royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bulter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    3.442
    Gratulerer med "skikkelig" arm.

Tror den armen kanskje kan overleve flere platespillerdrivverk?

Lykke til!
    Det skulle ikke forundre meg, men hvis jeg er flink og sparer (og har tålmodighet til å spare en stund), så klinker jeg til med et drivverk som også kan stå seg lenge.

Roy
    Banklån er da så rimelige nu for tiden...? :cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.392
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Låne til HiFi?
    Det er veien til galeien!

Den Kuzma-spilleren, Stabi M er nok av det beste, lydmessig.
    (Ikke hørt den selv-ikke så mange andre som har gjort heller tror jeg.)

Synes likevel heller ikke den er noe smykke å se på i sin solide nøkterne framtoning, men
    det er lyden som er viktig, tross alt.
    Spilleren blir omtalt som en maskin. Strengt tatt er det vel det platespillere er.

Den er likevel ikke stygg.
    Hadde jeg hatt en slik hadde jeg definitivt ikke gjemt den bort i et skap.
    (-og den veier vel 60 kg...)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Jeg liker godt det industrielle macho-designet på spilleren, samtidig som den ikke ser ut som noen boreplattform. Hvis jeg ender opp med den, så blir den definitivt stående på toppen av benken, ikke inni skapet. Der kan jeg i stedet ha strømforsyninga.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Jeg har mailet litt med Michael Fremer fra Stereophile i det siste og spurt ham om råd angående oppgradering på vinylfronten. Da jeg fortalte ham om hva som var på trappene (Kuzma 4Point og Kuzma Stabi M), fikk jeg følgende korte svar:

You are primed for a great deal of pleasure...

Ergo er det ingen grunn til å legge vekk de hårete planene...

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    I går kveld var jeg på konsert med Kari Bremnes i Munchparken i Åsgårdstrand. Der spilte hun hele Løsrivelse-plata med tekster av Edvard Munch. Gnistrende god konsert og vidunderlig lyd. Her er noen bilder jeg tok.

kb001.jpg

kb002.jpg

kb004.jpg

kb005.jpg

kb006.jpg

kb007.jpg

Godt å få opplevd musikk live også, ikke bare gjengitt på anlegget. Lyden i går var eksepsjonelt bra etter mine begreper. Kanskje ørlite grann for høyt til å begynne med, men det blir pirk.

Roy

8

8x12_TOM

Gjest
    Har også opplevd Kari ved et par anledninger der hun rigger seg til med ryggen utover et vann/hav. Da har det også vært ekstremt bra lyd. Blir en helt annen "idrett" enn innekonsertene hennes - Skulle gjerne vært der, men bryllupsdag/sommerfest ble prioritert:)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    To fantastiske ting har jeg gått til innkjøp av. Den ene, en Kuzma 4Point tonearm ligger fremdeles urørt i esken sin. Det skyldes selvsagt at jeg ikke har noen platespiller å montere den på. Ennå.

Det andre innkjøpet er denne:

vivere-sidebak.jpg

Klikk på bildet så kommer du til bloggen jeg har laget for båten.

Hifien får vente til høsten.

Roy

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.075
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Flott praktisk båt Roy:) vært går turen iår? sunt og la hifi'n ligge i dvale til høsten, musikk kan man også lytte til i båten!

mvh
    Roger

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Vi skal først til Ula neste helg, deretter blir det Telemarkskanalen på oss. Det tror jeg blir veldig morsomt.

Roy

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.039
    På turen opp Telemarkskanalen skal du ta med deg Steinar Raknes - Stillhouse.
    Den tror jeg vil sitte midt i skringsboksen hos herr Solstad.
    Overnatting på Dalen hotell anbefales.
    God sommerferie godeste Roy, og hils fruen :cool:
    Æ stikkår ud på skjærane i morra på en liden sommerfest i Høvåg.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Nå har vikingen dratt i vesterled for noen dager. Befinner meg i Chicago, og har vært i en fantastisk vinylbutikk, Dave's Records.

indeximage.jpg

Jeg kjøpte riktignok ikke mer enn tre plater, men tror i hvert fall en av dem er en godbit.

200779521566.jpg

Det er Telarc digital stereo DG-10041 med Eric Kunzel og Cincinnati Symphony Orchestra. Dette står å lese på coveret:

During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e. compression, limiting, or equalization) at any step of the process.

WARNING!
    Playback of this "1812" will represent an extraordinary challenge to each component of the stereo system. Some components or combination of components - even the finest - may have problems with the most demanding passages. Damage could result to speakers or other components if this record is played back at high levels.
    (for ordens skyld er uthevingen slik den står på coveret, ikke noe jeg har gjort her og nå)

De to andre platene er

Tchaikovsky - Violin Concerto med Heifetz, Reiner og Chicago Symphony på RCA Victor Living Stereo, LSC-2129
    140785793203.jpg

Buddy Guy - Live at Legends (in Chicago)
    BGLiveAtLegends.r.jpg

Ellers skal jeg på den legendariske jazzklubben Green Mill her i Chicago i morgen. Patricia Barber og kvartetten hennes står på scenen, og inngangsbilletten koster sju dollar. Gleder meg som en unge til å høre henne for første gang.

Roy

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.392
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Jeg har den Telarc plata med 1812 på CD.
    Det er visstnok ekte kanoner som er i bruk på opptaket.
    Plata var populær i HiFi kretser i gamle dager.
    Mener jeg kjøpte min på Akers Mic på begynnelsen av 80 tallet.

Man blir fristet til å ha det moro med denne når Marseillasen høres og kanonene begynner og dundre, men det er absolutt ikke noe å spøke med!
    Det kan bli en utfordring å få en pick -up til å spore denne.

Sakset fra nettet
    (Youtube opprinnelig Amazon.com):
    Telarc International made recording history in 1978 when they used digital audio technology to record the 1812 Overture. With its live cannons and phenomenal dynamic range, it quickly became a favorite demo disc in many audio stores, and the ultimate test for my new CD player and system.
    The advent of multi-channel discrete surround sound and high-definition audio recording systems such as 24/96 PCM and the DSD system, with its frequency response extending beyond 100 kHz and the availability of Super Audio CD and DVD-Audio, were enough to coax Telarc to create a new recording of the 1812. The new recording is even more taxing on your sound system than the original.

Deciding to release the recording on the latest DSD recording equipment, the music, Civil War-era cannons, and the church bells were captured in different venues.

The recording is mixed to include optional height information using the LFE channel. Telarc's height information is used to drive a pair of elevated side, preferably dipole, speakers. The height information does add to the overall effect, particularly with the cannons. Even without the height effects, this is a great demo disc, one I demo frequently for myself when my wife is out of the house - the pictures are straightened before she returns!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~­~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~­~~~~~~~~~~~~~

The review above, was taken from Amazon.com and was written by David C. Canfield. I took his review because I could not have said it better myself.

When I worked in the top end audio field, this TELARC Edition was not yet out on CD, so the challenge was to get the turntable ensemble working to perfection. My choice of turntable was the belt driven, reference Linn Sondek LP 12 (which I still own) with a Koetsu arm, tipped with a Kiseki Blue, Silver Spot Low Output Moving Coil Cartridge. This was one of two arm/cartridge combinations, that I knew of, that sailed over those cannons without playing hop-scotch. The other was the Linn Ittok LVII mk2 /Asack combination, which I was also fortunate enough to own in black. Today, on CD, these cannons are ten time more devastating.

WARNING - PLEASE find out on a lower volume, how your sound system will respond to the two cannon salvos. The first salvo consists of five LOUD shots. The second salvo a couple of minutes later, consists of 11 (Eleven) LOUD booms. Serious damage can occur to your speakers if your sound is not ultra clean. I would advise AGAINST using a Graphic Equalizer with this CD. Graphic Equalizers only tend to muddy sound in order to give those that use them, the floppy sound they want.

Lykke til,og slit den med helsa!

Mvh

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.353
    Torget vurderinger
    0
    ...men tror i hvert fall en av dem er en godbit.

Vis vedlegget 206685

Det er Telarc digital stereo DG-10041 med Eric Kunzel og Cincinnati Symphony Orchestra. Dette står å lese på coveret:

During the recording of the digital masters and the subsequent transfer to disc, the signal was not passed through any processing device (i.e. compression, limiting, or equalization) at any step of the process.

WARNING!
    Playback of this "1812" will represent an extraordinary challenge to each component of the stereo system. Some components or combination of components - even the finest - may have problems with the most demanding passages. Damage could result to speakers or other components if this record is played back at high levels.
    (for ordens skyld er uthevingen slik den står på coveret, ikke noe jeg har gjort her og nå)
    Har den samme skiva her...og vil absolutt anbefale et moderat volum ved avspilling... ;)

Legger ved en analyse som viser.....hvorfor!

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ula rett ved Viksfjorden og Sandefjord?

Fantastisk flott sted. Tilbragte mine to-tre uker rett i nærheten hver sommer da jeg vokste opp. Vi pleide å ta sykkel eller gå til Ula for å kjøpe snop. Skogen der er stemningsfull og bare tanken på den får meg til å glemme den friske brisen og de 11 gradene på utsiden av vinduet.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.991
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    "Patricia Barber og kvartetten hennes står på scenen, og inngangsbilletten koster sju dollar. Gleder meg som en unge til å høre henne for første gang."

Var det bra R.E.S. ??
    Dette skjønner jeg du gledet deg til;)

gismo

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Gismo: Det er i kveld kl. 21 Chicago-tid, dvs. kl. 04 tirsdag morgen norsk tid.

Ergo har jeg ikke vært der ennå, men det er helt riktig at jeg gleder meg :)

Roy

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23

Vis vedlegget 206685

WARNING!
    Har den samme skiva her...og vil absolutt anbefale et moderat volum ved avspilling... ;)

Har også den skiva, og koser meg med å la volumknappen stå helt åpen!

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.798
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    Jeg har den Telarc plata med 1812 på CD.
    Det er visstnok ekte kanoner som er i bruk på opptaket.
    Plata var populær i HiFi kretser i gamle dager.
    Mener jeg kjøpte min på Akers Mic på begynnelsen av 80 tallet.
    Den er brutalt god, hadde den også på CD, kjøpt dengang da,
    men gjorde den monumentale tabbe og låne den til en kollega.

Siden har det vært stille....

/ Morten

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Finnes den som nedlastbar i høyoppløselige filer?

Roy

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Nå har vikingen dratt i vesterled for noen dager. Befinner meg i Chicago, og har vært i en fantastisk vinylbutikk, Dave's Records.

Jeg kjøpte riktignok ikke mer enn tre plater, men tror i hvert fall en av dem er en godbit.

Vis vedlegget 206685

WARNING!

De to andre platene er
    Tchaikovsky - Violin Concerto med Heifetz, Reiner og Chicago Symphony på RCA Victor Living Stereo, LSC-2129
    Buddy Guy - Live at Legends (in Chicago)

Ellers skal jeg på den legendariske jazzklubben Green Mill her i Chicago i morgen. Patricia Barber og kvartetten hennes står på scenen, og inngangsbilletten koster sju dollar. Gleder meg som en unge til å høre henne for første gang.

Roy
    Jeg kjøpte en nyutgivelse av denne skiva i München i år som visstnok skulle være bare i 1000 eks. (særlig, den har jeg hørt, lest,sett før) uansett så er det samme TELARC inspillingen, og de første 4 eller 5 gangne gikk det greit, men nå sporer ikke pickup'en i siste kanonade lengre. Med et stiftetrykk på kun 1,9 gram, så er vel ikke det så rart? fikk anbefalt å legge et frimerke på "headshell" under avspilling av denne LP'en, uansett er vel dette kanskje den beste av de tre godbitene Roy.

USD $7 for en konsert med Patricia Barber + quartet???? Er det veldedighet, eller State Fair? Det høres uansett subsidiert ut. Jeg har ikke opplevd disse prisene siden jeg studerte i USA tidlig på 90tallet da jeg fikk anledning til å høre REO Speedwagon for $4,- Qeensrÿche for $4,50 Styx for $4,50 og Fleetwood Mac for $5,- men det er jo rundt 20 år siden - Uansett - Heldiggrisen, Kos deg masse, og skriv litt om opplevelsen er du grei?

BTW: GRATTIS Med 4point, nå bør du bare skaffe deg en LP-S å montere på den så snart du finner deg en Stabi Ref å montere armen på. Det blir Kånge det...

Mvh
    Per J

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13

Vis vedlegget 206685

WARNING!

Går ht varme?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.991
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

Roy
    Ok, litt tidlig ute da skjønner jeg Roy :cool:, der skulle jeg også ha likt å vært;)
    Får høre inntrykk senere da?

gismo

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Javisst. Jeg tar med kamera også, så hvis bildene blir bra, legger jeg de ut her også.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    BTW: GRATTIS Med 4point, nå bør du bare skaffe deg en LP-S å montere på den så snart du finner deg en Stabi Ref å montere armen på. Det blir Kånge det...

Mvh
    Per J
    I utgangspunktet kommer jeg til å bruke Benz Ruby III open air pickupen som jeg allerede har. Når det gjelder platespiller, så er fremdeles målet å gå ett hakk høyere til en Stabi M.

Roy

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Roy
    Kos deg i kveld

Sitter her tilfeldigvis og pløyer igjennom hennes siste skive, "Smash"
    Liiiiitt skuffet over innspillingen. Og litt over musikken, som jeg opplever som kjedelig - velpløyd mark.

Gratulerer med fin skute forresten :cool:

Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Tok en liten sjekk på hvilke plater jeg mangler av Patricia Barber, så kanskje de er mulig å få tak i på konserten i kveld.

splitlg.jpg
    dvd.jpg
    premonitionyears_lg.jpg
    pb-mondaynight032006-lg_0.jpg
    dvd2-lg.jpg
    pb-mondaynight2-cvr-lg_1.jpg
    pb-smash-cvr-lg_1.jpg

...og det ble visst en del...

Roy

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ble visst en del, og så har du jaggu en del også :cool:

"Split" synes jeg er en av hennes beste musikalsk sett.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.991
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mangler noen av de du viser her jeg også, men telte til 11 i arkivet nå, så noen har det da blitt;)
    Kos deg i kveld, denne her gir litt live-stemning her hjemme som en trøst:cool:

cover.jpg

gismo

Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Patricia Barber i går kveld var en stor opplevelse, til tross for elendige stoler å sitte på. For å få plass til alle var det satt opp klappstoler av plast som jeg var så uheldig få få tildelt.

Hun hadde med seg tre unggutter på bass, trommer og gitar, og de spilte forrykende alle tre, men kanskje var det John Kregor på gitar og Jon Deitemyer på trommer som imponerte aller mest. Lyden var ypperlig, og hun spilte tre lange sett som strakk seg fra klokka ni til langt over midnatt. Dermed ble det gjenhør med både gamle låter og de helt nye fra Smash-plata.

I en av pausene tok jeg en liten prat med henne for å få signert et par plater som hun hadde med som jeg ikke hadde fra før av. Hun bare smilte av spørsmålet mitt om hvorfor hun spilte for bare sju dollar, mens det ville kostet det mangedobbelte å høre henne i Norge hvor jeg kom fra.
    - Jeg bor rett rundt hjørnet og gjør dette mest for moro skyld etter å ha vært seks måneder på veien. Jeg har akkurat spilt i Bergen, og der kostet det 50 dollar, lo hun.

Så skal du til Chicago en eller annen gang før utgangen av august, sørg for å være der på en mandag, for Patricia Barber spiller hver mandag i juli med kvartetten sin og hver mandag i august med trioen sin. Det bør du få med deg.

Bildene ble dessverre ikke veldig bra. Nesten ikke lys på scenen, gjorde fotografering uten blitz til en utfordring. Her er i hvert fall de tre beste bildene jeg tok.

patricia-barber-036.jpg

patricia-barber-044.jpg

patricia-barber-018.jpg

Roy

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Lekkert, heldiggrisen, du får med deg noen Amerikanske hverdagsopplevelser som ikke egentlig har sin like her på bjerget. Jeg bodde selv i USA i 10 år, og fikk med meg flere slike opplevelser bl.a ett år i Memphis, og et annet år i Dallas, ingen tror det når jeg forteller om det, men det nå herved bevist, Amerikanske artister gjør slikt. Woody Allen spiller sin jazzmusikk på klarinett f.eks. en gang i uken med en gjeng kompiser på sin lokale pub i New York.
    Har du andre spennende ting på tapetet mens du er i junaiten?

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Dagens toppnyhet i Norges land dette Roy. Hva gjør man ikke for å få førstesiden:cool: Burde kanskje ha kommet frem at du er Redaktør i Maritim Logg også;)
    Uansett, bra reklame for Wilson Audio som bekler din smukke kropp.
    Forsatt fin sommer til deg Roy. Vi bruker båten så ofte vi kan her også, med vann på flaske.

RBN

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.368
    Torget vurderinger
    34
    Utrolig hvor lite agurk det skal til før pressen hiver seg på i sommervarmen. Visstnok skal jeg få tilsendt en del flaxlodd for å stille opp, så kanskje vinner jeg nok til å kjøpe ny vanntank, om det må til.

På hififronten forsvant Emblaen min ut døra i dag, så nå er jeg godt over halvveis til ny platespiller.

Roy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn