Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.806
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Er det ikke bare å måle utgangene på lyraen med kortsluttet inngang, så får du vel et svar på på egenstøyen fra den?

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.380
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Det er nok riktig at optimal "forbindelse" mellom pre og power burde være nær full utstyring av preamp.
I Roysens tilfelle har han dessverre problemer med støy, selv om volum er skrudd helt ned.
Dette gjelder vel også hvis han bruker en kald inngang?
Da tror jeg kanskje ikke det er så lurt med et dempeledd på utgangen av preampen.
Hvis han skrur opp like mye som dempeleddet demper,er jeg nok redd for at det blir
like mye støy?
KW hadde et godt forslag?
Jeg var dessverre ikke klar over at Roysen brukte trafo til preampen sin.
Pga dette blir det forskjellige jordpotensial.
LMC's forslag hadde jeg tidligere nevnt til Roysen, men pga trafoen til preampen betyr
dette neppe noe?
I stedet for at vi kanskje er/blir uenige om "forslagene", er nye innspill ønskelig til Roysen?

Lykke til Roysen med helsa og oppsettet ditt!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hei Roysen,

Jeg er oppriktig lei meg over å lese om de problemene du opplever når du endelig har fått det etterlengtede utstyret i hus. På toppen av det andre du har å slite med for tiden. Selv har jeg aldri vært i nærheten av det nivået du befinner deg på, men jeg kjenner igjen skuffelsen over at nyanskaffelsene ikke fungerer som forventet.
Samtidig er det hjertevarmende å se iveren som de mange kompetente her inne legger for dagen etter å hjelpe deg til å løse dine problemer.

Jeg kan bare ønske deg lykke til, og håper inderlig at du finner ut av dette, og får rettet på det :)

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det som nevnes med input sensitive på arbiter vil vel gjøre vondt verre å gå fra 6,75 til 2,5volt?
Som kalle klovn også nevner.

6,75 blir da langt mindre problematisk,siden det trengs 6,75volt inn på arbiter for full effekt.

Med så mange dyktige folk her på sentralen burde det vere kurant å få ordnet på gain i preampen(helst innebygd),og da bruke samme type motstander/deler som er brukt i signalveien på lyraen,så ikkje lydsignaturen endres.

Lykke til med både anlegget og helsa.

Mvh.

Rockefot

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2008
Antall liker
84
Hei Roysen!

Stikker hodet innom her får å følge utviklingen i et særdeles hårete oppsett.

Det du skriver om rca vs xlr er jo helt korrekt. Så lenge ikke hele anlegget er ekte balansert er det enkleste og dermed beste signalet via rca.

Med tanke på støyproblematikken; hva med å spørre produsentene av de Arbiterne, Lyraen og Magico om gode råd? Og oppgi div. spesifikasjoner?
Mvh.

R

Roysen

Gjest
Hei alle sammen.

Først vil jeg av hele mitt hjerte takke alle sammen så mye for hjelpen i går. Den satte jeg utrolig stor pris på og viser at HFS som fellesskap er svært verdifult.

Etter at jeg skrev mitt siste innlegg i tråden i går ble jeg ganske sliten og måtte ta pause fra dette resten av dagen. Derav ingen flere oppdateringer i går. Jeg tenkte imidlertid at jeg skulle fortsette i dag. Det at jeg ikke skrev mer i går hadde altså ikke noe med at jeg ikke ønsker hjelp. All hjelp settes det stor pris på. Hifipuristen har vært svært behjelpelig med mange SMS med forslag til hva jeg skal forsøke for å finne problemet. Min mobiltelefon er dessverre skadet. Av den grunn har jeg ikke fått svart ham. Dersom du leser dette skal du imidlertid vite at jeg har satt stor pris på din hjelp.

Først tenkte jeg å ta en liten oppsummering:

Det begynte med at jeg opplevde mye støy når jeg koblet min Wadia CD-spiller til mn Lyra Connoisseur 3.0 forforsterker, mine Dynaudio Arbiter monoblokker og mine Magico Q7 høytalere. Alle signalkabler var balanserte XLR. Støyen er konstant tilstedeværende uavhengig av inngang og volum, men nivået på støyen varierer med regulering av volumet. Jeg bør her legge til at variasjon av nivået på støy ikke er proposjonal med variasjon nivået på musikksignalet når jeg skrur på volumrattet. Variasjon i nivået på støy er betydelig mindre enn variasjon i nivå av musikksignalet.

Jeg forsøkte først å regulere ned utgangsnivået på Wadia til det laveste. Det hjalp ikke.

Deretter koblet jeg ut min Lyra Connoisseur 3.0 forforsterker fra strømnettet, men lot den fremdeles stå oppkoblet i signalveien for å sjekke om det kunne være et problem relatert til jordsløyfer og min Lyra Connoisseur 3.0. Da forsvant støyen. Dette tyder på at det ikke er et jordsløyfe problem.

Siden min Wadia CD-spiller har innebygget volumkontroll forsøkte jeg å koble den rett inn i monoblokkene uten å benytte forforsterkeren i signalkjeden. Da forsvant også støyen. Dette tyder på at problemet er i forforsterkeren.

Så sjekket jeg med produsenten av min Lyra Connoisseur 3.0 hva som var dens gain. Svaret var at uten noen demping av signalet via volumkontrollen (fullt volum) var gain 35db. Jeg spilte jo selvsagt ikke med fullt volum på. Faktisk ble det bare spilt med volum opp til max tre knepp over 0 fordi ellers ble nivået for høyt. Altså spilte jeg aldri med 35db gain. Det ble likevel antatt at gain kunne være en årsak til støyen og at et dempeledd satt inn i inngangen på monoblokkene kunne hjelpe. Slike dempeledd er bestilt, men ikke mottatt ennå. Så jeg har ikke fått testet dette.

Så ble det presentert en teori som tilsa at jeg burde teste ubalanserte RCA kabler i stedet for balanserte XLR kabler. Når jeg testet dette ble støyen betydelig lavere i nivå. Teoretisk er ikke dette så merkelig da RCA er 6db lavere i nivå enn XLR. Støyen var imidlertid ikke helt borte.

Så fikk jeg info om at Dynaudio Arbiter monoblokkene har to ulike inngangsfølsomheter på henholdsvis XLR inngangene (2.25V) og RCA inngangene (6.75V). Pinnene på XLR inngangene på monoblokken er imidlertid koblet på et noe spesielt vis hvor Pin 2 er 2.25V og Pin 3 er koblet til RCA inngangens "hot" som er 6.75V (motsatt av det jeg skrev i går). En tekniker har derfor også foreslått at en løsning kan være å lage en cheater plug som omgjør på pinkonfigurasjonen i XLR inngangene og derfor får forsøkt forskjellene på begge inngangsfølsomhetene tilgjengelig på monoblokkene.

I dag kommer KW på besøk. Jeg har tenkt at vi skal forsøke å koble inn Krell MRA og at vi også skal forsøke å skaffe oss noen jumpers for å kunne spille fullrange på Magico Q7 siden jeg til nå kun har spilt på mellomtone og diskant. Siden jeg kun har hørt på bare mellomtone og diskant er jeg ikke helt sikker på at jeg ønsker å utelukke at støyen er en årsak av jordsløyfer, men det høres i utgangspunktet ikke ut som 50Hz.

Til slutt vil jeg også tillegge at komponentene nok ikke har optimale forhold her nå. Jeg har nemlig ikke noe rack. Så komponentene er bare stablet på hverandre uten ben eller noe i mellom. Det kan også selvsagt bidra til økt støynivå.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Bare en tanke...du nevner at komponentene står stablet. Jeg hadde en gang voldsomt med støy/sus i høyttalerene mine, og det viste seg at effekttrinnet sto for nærme pre. Altså innstrålt støy. Etter flytting ble det tyst. Det er muligens et skudd i mørket, men ville nevne det. Nå høres det ut som feilsøkingen du har gjort kan tyde på en gainproblematikk, men ingenting bør være uprøvd på dette utstyret.
Håper du får orden på sakene, så du kan nyte musikken etterhvert.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Hvis apparatene har jordingsskrue (PE) så kan du også prøve å koble chassis' sammen.
Jeg tror også at endring av sensitivitet på Arbiter fra 6,75 til 2.25V via cheater plug faktisk kan forverre problemstillingen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Bare en tanke...du nevner at komponentene står stablet. Jeg hadde en gang voldsomt med støy/sus i høyttalerene mine, og det viste seg at effekttrinnet sto for nærme pre. Altså innstrålt støy. Etter flytting ble det tyst. Det er muligens et skudd i mørket, men ville nevne det. Nå høres det ut som feilsøkingen du har gjort kan tyde på en gainproblematikk, men ingenting bør være uprøvd på dette utstyret.
Håper du får orden på sakene, så du kan nyte musikken etterhvert.
Det slo meg også da leste Roysens seneste innlegg. Jeg hadde en lignende opplevelse for mange år siden, riktignok med et Teac drivverk og en Wadia dac.
Av plasshensyn hadde jeg midlertidig satt drivverket oppå dac'en (genialt, ikke sant?) og det låt hoggorm.
Men da jeg fikk flyttet drivverket, låt det fluksens silkeorm.

Så jeg foreslår at du allierer deg med ditt lokale vektløfterlaug og får hjelp til å flytte litt på greiene ;)

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Deretter koblet jeg ut min Lyra Connoisseur 3.0 forforsterker fra strømnettet, men lot den fremdeles stå oppkoblet i signalveien for å sjekke om det kunne være et problem relatert til jordsløyfer og min Lyra Connoisseur 3.0. Da forsvant støyen. Dette tyder på at det ikke er et jordsløyfe problem.
Det er mulig hodet mitt fungerer dårlig i dag, men tyder ikke dette på at det ER et jordsløyfe-problem? Altså at støy bare er tilstede med Lyra i stikket. Står pre og power på forskjellig kurs?

Bare en tanke fra min side. :)

Geir Arne

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Det er mulig hodet mitt fungerer dårlig i dag, men tyder ikke dette på at det ER et jordsløyfe-problem? Altså at støy bare er tilstede med Lyra i stikker. Står pre og power på forskjellig kurs?

Bare en tanke fra min side. :)

Geir Arne
Godt observert, men det var vel forventet at problemet forsvant når pre amp ble lagt helt død?
Signalveien er jo brutt fullstendig på 'hot' siden.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.875
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Samlanes har rett!:
innfølsomhet på rca 6,75v er i dette tilfellet bedre enn xlr på 2,25 idet det sier hvor mye som skal til inn for at forsterkeren skal kunne levere max rated power
desto høyere tall jo mere kan du skru opp volum på Lyra pre for samme output og den får et større justeringsintervall
alle pre-ampers gain er forutsett uten demping av signalet..mao fullt volum
forsterkningen i kretsen er ALLTID latent på fullt potensiale...volumkontrollen demper dette til ønsket redusert nivå

så sier du:

her mener jeg du trekker helt feil konklusjon:
idet du kobler Lyra fra nettet bryter du loopen over strømnettet og jordsløyfen er brutt
kan du ikke være så snill å lage en liten skjøtekabel mellom Lyra og veggutttaket der jordlederen ikke er tilkoblet?

Leif Erntsen er en kunnskapsrik kar og han sier at kun det apparatet som trekker mest strøm skal kobles til nettjord
resten av anlegget jordes via interkonnektene til dette apparatet som da representerer stjernejord

dette forutsatt at du ikke kjører trafoer i signalveien

mvh
Leif

så da innlegget var ferdig at flere var inne på samme tanke om frakobling av Lyra fra strømnettet

R

Roysen

Gjest
Kan jeg tape over jordingsplaten på nettstikket for å sjekke om dette med jordsløyfeproblem?

Mvh
Roysen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.875
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
bruk ihvertfall eltape og vær sikker på at du dekker forbindelsen
mvh
leif

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg lyttet først på 2-3 låter som jeg ikke kjente og mente at det var støy med i lydbildet, så lyttet jeg til Eva Cassidy og ble mer usikker på om den støyen var lett hørbar, en må huske på at det uansett blir litt rart lydbilde når det ikke er noe som går ned dit hvor basselementene ikke bidrar og det vet ingen hvor er.
Tipper dog rundt 120hz +/- ikke spillte vi høyt heller og med mindre mine ører var glemt igjen hjemme så kunne jeg heller ikke høre noe tydelig sus med øra nærme diskanten (dog var det ikke helt tyst) ved et slikt forsøk, det kan jeg hjemme.
Jeg mener jeg hørte noe som kan ligne viftestøy dog og det var det vel også Roy?

Trolig har det hjulpet kraftig på med ikke balanserte kabler i forhold til det inntrykket jeg fikk av ståa igår.

Første gang jeg ser Q7 og for meg så virket de å være så store som forventet ca. kanskje et aldri så lite step mindre.
Ømfintlig volumkontroll kommer av det misforholdet impedanseforholdet nevnt av flere her, edit; selvføgelig ikke riktig, for mye gain i pre skulle det stått.

Vis vedlegget 224847

Vis vedlegget 224848

Skal bli artig å lytte når alt er best mulig justert inn.
Mvh.KW

Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.769
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
har dere fremdeles ikke tredd en stakkars ledningstump mellom terminalene slik at dere får fullrange lyd?

ømfintlig volumkontroll skyldes høy gain, ikke impedansemismatch...

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Det er stor sannsynlighet for at problemet med preampen din er at den står for nær andre komponenter som sender ut støy som preampen plukker opp og forsterker. Prøv å sett den et stykke unna spesielt sluttrinnene og se om ikke det hjelper.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
har dere fremdeles ikke tredd en stakkars ledningstump mellom terminalene slik at dere får fullrange lyd?
Slik blir det når vi lever i et fritt samfunn hvor hver enkelt kan gjøre opp sin mening om hvor mye kabler har innvirkning på lyden:rolleyes:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.769
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ta kabeldiskusjonen et annet sted, jeg er ikke interessert.

men får rett og slett litt fnatt av at roysen med venner ennå ikke har laget provisoriske jumpers, i påvente av high-end stumpene fra magico.

jeg vet, ikke min sak...

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
(1-)"Trolig har det hjulpet kraftig på med ikke balanserte kabler i forhold til det inntrykket jeg fikk av ståa i går."

(2-) "Ømfintlig volumkontroll kommer av det misforholdet impedanseforholdet nevnt av flere her."

Mvh.KW
1- Viser mest sannsynlig at det hele handler om preampens for høye gain. Dempeledd vil trolig løse problemet!

2. NEI, det er mismatch mht. gainforholdet, ikke ift. impedanse som forårsaker dette. Dempeledd vil definitivt løse problemet (DET er ikke en teori).

mvh
kwil

• Liker
Reaksjoner: KW

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.875
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
har du tapet over jordleder på Lyra pre nettstikket?
mvh
Leif

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roysen er og henter jumpers trur eg.

@kwil Bare jeg som ordlegger meg feil om punkt 2.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Preampen til Roysen står faktisk godt unna andre komponenter, alt er relativt men 10-20 cm.
Dog så står kontrollenheten oppe på de 2 strømforsyningene og det er vel kanskje ikke helt ideelt.
Hadde jeg hatt bananplugger og kobberstumper kunne jeg ha laget og tatt med, men bananplugger manglet og så langt jeg fikk med meg så ville det vært det som måtte til.
KW

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.769
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
man trenger ikke bananplugger til jumpers selv om høyttalerkablene er terminert med spader.

avisolere noen ledningsstumper, surre surre, bruk fantasien, tar maks noen minutter, aaaargh......!

nei fan, jeg skal gi meg, sorry maset ;D

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.806
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Dersom det er innstråling støy vil det sannsynligvis endre seg om man skrur av den ene effektforsterkeren. Da burde ting endre seg om ikke annet.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
man trenger ikke bananplugger til jumpers selv om høyttalerkablene er terminert med spader.

avisolere noen ledningsstumper, surre surre, bruk fantasien, tar maks noen minutter, aaaargh......!

nei fan, jeg skal gi meg, sorry maset ;D
Det er fotball på TV nå;)
MVH.KW

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.282
Sted
Oslo
@ KW: Flotte fotos av nydelige ht. Det tekniske kan jeg intet om. Håper bare det ordner seg.

mvh

• Liker
Reaksjoner: KW

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Preampen til Roysen står faktisk godt unna andre komponenter, alt er relativt men 10-20 cm.
Dog så står kontrollenheten oppe på de 2 strømforsyningene og det er vel kanskje ikke helt ideelt.
Det er langt fra ideelt å ha kontrollenheten oppå strømforsyningene. Hvis jeg setter min preamp direkte på tilhørende strømforsyning støyer den også. Bør nok være flere desimeter unna. Jeg har dem 70-80 cm fra hverandre.

R

Roysen

Gjest
Har fått låne jumpere og kvalitetskabler, så nå lytter jeg fullrange uten støy på den siste skiva til Anita Skorgan fra KKV.

Jeg kommer tilbake med mer i morgen om hva som er gjort. Nå har jeg lyst til å prioritere lytting.

Mvh
Roysen

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
741
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Høres bra ut:) regner jeg med;) kos deg!

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
11.478
Sted
Skien
Har fått låne jumpere og kvalitetskabler, så nå lytter jeg fullrange uten støy på den siste skiva til Anita Skorgan fra KKV.

Jeg kommer tilbake med mer i morgen om hva som er gjort. Nå har jeg lyst til å prioritere lytting.

Mvh
Roysen
Kos deg Roysen :) vel fortjent.
Mvh: Espen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.875
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
wakie-wakie, rise and shine!:D
oppdatering?
mvh
Leif

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.437
Torget vurderinger
12
Hei Roy

Gratulerer så mye med et forrykende anlegg!!! Jeg håper og regner med at innkjøringsproblemene lar seg løse snart. Dempeledd på inngangen til Arbiter bør vel løse hvertfall noe av problemene tror jeg siden Lyra'en har så høy gain, ref gain structure. Igjen, gratulerer og lykke til videre!!!

• Liker
Reaksjoner: oct
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn