Roger Waters. Tidenes musiker?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
baluba skrev:
Begge sider tar feil, selv om jeg synes Eros faktisk våger å ta opp noe som ikke bør undertrykkes, nemlig at de har fått en plass i musikkhistorien som mest av alt skyldes deres enorme kommersielle suksess, ikke på grunn av deres genialitet. Det er som noen skriver kommersiell psykedelia, dopmusikk for nyktre wannebe-syrehoder som ikke våger å innta the real deal. :p
Hvordan ble de kommersielle?

R
De defineres som psykedelia, og da kan vi jo sammenligne med artister fra Nirvana til Captain Beefheart, The Electric Prunes og Kaleidoscope. Som psykedelia var de enormt kommerse, og det er de også som elektronikaband. De oppfattes som avant garde av fansen, men er langt fra det jeg vil kalle avant garde. De har mye av æren for at flikking og finpussing i studio ble vanlig på syttitallet, men har egentlig ikke hatt så voldsom innvirkning på musikkhistorien utover det.

Er det vanskelig å forstå at mange opplever PF som kommersielle når de settes opp mot de andre artistene fra den psykedeliske æraen som f.eks. de jeg har nevnt ovenfor? Og at platene utover på syttitallet ble mer og mer spekulative, selv om både The Dark Side og Wish You Where Here absolutt inneholder hørbare svisker.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.359
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
rolfozzy skrev:
Fins det de som orker og høre hele Amused to Death fra første til siste låt?

Isåfall er det en imponerende prestasjon.
Da kan du gratulere undertegnede ;D

gismo

R

RoDa

Gjest
Brasse skrev:
De lagde noe musikk som slo an. Og vips.

Nettopp!!
Faens idioter ikke sant? Lage musikk som folk liker sånn at mange kjøper platene deres! :mad:
TENK så geniale de kunne vært hvis få hadde likt dem..... ;D

R

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
rolfozzy skrev:

gismo
Da er du neste overkvalifisert til hovedrollen i filmatiseringen av Venus i pels. :p

(Det er forøvrig ingenting galt i det å være kommers. Jeg digger jo Monkees. Men det er litt trist når tilhengerne oppfatter musikken som ukommersiell når den er klart utstudert spekulativ. Og det er jo publikums vurdering som diskuteres her, og jeg mener at PF vurderes litt feilaktig som ukommersielle av de svorne fansene.)

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.359
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Og det og bruke denne for og "kalibrere" høytalere må være helt i tåka.
Der er vi enige.

R
Om ikke denne kan brukes til å sjekke 3D effekt i ditt 2 kanals oppsett da skjønner jeg ikke noe og bør nok legge bort min hobby :(
Til øvrige parametere brukes annen musikk ;)
gismo

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
RoDa skrev:
ErosLoveking skrev:
Pink Floyd er bortimot tidenes mest oppskrytte band, og for meg helt uforståelig at de selger så mye skiver. Og det som selger er ikke deres beste øyeblikk heller, den gang Syd Barrett fortsatt var med. Det som topper listene er den verste kommerssmørja.
Sorry boys, ingen fan, og melder meg umiddelbart ut av "diskusjonen", blir bare sure oppgulp uansett fra denne kanten. "Amused to death", burde vært døpt om til "Bored to death", og ja jeg har de fleste skivene i hyllene her hjemme, så jeg utsetter meg for en dose PF, en gang iblant.
Mvh
Onkel Musikkpoliti
slenger på noen :-* :-* :-* . Ikke bli for lei dere eller arge på stakkars lille Eros nå. ;)
Huff! Fæle mannen. :-[
Det var politimannen sin det.
Du flagger jo tydelig at du har sær musikksmak, og sært er rett på HFS.
Hører du på musikk som ingen andre har hørt om så er du kul. Kjenner du i tillegg en i bandet som ingen andre har hørt om så er du konge.
For oss som ikke synes det er så farlig dersom mer enn ti andre mennesker på kloden liker samme band som oss, så er det faktisk greit å høre på den musikken vi har lyst til.

R
Jepp, jeg melder meg kjapt inn igjen.

Står fint på begge bein jeg RoDa, selv om du hardt prøver å knerte et par kneskåler. ;D ;D
Riktig det at jeg hører på mye som for sikkert er mange oppleves som sære navn, livet er for kort til "go with the flow". Forventer det ikke, mange vil sikkert oppfatte det som en real skrytetråd, men de som følger med i "hva lytter du til idag?"-tråden, vil raskt ha fått med seg at jeg hører på mye forskjellig, også mye kommersielt. Opplev gjerne det siste jeg sier som skryt, men det er ihvertfall skryt jeg står inne for.

Uansett uttaler jeg meg ikke dritt om noe jeg ikke har hørt, og aller helst har jeg det selv. (mere skryt, jadda jadda jadda)

Mvh

Onkel Skrytepave

PS i ettermiddag spilte jeg f.eks Sharon Jones, Raphael Sadiq og Candi Staton. Vil ikke påstå at noe av det hører inn under noen særing-kategori, langt der ifra, alle selger de mye skiver. På mange måter blodkommersiell soul, men for en kvalitet da mann, for en kvalitet. Og så blir jeg ikke så trett i hodet som f.eks av PF.
Ikke hørt om noen av navnene? Vel da er det kanskje på tide å oppsøke annen musikklektyre enn Fidelity

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
baluba skrev:
RoDa skrev:
baluba skrev:
Begge sider tar feil, selv om jeg synes Eros faktisk våger å ta opp noe som ikke bør undertrykkes, nemlig at de har fått en plass i musikkhistorien som mest av alt skyldes deres enorme kommersielle suksess, ikke på grunn av deres genialitet. Det er som noen skriver kommersiell psykedelia, dopmusikk for nyktre wannebe-syrehoder som ikke våger å innta the real deal. :p
Hvordan ble de kommersielle?

R
De defineres som psykedelia, og da kan vi jo sammenligne med artister fra Nirvana til Captain Beefheart, The Electric Prunes og Kaleidoscope. Som psykedelia var de enormt kommerse, og det er de også som elektronikaband. De oppfattes som avant garde av fansen, men er langt fra det jeg vil kalle avant garde. De har mye av æren for at flikking og finpussing i studio ble vanlig på syttitallet, men har egentlig ikke hatt så voldsom innvirkning på musikkhistorien utover det.

Er det vanskelig å forstå at mange opplever PF som kommersielle når de settes opp mot de andre artistene fra den psykedeliske æraen som f.eks. de jeg har nevnt ovenfor? Og at platene utover på syttitallet ble mer og mer spekulative, selv om både The Dark Side og Wish You Where Here absolutt inneholder hørbare svisker.
spot on!

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Karma skrev:
56fwb skrev:
Karma skrev:
Roger Waters betydde det samme for PF som Peter Gabriel gjorde for Genesis.
Men hvor mye betydde bikkja for Roger Waters?? ::)
Waters er nok mere enn bikkja Karma - eller??..
Bikkja har derimot betydd mye for OSS med tanke på kalibrering (fint ord gitt) av våres høytalere - eller??
Nå var det jo ment mer som en fleip fra min side, det med bikkja.. ;)
Men man kan vel uansett være enig i at en del av fascinasjonen med Waters ligger i bruken hans av effekter? Skal uansett innrømme at det er rart å høre en hund som bjeffer i naborommet..
;D ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
PS i ettermiddag spilte jeg f.eks Sharon Jones, Raphael Sadiq og Candi Staton. Vil ikke påstå at noe av det hører inn under noen særing-kategori, langt der ifra, alle selger de mye skiver. På mange måter blodkommersiell soul, men for en kvalitet da mann, for en kvalitet.
Candi Statton, du. Det er boller og ballonger det. ;D

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.359
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
baluba skrev:
gismo skrev:
rolfozzy skrev:

gismo
Da er du neste overkvalifisert til hovedrollen i filmatiseringen av Venus i pels. :p

(Det er forøvrig ingenting galt i det å være kommers. Jeg digger jo Monkees. Men det er litt trist når tilhengerne oppfatter musikken som ukommersiell når den er klart utstudert spekulativ. Og det er jo publikums vurdering som diskuteres her, og jeg mener at PF vurderes litt feilaktig som ukommersielle av de svorne fansene.)
Spiller dessverre ikke hovedroller baluba ;D bare biroller ;)

gismo

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
Spiller dessverre ikke hovedroller baluba ;D bare biroller ;)

gismo
Men tanken på akkurat den rollen pirrer vel litt, gjør den ikke det da? Mtp din legning, mener jeg. :p

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.194
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
gismo skrev:
rolfozzy skrev:
gismo
Det skal jeg også orke, spesielt etter det jeg har lest her i kveld. (blir ofte musikalsk motivert av å lese på HFS)
Må bare skaffe albumet først.

Jeg setter nesten ølet i halsen her jeg sitter og koser meg med å rippe alle PF-CDene på Mac. Når jeg endelig har fått lyd gjennom Airport Expressen, og alt ser lyst ut, velter det fram all slags dritt om Pink Floyd og Roger Waters. Artig tråd, forresten, men jeg lar slosshanskene ligge i kveld. 8)

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
6
gismo skrev:
og som du sier er vel mye av The Wall hans verk. Han hadde vel mye stoff på The final cut også
Hmmm... "mye" er vel nesten årets "understatement" her, da vi vel snakker om 90% (minst) når det gjelder første eksempel, og 100% på det siste.

R

RoDa

Gjest
baluba skrev:

De var vel ikke så kommersielle mens de kunne defineres som psykedelia?

http://www.pinkfloydonline.com/interviews/pinkfloyd/int1/

R

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Jøgga skrev:
gismo skrev:
rolfozzy skrev:
gismo
Det skal jeg også orke, spesielt etter det jeg har lest her i kveld. (blir ofte musikalsk motivert av å lese på HFS)
Må bare skaffe albumet først.

Jeg setter nesten ølet i halsen her jeg sitter og koser meg med å rippe alle PF-CDene på Mac. Når jeg endelig har fått lyd gjennom Airport Expressen, og alt ser lyst ut, velter det fram all slags dritt om Pink Floyd og Roger Waters. Artig tråd, forresten, men jeg lar slosshanskene ligge i kveld. 8)
Fornuftig Jøgga... :)
PS:Hils til Hel-elt.. (lenge siden han har vert innom....)
mvh :)

R

Rojoh

Gjest
baluba skrev:

Jeg tror ikke den jevne "liker-å-høre-på-PF" er særlig opptatt av musikalsk innvirkning, avant-gardisme eller antikommersialitet. Selv sitter jeg å hører en gammel Leonard Cohen live på tv i bakgrunnen og tenker at hva intellektuelt input angår: Kanskje mannen formidler det som trengs og at alt annet forblir unyttigheter beregnet for det skrøpelige egoet og den flygtige bevisstheten?

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Der er vi enige.

R
Hvilke andre plater har i så tilfelle liknede eller bedre 3D-effekt til å kalibrere ht RoDa??

R

RoDa

Gjest
ErosLoveking skrev:
Onkel Skrytepave
spilte f.eks Sharon Jones, Raphael Sadiq og Candi Staton. Ikke hørt om noen av navnene? Vel da er det kanskje på tide å oppsøke annen musikklektyre enn Fidelity
Kneskåler meg her og kneskåler meg der.... ;D Vet ikke hvem som svinger balltreet mest her? ;)
For at du skal kose deg ordentlig kan jeg jo fortelle at den skiva som fikk meg til å like PF var liveskiva DSOT.

R

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
rolfozzy skrev:

TAKK!!! ;D :D

R

RoDa

Gjest
56fwb skrev:
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Der er vi enige.

R
Hvilke andre plater har i så tilfelle liknede eller bedre 3D-effekt til å kalibrere ht RoDa??
Jeg er ikke der dessverre. For meg klør det i huden når man skal bruke testplater for å kalibrere høyttalere.
Ordet kalibrering og høyttalere i samme setning skremmer meg litt.
Nå er rett nok ikke jeg av de som mener holografi er det viktigste aspektet i lyden fra anlegget.

I beste mening, vi er alle forskjellige
Koser meg alltid med film på moro-med-lyd-demo, ikke like mye med musikk på de samme demoene.

R

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.359
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Rojoh skrev:
Selv sitter jeg å hører en gammel Leonard Cohen live på tv i bakgrunnen og tenker at hva intellektuelt input angår: Kanskje mannen formidler det som trengs og at alt annet forblir unyttigheter beregnet for det skrøpelige egoet og den flygtige bevisstheten?
Sitter selv å ser denne gamle mannen, og tenker....de lærte seg iallefall folkeskikk....og viser respekt for de som ønsker å høre på hans musikk..(hatten av etter hver applaus :)).....minner om da "je `å`n bæssfar var unge" ;)..herlig mann, tekster med en erfaring jeg misunner han, og musikk til å kose seg med :)

gismo

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Rojoh skrev:
baluba skrev:

Jeg tror ikke den jevne "liker-å-høre-på-PF" er særlig opptatt av musikalsk innvirkning, avant-gardisme eller antikommersialitet. Selv sitter jeg å hører en gammel Leonard Cohen live på tv i bakgrunnen og tenker at hva intellektuelt input angår: Kanskje mannen formidler det som trengs og at alt annet forblir unyttigheter beregnet for det skrøpelige egoet og den flygtige bevisstheten?
Jeg husker PF mest av alt som musikken til kunstnerspirer i bygda jeg kommer fra. De med et litt elitistisk syn på musikk som ikke har hatt tilgang på noe mer spesiell musikk enn nettopp PF. Det er stort sett folk som føler at det er noe høyverdig over musikken jeg har møtt, og som synes at musikken de liker er litt spesiell. Det gjelder selvfølgelig ikke de her inne som digger bandet i og med at det er umulig å tilbringe tid her uten å bli mer opplyst enn det. Men Pipers, Relics og Barretts soloplater er utvilsomt the real deal.

@RoDa: De er/var den kommersielle siden av psykedelia, slik som Scott McKenzie var det for hippiemusikken. Slik alle kopistene av Seattlebølgen var det i 1995. Eller slik fashionpunks var det i 1981.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.194
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
....
I feel, cold as a razorblade
Tight as a tourniquet
Dry as a funeral drum
Run to the bedroom, in the suitcase on the left
You´ll find my favourite axe
Don´t look so frightened
This is just a passing phase
Just one of my bad days.....

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
RoDa skrev:
TENK så geniale de kunne vært hvis få hadde likt dem..... ;D

R

Roger Waters er kanskje verdens beste mann på å være innbitt og bitter mann. Få som kan måle seg der. Og så var PF en periode gode på soundscapes. Men ... tidenes musiker? «The new Cantor and Director of the Collegium Musicum, Herr Johann Sebastian Bach, who has come hither from the Prince’s court of Cöthen, produced his first music here with great success.»

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.980
Torget vurderinger
1
Nå er det min tur til å si noe vektig om PF. Ehhhh, ummm, ehhhh. Skal vi se.... <konse, konse>  Altså:

Hvis vi ser bort fra Syd Barret perioden, så har vi Dark Side Of The Moon. Det var Alan Parsons album.
Whish You Where Here, var Gilmour sitt album.
The Wall og The Final Cut var sutrekoppens sine album.
Animals er det mest helstøpte PF albumet, med PF som band.

Jeg? Jeg liker alle sammen!

De som liker Animals bør prøve det første soloalbumet til Gilmour. Veldig bra:

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Waters ER oppskrytt. Han er jo bare en bitter og sur særing. Takke meg til Jeff Beck og Eric Clapton!!

;D mvh. VaW

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.378
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Wright skrev:
... tidenes musiker? «The new Cantor and Director of the Collegium Musicum, Herr Johann Sebastian Bach, who has come hither from the Prince’s court of Cöthen, produced his first music here with great success.»
Word.

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Hvis man ser intervjuer med Waters idag, virker han ikke spesielt bitter. Han hobnobber jo endog med Gilmour.

Denne tråden fikk meg til å spille Piper At The Gates of Dawn igjen, og for en grisebra plate det er! Vittig å tenke på at den ble spilt inn i Abbey Road samtidig som verdens mest oppskrytte og pretensiøse album.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.591
56fwb skrev:
larsggu skrev:
Vet ikke helt om jeg synes Roger Waters er tidenes musiker, selv innen Pink Floyds sjanger, men det å marginalisere herrene som tidenes mest oppskrytte band er på grensen til ufint.

Man vil alltids favorisere en av bandets tre perioder. Personlig synes jeg begynnelsen under ledelse av den, mildt sagt, mentalt ustabile Syd Barret og perioden med emo-synth-rock blekner litt i forhold til Waters/Gilmour-perioden med fantastiske konseptalbum som Dark Side of The Moon, Wish You Were Here og The Wall men det blir en smakssak.

Dark Side of the Moon er uansett en plate som veldig mange har et sterkt forhold til, og måten den speiler en trøblete tid på 70-tallet treffer meg, og mange med meg, selv om vi ikke var født før det hele var over. Eller kanskje det bare er meg.
Enig med U! :)
"Amused to Deth" er også en skive jeg vil si holder seg. Tar den frem ofte og hører på den.
Musikken, effektene og forbauselsen over hvordan de dyktige teknikerene har fått til DET lydbildet (kringlyd fra to kanaler)
overrasker meg ofte/hver gang..
Ingen bikkje har vel overrasket så mange som bikkja til Roger. Tror vi kaller den tidenes bikkje!

Forresten, hvorfor produserer ikke 2L alle utgivelsene sine i Q-sound? Da kunne jo alle med CD spiller få omgivelseslyd. Lurer på hva Morten Lindberg sier til det... ::)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.418
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Artig at en tråd-overskrift "sakset" ut fra VG-debatt har skapt så mye engasjement.

Sikkert mye grunnet den "provoserende" headingen. Hadde vel formulert den annerledes selv, men valgte å bruke den slik den står på VG-nett. I "musiker" så ligger det vel, som hevdet itråden, mer på fremførelse - og Waters har vel aldri vært den råeste bassisten.

Men "løfter" man det og legger inn det helhetlige som komponist, artist og kunstner, så blir det et litt annet perspektiv.

Egentlig ganske elegant å klare å skrive så mange låter som PF/RW har gjort, uten å være innom "kjærleiksklisjeen" overhodet :)

Det er litt "mangel" av kunnskap om både PF og RW som skinner igjennom her også, men dt får så være.
Sur sutrekopp, er nok ganske så medieskapt vinkling. Sær og petimeter er nok mer riktig karakteristikk.

Til de av dere som ikke får "full" Q-Sound effekt ut av Amused to death. Dere har et seriøst fase-problem med anlegget. Søk hjelp/bistand på forumet, til hva feilen kan være - så kan det hende dere får en helt annen lydopplevelse på annen musikk også.

Interessant å hevde at DSOTM er et Parsons album :eek:
Riktignok produsert og skrudd sammen av Parsons i Abbey Road studio - eiet av Parsons.
Comfortably Numb er det, så vidt jeg vet, Waters som står bak både tekst og melodi (grunnlåta - selvom Gilmour fikk sette sitt absolutte preg på sluttproduktet). Resten av The Wall er skrevet og låtsatt av Waters - alt i hop, med unntak av The Trial.

Beatles, Stones og U2 er vel verdens mest oppskrytte band?
Likeledes Clapton og hans gitarprestasjoner ::)

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
RoDa skrev:
56fwb skrev:
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Der er vi enige.

R
Jeg er ikke der dessverre. For meg klør det i huden når man skal bruke testplater for å kalibrere høyttalere.
Ordet kalibrering og høyttalere i samme setning skremmer meg litt.
Nå er rett nok ikke jeg av de som mener holografi er det viktigste aspektet i lyden fra anlegget.

I beste mening, vi er alle forskjellige
Koser meg alltid med film på moro-med-lyd-demo, ikke like mye med musikk på de samme demoene.

R
@Edit RoDa
Jeg er heller ikke glad i ord-kombinasjonen Høytalere og Kalibrerering.
Kalibrering får meg til å tenke på helt andre instrumenter enn høytalere.

Jeg var og ER også opptatt av å kun lytte til musikk og var ikke så opptatt av pinleg nøyaktighet på avstander "herifra til derifra".
MEN så fekk vi besøk av Hr Flageborg i lydlauget i slutten av mai.
Han lyttet til et av oppsettene i lauget. Forklarte hvordan forskjellige effekter skulle høres ut (ja, Water var med i den demoen, bla spor 6 på ATD)

Flageborg ville vite om vi hørte desse effektene fra Sweetspot slik oppsettet var ?
Vi måtte alle konkludere med AT DET GJORDE VI FAKTISK IKKE.
Flageborg tok fatt i høytalerne som var vinklet en god del innover og sette de rett frem
samt at han flyttet de nærmere hverandre - lengre fra sidevegg.. og litt lengre ut fra bakvegg.
Ny lytting - ennå ikke bra. Vinklet litt til innover og etterhvert kom
de såkalte 3D-effekter og andre effekter på plass.. Holografien ble svært mye bedre.

Flageborg sin medisin:
pinleg nøyaktig avstand fra bakvegg og nøyaktig lik vinkling på ht.
og pinleg nøyaktig plassering av sweetspott i en likebeina trekant. Det er også viktigt at en sitter dønn nøyaktig i denne sweetspotten for å få med seg
de nemnte 3D-effekter. Å flytte hodet et par tre cm til siden forandrer det hele. BERRE PRØV.

Det som også har skjedd etter at jeg kalibrerte mine høytalere etter Flageborgs instrukser, er at jeg nå koser meg ennå mere med musikken.
Alt sitter som eg skudd, holografi og sammenheng er på topp og høytalerne har "forsvunnet" ;D i lydbildet..

Det beste av alt: Jeg har ikke flyttet på høytalerene en døyt siden denne kalibreringen.
Og hvorfor skulle jeg nå det når MINE ører sier at det nu er et tilnærmet perfekt lydbilde :)

En kanke ha det bedre enn dette serru RoDa - tror jeg...

mvh
FreddB :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.318
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ptb skrev:
Beatles.....er vel verdens mest oppskrytte band?
Totalt, absolutt og rungende nei! Hevder man det har ikke skjønt hva popmusikken var da Beatles kom på scenene, og hvor avgjørende de var for mye av det man i dag tar for selvfølgeligheter. Historieløst! De to andre derimot....

ptb skrev:
Likeledes Clapton og hans gitarprestasjoner ::)
Totalt enig. Han var tidlig ute, han har det, men ble i løpet av veldoig kort tid overgått av veldig mange.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
erato skrev:
ptb skrev:
Totalt, absolutt og rungende nei! Hevder man det har ikke skjønt hva popmusikken var da Beatles kom på scenene, og hvor avgjørende de var for mye av det man i dag tar for selvfølgeligheter. Historieløst! De to andre derimot....
Rolling Stones gjorde mye av det samme for rock som Beatles gjorde for pop.

U2 derimot kan enkelt strykes av lista.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.378
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
erato skrev:
ptb skrev:
Beatles var viktige (jeg fleipet der oppe). Stones er ikke oppskrytt. Om de hadde gitt seg etter Exile hadde klarsyn vært enklere.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.318
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
erato skrev:
ptb skrev:
Rolling Stones gjorde mye av det samme for rock som Beatles gjorde for pop.

U2 derimot kan enkelt strykes av lista.
Ja, i 20 % av karrieren mens Beatles var nyskapende i hele. Og så er jeg ikke enig at Beatles (bare) var pop. Hadde Stones lagt inn årene i 1973 når de hadde gjort sitt hadde jeg vært vennligere stemt overfor de, de siste tiår har de fremstått som en rockens svar på Christer Sjøgren.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.318
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Beatles var viktige (jeg fleipet der oppe). Stones er ikke oppskrytt. Om de hadde gitt seg etter Exile hadde klarsyn vært enklere.
Se min forrige post, helt enig.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
6
ptb skrev:
Interessant å hevde at DSOTM er et Parsons album :eek:
Riktignok produsert og skrudd sammen av Parsons i Abbey Road studio - eiet av Parsons.
Comfortably Numb er det, så vidt jeg vet, Waters som står bak både tekst og melodi (grunnlåta - selvom Gilmour fikk sette sitt absolutte preg på sluttproduktet). Resten av The Wall er skrevet og låtsatt av Waters - alt i hop, med unntak av The Trial.
Næmmen, er det ingen som har på coveret til LP'en da? Stakkars... mister litt historie på den måten ja... ;)
Ikke bare bra å laste ned fra nettet, nei... ::)

På Lp'en står det, sitat:
Written by Waters except:
Young lust (Waters, Gilmour)
Comfortably Numb (Gilmour, Waters)
Run like hell (Gilmour, Waters)
The trial (Waters, Ezrin)

Det som heller ikke må undervurderes er musikernes bidrag under innspilling. Hva hadde Pink floyd vært uten Gilmours gitarsoloer eller Wrights keyboard? I tillegg står både Gilmour og Ezrin oppført sammen med Waters som produsenter. Skulle The Wall være et soloalbum av og med Waters hadde produktet blitt et helt annet. Det er jo bare å se på de soloproduksjonene han har rotet sammen i ettertid det....

The wall er etter min mening hauset for mye opp og må taes inn i små doser, ellers blir den for depressiv. Må innrømme at det nå er lenge mellom hver gang jeg henter frem den plata. Dark side of the moon og Wish you were here egentlig mye bedre album.

Alan Parsons var produsent av Dark side of the moon. Så er det også sagt.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.318
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Finn M skrev:
The wall er etter min mening hauset for mye opp. Dark side of the moon og wish you were here egentlig mye bedre album. Men det er klart: for de som voks opp på 80-tallet så er det ikke så mange andre lyspunkt det tiåret... ;)
Kate Bush. Peter Gabriel. REM (før de ble kommers). Japan. Talking Heads.... Mye bra på 80-tallet gitt. Wish you were here er forøvrig min Floyd favoritt.

Topp Bunn