev:
56fwb skrev:
Espen R skrev:
Hva er det du snakker om? Andersson og Ulvaeus har allerede overlevd Mozart. ;)
Den er grei, men jeg trodde det var musikken vi snakket om overlevelsen av...
men musikken deres tror jeg ikke overlever de herrer..
;D

Hvorfor denne besettelsen av fremtiden? Ikke bare hevder man med overbevisning at egen smak er overlegen andres, men man påberoper seg jaggu meg støtte fra folk som ikke engang er født ennå. ::)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
56fwb skrev:
Brasse skrev:
Da har du en jobb å gjøre med kalibrering av Høytaler-oppsettet ditt Brasse..
Lykke til.. :)
Jo takk. Har du en guide til hvor jeg skal begynne?

Merk også at aldri er aldri. De gangene jeg har hørt anlegg som nok var kalibrert ble ikke Waters spillt, men heller noe annet test-greier. Alan Taylor?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Fins det de som orker og høre hele Amused to Death fra første til siste låt?

Isåfall er det en imponerende prestasjon.

Topp Bunn