Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.531
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Fungerer fortsatt ikke her . Litt synd , kjøpte en ny streamer pga problemer med WiiM og AirPlay . Denne har AirPlay og roon, men problemene er her enda , for prisen roon forlanger burde alt fungert knirke fritt. Takk for nå roon, vi sees aldri igjen 🫡 blir ny streamer igjen da 😅
    Det er nok noe feil som ikke er riktig. Har fungert meget godt her i alle år. Selv med wiim pro fungerte det perfekt. Tipper det er noe med nettverket hos deg.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.305
    Torget vurderinger
    2
    Første gang jeg installerte Roon funket det meget dårlig. PC kablet til router og Roon på PC fungerte , etter bytte til bedre dyrere router enn Get/Telia gav meg har det fungert stabilt og fint på Wi-Fi også ( Roon på laptop på Wi-Fi og Roon styrt fra iPad på Wi-Fi) Det man ikke er forberedt på er at det tar timesvis for Roon å finne og organisere alle musikkfiler , best å la det gå over natten, og gjøre seg ferdig. PS bruker kabel fra router til streamer! Har ikke prøvd Wi-Fi til streamer.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    300
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Fungerer fortsatt ikke her . Litt synd , kjøpte en ny streamer pga problemer med WiiM og AirPlay . Denne har AirPlay og roon, men problemene er her enda , for prisen roon forlanger burde alt fungert knirke fritt. Takk for nå roon, vi sees aldri igjen 🫡 blir ny streamer igjen da 😅
    Hva har du din Roon server innstallert på? En "problemløser" kan ofte være å restarte Roonserver og evt også din router.

Caucaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    17
    Ligger utførlige instruksjoner på Roon-forumet/på deres hjelpesider, har det ikke fremst i pannebrasken, men det er heldigvis ikke rakettforskning. Du må også lese manualen for routeren din der det står hvordan åpne porter/ port forwarding.
    Jeg har prøv på flere måter. Må lese på nytt sikkert. Men det er første gang jeg opplever dette, aldri før og jeg har byttet 2-3 ganger router,n og det gikk med en gang

StefanR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Antall liker
    870
    Sted
    Orkanger
    Hvis det tar en time , kan det da være knirkefritt? 1 klikk og 30 sekunder - det er knirkefritt…
    Hvis knirk måles i tid og antall klikk, så har du nok rett.
    Fra jeg begynte å åpne esken som maskinen lå i til musikk kom ut av høyttalerne vil jeg si det tok ca en time. Da måtte emballasjen av, maskinen kobles til skjerm, mus og tastatur før MacOS ble oppdatert. Etter oppdateringen ble Roon installert og maskinen satt opp så den ikke trengte innlogging (for å slippe å bruke skjerm ved en senere anledning) og at Roon startet automatisk ved hver oppstart. Samtidig ble den konfigurert så jeg har tilgang til maskinen fra en MacBook. Hele prosessen tok kanskje en time, uten at jeg støtte på noen problemer eller utfordringer. Dette mener jeg kvalifiserer til knirkefritt. Hvis makstid før knirk er 30 sek og 1 klikk, så er det få ting i livet som går knirkefritt. Noen ting bare tar den tiden det tar..

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    231
    Det er som med alle andre sånne data-greier. "Alt bare virker" er en myte. Det meste krever en viss grad av kunnskap, erfaring og egeninnsats. Det gjelder også Roon. Det er mange faktorer som spiller inn: Nettverksproblematikk (ikke Roons skyld), oppsett av lokalt bibliotek (om du ikke vet forskjellen på SMB og CIFS, sats på Tidal eller Qobuz alene), skreddersøm av grensesnitt (kunne vært enklere) etc. Om du ikke har grunnleggende IT-kunnskaper og bare vil spille musikk, behold CD-samlingen.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hvordan jeg, fornuftig, kan søke på plateselskap? F.eks Verve, Blue note, Decca etc.

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    231
    Det er nok mange som misforstår dette. Roon holder bare styr på biblioteket ditt. Det vil si den musikken har lagret lokalt på NAS eller lignende, samt det du har lagt inn i biblioteket ditt fra strømmetjenester som Tidal eller Qobuz ved å trykke på "+". Alt annet ukjent landskap. Det kan søkes opp med tittel, artist, sang etc, men blir altså ikke indeksert internt i Roon.
    Når det er sagt, fikser strømmetjenestenes apper heller ikke dette i nevneverdig grad. Best på slikt er nok Spotify. Om du ikke trenger Roon og ikke er altfor kresen på lydkvaliten (Spotify låter helt fint, selv på bedre anlegg) ville jeg nok fulgt flokken og gått for svenskene.

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok mange som misforstår dette. Roon holder bare styr på biblioteket ditt. Det vil si den musikken har lagret lokalt på NAS eller lignende, samt det du har lagt inn i biblioteket ditt fra strømmetjenester som Tidal eller Qobuz ved å trykke på "+". Alt annet ukjent landskap. Det kan søkes opp med tittel, artist, sang etc, men blir altså ikke indeksert internt i Roon.
    Når det er sagt, fikser strømmetjenestenes apper heller ikke dette i nevneverdig grad. Best på slikt er nok Spotify. Om du ikke trenger Roon og ikke er altfor kresen på lydkvaliten (Spotify låter helt fint, selv på bedre anlegg) ville jeg nok fulgt flokken og gått for svenskene.
    Jeg er så fisefin at Spotify ikke holder. 😁

Hvis Roon bare holder oversikt over mitt bibliotek så skjønner jeg ikke hvordan Roon vet hvilke plateselskap, discography etc etc på alt som jeg spiller, uten at det er lagt inn i biblioteket mitt.
    Mulig jeg tenker enkelt, men da er det jo søkbar informasjon og kan søkes på?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.531
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener det absolutt burde gå an å søke på plateselskap på roon, også på streamingplatform.

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Antall liker
    382
    Sted
    Lillestrøm
    @ynot : tror nok du vet dette, og at det du mener er å feks skrive inn "ECM" eller liknende å få opp katalog. Men det som ihvertfall går an er å velge plateselskap under "fokus" etter at du har søkt på artist el. Da får du alt den aktuelle streamingtjenesten har på interweben.

Eyvind

Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.502
    Sted
    Under stjernene
    Det er vel snakk om alt hva et plateselskap har. ikke bare av en' artist.
    F. eks plateselskapet ECM.

I alle fall fra mæ :)

Kan jo søke på en artist i dag, da får man riktig nok opp alt som er utgitt på Tidal og Qobuz.

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Antall liker
    382
    Sted
    Lillestrøm
    Det er vel snakk om alt hva et plateselskap har. ikke bare av en' artist.
    F. eks plateselskapet ECM.

I alle fall fra mæ :)

Kan jo søke på en artist i dag, da får man riktig nok opp alt som er utgitt på Tidal og Qobuz.
    Hei!

Ja, var det jeg mente, @YesJens. Jeg var litt uklar, ikke katalogen til en artist, men altså til labelen man ønsker å se på.

Eyvind

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    231
    Men det fortsatt bare titler du har lagt inn arkivet som kommer opp ved plateselskap-søk. Roon indekserer bare det du har i biblioteket ditt. Dette kan være både lokalt lagret materiale, Tidal eller Qobuz. Det finnes ingen global fokusfunksjon.

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Antall liker
    382
    Sted
    Lillestrøm
    Hei!

Du har rett, @toneset2. Men vi snakker om to forskjellige ting, og jeg beklager hvis jeg har vært utydelig. Søker du på en label, og går ned på "label" i resultatfeltet, så får du bare opp det du har i biblioteket. Men søker du på en artist, feks "The Beatles" , går inn på artisten, focus så kan du filtrere på labelen, feks "Apple Music" å få kun titlene som er gitt ut på den labelen. Og altså ikke bare det du har i biblioteket.

Eyvind

RealMonkey

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Antall liker
    382
    Sted
    Lillestrøm
    Yo.

Når du går inn på diskografien, står det til venstre over resultatene "focus" etterfulgt av noe som likner tre bøker etterhverandre. Her kan du filtrere på alt fra bitrate til label til type utgivelse.

Eyvind

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Takker👌
    Slettet den jeg hadde lagret, og lagret den nye😊
    Lenge siden jeg har hørt på radio via Roon.

Er det noen grunn til at jeg ikke får 256?

IMG_2256.png

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    231
    Har en Verum One og en Grado G2000e. To EQ-kurver for Verum One ligger inne. Til GS2000e brukte jeg kurven til storebroren GS3000e. Begge hodetelefonene, spesielt Grado-en, er litt hissige i toppen. Med OPRA ble det betydelig bedre. Hilser derfor denne funksjonen velkommen. Bedre enn HouseCurve-konvulusjonen for lytterom og høyttalere, som forsiktig sagt er noe mer plundrete å bruke (først må du legge inn sinus-sveip som lokal fil i Roon, deretter foreta måling og korrigering i appen, for så til slutt å legge filen med korreksjonen inn i Roon - puh!). Kan man håpe på romkorrigering durekte i Roon en gang i framtida, uten bruk av tredjeparts programvare som REW etc?
    Ellers er det verd å merke seg at volumet synker litt med EQ. Dette fordi filtrene drar frekvenser ned, ikke opp.

Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen grunn til at jeg ikke får 256?
    En del bruker dynamisk bitrate på MP3 (hvor 256 er taket). I utgangspunktet skal kvaliteten reflektere 256 KB/s, men man sparer båndbredde basert på analyse av signalet (les: behov).

Dynamisk bitrate for MP3, også kjent som variabel bitrate (VBR), er en teknikk der bitraten i en MP3-fil endres dynamisk gjennom hele lydfilen basert på lydens kompleksitet. Dette er i motsetning til konstant bitrate (CBR), hvor bitraten forblir den samme gjennom hele filen.

Hvordan fungerer VBR?
    Lydens kompleksitet: VBR tildeler flere bits til komplekse deler av lyden (f.eks. rik harmonikk, detaljerte partier) og færre bits til enklere deler (f.eks. stillhet, jevne toner).
    Prioritering av kvalitet: Koderen justerer bitraten i sanntid under koding for å opprettholde en jevn lydkvalitet, i stedet for en konstant bitrate.

Hvordan påvirker dynamisk bitrate kvaliteten?

Forbedret lydkvalitet:
    • VBR gir ofte bedre lydkvalitet for samme filstørrelse sammenlignet med CBR.
    • Ved å bruke høyere bitrater der det trengs og spare bits under enkle deler, bevares lydens detaljnivå mer effektivt.

Optimalisering av filstørrelse:
    • VBR-filer er ofte mindre enn CBR-filer med tilsvarende kvalitet, fordi bits ikke brukes unødvendig på enkle deler av lyden.

Konsekvent oppfattet kvalitet:
    • VBR opprettholder en mer jevn opplevd lydkvalitet ved å tilpasse seg lydens krav. For eksempel unngår den hørbare artefakter i komplekse partier ved å bruke en høyere bitrate.

Kompatibilitet ved avspilling:
    • Moderne spillere håndterer VBR godt, men eldre MP3-spillere kan ha problemer med det, noe som kan føre til problemer med spoling eller feil visning av sporvarighet.

Hvordan påvirker VBR kvaliteten sammenlignet med andre metoder?

KodemetodeKvalitetseffektFilstørrelseBruksområde
    VBR (dynamisk bitrate)Konsistent opplevd kvalitet, bedre lydkvalitet for størrelsen.Mindre enn CBR, større enn ABR.Musikk med varierende kompleksitet.
    CBR (konstant bitrate)Fast kvalitet, mindre effektiv for komplekse partier.Forutsigbar, kan være større.Strømming eller eldre enheter.
    ABR (gjennomsnittlig bitrate)Balanserer kvalitet og størrelse med en målbitrate.Mer forutsigbar enn VBR.Situasjoner som krever balanse.

Valg av bitrate for VBR
    Ved koding med VBR lar koderen vanligvis brukeren velge et kvalitetsnivå (f.eks. "V0" for høyeste kvalitet eller "V9" for laveste) i stedet for en fast bitrate. Høyere kvalitetsinnstillinger (f.eks. V0 eller V1) bruker flere bits for kompleks lyd for å sikre minimal tap av detaljer, mens lavere innstillinger ofrer kvalitet for redusert filstørrelse.

Praktiske implikasjoner
    • For musikkentusiaster er VBR ofte det foretrukne valget på grunn av balansen mellom kvalitet og filstørrelse.
    • For brukstilfeller som krever nøyaktig kontroll over filstørrelsen (f.eks. strømmingstjenester), kan CBR eller ABR være mer passende.
    • Moderne MP3-kodere som LAME er svært effektive med VBR-koding, noe som gjør det til et populært valg for lydfiler av høy kvalitet.

Dynamisk bitrate (VBR) for MP3 optimaliserer kvaliteten ved å tildele bits dynamisk basert på lydens kompleksitet, noe som gir bedre lydkvalitet for en gitt filstørrelse sammenlignet med CBR.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.345
    Overstående er nok også hvorfor NRK mener at deres 128 kbps AAC VBR strømmer gir like god eller bedre lyd enn deres 196 kbps MP3 som er CBR. Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig, men det kan muligens også skyldes avspillingsutstyr benyttet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn