Roon - årets høydepunkt innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    ARC funket fint helt til min ASUS router død og jeg gikk over til Telia sin all-in-one løsning.
    Det er vanligvis oppsett av port routing og brannmur oppsett som er utfordringen.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvordan det gjøres. Alt fungerte til byttet leverandør og modem. Bruker nå Altibox.
    Tipper det er der problemet ligger.

Du kan kanskje spørre altibox om de kan sette sin ruter I bridge mode så du kan sette opp egen ruter på baksiden. Det er jo ikke gratis med ny ruter (og brannmur hvis du vil ta den helt ut).
    Litt kompetanse kreves også, men er ikke supervanskelig.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.528
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Fikk det til, måtte som dere sa "åpne opp" i brannmur. Var faktisk ikke så vanskelig.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.528
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen mulighet å fjerne disse karakter-stjernene automatisk før deling, gjelder også hva slags musikksjanger det er snakk om. Jeg vet en kan gjøre det manuelt før deling, men er det mulig å fjerne det helt?
    RoonShareImage-638089827553189665.png

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Tårnåsen
    Åpnet opp porten som sto i setting på roon.
    Det var en no-go for min del... mulig jeg er litt ekstra utsatt men jeg tar ikke sjansen på å åpne noe som helst hjemme. Tvert i mot er det stort sett VPN også hjemmefra. Litt for mange røvere på internett... Så det eneste jeg godtar er klientkontakt med velkjente servere som står utenfor huset, ikke andre veien. Husker i hvert fall fra min studenttid som datanerd hvor enkelt det var å opprette en socket til åpne porter uten at jeg skal gå i detalj... kunne både printe og sende mail og lage chatteprogram via åpne porter hos UiO (og Stanford) husker jeg, samt gjøre "screen capture" av eksterne Sun workstations uten videre... helt uskyldig den gangen og det er mange år siden så det er kanskje litt vanskeligere nå men så er også hackerne blitt tilsvarende bedre kanskje ;-)

Sist redigert:

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    @erk Du er vel i en særstilling og burde vel heller ha satt opp Roon core på en VM i en skytjeneste VPS/VPC hvor alle avspillingsenhetene din kobler opp med VPN?

Eller bare ha et eget nett for ROON

" Bottom line, an open port to a device that is either sensitive or on a sensitive network is simply a bad idea. Thus before I enable this great feature (and it is great!) I will have to move my Roon core to a sacrificial server on an unimportant and separate part of my network. "

• Liker
    Reaksjoner: erk

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Roon ARC fungerer også veldig bra for meg - kjører gjennom standard Telia bredbåndsrouter (som forøvrig er helt ubrukelig når det gjelder stabilitet om man aktiverer wifi på den, så koblet opp et Cisco aksesspunkt - alt har vært tipptopp etterpå).

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Tårnåsen
    @erk Du er vel i en særstilling og burde vel heller ha satt opp Roon core på en VM i en skytjeneste VPS/VPC hvor alle avspillingsenhetene din kobler opp med VPN?

Eller bare ha et eget nett for ROON

" Bottom line, an open port to a device that is either sensitive or on a sensitive network is simply a bad idea. Thus before I enable this great feature (and it is great!) I will have to move my Roon core to a sacrificial server on an unimportant and separate part of my network. "
    Jo men jeg synes vel egentlig det er en dårlig ide for folk flest, når man vet hvordan hackere systematisk gjør portscans osv og utnytter muligheter.
    Sjekk denne og avgjør selv: https://dnschecker.org/port-scanner.php

Men vet hackerne hvem du er? Jeg er jo bare en av mange milliarder brukere liksom!
    Da tenker jeg: sjekk denne for eksempel for hvor utspekulert man kan bli bare med mail og uten åpne porter rett inn i godsakene: https://www.online.no/sikkerhet/forsokt-lurt-av-direktorsvindel/

Ellers har jeg Asus-rutere med AIProtection fra Trend Micro. Den loggen der fylles stadig opp (desease vector, scam, phishing, hacking) og spesielt fra forskjellige attacks til mobiltelefoner koblet til nettet fra de yngre familiemedlemmene i huset. Så ingen grunn til å åpne opp servere tenker jeg.

Har Roon implementert noe mot DoS attacks? Bare spør mens jeg tviler sterkt...

Takk, har herved levert min litt paranoide motforestilling :)

PS: jeg har fortsatt ikke stacket opp garasjen med gassmasker, bensin, jod, hermetikk, propan, førstehjelpskrin og vann. Men har nok vært innom tanken bare sånn for sikkerhets skyld :) 😁

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er jo du som inviterer.
    Men seriøst så er det kvaliteten på hacker som avgjør hva en kan få til der. Selvsagt kan ting bli slettet, satt opp script som spammer, keyloggere eller hva det skulle være. Man vet rett og slett ikke. En grei regel er å aldri åpne for noe å komme inn, og dersom man velger det likevel så skal man være klar over ar en løper en risiko og ikke syte dersom man blir rammer. Det er og blir selvvalgt.

Dessuten tror jeg du ville like å bare spille Celine dion.

• Haha
    Reaksjoner: erk

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Tårnåsen
    Hva kan hackere gjøre hvis de kommer inn på min roon rock?
    Tja det kommer litt an på hvor sikker Roon er. Skulle likt å sett hva slags sikkerhetstesting de har gjort. Kanskje det er kjempebra, men det vet jeg ikke.
    Så derfor tenker jeg heller litt mer defensivt: hva kan hackere gjøre hvis de får en åpen port med et usikret API inn i nettverket mitt...

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    En ting er inngang til Roon, men den er jo i dette tilfellet koblet til Roon arc som du har gitt tilgang til lokalt nettverk på telefonen din.
    Enig med Erk. Bedre å være føre var en å være en av de som rapporterer at sikkerheten ikke er god non.

Tøffe menn tar ikke sikkerhet på alvor, men de gråter oftere en de som gjør det.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du trenger ikke slette porten og slutte å bruke bare fordi vi sier at det er lurt å ha kontroll på ting. Men når man åpner så kan det være greit å h litt mer en basiskunnskap i google søk.

Følg med på Roon forumet og spesielt Roon Arc. dersom sikkerheten skulle være elendig så er det mange som sikkert har brukt masse tid på å fortelle verden hvor flinke de er, men også noen som er faglig sterke ville forklart forklart på en pedagogisk og fornuftig måte problemene pg veien ut av problemene.

Sandkasse der er ikke ulik vår mao.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Forstår... Da slettet jeg den porten på brannmuren. ARC er ikke sååå viktig.
    Ingenting å bekymre seg for, har holdt på med IT i 30 år og "mekket" mye hjemmefra med diverse ting som skal kunne nås utenfra huset. Aldri vært et problem, så du skal bare åpne opp og nyte musikksamlingen din når du er ute på farten :)

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ignorance is bliss :)

Hadde alle sjekket loggene sine (utside-interface) så hadde alle vært mørkredd 🤫

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.876
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, tar ikke mange sekundene før en IP eksponeres før "noen" starter å banke på.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.528
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, tar ikke mange sekundene før en IP eksponeres før "noen" starter å banke på.
    For første gang fikk jeg en melding om at en ny duppedings har logget seg på roon hos meg, det er kun jeg som bruker min konto så rimelig kontroll har jeg.... Den åpne ipadressen er fjernet, og passord byttet.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det en audit log?
    Hvilken device har logget på/av, fra hvor og når.

Og jo mer jeg tenker på det jo mer lener jeg meg mot at en annen løsning for å traversere brannmuren.

SIP og brannmur er alltid problemer så der har STUN/TURN/ICE blitt utviklet for å omgå denne type problemer.
    F.eks roon core spør roonlabs.com om det er en oppkobling fra arc til core. Dette går hele tiden. Så når man kobler til core fra arc så starter sesjonen fra innsiden av brannmuren og da slipper man å slå hull i brannmuren.

Roonlabs.com trenger brukernavn og passord og det har de jo allerede hash'en av (for å sjekke lisenser f.eks).

Bare litt mat for tanke som de sier på utenlandsk 🙂

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.528
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det en audit log?
    Hvilken device har logget på/av, fra hvor og når.

Og jo mer jeg tenker på det jo mer lener jeg meg mot at en annen løsning for å traversere brannmuren.

SIP og brannmur er alltid problemer så der har STUN/TURN/ICE blitt utviklet for å omgå denne type problemer.
    F.eks roon core spør roonlabs.com om det er en oppkobling fra arc til core. Dette går hele tiden. Så når man kobler til core fra arc så starter sesjonen fra innsiden av brannmuren og da slipper man å slå hull i brannmuren.

Roonlabs.com trenger brukernavn og passord og det har de jo allerede hash'en av (for å sjekke lisenser f.eks).

Bare litt mat for tanke som de sier på utenlandsk 🙂
    Jeg fikk en advarsel i går på mail i hvert fall - at et nytt produkt var logget inn på min konto, i og med jeg er den eneste som bruker roon i familien så ante jeg "ugler i mosen".

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk en advarsel i går på mail i hvert fall - at et nytt produkt var logget inn på min konto, i og med jeg er den eneste som bruker roon i familien så ante jeg "ugler i mosen".
    Var det roon eller arc du fikk varsel om?

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Roon
    Synes forresten det var noe herk å slette passord på rock - finnes det en enkel metode? Nå trykket jeg på reset på " Roon Database & Settings"
    Man logger jo inn bare når man setter opp ny core, ikke når du kobler til ny klient.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.528
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Man logger jo inn bare når man setter opp ny core, ikke når du kobler til ny klient.
    Tja, min rock (ikke core) kom ikke opp i nettverket i det hele tatt når jeg hadde byttet passord, jeg måtte kopiere ffmpeg over til data/code mappen på min rock.
    På core derimot så er det mye mer "rett frem".

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg gått glipp av noe for rock står for roon optimised core kit, altså core.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.528
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har jeg gått glipp av noe for rock står for roon optimised core kit, altså core.
    Ser du på roon labs, så definerer de core som den "vanlige" og rock som den dedikerte roon, men ja du har rett.
    Spørsmålet er hvorfor kunne jeg ikke bruke rock når jeg byttet passord. Hele roon forsvant.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Horten
    Dem er ikke helt konsistent på websidene heller med begrepene sine heller. Roon Apps blir plutselig kalt remote control osv.
    Ser ut som ROCK er roon core kjørt på Intel NUC enhet. Selve roon core kan ellers kjøres på hvilken som pc/linux/max. Alternativt kjøpe helt egen boks fra Roon (Nucleus) som kansje er en Intel NUC innebygget i fancy kasse. 🤔

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.528
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Dem er ikke helt konsistent på websidene heller med begrepene sine heller. Roon Apps blir plutselig kalt remote control osv.
    Ser ut som ROCK er roon core kjørt på Intel NUC enhet. Selve roon core kan ellers kjøres på hvilken som pc/linux/max. Alternativt kjøpe helt egen boks fra Roon (Nucleus) som kansje er en Intel NUC innebygget i fancy kasse. 🤔
    Jeg kjører rock på en gammel intel laptop.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn