Var heldig å få komme på besøk til Roy igår. Et besøk jeg har sett frem til. Både fordi det ikke skal stå på anlegget men også fordi jeg leser mye av det Roy skriver. Så det er greit å høre hvor signaturen i skrivingen kommer fra. Har hatt besøk i hula av Roy tidligere og tilbakemeldingene derfra har gitt inntrykk av at vi setter pris på samme type lyd. Vi er begge junkies for et lydbilde som er stort, dybt og bredt. Stor lyd altså, men med en god definisjon i midten. Dette skulle vise seg å stemme godt.
Først så blir jeg plukket opp av Roy i Oslo sentrum før vi satte kursen mot demo av Dutch & Dutch 8C. Som var koblet til en forforsterker fra Anthem. Hadde jo sittet på nettet hele kvelden før å lest meg opp på de høyttalerene. Tilbakemeldingene derfra er jo store og gir et inntrykk av at dette er noen virkelige gode høyttalere. Vår "egen" Olav2 har vel et slikt i hjemmet og der bekrefter han jo det jeg leser på nett. Jeg var derfor skikkelig klar for møtet med Dutch & Dutch. Og forventingene var store. De høyttalerene koster mer enn stereo delen av mitt system.
Desverre så ble inntrykket såder. Jeg ble desverre helt paff, dette låt ikke slik som inntrykket fra nettet skulle tilsi. Jeg håper jo og tror at dette kun var totalt havari mellom rom, høyttalere og hele seansen bar preg av at ting var kastet ihop. Her har arrangør noe å lære til neste gang. Skriver ikke mer om dette. Da mine inntrykk av lyd nok ikke gir høyttalerene det de fortjener.
Tilbake til Roy og hans anlegg. Etter en stopp på en bensinstasjon og en bedre burger. Som var dagens høydepunkt sålangt så kom vi hjem til Roy,
Vi ble sittende å spille en del ulike sjangre på hans Bergmann, Boulder, Burmeister, Audiovector anlegg. Her var det lyd og en lyd jeg likte. Hundre tusen ganger bedre enn det anlegget vi hørte tidligere på dagen. Her var det detaljer, størrelse, godt med trøkk, Roy spiller jo uten subber, og Audiovectorene klarer seg veldig godt på egenhånd. Dette spillte egentlig svært bra.
Roy spiller jo i en stue som bærer lite preg av at det er en mann med hifi som hobby. De tiltakene som er gjort i rommet, var gjort på en meget snedig måte. Jeg mener enda at den øya di i taket ikke treffer refleksjonpunktet i taket.
Å ha anlegget i stua gir utfordringer i lyden, og når Roy bruker det til test av andre høyttalere, dacer, forsterkere ol så forstår jeg godt grunnen til at Roy ikke ønsker å dra inn feks DSP. For all del, anlegget til Roy spiller svært godt, er vertfall topp tre i kategorien stue anlegg. Bruker å skille mellom det og anlegg som står i dedikerte hifi eller kinoer. Da samspillet mellom høyttalere og rom er så uhyre viktig. Og det er egentlig fullstendig urettferdig å sammenligne to slike oppsett.
Roy har trykket høyttalerene godt ut fra frontvegg, noe som i min bok er viktig og gir veldig ofte en god dybde i lyden. Også her skjer det. Lyden ligger litt lenger frem enn mitt oppsett. Hvor det meste skjer bak høyttalerene og langt ut på sidene. Pinpoint er god og tegner opp et tydelig og klart sentrum mellom høyttalerene. Spillte også en del testspor som har lyd dra hver høytaler og hvor det skal vere stille i sentrum. Dette gikk som en lek hos Roy. Q sound fungerer også svært bra. Så her har Roy truffet med plassering og både sweetspot og av høyttalere.
Så til det største minuset til lyden hos Roy. Dette er noe han er klar over og tenker på å utbedre. Tonaliteten i lyden er slik at det er noe mye varme i området 80-200hz. En 3-4db hot. For meg som er vant til en lyd uten den og heller noen db trukket ned. Jeg har vel - 1.5db mellom 130-350hz. Så blir lyden litt varm. Jeg føler på meg at om dette blir borte, så vil området mellom 200-1000hz komme enda bedre frem og hele oppsettet vil føles (for meg) mer riktig. Jeg la merke til dette med en gang jeg satte meg ned. Men etterhvert som vi spillte musikk så ble det på en måte mindre fremtredende. Og på musikk som feks acdc og enkle låter så legger man mye mindre merke til det. På musikk som Dreamtheater så hører jeg det godt. Nå skrives dette ut av egne premisser og det er ikke noen fasit. Roy er klar over dette og det jobbes med det. Utfordringen er hvordan dette skal implementeres.
Takk for at jeg fikk komme Roy. Dette oppsettet ditt likte jeg svært godt. Og som jeg nevnte helt på tampen. Jeg kunne tenke meg å høre de høyttalerene der i mitt rom. Kanskje enda til med den forsterkeren din. Noe du var inne på kunne vere mulig. Det hadde vert helt sjef.