royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

mo ha dk

Gjest
    Hmm ... vet ikke hva jeg skal si til samboerens Facebook oppdatering ;) Kanskje enda værre med likes fra venner og familie ...

DT.jpg

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Den tror jeg muligens kona mi kunne tenkt seg å være med i...

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Det har skjedd litt her hjemme siden sist. Først og fremst har jeg fått meg en skikkelig vinylrigg igjen. Har hatt en Avid Acutus SP til test for Watt, og den slapp jeg ikke ut av huset igjen. På den sitter en SME 309-arm og min egen Benz LP pickup. Kan vel tenkes at neste oppgradering blir riaa, tonearm og pickup, men gudene veit. Jeg skal også få prøve Devialet 400 som jeg er veldig spent på.

avid.jpg

I dag fikk jeg også en ny tonearmskabel som jeg oppdaget på Fosse sin anleggstråd. Prisen var ikke noe å bli bekymret for heller, så jeg slo til og kjøpte den uhørt. Det angrer jeg ikke på. Langt mer snert i den kabelen enn den medfølgende kabelen til SME-armen.

Kabelen er fra Better Audio Company, koster drøyt 100 pund.

102_1365.JPG

Så nå går det bare i vinyl her hjemme.

Roy

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.955
    Torget vurderinger
    27
    Moro å lese Roy. Både om spiller og kabel. Gratulerer!!!

Jeg har hatt Avid Acutus i en eller annen form siden 2007. Jeg synes det er en herlig spiller. Den har et driv, trøkk og ståpåvilje som man sjeldent hører. Kan det være at den på grunn av sterk motor, korte strikk og kobling av motor til plinth låter litt som direktedrevet! Når jeg leser om direktedrift tenker jeg Acutus. Jeg ble frelst første gang jeg hørte den hos Snapa. Siden har jeg testet Acutus Reference før jeg kjøpte Reference SP. Det sier vel litt om hva jeg synes om Avid!

Jeg har foreløpig ikke fått testet kabelen vår på SME, men det gleder meg at du likte denne bedre enn SME sin. Skjønt her velger jeg å tro at det i stor grad dreier seg om match pickup-kabel-stepup-kabel-riaa. Jeg har forresten andre kabler du kan få teste om død vil.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Jeg opplever i hvert fall BAC-kabelen som åpnere og luftigere enn den Van Den Hul-kabelen som følger med. Var godt merkbart på den akustiske gitaren til Mark Knopfler på hans siste plate. Strengene låt crispere og med tydeligere attakk.

Roy

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Trenger en din/rca kabel til FR64 armen min. Fint tips til en rimelig variant. Takker :) edit: Sold out.. wtf??

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Trenger en din/rca kabel til FR64 armen min. Fint tips til en rimelig variant. Takker :) edit: Sold out.. wtf??
    Jeg sendte ham en mail og spurte om de ikke laget de kablene mer. Joda, jeg kan lage en til deg, svarte han, så muligens er det bare å sende fyren en mail og spørre.

Roy

• Liker
    Reaksjoner: soa

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Auk. Prøver det! Trenger en med rett DIN plugg..

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Jeg betalte vel rundt 115 pund inkludert frakt. Kabelen kom som rekommandert brev (godt pakket inn) etter tre-fire dager.

Roy

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.955
    Torget vurderinger
    27
    Høres ut som du opplever mye av det samme som meg R.E.S. God og svært billig! Dessuten er den myk og det er en fordel på spillere med flytende oppheng.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Sammenlignet med Van Den Hul-kabelen som følger med armen, var det ikke stor forskjell på stivheten. BAC-kabelen var muligens en tanke stivere, men som du sier, likevel myk nok.
    Lydmessig opplever jeg stemmer som bedre definerte, og presisjonen i lydbildet er mer nøyaktig. Samtidig er den homogen og strengt tatt bra på alt. Den passer nok også veldig godt til Benz LP sin lydsignatur, og jeg føler ikke noe stort behov for å teste ut flere phonokabler i den nærmeste framtid i hvert fall.

Dessuten er det jo bare en kabel, og alle kabler låter visst likt, he-he...

Roy

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Da er kabel bestilt. Den skal tjenestegjøre på min fr64fx tenker jeg.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    En ulempe med de manuelle platespillerne i high-endklassen, er at pickupen blir surrende innerst på plata i kortere eller lengre tid om man ikke får løftet opp armen raskt nok. Det sliter selvsagt på pickupnåla.

Jeg har forsøkt å finne noen automatiske tonearmsløftere til formålet, men synes Q Up blir for brå i bevegelsen. Den beste av dem alle skal være Audio Technica AT6006. I noen dager har den ligget ute til salgs på Ebay, og jaggu fikk jeg tilslaget på den. Altfor dyrt, selvsagt (216 pund inkludert frakt), men er man i high-endland, så er man, sukk...

Min er helt ubrukt, men den lages selvsagt ikke mer.

Her er en video av hvordan den funker.

Roy

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.446
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Den var smooth og fin, selv om prisen nok ikke var det.
    Virker som den fungerer fint da.

Skal fortsatt prøve å holde meg våken så savnet av en slik ikke blir for stort.

Mvh

Har en sånn liggende, men det er rene risikosporten, så den får fortsatt ligge i skuffen.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Ja, jeg så på Stylift som ble laget av Monitor Audio også, men synes den fungerte like brått og brutalt som Q Up, mens AT'en virker som har en mer dempet fjærmekanisme.

Så får jeg håpe den lar seg montere på Aviden min.

Roy

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.446
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Stylift fra Monitor Audio ja.
    Grei nok hvis du har en rimelig rigg.

Lykke til med montering.

Mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.985
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg for min del har godt av mosjonen:

Sette på plata, gå 7 skritt til sofaen, vente ca. 20 min, lette ræva fra sofaen, gå 7 skritt, snu plata, gå 7 skritt tilbake til sofaen, vente i ca.20 min, lette ræva fra sofaen, gå 7 skritt, osv...:cool:

mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Jeg for min del har godt av mosjonen:

Sette på plata, gå 7 skritt til sofaen, vente ca. 20 min, lette ræva fra sofaen, gå 7 skritt, snu plata, gå 7 skritt tilbake til sofaen, vente i ca.20 min, lette ræva fra sofaen, gå 7 skritt, osv...:cool:

mvh
    He-he. Jeg også, og jeg sitter i tillegg langt nærmere enn sju skritt. Men en slik dings er jo ikke bare latskap, men også for å skåne pickupen.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Før helga kjøpte jeg meg et lokk til Acutus-spilleren. Jeg vil ikke ha en hel "osteklokke", denne gangen. synes det blir mer elegant slik, dessuten er det lettere å sette den bort når spilleren skal brukes.

lokk.jpg

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Fikk nettopp en hyggelig telefon fra Morten på Norsk Audio Teknikk. Han spurte om det passet med å låne en Devialet 400 fra i morgen eller onsdag og fram til lørdag.

Jeg svarte ja.

dev400.jpg

Roy

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.955
    Torget vurderinger
    27
    Vil det støvlokket fungere med Dynavector- eller Kuzma-arm eller blir du nødt til å bytte lokk da?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Litt livemusikk skader heller ikke.

jazz.jpg

Palace Grill ved Solli plass i Oslo spiller Jan Gunnar Hoff med blant andre Mats Eilertsen, Bendik Hofset og Carl Størmer klokka 20 i kveld. Jeg gleder meg som en unge til den konserten.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Hadde utrolig hyggelig besøk av fire hifi-freaker fra Danmark på lørdag. Tror de koste seg med anlegget mitt, men som DIY- og hornelskere, var nok gleden enda større når de ble kjørt til Drøbak og fikk høre anlegget til LMC litt senere på dagen.

Takk for besøket, Drossel, AudioHagel og dere andre. Ikke minst takk for mange gode musikktips.

Jeg glemte selvsagt å ta bilder, men de fire herrene fra Kongens By, knipset masse, så forhåpentligvis blir det noen bilder fra besøket her - fra deres kameraer.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Lurer på om vi får billigere strøm til stereoanleggene våre med alt det regnet som har vært i det siste...

Fikk for øvrig et tips om en artist fra en gammel journalistkollega i Finnmark her om dagen. Artisten er Katarina Barruk, og hun synger på umesamisk. Litt ujevn debutplate, men den har definitivt sine øyeblikk.

Frode Fjellheim (kjent fra blant annet Transjoik) har vært produsent.

Verdt å sjekke ut.

Litt om plata og artisten her.

barruk.jpg

Satser på en god helg med mye god mat, drikke og musikk.

Roy

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.446
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Dagens understatement; "En liten endring i anlegget."

Gratulerer!
    Er det 20.7?

Du kommer vel til å si litt mer etter hvert?

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.369
    Torget vurderinger
    34
    Det er Magnepan MG3,7 med Mye stands føtter. De synes dog ikke spesielt godt på bildet, da mesteparten av poenget med dem, er avstivning fra føttene og opp på ramma til høyttalerne.

Klangbalansen fra Wilson er ikke stor, men dette låter luftigere og åpnere. Akustiske instrumenter får enda mer realisme, mens trøkket i mellombassen og den dypeste bassen er bedre fra Wilson enn på disse. Hadde jeg spilt mye rock, elektronika, hiphop og Wagner, ville det vært et dårlig bytte, men nå tok jeg konsekvensen av hva slags musikk jeg helst hører på. Da er Magnepan min favoritthøyttaler. Er jo en grunn til at dette er det fjerde paret jeg har siden jeg kastet meg på den oppskalerte hifi-galeien for alvor for snart 20 år siden.

Kona la for øvrig ikke merke til høyttalerne da hun kom hjem i går kveld, så det gjør jo tydeligvis ikke SÅ mye ut av seg, he-he...

Roy

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.955
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer med nye høyttalere R.E.S.

Blir moro å høre disse.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.446
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mener det stod Wilson på anleggslista da jeg skrev innlegget, men jeg kan ha vært huggærn.
    Uansett gode høyttalere med rett forsterker og rom.
    Grei begrunnelse for utskifting synes jeg. Kunne ha skrevet det samme sjøl.

januscp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Du vet jo hva du gikk til, måtte de tjene deg like godt som de gjorde for meg. Jeg savner dem allerede. Det jeg nå sitter igjen med (apekistene som stod bak i stua), er skikkelig nedtur... blir nok mest head-fi med Leben+AKG fremover på meg til en horn-løsning er på plass. Kanskje jeg må krype til korset og kjøpe dem tilbake, eller noen andre... Emitteren forsvinner jo også ut i dag, så det blir tomt i stua fremover...

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.046
    Dæven du :cool: gratulerer
    Velkommen tilbake til oss dipol liebhavere.
    Har man først blitt fanget av musikkgjengivelse fra en god dipol med alle sine begrensninger, så vil man alltid savne holografien og den vektløse luftigheten i lydbildet.
    Så får tuuuuuuuuuunge bassresonannser leve sitt eget liv hos andre.
    Man står det over. Blir abstinensene for tunge, så er det jo bare å dra til en lidelsesfelle for å få blåst ut ørevoksen :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn