Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.
R

Roysen

Gjest
Ikke seriøst? Mener du at det ikke er riktig? At det er seriøst kan det vel ikke være tvil om? Dessverre har det nok også vist seg å være korrekt for den minoriteten av medlemsmassen som er aktive på regelmessig basis.

Mvh
Roysen

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Da skjønner jeg ikke den / de som fortsatt menger seg?

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Uten å ta stilling til synspunkter og skylddeling her inne (der er sikkert poenger i begge leire), så hadde jeg tenkt å legge ut en tråd som omhandler utvikling av mine nye, ambisiøse høyttalere til Euro 30k+
Men, jeg ser ingen poeng i å starte en tråd rundt dette her inne, hvor jeg skal bruke mye tid på å rettferdiggjøre alt mulig hele tiden da retningen hele veien dras mot det destruktive. Det burde gå an å skape dynamikk og forfekte meninger uten å kverulere og provosere nærmest som en ryggmargsrefleks. Det er ofte jeg tenker når jeg logger meg ut av HFS at istedenfor å bli oppglødd av meningsfeller, så blir man nærmest litt oppgitt og bedrøvet av hele greia. Nærmest litt som å lese leserinnlegg i nettaviser.
Samme her. Etter 3-4 år med prøving og (litt) feiling så har jeg endelig fått et stereoanlegg jeg er veldig fornøyd med.
Tenkte å lage min egen tråd, med bilder og forklaring om veien til mitt nåværende anlegg.
Men ikke f. om jeg kommer til å gjøre det.
Ser allerede for meg de destruktive kommentarene

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Nå selger du vel skinnet før bjørnen er skutt, RuneG?

Om du leser alle de ANDRE trådene som omfatter slike tema, så kan det jo hende at du endrer oppfatning? :rolleyes:

V

vredensgnag

Gjest
Det er da mengder av tråder her om anlegg som faktisk er oppe og spiller, og som folk er storveis fornøyde med. Meget konstruktive tråder, forøvrig.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.206
Torget vurderinger
2
Jeg forsøkte egentlig å sørge for at tråden ikke skled ut, men mitt ingrep skapte vel bare røre. Beklager det!

HFS er summen av de brukerne som er her inne, og alle har forskjellig ståsted. En tråd som viser noe av dyreste som penger kan kjøpe vil alltid skape ulike reaksjoner, og derav er det vel helt som forventet at det vil dukke opp en rekke spørsmål, og også en viss fare for negative kommentarer.

Det er ingen som har noe med hvordan du velger utstyr Roysen (det har du helt rett i), men folk vil være nyssgjerrig, og det var hele poenget.

Uansett, nå blander jeg meg ut av tråden, og til tross for litt utløp på de siste 2 sider, så håper jeg dette kan fortsette på en hyggelig måte. Det er nok mange som synes det er interessant å følge med på denne utviklingen, og vi vil overvåke tråden videre for evnt. regelbrudd.

Ha en god natt og en god påske folkens.

Mvh
Høvdingen

BeeGee

Medlem
Ble medlem
31.03.2011
Antall liker
35
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Ikke seriøst? Mener du at det ikke er riktig? At det er seriøst kan det vel ikke være tvil om? Dessverre har det nok også vist seg å være korrekt for den minoriteten av medlemsmassen som er aktive på regelmessig basis.

Mvh
Roysen
Å hevde at det er typisk for forumets 20,613 medlemmer å forfekte janteloven synes jeg er en direkte useriøs uttalelse Roysen...
At et mindretall medlemmer gjør dette er så sin sak. MEN, vi skjærer vel ikke alle over én kam, gjør vi vel?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Mitt innlegg skulle hverken tas til inntekt for noen eller stigmatisere noen, men var heller et utslag av indignasjon.
Å opprette og vedlikeholde en tråd tar mye tid og det blir fort en besettelse å til stadighet følge opp denne (les: forsvare synspunktene sine).
Da må man stille spørsmål om dette er verdt tiden man bruker på dette og hva det ellers går utover.
Jeg antar at hver enkelt har sine grenser her, men når ting eskalerer så blir man nok litt bondefanget.....

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.066
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at det er en uting å kritisere andres pengebruk, være det seg på hifi eller andre ting. For egen del synes jeg at det bare er uforskammet.

Jeg kan ikke se at det tilkommer noen å kritisere andres økonomiske prioriteringer. Ikke bare legger de seg åpne for jamte- kortet, som det ble kalt, men i tillegg risikerer de å treffe seg selv i døra når det gjelder deres egne prioriteringer.

Her inne kan de færreste "skryte" av billiganlegg fra Elkjøp. For mannen i gata er Living Voice og Vedndetta Research bare en ørliten grad mindre oligarkanlegg enn Roysens stueanlegg.

mvh

N

nb

Gjest
NBs innlegg er et klassisk jantelov eksempel som er særdeles typisk for medlemsmassen på HFS.
Problemet ditt er at du tydligvis tror at alle som ikke legger seg nesegruse i beundring eller ymter frempå om at dette er borderline galskap er misunnelige og helst skulle gjort noe lignende selv om de bare hadde råd til det. Det er ganske mange medlemmer her som har ganske så solid privatøkonomi, meg selv inkludert, men som likevel ikke finner det formålstjenelig å svi av denne mengden kronasje ikke bare på ett - men på tre oppsett, samt å vie et drøyt tiår av sitt liv til å lokalisere komponentene, prøve å få de på hånden og så til slutt kjøpe de og så vente noen år på levering - angivelig for endelig "bare å kunne nyte musikken".

Siden dette er et langtidsprosjekt så vidt jeg skjønner og det kan komme små drypp de neste 2-3-4-5-6 årene mens komponentene kommer inn og lyttehuset bygges så er forsåvidt kanskje behovet for å skape oppmerksomhet dekt i overskuelig fremtid. Jeg antar det planlagte kjøpet av den nye toppmodellen til Avalon ble kansellert fordi ingen synest det var særlig kult - at det ikke var plass til fire sett enorme høyttalere i dine tre oppsett må man nesten anta at du selv hadde klart å regne ut siden det ligger en så nøye plan bak disse anleggene som du selv hevder. Så hvorfor ble så de bestillt når det allerede er høyttalere planlagt/på vei til alle de tre anleggene?

Hva almuen måtte mene om valgene dine bryr du deg neppe om, gutta her på berget som i dine øyne har nok kudos til å få lov til å mene noe har allerede meldt fra om at de synest du er på bærtur og gidder ikke bidra. Så igjen - hvorfor disse føljetongene?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.066
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
NBs innlegg er et klassisk jantelov eksempel som er særdeles typisk for medlemsmassen på HFS.
Problemet ditt er at du tydligvis tror at alle som ikke legger seg nesegruse i beundring eller ymter frempå om at dette er borderline galskap er misunnelige og helst skulle gjort noe lignende selv om de bare hadde råd til det. Det er ganske mange medlemmer her som har ganske så solid privatøkonomi, meg selv inkludert, men som likevel ikke finner det formålstjenelig å svi av denne mengden kronasje ikke bare på ett - men på tre oppsett, samt å vie et drøyt tiår av sitt liv til å lokalisere komponentene, prøve å få de på hånden og så til slutt kjøpe de og så vente noen år på levering - angivelig for endelig "bare å kunne nyte musikken".

Siden dette er et langtidsprosjekt så vidt jeg skjønner og det kan komme små drypp de neste 2-3-4-5-6 årene mens komponentene kommer inn og lyttehuset bygges så er forsåvidt kanskje behovet for å skape oppmerksomhet dekt i overskuelig fremtid. Jeg antar det planlagte kjøpet av den nye toppmodellen til Avalon ble kansellert fordi ingen synest det var særlig kult - at det ikke var plass til fire sett enorme høyttalere i dine tre oppsett må man nesten anta at du selv hadde klart å regne ut siden det ligger en så nøye plan bak disse anleggene som du selv hevder. Så hvorfor ble så de bestillt når det allerede er høyttalere planlagt/på vei til alle de tre anleggene?

Hva almuen måtte mene om valgene dine bryr du deg neppe om, gutta her på berget som i dine øyne har nok kudos til å få lov til å mene noe har allerede meldt fra om at de synest du er på bærtur og gidder ikke bidra. Så igjen - hvorfor disse føljetongene?
Når ble det din sak hva andre medlemmer synes er formålstjenlig å svi av av kronasje, fratar andre medlemmers pengebruk deg noe?
mvh

N

nb

Gjest
Når ble det din sak hva andre medlemmer synes er formålstjenlig å svi av av kronasje, fratar andre medlemmers pengebruk deg noe?
mvh
Folk kan bruke så mye penger på HiFi eller Hubba-Bubba de bare vil for min del. Men det medfører ikke automatisk cred, kudos og heltestatus.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.066
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
mvh
Folk kan bruke så mye penger på HiFi eller Hubba-Bubba de bare vil for min del. Men det medfører ikke automatisk cred, kudos og heltestatus.
Akkurat, ja. Da kan du jo gjerne utbrodere hva du egentlig mente med dette sitatet ditt fra litt tidligere i kveld:

Uansett hvor mye du måtte rasjonalisere og teoretisere og argumenter så er og blir dette en obskøn pengebruk på HiFi.
mvh

R

Roysen

Gjest
NB, du utvider særdeles slett forståelse for hva som driver meg. Jeg har da aldri vært ute etter beundring eller cred. Kan først forklare meg hvorfor du tror det og deretter vise meg hva du har lest at jeg har skrevet som får deg på slike tanker. Det er temmelig stor forskjell på å forlange at man skal bli akseptert på en slik måte at man ikke blir møtt med personangrep av typen du konstant kommer med og å forvente nesegrus beundring. Jeg skjønner dog at du har svært vanskelig for å se den forskjellen og da blir det nytteløst å fortsette enhver meningsutveksling med deg. Ikke bare kaster du rundt deg med personkarakteristikker men du påstår deg å vite hva andre mener og deres motiver bedre enn de gjør selv.

Mvh
Roysen

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Det er jo likefullt en obskjøn bruk av penger, tkr?
Bevares, den som har mulighet og økonomi til det - kjør på! Om Røkke kjøper seg en ny luksus-jet til titallsmilloner kroner, så vil jo de fleste reagere hoderystende til slikt pengebruk.
Men han har dem jo, så hvorfor ikke? Snakk blir det uansett, men den forstummer fort. Men hva om han til "stadighet" kjøpte seg et nytt fly, enda større og enda bedre enn det forrige?
Da hadde nok folk flest reagert kraftigere, og kanskje hadde temaet fått førstesideopsslag i VG også?
Tipper kommentarfeltet hadde blitt ganske rikholdig.

En slags "bukkene bruse"-effekt.
I den forstand som at det aldri tar slutt mht enda bedre, enda større, og tildels også, enda dyrere.

Intet tre vokser inn i himmelen, uansett hvor stor pengesekken eller for den saks skyld, magemålet måtte være...

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
NB, du utvider særdeles slett forståelse for hva som driver meg. Jeg har da aldri vært ute etter beundring eller cred. Kan først forklare meg hvorfor du tror det og deretter vise meg hva du har lest at jeg har skrevet som får deg på slike tanker. Det er temmelig stor forskjell på å forlange at man skal bli akseptert på en slik måte at man ikke blir møtt med personangrep av typen du konstant kommer med og å forvente nesegrus beundring. Jeg skjønner dog at du har svært vanskelig for å se den forskjellen og da blir det nytteløst å fortsette enhver meningsutveksling med deg. Ikke bare kaster du rundt deg med personkarakteristikker men du påstår deg å vite hva andre mener og deres motiver bedre enn de gjør selv.

Mvh
Roysen
Den har vi jo hørt før i kveld Roysen?
Høvdingen var imidlertid raskt på pletten, og slettet ditt (og mitt) innlegg....

N

nb

Gjest
Jeg lar den ligge. Bare reflekter ørlite over hvorfor ingen av de som presumtivt burde ha tilstrekkelig cred gidder å bidra. Når du selv har utbasunert tidligere at forumet ikke har tilstrekkelig med likesinnede/folk med tilstrekkelig kompetanse for å diskutere HiFi på ditt nivå så er det underlig å starte disse trådene om det er innspill du ønsker da du selv allerede mer eller mindre har diskvalifisisert hele medlemsmassen. Det har kommet noen kommentarer og innvendinger underveis, men de blir avfeid og så gidder ikke folk mere. Eneste det har vært noe særlig debatt om er trivialiteter som hvilken NAS, hvor mye diskplass, lossless vs wav og lignende som er for banaliteter å regne.

Jeg skjønner bare ikke hensikten.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.416
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja ja....
Trodde vi avsluttet denne på side 12 i tråden som nå er godt over en måned siden!
Jeg prøver så godt jeg kan å bidra på dette forumet med mine meninger, og gjør det uytelukkende i beste mening. Om jeg uttaler meg om akustikk, digital deling eller personlig økonomi synes jeg ikke er spesiellt avgjørende. Jeg synes faktisk det er like relevant å mee det er en impedansmessig missmatch mellom to komponenter, som det er å mene at å pengelsøsering å kjøpe harddisker for fremtidige lagringsbehov i dag.

Tror ikke det er spesiellt formålstjenelig (og ikke har jeg tid heller) til å gå igjennom svaret i detalj. Men mitt råd og konflikten dreier seg nok om noen sentrale temaer....

Økonomi
Du gjør til stadighet et poeng av at økonomi hverken skal disktures eller er et tema for deg – likefullt så har du åpenbart økonomiske hensyn å ta som alle andre (Hvis ikke hadde vel alt vært på på plass allerede – flydd inn express og installerte/tunet av konstruktøren). Det er mulig det bare er meg som opplever det slik – men det er jo åpenbart en elefant i rommet som ingen spesifikt setter navnet på – og det er penger. Såvidt jeg husker så er mesteparten av ditt nåværende anlegg anskaffet over relativt lang tid, og jeg mener også at du har nevnt at det utstyret blir ”blir sendt når siste avdrag..”. Jeg innrømmer glatt at jeg er nysgjerrig på hvordan disse planlagte nyanskaffelsene som utvilsomt passerer et tosifret antall millioner skal betales – og som tidligere nevnt at kjøpsbeslutning på høytalere til 3 millioner blir gjort på en dag eller to. Om du har vunnet i lotto, arvet, solgt deg ut av en bedrift eller lyktes som grunder – er ikke så interessant, men taktomslaget i investeringen er såpass betydelig at jeg er overrasket hvis det bare meg som synes tempoet har økt mye.

Mengden
Jeg kan godt innrømme at avsnittet ovenfor er litt svar på karakteristikkene du gir meg.
Dette skriver jeg virkelig i beste mening, og da er vi tilbake til hvorfor i alle dager du kjøper inn til 3 anlegg samtidig. Ting forandrer seg – nye ting dukker opp, meninger skiftes. Det er faktisk ikke så veldig lenge siden du ønsket 3 AP anlegg. Medea med tilhørende woofere har vel som du skriver et annet sted vært på oppgradering i mange år – uten å ha blitt spilt på. Tube Research forforsterkeren har du vel hatt i flere år – og nå skal den inn på ny oppgradering, før den har fått plass i noe anlegg. Og når den kommer samme med monotrinnene – så skal den brukes i et oppsett som skal stå i et lyttehus som fremdeles ikke er bygget. Og nå sitter du vel uten høytalere fordi du har solgt Cerubin før de nye kom.

Systematikken
Dette har jeg også vanskelig for å skjønne. Som flere andre har påpekt – så er du veldig kritiske til vurderinger som er gjort uten å ha hørt/testet utstyret selv, men det kan synes som om brorparten av utstyret du skal ha er er nye modeller som du umulig kan ha hørt. En annen ting er at jeg ikke ser en rød tråd – feks på strømrensere....så ville jeg fekst trodd at man gjorde seg opp en mening om hva feks regeneratorere, iso-trafoer, passive filtere i linjen og parallelkoblende apprater gjorde – og at man var litt konsekvent med at man feks bruke en variant av isotrafo på alle digitale kilder, mens man brukte regneratorere på preamper og parallekoblende enheter til ampene....Eller hvis man feks mente at Goldmund effekttrinnet var det beste – hvorfor brukes ikke dette på hele høytaleren...? Hva er det som gjør at man tror en annen forsterker spiller bedre i en liten del av frekvensområdet....

Men – jeg tror jeg legger inn årene. Jeg kommer sikkert til å glemme meg, men skal prøve å begrense mine kommentarer om dine oppsett!

Lykke til!

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
....og dette skal jeg behøve å ta i mot og forsvare om egne valg og prioriteringer? Ikke faen, OMF! Jeg har faktisk i flere år trodd vi var venner og respekterte hverandre som nettopp venner at vi ikke gikk dit du nettopp gjorde.

For meg er det du nettopp skrev det samme som om jeg skulle skrevet hvor vanvittig dumme valg jeg synes du gjør i dine valg i ditt nye planlagte lytterom/oppsett og hvor dum du er som nå har vært uten anlegg så lenge. Det gjør jeg imidlertid ikke fordi jeg kjenner for lite til hva som ligger bak. Selv om jeg er uenig i og stusser over valgene har jeg klart å glede meg med deg. Det synes jeg i folkeskikkens navn det kan kreves av meg. Du mener tydeligvis noe annet.

Jeg har bedre ting å bruke tiden på enn all negativiteten her inne.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.416
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
....og dette skal jeg behøve å ta i mot og forsvare om egne valg og prioriteringer? Ikke faen, OMF! Jeg har faktisk i flere år trodd vi var venner og respekterte hverandre som nettopp venner at vi ikke gikk dit du nettopp gjorde.

For meg er det du nettopp skrev det samme som om jeg skulle skrevet hvor vanvittig dumme valg jeg synes du gjør i dine valg i ditt nye planlagte lytterom/oppsett og hvor dum du er som nå har vært uten anlegg så lenge. Det gjør jeg imidlertid ikke fordi jeg kjenner for lite til hva som ligger bak. Selv om jeg er uenig i og stusser over valgene har jeg klart å glede meg med deg. Det synes jeg i folkeskikkens navn det kan kreves av meg. Du mener tydeligvis noe annet.

Jeg har bedre ting å bruke tiden på enn all negativiteten her inne.
Men Roysen - hvis vennene dine gjør noe du synes er dumt burde du ikke da si i fra at du mener de gjør feil valg...?

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
Den kjøper jeg ikke i det hele tatt, Dersom man mener at en venn er seriøst på feilspor og ønsker å komme med velmenende råd, smører man ikke det ut i all offentlighet på et forum på nettet. Da tar man det på tomannsshånd.

For det andre forstår jeg ikke helt hvilke forutsetninger du mener å ha for å kunne fastslå at mine valg er feilaktige. Det må jo være dine egne premisser du legger til grunn fordi du kjenner jo ikke mine. Det gjelder spesielt de økonomiske, men ut fra det du skriver fremkommer det jo at det også gjelder rene hifi prioriteringer. Det er helt åpenbart ut fra det du skriver at det er mange detaljer omkring komponenters tilgjengelighet, pris, mine preferanser og røde tråder i disse som du enten ikke vet, ikke har forstått eller rett og slett bare ikke er enig i. Sistnevnte er ikke et særlig godt argument for å påpeke at en annens valg er feilaktige.

La det være helt klart at jeg synes du kan mene hva du vil. Noe helt annet er det å la alle disse meningene komme til uttrykk og da spesielt i offentligheten. Vi snakker om helt vanlig sosial etikk og folkeskikk.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Kunne det være en ide og slette alle kommentarer som ikke har med anlegget å gjøre? (inkl dette innlegget)
Tråden ville bli mye enklere og mer interessant å følge for de som er mer opptatt av hifi fremfor kverulering/krangling.

Årsaker til valg av komponenter og hvorfor de kjøpes og når etc står jo ganske greit forklart for de som gidder å lese, ikke noe å henge seg opp i dette og de som blir sure pga pengebruk er ikke nødt til å følge tråden for å komme med sure innlegg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.415
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bortsett frå dei sure tonane, er dette ein sjåverdig tråd. Eg finn det interessant å lese korleis Roysen delar sine tankar om sine hifiprioriteringar på dette planet med oss. Nettopp fordi eg ikkje har høve til å gjere like eins (og eg kan vel driste meg til å nemne at sjølv om eg hadde økonomi og tid til det, ville eg tatt sikte på å prioritere ein skikkeleg båt når Stadttunnellen kjem...), er det spennande å sjå tankar om matching, bruktkjøp, prioritering av komponentar som eg sjølv ikkje får høyrt, og berre har kjennskap til gjennom testar og omtalar frå hifipressa, eller frå speifikasjonar og skryt på produsentane sine heimesider. Roysen, du lever det verkelege livet, og greier å prioritere draumane. Godt gjort! Og sjølv om eg ikkje har mange innlegg i tråden din, er eg ein trufast lesar. Stå på, og ta ikkje innover deg formuleringar som kan vere meir eller mindre velmeinte/klomsete.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg synes at det er en uting å kritisere andres pengebruk, være det seg på hifi eller andre ting. For egen del synes jeg at det bare er uforskammet.

Jeg kan ikke se at det tilkommer noen å kritisere andres økonomiske prioriteringer. Ikke bare legger de seg åpne for jamte- kortet, som det ble kalt, men i tillegg risikerer de å treffe seg selv i døra når det gjelder deres egne prioriteringer.

Her inne kan de færreste "skryte" av billiganlegg fra Elkjøp. For mannen i gata er Living Voice og Vedndetta Research bare en ørliten grad mindre oligarkanlegg enn Roysens stueanlegg.

mvh
Tiltredes. På dette forumet er det allment akseptert at det er greit å bruke en god del penger på hobbyen sin, og det blir sjelden noe rabalder om det. Men så kommer det en som bruker en svært god del penger på hobbyen sin, og da er levenet i gang. Da tyter det ut folk fra hiene sine og skal fortelle oss hvor avskyelig dette er. Hvem skal bestemme hvor grensen går mellom veldig mye penger og nærmest usmakelig mye penger?
Og hvorfor kan ikke Roysen få ha trådene sine i fred? Det er hans penger (eller bankens :)) og han må få lov til å bruke dem som han vil.

Javel, noen kan mene at han driver det litt vel langt i å presentere anleggene sine, og at det kan oppfattes som show-off. Men andre igjen, som undertegnede, setter pris på at han legger så mye tid og arbeid i å fortelle oss om sine planer og tanker. Hifi på dette [pris]nivået er sjelden kost her på forumet, og responsen i trådene hans tyder på at mange synes det er fascinerende å følge med på.

Noen synes tydeligvis det blir litt for mye av det gode. Kan ikke de lage sin egen tråd hvor positiv omtale av Roysen er bannlyst? Så slipper vi som liker å følge med på trådene hans, å være redd for at de blir stengt/slettet pga sure innlegg.

Og så, som alltid, er det fullt mulig å la være å lese disse trådene, hvis det er slik at man får så vondt av det.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.066
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bevares, den som har mulighet og økonomi til det - kjør på! Om Røkke kjøper seg en ny luksus-jet til titallsmilloner kroner, så vil jo de fleste reagere hoderystende til slikt pengebruk.
Men han har dem jo, så hvorfor ikke? Snakk blir det uansett, men den forstummer fort. Men hva om han til "stadighet" kjøpte seg et nytt fly, enda større og enda bedre enn det forrige?
Da hadde nok folk flest reagert kraftigere, og kanskje hadde temaet fått førstesideopsslag i VG også?

I den forstand som at det aldri tar slutt mht enda bedre, enda større, og tildels også, enda dyrere.

Intet tre vokser inn i himmelen, uansett hvor stor pengesekken eller for den saks skyld, magemålet måtte være...
-Når fikk du definisjonsretten til "obskønt", Scrooge?

Jeg er dritt lei av dette gnålet. Det viser seg alltid at "obskønt mye penger" betyr at noen bruker mer penger enn en selv hadde gjort, og at obskøniteten dermed refererer til ens egne, personlige grense.

Alle forsøk på å sette seg på sin moralske høye hest er en infernalsk frekkhet, IMO, og snart trekkes vel de-sultende-barna-i-Afrika-kortet.

mvh

PS: Du skal også vite at jeg skrev noe liknende dette i Slukets tråd da han (også!) ble kritisert for et for høyt pengebruk. Da ba jeg kritikeren om å hoppe og drite i andre forumisters pengebruk. Herved går oppfordringen til deg og nb også.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94

Jeg er dritt lei av dette gnålet. Det viser seg alltid at "obskønt mye penger" betyr at noen bruker mer penger enn en selv hadde gjort, og at obskøniteten dermed refererer til ens egne, personlige grense.

Alle forsøk på å sette seg på sin moralske høye hest er en infernalsk frekkhet, IMO, og snart trekkes vel de-sultende-barna-i-Afrika-kortet.

mvh

PS: Du skal også vite at jeg skrev noe liknende dette i Slukets tråd da han (også!) ble kritisert for et for høyt pengebruk. Da ba jeg kritikeren om å hoppe og drite i andre forumisters pengebruk. Herved går oppfordringen til deg og nb også.

Innlegget over er et godt eksempel på hva som forsøpler tråden og bør slettes!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

mvh

På lik linje med de innleggene som fikk tkr til å skrive sitt.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94

mvh

På lik linje med de innleggene som fikk tkr til å skrive sitt.

Jepp, alle innlegg som ikke tilfører tråden noe konstruktivt kunne med fordel fjernes. Det finnes andre forum å krangle på!

Da melder jeg meg ut av diskusjonen og venter i spenning på å lese mer vedr Roysens planer.

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Dette forstår jeg lite av. Har andre noe med hvordan jeg velger mine komponenter? At folk er så naive at de tror at jeg skulle velge de basert på pris og status får vel være deres problem og ikke noe jeg trenger å finne meg i å bli personangrepet for. Jeg har ikke tenkt å stå skolerett for noen da det faktisk ligger usedvanlig mye arbeid i valgene av disse komponentene som en faktisk følge av at jeg ikke har kunnet høre de selv.

At svært mange andre her velger produkter på samme måte som meg setter jo også kritikken i et noe spesielt lys.

Mvh
Roysen
Jeg synes det er rart å ha denne tråden, men allikevel kunne si hva Vi har med ang dine valg av komponenter..Du "inviterer" jo til debatt, til innlegg som alle deler ulike synspunkt ang disse komponentene..det er lov å ta det til seg hva vi mener.
Med all respekt, men jeg synes det er svært merkelig, skummelt nesten, å bruke så mye penger på utstyr du aldri har hørt. For all del, pengene kan du bruke til hva du vil, men hva nytte gir "verdens beste forsterker" eller høytaler hvis den ikke "fungerer som det" i ditt rom?
Jeg har ila de siste 5-6 åra, testet ut her hjemme en haug med høytalere, forsterkere, cdspillere, langt dyrere konstuksjoner enn oppsettet mitt nå, selv om det nåværende er rimelig dyrt. Mange av de dyre løsningene fungerte ikke, enten rom eller matching eller at de enkelt å greit ikke var noe bedre enn billigere.
Å kjøpe uten faktisk ha hørt det, blir det samme som å ta professortittel i Bibelen feks uten noensinne ha lest boka...i mitt hode går iallfeall ikke det..men det går jo an å være heldig..
Begrepet verdens beste funker uansett ikke, det blir jo uansett subjektivt, da noen foretrekker det og andre ikke..
Blir du inspirert av hva andre har som du har lyttet på, og tenkt at dette låt jammen ikke verst? For jeg er 100% sikker på at du kunne kjøpt 3 anlegg til 1 million for alle, og allikevel sittet med ganske fet lyd.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.416
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Den kjøper jeg ikke i det hele tatt, Dersom man mener at en venn er seriøst på feilspor og ønsker å komme med velmenende råd, smører man ikke det ut i all offentlighet på et forum på nettet. Da tar man det på tomannsshånd.

For det andre forstår jeg ikke helt hvilke forutsetninger du mener å ha for å kunne fastslå at mine valg er feilaktige. Det må jo være dine egne premisser du legger til grunn fordi du kjenner jo ikke mine. Det gjelder spesielt de økonomiske, men ut fra det du skriver fremkommer det jo at det også gjelder rene hifi prioriteringer. Det er helt åpenbart ut fra det du skriver at det er mange detaljer omkring komponenters tilgjengelighet, pris, mine preferanser og røde tråder i disse som du enten ikke vet, ikke har forstått eller rett og slett bare ikke er enig i. Sistnevnte er ikke et særlig godt argument for å påpeke at en annens valg er feilaktige.

La det være helt klart at jeg synes du kan mene hva du vil. Noe helt annet er det å la alle disse meningene komme til uttrykk og da spesielt i offentligheten. Vi snakker om helt vanlig sosial etikk og folkeskikk.
Vel - det begynner å bli vanskelig å si noe om noe.

Jeg kan altså få lov til å mene det jeg vil, men jeg kan ikke mene noe om de valg du gjør. Mine råd og kritikk baserer seg jo selvagt på mitt erfaringsgrunnlag - og jeg skjønner liksom ikke helt hvorfor du ikke bare kan legge ut en "takk for innspilllet, men tror jeg opprettholder planen min ;-)" hvis noen er uenig.

Det virker som mange prater om jante og pengebruk og alt slik. Jeg er i grunn ikke kritisk til at du bruker så mye penger på hifi - jeg har vel endog foreslått tiltak som er dyrere enn det du selv har kjøpt (custom). Det er snarere måten du går frem jeg har kommentert. Og hvorfor legger du ut en tråd hvor du ønsker diskuasjon om dine disponeringer når du ikke ønsker kritiske kommentarer til det du har bestemt deg for.

Er det personlig fornærmelse når jeg råder deg til å sjekke ut byggesøknad/saksbehandlingstid og slikt for et tiltenkt lyttehuys i hagen - FØR du begynner å kjøpe inn utstyret som skal stå der. En av dine nabokommuner har over 2 års skasbehandlingstid på slikt hørte jeg i nyhetene for en tid tilbake.

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
Jeg avslutter denne og de andre trådene mine her og nå. Jeg visste egentlig at dette ville bli sånn, men jeg valgte å starte trådene fordi jeg fikk påtrykk i form av e-poster, telefoner og PMs fra personer som hadde fulgt de gamle trådene mine og ønsket at jeg måtte fortsette slik at de kunne få følge med på hva jeg foretok meg. Noen av disse påtrykkene var langt fra hyggelige når jeg svarte at jeg ikke hadde noe ønske om det med bakgrunn i at jeg visste at det ville ende slik som dette.

Når jeg likevel startet opp disse trådene var det også med bakgrunn i at jeg ønsket å få noe ut av de selv også når jeg skulle legge mye arbeid i å holde de oppdartert. Jeg har i den sammenheng hatt et ønske om velmenende tilbakemeldinger om hvordan jeg kan oppnå bedre lyd. Uten slike har jeg ikke noe igjen for arbeide med å holde trådene oppdatert.

Jeg mener at jeg har vært ganske tålmodig. Jeg har svart åpent på spørsmål om temaer jeg mener egentlig ikke er åpne for diskusjon. Men når tonen nå svinger over dit at jeg ikke oppfatter det som skrives som velmenende lenger i tillegg til at de omhandler temaer jeg ikke mener er åpen for diskusjon samtidig som jeg ikke får noe av det jeg ønsket ut fra tråden, ser jeg ikke noen grunn til å legge en kalori i dette.

Når personer jeg trodde var mine venner først skriver at de mener mine økonomiske prioriteringer er som å kaste tusenlapper på peisen for å holde varmen, for deretter ønske at jeg skal takke for velmendende råd har faktisk min toleransegrense blitt strukket lenger enn jeg er villig til. Ingen av de som her kommenterer mine økonomiske prioriteringer, hvordan jeg har kommet frem til mine komponentvalg og hvorfor jeg velger i den rekkefølgen jeg gjør kan påstå at det de skriver er velmenende. Det kommer tydelig frem av ordlyden og tonen i det de skriver. Velmenende råd har ikke agressive og nedlatende ordlyd skrevet i tydelig provosert tilstand. Som jeg skrev tidligere er det også åpenbart for meg at personer som på en eller annen måte er seriøst bekymret for det de mener er mine feilprioriteringer og ønsker mitt beste ville naturlig valgt å ta et slik rådgivning på tomannshånd og ikke i en agressiv, nedlatende og provosert tone i offentligheten på et nettforum.

Jeg gidder rett og slett ikke dette mer. Jeg ønsker trådene fjernet og vil starte på nytt på et annet forum der det er mulighet for at jeg har noe igjen for å legge energi i en presentasjon av min hifi-interesse og mine anlegg og hvor det finnes flere som prioriterer som meg.

Jeg kommer ikke til å starte noen nye tråder her igjen.

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Mitt engasjement i denne tråden avsluttes her! Jeg ønsker tråden aller helst fjernet eller stengt.

Mvh
Roysen

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
477
Legg ut linker til de andre forumene da, i det minste.

R

Roysen

Gjest
Hei, igjen folkens.

Noen dager etter at denne tråden ble stengt tok jeg turen til legen etter lang tid med magesmerter. De samme smertene hadde jeg hatt siden høsten i fjor. Da gikk jeg også til legen og fikk vite at jeg hadde blod i avføringen. Det ble også funnet spor av en bakterieinfeksjon som lignet på Salmonella (jeg husker ikke navnet). Både fastlegen min og jeg fastslo dermed at årsaken til magesmertene var denne bakterieinfeksjonen. Infeksjonen forsvant, men magesmertene forsvant ikke. Derfor gikk jeg altså til legen på nytt og ble sendt på kolonskopi på sykehuset. Resultatet var sjokkerende. Kolonskopien kunne ikke fullføres fordi en utvekst blokkerte tykktarmen. At jeg hadde vondt i magen var ikke rart da det knapt var mulig for avføring å passere gjennom tykktarmen. Det ble foretatt en biopsi av utveksten og en uke senere fikk jeg diagnosen tykktarmskreft.

Jeg fikk sporenstreks time for operasjon som ble gjennomført på Radiumhospitalet ca en måned etter at denne tråden ble stengt. Operasjonen som var planlagt skulle i tillegg til å fjerne svulsten også skylle buken i en time med oppvarmet cellegift i en helt ny og effektiv prosedyre som kun utføres på Radiumhospitalet. Det var satt av 7 timer til inngrepet. Når jeg våknet igjen etter operasjonen og kikket opp på klokka så jeg at det knapt hadde gått 4 timer siden jeg ble sendt inn på operaskjonsstua. Wow, nå har de vært effektive tenkte jeg. Legene kom imidlertid med en ny sjokkmelding. De hadde fjernet svulsten i tykktarmen på en vellykket måte, men den planlagte skyllingen av buken med cellegift så de ikke noe poeng i å utføre fordi svulsten hadde spredd seg. Hele undersiden av tynntarmen var dekket av små svulster på størrelse med knappenålshoder. Det var også spredning nedover på begge sider av bukhulen. De hadde fått skrapet av noe i bukhulen, men siden man ikke kan fjerne hele tynntarmen eller transplantere en tynntarm, anså kirurgene at det ikke var noe poeng i å gjennomføre skyllingen da de likevel måtte la alt på tynntarmen og noe i bukhulen være igjen. Dette måtte forsøkes fjernes med videre cellegiftbehandling på normal måte. Heldigvis var det ingen spredning til andre vitale organer som lunger, nyre eller lever.

Det er nå ca to måneder siden operasjonen og jeg har gjennomført to av tolv cellegiftbehandlinger på Ullevål Sykehus. Legen min har fortalt meg at det skal et mirakel til for at jeg skal bli kurert fra sykdommen, men at målet med cellegiftbehandlingen er å holde sykdommen under kontroll slik at jeg kan leve et så normalt liv som mulig. Hvordan cellegiften jeg nå tar virker vet jeg ennå ikke. Problemet er at størrelsen på svulstene mine er så små at de ikke vises på bilder eller på blodprøver. Av den grunn er det eneste de kan kontrollere at det ikke vokser slik at det vises på prøver.

Jeg har drevet som selvstendig næringsdrivende i fem år nå og hatt en stabil kunde hele tiden. Midt under alt dette fikk jeg beskjed om at kunden min hadde sagt opp kontrakten min med virking fra første juni. Det er tre måneders oppsigelsestid i kontrakten. Med en cellegiftkur på tolv behandlinger over 6 måneder og med en diagnose om aldri å kunne bli kurert fra sykdommen er det svært vanskelig å kunne finne nye kunder eller en arbeidsgiver når jeg ikke vet når eller hvor mye jeg vil være i stand til å jobbe. Jeg ser derfor en seks måneders sykemelding i møte og deretter usikkerhet omkring jobbsituasjon og inntekt. I ytterste konsekvens kan det ende med uføretrygd.

Tiden jeg har vært gjennom siden tråden stengte har derfor vært særdeles tøff både fysisk og psykisk. Det første som slo meg var at jeg må kontakte alle leverandørene jeg har foretatt bestillinger hos eller hvor jeg delvis har begynt å betale på hifiutstyr for å forsøke å overtale de til å la meg kansellere kjøpene og forhåpentligvis få pengene tilbake. Samtidig så jeg for meg at jeg måtte forsøke å selge alt hifiutstyret jeg har.

Senere har jeg tenkt annerledes på dette. Legene har fortalt at selv om de aldri vil kunne erklære meg helbredet og frisk, så kan behandlingen føre til at utviklingen av sykdommen stopper opp. Da vil jeg i beste fall kunne leve med å bare måtte møte til kontroller for å verifisere at sykdommen ikke har utviklet seg videre. I så fall vil jeg kunne gå til en ny kunde eller potensiell arbeidsgiver med større sikkerhet i bagasjen som kan føre til at jeg kan begynne å jobbe igjen. Jeg er også gjeldfri eier av egen bolig og bil samt at opptjeningen til sykepenger og evt. uføretrygd er den maksimale folketrygden tillater.

Når man går gjennom en slik tøff periode som jeg nå har vært gjennom får man et litt annet perspektiv på livet enn man hadde tidligere. Man får opp øynene for hva som virkelig betyr noe og hva som ikke betyr like mye. Den naturlige fortsettelsen av dette burde kanskje normalt vært at jeg har oppdaget at hifi ikke betyr så mye for meg og at jeg derfor har funnet ut at de vanvittige planene jeg hadde godt kan skrinlegges uten at jeg blir en mindre lykkelig person av den grunn. Konklusjonen jeg har kommet frem til er imidlertid det helt motsatte. Jeg har nå virkelig funnet ut hvor mye musikk, lyd og hele hobbien inklusive det sosiale med medaudiofile betyr for meg. Siden jeg har vært uten høytalere siden rett før nyttår og siden leveransen av Magico Q7 ikke ble gjennomført som planlagt i slutten av april på grunn av sykdommen, så har jeg nå virkelig funnet ut hvor mye jeg savner alle aspekter ved denne hobbien. Det er en kilde til så mye glede, avslappende sjelefred, nytelse, interessant teknologi og sosiale stunder at jeg har innsett at jeg nok ikke vil klare å trives i en livssituasjon uten alt dette.

Av den grunn har jeg nå lagt de fleste av hifiplanene på is inntil jeg vet hvordan sykdommen utvikler seg og hvordan cellegiften virker på sykdommen. Jeg har imidlertid ikke gitt opp drømmene mine og utstyret jeg allerede eier har jeg ikke tenkt å selge ennå. Noen av komponentene jeg hadde fullt betalt eller delvis betalt har også dukket opp her siden tråden stengte. Leveransen av Magico Q7 er nå satt til første uken i oktober.

Det som har dukket opp her siden sist er da Dynaudio Arbiter monoblokkene og del av en leveranse av akustikkprodukter fra Svanå Miljøteknik. Bilder ligger nedenfor (beklager billedkvaliteten - de er tatt med min iPhone).

Tråden fortsetter derfor med dette som bakgrunn og jeg kan med en gang si at jeg ikke kommer til å kaste bort tiden min med å krangle. Den er for verdifull til det. Av den grunn vil linjen min fra og med nå være at alt jeg tidligere ville reagert på vil bare bli ignorert.

Vis vedlegget 206192
Vis vedlegget 206195
Vis vedlegget 206193
Vis vedlegget 206194

Vis vedlegget 206196
Vis vedlegget 206197

PS! De to Svanå diffusorne er tenkt å dekke førsterefleksjonspunktet fra Magico Q7 mot vinduene på veggen bak høytalerne. Som man ser er de laget av transparent akryl og vil derfor kunne stå foran vinduene og likevel ikke være spesielt obstruerende i forhold til utsikten gjennom vinduene. Frøkna er veldig fornøyd og syntes faktisk at de var en ny og attraktiv dekorasjon i stua. Seks V6 bassfeller i valnøtt finèr og hvite diffusorer i taket er også på veg.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vælkømmin tebars! Nå skal jeg sette meg godt til rette og nyte bildene. :)

Edit: Dette skrev jeg før jeg leste innlegget ditt. Dette var trist å høre. Jeg får bare ønske deg god bedring og lykke til.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn