M-180 er en forsterker i verdensklasse og noe av det alle beste som finnes, uansett pris!
En av mine tre aller største hifiopplevelser, var mitt første møte med Respons Grand LE og komplett elektronikk fra Audio Research på Arken i 2004. Mine entusiastiske inntrykk ble også trykket i Fidelity, for de som har lyst til å lese disse! Jeg husker spesielt hvordan effektforsterkeren Audio Research REF210 stålkontroll på de tungdrevende høytalerne og at det var som å sitte mitt i konsertsalen. Det låt heller ikke typisk rør med pæreformet lyd, som slapp bass og avrundet diskant. Det minnet meg heller på mange områder mer om de beste transistorforsterkerene jeg har opplevd, men samtidig musikalsk som bare rør kan.
Etter mange år med sparing ble Respons Grand LE innkjøpt og jeg begynte å lete etter en kraftig effektforsterker som matchet disse. Nå har jeg vært en stålende fornøyd eier av rørmonoblokkene Rogue Audio M-150 siden november i fjor. Disse har gitt familien utrolig mye musikkglede det siste året.
Tiden gikk, mye musikk ble spilt og nye produktutviklingen forsetter. Jeg kom over flere tester og omtaler som roste den nye M-180 opp i skyene. Det ble også påstått at disse var like bra som mine tidligere referanser, Audio Research REF210. Det er klart at man blir litt nysgjerrig..
Det endte med måtte høre disse og satt i gang med å spare. Jeg ble invitert hjem til Lier'n, en hyggelig M-180 eier fra Hifisentralen, for å bli overbevist som han sa..
Noen musikkopplevelser husker man bedre enn andre og turen til Tranby vil legge seg på minnet som en av de virkelig store. Anlegget er bygget opp over mange år av en svært kunnskapsrik eier som også har 25 års erfaring som elektroingeniør. Han har gjort det meste som kan forbedes i et anlegg og mange års jobbing har gitt en fantastisk lyd.
Strømmen var virkelig tatt på alvor, her var det en egen 16A kurs fra sikringsskapet. Den var koblet rett i et egenutviklet nettfilter før tykke Furutech strømkabler ledet strømmen videre til komponentene. Kilden var en Cary 306 SACD Pro alle komponentene sto på dempeføtter. Forforsterker var en kraftig modifisert Rogue Magnum 99 uten lokk for raske rørbytter. Effektforsterkeren Rogue M-180 er som tidligere nevnt rost opp i skyene av flere hifiblader og her var de yterligere oppgradert med bedre motstander, terminaler, dioder, internkabling, kondensatorer, strømbank og eksklusive rør. Høyttalerkablene Audience AU 24 var koblet til Audio Physic Avanti 3. Delefilteret var modifisert på samme måte som OMF har gjort tidligere, med bedre komponenter og nullohmspoile i bassen.
Anlegget består av:
Cary 306 SACD Pro - CD spiller
M2Tech HiFace EVO -streamer
Rogue Magnum 99 - forforsterker
Rogue M-180 - Effekttrinn
Audio Physic Avanti 3 - gulvhøytalere
Audience AU 24 høytalerkabler. + AU24 RCA +
PM Black Magic Revelation RCA- interconnect
Furutech Powerkabler med Furutech gullkontakter
Egetutviklet Nettfilter
Dette låt så fantastisk fra første tone at jeg var 100 % overbevist allerede etter et sekund. Jeg fikk fri disposisjon til å kose meg med anlegget til Lier'n, i sweetspot en hel kveld! Tusen takk for gjestfriheten. God musikk som ble presentert her, virkelig er balsam for sjelen. Hadde med egne CD og SACD som jeg kjente godt og her var det detaljer som jeg aldri hadde opplevd før. Det ble også spilt mye av Lier'n sin musikk for å teste stemmer, detaljer, dynamikk, holografi, hurtige transister, bass, mellomtone, diskant osv. Har tidligere blitt skuffet når jeg hørte Audio Physic Avanti 3 hos Oslo Hifisenter. Dette var med kostbar elektronikk/kabler fra Burmester/Nordost . At Avanti 3 låt hjemme hos Lier'n kunne låte så bra er for meg en gåte, men jeg tror at det er helheten i anlegget som gjør det. Ble sjokkert over at denne høytaleren kunne levere slik bass. Det hadde jeg aldri forestilt meg. For å si det slik, så trenger man ikke noen ekstra subber her!
Kvelden ende med at jeg bestilte en oppgradering til M-180 og med mye bedre komponenter enn originalt. Lier'n har oppgradert flere M-150 til M-180 for mange her på Hifisentralen og har strålende referanser. Jeg fikk til og med låne en 25 kg klasse A-forsterker, mens monoblokkene var inne til oppgradering. Det var også gøy å møte en entusiast med mange felles interesser som kondisjonstrening og raske biler. Vi hadde begge BMW 3-serie med samme farge, Sparkling graphite metallic. Lier'n fikk også prøve min E90 med 285hk/630Nm og jeg tror dette ble en fin avslutting på kvelden. Denne er nå solgt for å prioritere hi-fi.
Fikk levert M-180 ferdig innspilt og har aldri spilt så mye musikk som nå! Det er et stort pluss og jeg har spilt mange hundre timer før skrev denne testen. Selv om hverdagen er hektisk med tre/fire barn, har musikken aldri vært mer engasjerende. Blokkene låter helt fantastisk og er etter mine preferanser noen av de aller best, uansett pris. Dyp, kraftig og stram bass. For en kontroll og for et driv. Får foten til å trampe i takt med musikken og smilet til å vokse. Evnen til spille høyt er også til stede. Nå er det ørene mine som setter begrensingen, ikke høytalere og forsterkere. Dette er noe av de aller beste effektforsterkerne jeg har hørt, uten tvil. Musikalsk som engasjerer med ekstrem makro og mikro dynamikk. Transientene kommer ekstremt hurtig og lyttetretthet eksisterer ikke. Det er behaglig og deilig å høre på musikk time etter time. Dette har økt min musikkinteresse så mye at jeg i mellomtiden har kjøpt et større hus, hvor jeg får et eget musikkrom i kjelleren på ca 9*4 meter.
Jeg anbefaler på det sterkeste alle om en tur til Lier'n for å bli overbevist