Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg var ikke klar over at Roon fantes i norsk språkdrakt en gang.. Så det er jo også noe av forklaringen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror muligens fontene må tweakes litt i roon på Windows. Der fontstørrelsen er grå og liten er det såpass lite trøkk/tykkelse på fonten at lesbarheten reduseres en del.
    Gi det litt tid først :) Nytt grensesnitt trenger et par dagers tilvenning (opp til en uke).
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan får jeg flere enn 6 album i bredden i visning av mitt biblotek/mine album på min 15" MacBook pro..? Hadde flere her på versjon 1.7
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var ikke klar over at Roon fantes i norsk språkdrakt en gang.. Så det er jo også noe av forklaringen.
    Norsk har vel vært offisielt støttet siden 1.5 (om jeg husker rett); og har tilgjengelig for testing i 3 år.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan får jeg flere enn 6 album i bredden i visning av mitt biblotek/mine album på min 15" MacBook pro..? Hadde flere her på versjon 1.7
    Kan du ta kopi av skjermbildet ditt og dele her ?

    Ser slik ut på min 13" macbook pro
    Skjermbilde 2021-02-09 kl. 22.50.27.png


    Dette henger sammen med oppløsning (kan styres i macOS). Antall som vises i bredden tilpasser seg automatisk avhengig av oppløsning (eller opplevd oppløsning på macOS). På en ren 4K skjerm uten noe skalering så får du plass til ganske ekstremt mange album i bredden.
     
    Sist redigert:

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    816
    Torget vurderinger
    8
    Visning fullskjerm 15" . Virker som jeg ikke kan endre denne visningen..det likte jeg ikke. Viser heller ikke de forskjellige versjonene jeg har hvert album, kun en versjon av hvert album...

    Skjermbilde 2021-02-09 kl. 22.51.01.png
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Visning fullskjerm 15" . Virker som jeg ikke kan endre denne visningen..det likte jeg ikke.

    Vis vedlegget 696292
    Du må starte Roon på nytt om du velger annen skalering i macOS. Igjen gi det 1 uke for tilvenning. Det er jo meningen at man faktisk skal kunne se albumene.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Ref ytelse på deler av Roon, akkurat nå er det ekstremt mange som tester hele systemet. Ser ikke ut som serverparken er skalert for denne ekstreme bruken. Så avvent noen dager. Ytelsen på Roon 1.8 er ekstremt mye bedre enn 1.7. Dette kan bli litt skjult når absolutt alle Roon brukere i verden skal teste ut alt det nye samtidig.
    Håper du har rett. Hos meg funket det raskt og fint rett etter at jeg oppdaterte, men nå er det helt sirup.. Bruker en evighet på å vise en artists album feks.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det snakkes sikkert mot Roon serverne i kulissene for å hente metadata.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Håper du har rett. Hos meg funket det raskt og fint rett etter at jeg oppdaterte, men nå er det helt sirup.. Bruker en evighet på å vise en artists album feks.
    Selv forumet til Roon er jo nesten dødt. Alle tester absolutt alt. Nylig gikk jo tjenesten som har informasjon om radiokanaler helt ned (den er tilbake igjen nå).

    Edit:
    Roon 1.8 er MYE raskere på alle områder enn 1.7, så bare å vente til den initielle galskapen har gitt seg og folk går tilbake til normal bruk.

    Roon har autoskalering av tjenestene sine, men det skalerer bare inntil hva Roon har betalt for (vi kan vel fint si at den grensen er nådd for noen timer siden).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Min ROCK har stått på "downloading" i 4-5 timer nå, tror jeg må tvinge på en re-start.

    Edit: En re-start var det som måtte til.
     
    Sist redigert:

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    232
    Antall liker
    140
    Torget vurderinger
    1
    Her fungerte alt raskt - men mye nytt å bli kjent med!
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Selv forumet til Roon er jo nesten dødt. Alle tester absolutt alt. Nylig gikk jo tjenesten som har informasjon om radiokanaler helt ned (den er tilbake igjen nå).

    Edit:
    Roon 1.8 er MYE raskere på alle områder enn 1.7, så bare å vente til den initielle galskapen har gitt seg og folk går tilbake til normal bruk.

    Roon har autoskalering av tjenestene sine, men det skalerer bare inntil hva Roon har betalt for (vi kan vel fint si at den grensen er nådd for noen timer siden).
    Mitt første inntrykk var også at 1.8 var lynrask, men ikke pr nå. Nå går det, i motsetning til å går kveld, veldig raskt å få frem diskografien til en artist når jeg først er inne på artisten. Men, søker jeg opp en artist går det ca 40 sekunder før resultatet dukker opp. Mulig det fortsatt er litt overbelastning hos Roon.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Samme her, det går veldig tregt. Og android appen "lagger" og kunne vært mye mer fluid. Men liker selve opplevelsen rundt 1.8.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Dette kan jo være en forklaring på hvorfor det tidvis går litt tregt ja, hentet fra forum siden til Roon:

    "UPDATE: We’ve had so many people firing up Roon today our servers are having trouble keeping up! We’re currently experiencing some temporary performance issues with Radio and some other recommendation features, but our team is working hard to resolve them soon!"

    Roon support skriver også dette i et svar på forumet, riktignok for 10 timer siden men gjelder tydeligvis fremdeles:

    "Metadata servers are under extremely heavy load right now, our team is working on getting things stable but it’s going to take some time. Hang tight! "

    Så da er det vel bare å smøre seg med en dose tålmodighet.... :sneaky:
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Er det flere enn meg som har byttet fra mørk til lys bakgrunn etter 1.8? :D
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg ønsker i utgangspunktet å kjøre mørk modus i Roon, men jeg har aldri greid å leve med den kombinasjonen sammen med lillafargen på tekst. Dersom de også hadde endret på lillafargen til noe litt mer passende så hadde jeg kjørt mørk modus. Jeg liker godt hvordan både spotify og tidal ser ut fargemessig f.eks.
    Hvit modus ser bra ut i den nye versjonen, men det er veldig mye lys å få i trynet når jeg benytter Roon med dempet belysning på kvelden.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ønsker i utgangspunktet å kjøre mørk modus i Roon, men jeg har aldri greid å leve med den kombinasjonen sammen med lillafargen på tekst. Dersom de også hadde endret på lillafargen til noe litt mer passende så hadde jeg kjørt mørk modus. Jeg liker godt hvordan både spotify og tidal ser ut fargemessig f.eks.
    Hvit modus ser bra ut i den nye versjonen, men det er veldig mye lys å få i trynet når jeg benytter Roon med dempet belysning på kvelden.
    Jeg foretrakk mørk bakgrunn frem til denne versjonen. Nå synes jeg lys ser bedre ut, på grunn av magasin-looken. Men lillafargen liker jeg ikke særlig godt, heller.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.303
    Torget vurderinger
    49
    Gikk raskt nå.
    Ser veldig bra ut:)
    "Dette Mac" skulle vært korrigert.

    BD478580-BB73-4BF2-A12E-3F08F0DF2344.jpeg
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Uansett, om konvolusjon er et mer forståelig ord - så er det helt klart at det skal byttes. Er allerede byttet; tilgjengelig i neste versjon (kommer helt garantert en oppdatering relativt snart; det gjør det alltid etter en ny større oppdatering).
    Jeg har lært "foldning" på norsk i matematikk/signalteori/DSP. Mulig "folding" er nyere rettskrivning ("rettskriving"!), men "konvolusjon" vil jeg stemme mot ved alle anledninger.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    3.303
    Torget vurderinger
    49
    Jeg foretrakk mørk bakgrunn frem til denne versjonen. Nå synes jeg lys ser bedre ut, på grunn av magasin-looken. Men lillafargen liker jeg ikke særlig godt, heller.
    Enig, for mye lilla!
    Mørk versjon er ubrukelig nå, pga lilla fargen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som Roon sky-systemet er litt mer on track nå. Forslagsboksene er på plass igjen.

    På album:
    Skjermbilde 2021-02-10 kl. 20.49.13.png


    På artist
    Skjermbilde 2021-02-10 kl. 20.49.57.png


    På komponist:
    Skjermbilde 2021-02-10 kl. 20.50.45.png


    På hjem:
    Skjermbilde 2021-02-10 kl. 20.51.28.png


    Og den gamle Discover / Utforsk
    Skjermbilde 2021-02-10 kl. 20.52.05.png
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    417
    Sted
    Skive, DK
    Bare de så ville fikse nedbrudd på iPad appen, så er det en god oppdatering. Lyden er også forbedret, syns jeg.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det som hadde vært hadde vært gøy å fått til er hvis man kunne laste ned Roon på kontoret, og tilkoble den Core man har hjemme slik at man får hørt både egen musikk og tidal via grensesnittet.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg syns også det virker som det har skjedd noe med lyden. Renere?

    En mulig bug: Flere ganger har mine lydenheter forsvunnet. En restart av Roon core får de opp igjen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.223
    Antall liker
    9.461
    Torget vurderinger
    2
    1.8 installerer nå , spent på på hva som skjer og om det blir noen hickups. Improttrte noen få sanger med 1.7 men den klarte ikke fullføre metedata, Roon er vel for travel eller, vi får se. Håper på bedre organisering av klassisk musikk
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det som hadde vært hadde vært gøy å fått til er hvis man kunne laste ned Roon på kontoret, og tilkoble den Core man har hjemme slik at man får hørt både egen musikk og tidal via grensesnittet.
    Kan du ikke gjøre det med en vpn løsning eller noe?
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Savner å kunne sortere mine spillelister etter dato da jeg har en god del av de.

    Er det en måte å få til det?
    Skjermbilde 2021-02-10 kl. 22.36.51.png
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det som hadde vært hadde vært gøy å fått til er hvis man kunne laste ned Roon på kontoret, og tilkoble den Core man har hjemme slik at man får hørt både egen musikk og tidal via grensesnittet.
    Dette jobbes det med. Mistenker vi får det etterhvert (det er ganske komplisert å få til på en god måte). Uten VPN er vel målet så langt jeg har skjønt.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Laget et par skisser for å bedre utnytte plassen på skjermen. Synspunkter ? (tok meg 4 min å lage disse, så helt perfekt er de ikke ;))

    Alternativ 1:
    Alt1.jpeg


    Alternativ 2:
    Alt2.jpeg


    De er selvsagt pushet til Roon. Har foreslått dette en gang før, men prøver igjen (har vært en del klager på dårlig utnyttelse av plassen).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Savner å kunne sortere mine spillelister etter dato da jeg har en god del av de.

    Er det en måte å få til det?
    Vis vedlegget 696489
    Ikke støttet, registrer gjerne et ønske hos Roon. Ser ikke selv det store behovet med dato på spillelister (bruker spillelister så godt som aldri).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bare de så ville fikse nedbrudd på iPad appen, så er det en god oppdatering. Lyden er også forbedret, syns jeg.
    Det er en bug med iPad, men det kompliserte er at denne ser ut til å henge sammen med språk-oppsett på iPaden. Det dukker snart opp en oppdatering.

    Lyden er ikke forbedret :) Det er ikke gjort noe som helst på dette området; samt det er hellet ikke noe mer å gjøre (om man kjører bitperfect signalvei).
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Roon har mye å gå på på spillelister. Den funksjonen jeg anser som aller mest nødvendig når det kommer til spillelister er å sortere slik at sist lagt til (i spillelisten, ikke i Roon) kommer øverst, slik at jeg kan starte avspilling i den rekkefølgen. Dette gir mest mening siden man gjerne ønsker å høre på de nye låtene man sist la til, ikke de man har hatt lengst og hørt på siden tidenes morgen. Jeg har en samlespilleliste med klassikere i en spesifikk sjanger på over 1000 låter som jeg har kurert i rundt 10 år og jeg greier rett og slett ikke å spille av denne listen "bakfra" på android fordi denne enkle sorteringsmuligheten før avspilling ikke finnes. Scrolling tar også så lang tid og jeg må queue en og en låt bakfra, så i praksis går det ikke an å bruke store spillelister effektivt med Roon i dag, med mindre man utelukkende lever i shuffle mode. Dette mangler også på Windows appen, så spillelister er generelt svært frustrerende i Roon. I tillegg savner jeg søk/filtrer i spilleliste på mobilappen.

    Dersom sorter etter sist lagt til i Tidal-spilleliste finnes, så tar jeg gjerne i mot tips på hvordan jeg får brukt den funksjonen!

    Roon har vel sagt at ingen bruker spillelister hos dem, så de har nok ikke helt kontakt med hva som trengs.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg ser forresten at det finnes et "Date added" å sortere på, men dette feltet er blankt for Tidal låter. Da kan det jo se ut som om funksjonaliteten kanskje er tilgjengelig, men kun for lokale låter. Rart egentlig. Tidal selv har jo timestamp i spillelisten for når låten ble lagt til i listen, så informasjonen finnes.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Jeg ser forresten at det finnes et "Date added" å sortere på, men dette feltet er blankt for Tidal låter. Da kan det jo se ut som om funksjonaliteten kanskje er tilgjengelig, men kun for lokale låter. Rart egentlig. Tidal selv har jo timestamp i spillelisten for når låten ble lagt til i listen, så informasjonen finnes.
    Se der ja, det viste jeg ikke. Takk for det👍

    Det hjelper litt i hvertfall. Hadde man kunne satt opp "Mine Spillelister" på samme måte så hadde det vært gull!

    Ser det ligger flere tråder om dette på Roon Feature Request bl a disse så vi får håde det skjer noe etterhvert.


     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Dette jobbes det med. Mistenker vi får det etterhvert (det er ganske komplisert å få til på en god måte). Uten VPN er vel målet så langt jeg har skjønt.
    Veldig bra, dette hadde virkelig gjort at jeg hadde brukt Roon mye mer da det meste jeg hører på musikk digital er på jobb eller i bilen. Hjemme blir det mest svart gull :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn