Rognliens hifi-blogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Var forresten og hentet en Pro-Ject CD Box RS2 https://www.project-audio.com/en/product/cd-box-rs2-t/, og til tross for min skepsis overfor mulige endringer i lyd grunnet lesebrillene som benyttes på CD-platene, må jeg motvillig innrømme at dette var rimelig interessant, da! Bevare meg vel, mye mystisk i verden.

    Og til HCS: Til helga skal jeg prøve den med AN DAC 5... :geek:
    Nett og lite, slik endel moderne spillere har blitt. Pc innmat og stabile, men er det forskjell på de.. Tenderer nok til å tenke JA, desverre. Gratulerer, lett å like den der.. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Nett og lite, slik endel moderne spillere har blitt. Pc innmat og stabile, men er det forskjell på de.. Tenderer nok til å tenke JA, desverre. Gratulerer, lett å like den der.. :)
    Rett og slett litt sjokkskadet her jeg sitter... Plutselig mye mer dynamikk i AMR'en!!

    Nei, får rive meg løs og finne fram rulleskøytene, selv om det jeg aller helst vil ha akkurat nå, er kalde øl og heite jenter...
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Så hvordan tenker du at du skal justere volum da? passiv eller aktiv pre?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Så hvordan tenker du at du skal justere volum da? passiv eller aktiv pre?
    Svaret på det er vel sånn omtrent "ja". :)

    Har prøvd en del dyre forforsterkere etter en del ganske dyre DAC'er, og det jeg har funnet ut at noen DAC'er med digital volumstyring (f.eks. Hegel toppmodell, PS Audio, APL...) ikke har noen fordeler av å kjøres gjennom en forforsterker, de låter aller best rett inn i effekttrinnet. NB! Dette gjelder ikke alle DAC'er med digital volumstyring, men noen av dem gjør dette ekstremt overbevisende. I dag benytter jeg meg av en DAC / pre fra AMR, og jeg er usikker på eksakt hvordan denne kontrollerer volum, men de har fått til en veldig gjennomsiktig løsning, i det minste.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Var forresten og hentet en Pro-Ject CD Box RS2 https://www.project-audio.com/en/product/cd-box-rs2-t/, og til tross for min skepsis overfor mulige endringer i lyd grunnet lesebrillene som benyttes på CD-platene, må jeg motvillig innrømme at dette var rimelig interessant, da! Bevare meg vel, mye mystisk i verden.

    Og til HCS: Til helga skal jeg prøve den med AN DAC 5... :geek:
    Morsomt at flere oppdager denne lille perlen. Den spiller ringer rundt det jeg har prøvd av drivverk tidligere :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt at flere oppdager denne lille perlen. Den spiller ringer rundt det jeg har prøvd av drivverk tidligere :)
    Ja, dette er helt over i området der "Åndenes makt" rår grunnen, synes jeg. I min oppfatning av virkeligheten skal drivverk ha lite og ikkeno' å si for sluttresultatet, men dette her...??!?? Jeg gir meg ende over.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Verd. CD Box RS2 T , så spanderte jeg power box til den også. Ikke at den switch mode vorta gjør noe ugang med selve drivverket, men jeg følte den gjorde merkelige ting med Dac'en.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ja, dette er helt over i området der "Åndenes makt" rår grunnen, synes jeg. I min oppfatning av virkeligheten skal drivverk ha lite og ikkeno' å si for sluttresultatet, men dette her...??!?? Jeg gir meg ende over.
    De som har utviklet dette drivverket mener at det gruser alt som er laget når det gjelder korrekt avlesing. De fleste drivverk har for stor feilprosent i avlesingen, og feilkorreksjon slår inn , men klarer ikke gjenskape signalet 100%. Ingen voodoo egentlig.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Verd. CD Box RS2 T , så spanderte jeg power box til den også. Ikke at den switch mode vorta gjør noe ugang med selve drivverket, men jeg følte den gjorde merkelige ting med Dac'en.
    Betyr det at du også benytter ProJect DAC?
    Jeg mater AMR DP-777 SE via XLR. Inntil videre lever jeg nok greit med medfølgende strømforsyning.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig ganske synd at du dro inn årene som skribent før du fikk testet det Project drivverket Håkon 😊
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Betyr det at du også benytter ProJect DAC?
    Jeg mater AMR DP-777 SE via XLR. Inntil videre lever jeg nok greit med medfølgende strømforsyning.
    Nei, jeg har ikke pro-ject dac'en. Bruker Auralic Vega. XLR fra drivverk til Vega , og RS2T får strøm fra en lineær strømforsyning. (Pro-ject Power Box RS Uni).
    Ikke sikkert du vil merke noen forskjell på strømforsyning , men jeg måtte separere den fra Dac'en på en annen kurs og ikke ha den for nærme dac'en. Den reagerte på høyfrekventstøy fra psu. Ikke sikkert andre apparater er like kilne på dette.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig ganske synd at du dro inn årene som skribent før du fikk testet det Project drivverket Håkon 😊
    Tja... Egentlig er det motsatt, for om jeg hadde offentlig ytret hva jeg opplever med dette drivverket, hadde målerne gått fullstendig fra konseptene. Og akkurat der ligger mye av årsaken til at det er nok nå.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg har ikke pro-ject dac'en. Bruker Auralic Vega. XLR fra drivverk til Vega , og RS2T får strøm fra en lineær strømforsyning. (Pro-ject Power Box RS Uni).
    Ikke sikkert du vil merke noen forskjell på strømforsyning , men jeg måtte separere den fra Dac'en på en annen kurs og ikke ha den for nærme dac'en. Den reagerte på høyfrekventstøy fra psu. Ikke sikkert andre apparater er like kilne på dette.
    Så langt er det i hvertfall intet som peker i den retning. Ingen artefakter, ingen forstyrrelser, kun ro og oppløst eleganse alle veier. :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Takk for et lite innblikk i lydbildet ditt i går formiddag, Håkon! Utrolig deilig å bli sugd inn i den illusjonen av rom som høyttalerne dine lager. Dessuten så var det jo ikke så rent lite hyggelig, også :) Nå starter jakten på kjappe to-veis høyttalere med høy følsomhet og enkelt delefilter for min del :cool:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Takker for hyggelig besøk! :)

    Spennende å oppleve at så å si samtlige som har vært innom berømmer Doxa 8.2 spesielt; til det kan jeg si at joda, det er vel de jeg fått best resultat med i akkurat mitt rom.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Et aldri så lite dagbokinnlegg...:
    Mama mia... Vakkert innlegg :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Utrolig gøy å lese, Håkon! Interessant å lære hva som har ligget bak de ulike valgene. Og så gleder jeg meg så intenst til å høre dette igjen - nå med nye rør!!

    #mama
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    "Du tror det ikke før du ser det med egne ører".

    Nå har jeg kjent til denne skribenten en tid, og våre stier har krysset hverandre av og til.
    En lørdags aften for ikke lenge siden hadde jeg selv gleden av å lytte til musikk i Casa Rognlien.
    Denne aftenen skulle by på mang en overraskelse for flere enn meg.

    Vi satt ved bordet og snakket om løst og fast, livets trivialiteter og alt annet som vederfarer gammelt godt vennskap.
    Ut i rommet strømmer det kjente og kjære toner fra musikk vi har lyttet til siden det tidlige 70-tallet.
    Dette er musikk de fleste av oss har sunget, og spilt luftinstrumenter til opp gjennom årene. Vi kjenner den som våre egne bukselommer.....trodde vi.
    Plutselig blir jeg oppmerksom på detaljer, 2 og 3-djestemmer, nye instrumenter som jeg ikke visste var der.
    Og dette var ikke bare ei skive som ga en slik opplevelse, men flere.

    Nei, dette var ikke en ny og ukjent pressing, men gammel vin på gamle flasker, men likevel en ny opplevelse.
    Dæven for en opplevelse.

    For ordens skyld. En annen overraskelse var en flaske rom fra Fiji med smakskompleksitet ut av en annen verden.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig flott å lese en skikkelig entusiast fortelle om bakgrunn og valg. Personlig har jeg hatt stor glede og utbytte av dine omtaler og jeg beundrer hvordan du klarer å formidle følelsene som kan oppstå når alt klaffer. Din erfaring er gull verdt og til stor inspirasjon. Et par gode øl, det beste fra Led Zeppelin over et anlegg satt sammen av det tror jeg hadde blitt en relativt uforglemmelig aften😊
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kjenner jeg er nysgjerrig på AMR DP-777 ES Dac'en. Fin artikkel !
    En fantastisk dac,har eid 2 stk av den🥰. Eneste jeg ikke liker er at den låser signalet med et knepp ut i høyttalerene,brukes den som preamp kan det bli et høyt knepp😱. Ikke alle som gjør dette men den ene jeg hadde gjorde det,den hadde vært inne på en service og byttet hovedkort. Mulig noe hadde skjedd der så den ble sånn.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    En fantastisk dac,har eid 2 stk av den🥰. Eneste jeg ikke liker er at den låser signalet med et knepp ut i høyttalerene,brukes den som preamp kan det bli et høyt knepp😱. Ikke alle som gjør dette men den ene jeg hadde gjorde det,den hadde vært inne på en service og byttet hovedkort. Mulig noe hadde skjedd der så den ble sånn.
    Riktig det, mye knepping fra den maskinen.
    Heldigvis lar jeg meg ikke irritere over det, selv om jeg selvsagt mener det burde vært unngått.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt med ekte entusiasme på morgenkvisten 😃 Hobbyen blir for meg rikere og mer interessant når mennesket og opplevelsen blir hovedfokuset og ikke bare de kalde harde tekniske «fakta». Så får det være opp til den enkelte å sette egen hjerne inn i likningen, og ikke tro at det bare er å svi visakortet (på enkeltkomponenter) og vips få de samme opplevelsene inn i egen stue 😉 CD transporten fikk ikke mye plass i solen 🤔 More to come? 😊
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Kjekt med ekte entusiasme på morgenkvisten 😃 Hobbyen blir for meg rikere og mer interessant når mennesket og opplevelsen blir hovedfokuset og ikke bare de kalde harde tekniske «fakta». Så får det være opp til den enkelte å sette egen hjerne inn i likningen, og ikke tro at det bare er å svi visakortet (på enkeltkomponenter) og vips få de samme opplevelsene inn i egen stue 😉 CD transporten fikk ikke mye plass i solen 🤔 More to come? 😊
    Enig i at jeg sa lite om transporten. Så mellom deg og meg, den er feiende flott, jeg har bare litt vanskelig for å la meg rive med av en liten boks til alt for mange penger, som bare skal telle enere og nuller. Uansett opplever jeg at den virkelig gjør jobben sin, den er rasende god på telling, ja, helt perfekt faktisk, og mer forlanges ikke fra denne kanten. :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Enig i at jeg sa lite om transporten. Så mellom deg og meg, den er feiende flott, jeg har bare litt vanskelig for å la meg rive med av en liten boks til alt for mange penger, som bare skal telle enere og nuller. Uansett opplever jeg at den virkelig gjør jobben sin, den er rasende god på telling, ja, helt perfekt faktisk, og mer forlanges ikke fra denne kanten. :)
    Jeg trøster meg med at en transport bygget på akkurat samme drivverk, men større fancy kabinett og innebygd psu koster 140.000. Således føles Pro-ject som det reneste røverkjøpet. :giggle:
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    En fantastisk dac,har eid 2 stk av den🥰. Eneste jeg ikke liker er at den låser signalet med et knepp ut i høyttalerene,brukes den som preamp kan det bli et høyt knepp😱. Ikke alle som gjør dette men den ene jeg hadde gjorde det,den hadde vært inne på en service og byttet hovedkort. Mulig noe hadde skjedd der så den ble sånn.
    Jeg har kun knepping når jeg bruker RCA,
    ihvertfall med forsterkeren jeg bruker nå.
    Med XLR er det ikke knepping, selv når jeg bruker AMR som pre. 🤔
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Herlig beskrivelse av P3 Tonmeister! 😀 Har ikke hørt den, men det får jeg jo lyst til ut fra det du skriver! Snodig kommentar du hadde fått der fra en med et navn som jeg velger å forkorte til B.S., forresten?? De initialene er kanskje ikke tilfeldige...😆
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Enig i at jeg sa lite om transporten. Så mellom deg og meg, den er feiende flott, jeg har bare litt vanskelig for å la meg rive med av en liten boks til alt for mange penger, som bare skal telle enere og nuller. Uansett opplever jeg at den virkelig gjør jobben sin, den er rasende god på telling, ja, helt perfekt faktisk, og mer forlanges ikke fra denne kanten. :)
    Merker du (eller andre) noe til mekanisk støy i drivverket? Mener å ha lest et sted på ett eller annet forum at det var en fyr som var litt plaga med det. Hvordan høres forresten Project'en ut i forhold til Audiolab CDT? Har selv Audiolab og er i og for seg fornøyd, men antar at Project'en er en god del bedre.

    Og for de som tror at selve maskineriet i drivverket er nyutviklet så er det vel egentlig ikke helt riktig siden det er et "modda" Sanyo SF-HD850.
    sf-hd850wm_bottom.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.919
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hvis det støyer så det er hørbart er det vel en reklamasjons sak. Mitt er i alle fall tyst. Ellers er det riktig at selve laseren er en SF-HD850 - det står i spec. på siden deres også det. ( Ikke meningen å dreie tråden til en diskusjon rundt RS2T ).

    PRODUCTS | SUOS-Hifi (suos-hifi.com)

    StreamUnlimited CD mechanism CD–Pro 8.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn