Musikkmannen
Musikk i fokus
Får ikke opp noen symbol i hvert fall.
Tenker du Roon Core pusher data til ARC klienten? Selvsagt, det er jo fult mulig.Nja, det er vel sånn nettverk alltid har vært og derfor det ikke er nok å blokkere på ip og port.
Dessuten er det stort sett alltid slik at alt fra innsiden og ut er lov mens utsiden og inn er blokkert.
Muligens jeg har tatt blond-pillen min i dag, men hvilket symbol snakker du om?Får ikke opp noen symbol i hvert fall.
Chromecast-symbolet, eller hvor velger en på arc-appen hvor mobilen skal sende musikken videre til? Får jo ikke opp alternativer som det er på den vanlige roon-appen.Muligens jeg har tatt blond-pillen min i dag, men hvilket symbol snakker du om?
Har ikke Roon selv, men Plex har samme funksjonalitet uten behov for å åpne porterRent teknisk ønsket jeg at Roon hadde løst initiering av kommunikasjon mellom Core og ARC på en annen måte som ikke ville krevd åpning av port på router.
Gitt scenario:
Roon Core og Roon Arc er koblet til Roon Cloud Services (Core er allerede koblet der og brukes til søk, Roon Radio osv).
Roon ARC burde sendt forespørsel til Roon Core (via Roon Cloud Services) om å initiere operasjon mellom Core og ARC. Uten at jeg har svart belte i infrastruktur så burde dette være mulig å få til uten at all trafikk går gjennom Roon cloud services.
Jeg har også Plex Lifetime - Genialt for film og serier - men Roon er i en annen liga for musikk med sine metadata og linker/tips til lignende saker. Mye nye bekjentskap jeg aldri hadde vært klar over uten Roon.Har ikke Roon selv, men Plex har samme funksjonalitet uten behov for å åpne porter
Der logger man bare inn på hjemmesiden, velger hvilke mapper som Plex skal skanne regelmessig, så logger inn i app på mobilen. Appen bryr seg ikke om man er på samme nettverk som pcen med de lokale filene (så lenge den er påslått). Men kjenner ikke det tekniske i detalj.
Jeg sitter nå i bilen og bruker Roon Arc og streamer musikk jeg ikke har i biblioteket mitt. Fink - wheels turn under my feet streamer I roon med qobuz som kilde
Måtte lage en port nat i brannmuren for Roon, men det var enkelt.
[/SITAT]
Flinking [/SITATS]
Ser den, Roon er garantert mye bedre - i tillegg har Plex en begrensing på max 16/48 så vidt jeg vet, men har bare filer i 16/44,1 uansett. Kjører bare gratisversjon selv, bare måtte betale en 50-lapp for å kunne spille av i appen.Jeg har også Plex Lifetime - Genialt for film og serier - men Roon er i en annen liga for musikk med sine metadata og linker/tips til lignende saker. Mye nye bekjentskap jeg aldri hadde vært klar over uten Roon.
mmm... rent teknisk har dette har vært mulig i mer enn 20 år. Krever kun at man åpner port i sin ruter til musikkserver. Bærbare enheter kapable til å strømme media via nett er dog av litt nyere dato. Men dette lekte vi med allerede i WinAmp om noen husker denHar vært Betatester i over 1 mnd. Roon Arc er ett glimrende produkt. Hele musikkarkivet tilgjengelig lossless on the go - dette har jeg ventet på i årevis. Fantastisk produkt. Glad jeg gikk for Roon Lifetime for noen år siden. Verd hver krone!
Du kan teste det gratis i 30 dager her fra denne linken: https://roonlabs.com/r/77opnHDwskihe08eHeVeGgSer den, Roon er garantert mye bedre - i tillegg har Plex en begrensing på max 16/48 så vidt jeg vet, men har bare filer i 16/44,1 uansett. Kjører bare gratisversjon selv, bare måtte betale en 50-lapp for å kunne spille av i appen.
Anbefalinger får jeg masse av i Spotify, men har aldri sett Roon i bruk i virkeligheten - så det må jeg prøve å få til
Jeg startet med ZX Spectrum, Commodore 64, 128, Amiga 500 ..... Ja jeg husker også WinAmp ;-)mmm... rent teknisk har dette har vært mulig i mer enn 20 år. Krever kun at man åpner port i sin ruter til musikkserver. Bærbare enheter kapable til å strømme media via nett er dog av litt nyere dato. Men dette lekte vi med allerede i WinAmp om noen husker den
Vis vedlegget 850990
Ingen grunn til å oppgradere til 2.0 om du ikke har behov for Roon Arc - Roon on the Go. Ikke mye annet jeg har sett er endret fra 1.8 versjonen.Roon maser om oppgradering, men jeg er fortsatt på 1.8 , som jeg er happy med.
Fungerer søkefunksjon og Roon Radio bra på 2.0, noen bugs eller nedturer som gjør at man bør vente med oppgradering.?
Ja, det er like grei først som sistMidt abonnement går ut i mai, da er det over til Lifetime.
Mener de refunderer gjenstående beløp hvis du kjøper lifetime. Slik var det da jeg kjøpte lifetime for noen år siden.Midt abonnement går ut i mai, da er det over til Lifetime.
Står ikke noe om det.Mener de refunderer gjenstående beløp hvis du kjøper lifetime. Slik var det da jeg kjøpte lifetime for noen år siden.
Jeg må sniffe på trafikken hvis jeg vil finne ut av det, eller kanskje har roon en mer teknisk beskrivelse av dataflyten.Tenker du Roon Core pusher data til ARC klienten? Selvsagt, det er jo fult mulig.
Mitt tenkesett var at klienten lasted strømmen på tradisjonelt vis. Men det er jo ikke noe som hindrer at logikken foregår motsatt vei. At server går ut og spør klienten om den ønsker seg noe og laster det opp til klienten.
Hvordan tenker du de initialiserer selve oppkobling? Brukerne har trolig lite forståelse for treg oppkobling så jeg ser for meg at alle innaktive Core tjenere som har aktivert ARC må "mase" på sentral server for å høre om de skal koble til klient.
Fant ikke noe. Og forventet heller ikke finne noe da det kan forvirre den tiltenkte brukerbasen. Mulig det komme FAQ om nok brukere opplever problemer til at support koster penger.eller kanskje har roon en mer teknisk beskrivelse av dataflyten
En port nat indikerer nok at sesjonen starter fra utside ja.Fant ikke noe. Og forventet heller ikke finne noe da det kan forvirre den tiltenkte brukerbasen. Mulig det komme FAQ om nok brukere opplever problemer til at support koster penger.
Selve DNS klient registrering og adresseforespørsel gjøres nok på klassisk vis.
Men det jeg egentlig er nyskjerrig på er om løsningen de har valgt genererer trafikk til/fra ARC klient også i idle modus for å holde porten åpen. Om de har valgt en slik løsning hjelper det på brukeropplevelsen med mer snappy respons når brukeren ønsker starte en strømming.
Men nå ser jeg flere sier de må gjøre manuell NAT åpning så da stusser jeg enda mer. Kan det være at de også benytter en fallback løsning? Kan det hende at klienter som går i lavstrømmodus må ha port åpnet manuelt?
Ikke helt rett, om man kjører på Roon Core eller Roon Remote på Apple-maskiner, så vil jeg påstå det er en ekstremt stor oppdatering under panseret for macOS (både Intel baserte og Apple M1/M2 baserte maskiner).Ingen grunn til å oppgradere til 2.0 om du ikke har behov for Roon Arc - Roon on the Go. Ikke mye annet jeg har sett er endret fra 1.8 versjonen.
Ja - den behøver ikke end-point (destinasjon), kun portnummer. Og automatisk lukking (lease time) ser ut til å være frivillig og styres fra UPnP klienten. Det betyr i praksis at Roon Core kun behøver forsøke åpne port med UPnP forespørsel en gang og porten vil stå åpen inntil ruter gjør en omstart. Trolig gjør Core en UPnP refresh oftere for å sikre at porten er åpen.Kan man kan bestille UPnP åpning uten endpoint?
minupnpc
og lekte litt mot vår Asus ruter. Denne kommandoen åpner en port på ruter når jeg har har aktivert UPnP.upnpc -u http://192.168.10.1:57521/rootDesc.xml -e MinTest -a 192.168.10.113 8080 8080 TCP 120
echo $(upnpc -l | grep "desc: http://192.168.10.1:[0-9]*/rootDesc.xml" | cut -d " " -f 3)
upnpc -L 192.168.10.1
Nei, det trenger du ikke, ikke hvis du bruker roon som før.Må man være datanetverksguru for å bruke Roon heretter så blir det slutt på Roon for min del: vet knapt hvordan jeg logger meg inn på min Router, og infoen der er Bare helt kryptisk
Måtte heller ikke gjøre noe med nettverket for å få det til å fungere, bare oppdaterte roon og lastet ned arc app og alt fungerte av seg selv.Her virket arc helt av seg selv. Jeg har verken noe ekstra brannmur eller skrudd den av.
Samme her.Måtte heller ikke gjøre noe med nettverket for å få det til å fungere, bare oppdaterte roon og lastet ned arc app og alt fungerte av seg selv.
Nettopp det vi forsøker belyse. Hvilke mekanismer benytter Roon Labs for å "snike" seg gjennom sikkerhetsløsning som burde være på plass i alle nettverksinnstallsjoner.Her virket arc helt av seg selv. Jeg har verken noe ekstra brannmur eller skrudd den av.
Som MS Surface nettbrettbruker støtter jeg ditt tenkesett. + det burde være høyaktuelt for mange som vil spille av musikk på jobben slik vi lekte med for lenge siden med WinAmp. Det inntil IKT sjefen sendte streng epost om kostnader med båndbredde og hva den skulle brukes tilEn ting jeg ikke skjønte når jeg leste en supportsak.
Det sto at det ikke windows (aka PC) støttes for ARC fordi ARC er en mobil tjeneste, men PCer er jo oftere laptop enn stasjonær i dag og en laptop er da i høyeste grad mobil (men ikke en mobiltelefon selv om jeg bruker den sånn innimellom).
Jeg er noe, men ikke veldig bevandra i nettverk - løser Roon dette godt nok, eller bør vi unngå ARC?ondsinnet programvare kan skade samfunnsviktig infrastruktur ved å missbruke vårt datautstyr