Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.
R

Roysen

Gjest
Rack (Finite Elemente Emperor Active):
Valget av rack til dette anlegget har falt på Finite Elemente Emperor Active. Jeg har forespurt om de kan custom produsere rack med hyller som er 150 cm brede slik at det er plass til 3 komponenter på hver hylle. I så fall ønsker jeg å bestille et rack med fem hyller som da akkurat får plass mellom de to store vinduene på veggen anlegget skal stå oppkoblet foran i stua. I tillegg ønsker jeg da å bestille to rack i tillegg med samme bredde, men kun med 2 hyller slik at de kan stå under hvert av de to store vinduene. Dette racket virker på meg som det mest interessante på markedet da det har en aktiv vibrasjonsdempingsteknologi hvor det er installert følere i hver hylle som måler hvor mye og hvordan komponentene vibrerer. Disse følerne sender signalet til en aktiv kontrollenhet som beregner hvordan den aktive hyllen skal vibrerer for å kansellere ut vibrasjonene fra komponentene. Dette signalet sendes så tilbake til hyllen som vibrerer i henhold til kontrollenhetens signal. Finite Elemente er jo et solid og kjent merke som jeg har lyttet til produktene fra mange ganger. Dette er toppmodellen og målingene som ble foretatt i det tyske magasinet Stereo viste at dette racket ga komponentene på hyllene betydelig bedre arbeidsvilkår enn Finite Elementes tidligere topmodell Master Reference. Jeg ønsker også forsterkerplattformer i samme serie. Finish på de rackene jeg ønsker tilsvarer finishen på bildet.
Vis vedlegget 180325

Mvh
Roysen

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Det eneste av utstyr jeg ikke har nevnt nå er kabler. Det kommer jeg tilbake til. Det jeg kan si er at de vil bestå av Siltech og Kharma signalførende kabler samt strømkabler fra mange forskjellige produsenter matchet til hver komponent.

Siden komponentene nå er unnagjort. Kan vi gjerne fortsette å diskutere både strøm og komponenter, men mest av alt håper jeg vi kan snu diskusjonen i retning av dette anleggets største kompromiss - rom og akustikk. Jeg legger ut bilder av hvordan rommet ser ut senere i dag.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Siltech høres bra ut...du har sikkert mulighet til å bruke en million bare her :)
Har du vurdert Renaissance Audio- kabler?

R

Roysen

Gjest
Nei, de har jeg ikke hørt. Jeg har hørt modellen under. Jeg kunne sikkert brukt uendelig med tid på å teste alle mulig slags kabler, men når jeg hørte Siltech så falt liksom alt på plass. Jeg har eid Siltech signalkabler før, men når jeg nå hørt siste versjon var jeg ikke lenger i tvil om hva jeg ønsket å velge.

MvH
Roysen

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Den øverste modellen til RA er faktisk en god del bedre enn den under, både på signal og høyttaler. Selv om den utseendesmessig ser omtrent lik ut..
Kunne muligens spart penger i forhold til Siltech.. (jeg har ikke hørt Siltech)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.412
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
kan snu diskusjonen i retning av dette anleggets største kompromiss - rom og akustikk. Jeg legger ut bilder av hvordan rommet ser ut senere i dag.

Mvh
Roysen
Dette er vel tidenes understatement.

Jeg har i grunn litt problemer med å skjønne argumentet med at man ikke kan gjøre noe med akustikken fordi det er en stue - når man liklefullt kan settet inn::cool:
*3 x Hifirack med en totalbredde på ca 5 meter hvor det høyeste racket trolig blir 1,5 meter med omtrentlig 27 komponenter!
*1 par gedigne høytalere
*2 store subwoofere
*1 (muligens 2) sett med gedigne monoblokker
*Ca 40 strømkabler, og titalls signal/høytalerkabler

Kort sagt så er det vel ikke utenkelig at dette "stueanlegget" dekker nærmere 15 hardpakkede kvadratmeter av stuegolvet.

Også skal man ikke få lov til å sette opp noen absorbenter og diffusorere fordi det er en stue..??

Mitt råd er å ikke undervurdere akustikken i dette prosjektet ditt - med de høytalerne er min personlig mening at Standard PC, Lynx AES16 + Lynx Helo + 2 x Hypex Ncore og 200k i akustikk vil ha et større potensial enn det oppsettet du skisserer uten andre tiltak enn gardiner og duker! I beste mening!:rolleyes:

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
He-he!

Det var nok slett ikke hva jeg mente, OMF! Jeg har hatt Matts Oddemalm fra Svanå Miljøteknik på besøk i dag. Selvsagt skal det også gjøres akustiske tiltak. Det jeg har ment er at det ikke vil bli like omfattende akustiske tiltak i stua som i hifihuset. Det vil bli minst 6 stk V-6 og to øyer med diffusorer i taket. I tillegg blir det dempeplate på veggen bak lytteposisjon og et par av de nye transparent vingene til Svanå på yttersiden av hver høytaler. De to sistnevnte skal kunne taes vekk når det ikke spilles musikk. Man behøver ikke drukne stua i akustikkremedier dersom det ikke trengs.

Rommet ble nøye målt av Matts og selv om rommet er usymmetrisk, så er ikke lyden usymmetrisk i lytteposisjon dersom man sitter på hjørnet slik jeg har skissert tidligere. Frekvensresponsen og etterklangstiden er faktisk meget bra uten akustiske tiltak. Det største avviket er en peak ved ca 40 Hz. Dette er jo bare en bekreftelse av noe jeg visste fra før. Det er likevel godt å få EHEDs målinger fra i sommer bekreftet av en annen måling også.

Forøvrig er alt oppmålt og planlagt slik at kun høytalerne vil ta plass ute på gulvet. Alt annet av rack og komponenter skal stå inntil vegg. Dog må det settes opp komponenter langs deler av sideveggene sett fra lytteposisjon også.

Forøvrig vil du nok aldri finne vanlige PCer, Lynx eller NCore i noe anlegg hos meg rett og slett fordi det etter min mening ikke er like bra som det beste på markedet.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.986
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har testet mye med disse drevene mot hverandre koblet opp mot de ulike D/A Converterne jeg har. Det er i mine ører ikke tvil om at de drevene som er lagt for ren Redbook CD også spiller Redbook CD best. De unverselle drevene som også er laget for å spille DVD (bortsett fra Esoteric sine VRDS-Neo) spiller etter min erfaring både Redbook CD og SACD dårligst.

Jeg har fulgt hva jeg selv har oppfattet og mine meninger om dette. Andre kan selvsagt ha kommet til andre konklusjoner, men i mitt anlegg blir det naturlig å følge min egen veg og det jeg oppfatter.

Mvh
Roysen
Skulle bare mangle....

Jeg har nok formulert meg uklart. Det jeg lurte på var om du konsekvent har kommet til at du foretrekker lyden av sølvskiver spilt av over drev vs. spilt av fra harddisk.

mvh

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Dette er for vanlige folk utruleg tøfft "prosjekt" å følge med på.
Det einaste ankepunktet etter mitt syn,er at alle tre anlegg,er litt for like seg imellom.

Sjøl hadde eg utvilsomt valgt ett lettdrevent hornsystem,siden alle anlegg har svake og sterke sider.
Så kunne du lettere tilpasset musikken i respektive anlegg,alt ettersom.
Feks god (gammel) jazz ol på hornsystem med rør, er ein sikker vinner spør du meg.

Mvh.

R

Roysen

Gjest
Jeg har testet mye med disse drevene mot hverandre koblet opp mot de ulike D/A Converterne jeg har. Det er i mine ører ikke tvil om at de drevene som er lagt for ren Redbook CD også spiller Redbook CD best. De unverselle drevene som også er laget for å spille DVD (bortsett fra Esoteric sine VRDS-Neo) spiller etter min erfaring både Redbook CD og SACD dårligst.

Jeg har fulgt hva jeg selv har oppfattet og mine meninger om dette. Andre kan selvsagt ha kommet til andre konklusjoner, men i mitt anlegg blir det naturlig å følge min egen veg og det jeg oppfatter.

Mvh
Roysen
Skulle bare mangle....

Jeg har nok formulert meg uklart. Det jeg lurte på var om du konsekvent har kommet til at du foretrekker lyden av sølvskiver spilt av over drev vs. spilt av fra harddisk.

mvh
Aha, då forstår jeg hva du mener. Nei, det har jeg testet for lite til å si noe om. Jeg har hatt en kveld med Burmester 111 vs Burmester 069 og i det tilfellet ble sistnevnte foretrukket. Det tror jeg har mest med at den har en mye bedre strømforsyning å gjøre. Ellers er jeg ikke i stand til å gi noe klart og tydelig svar på det spørsmålet.

Det jeg dog vet er at jeg ikke kommer til å gidde å bruke veldig mye tid på å rippe ned den samlingen jeg i dag allerede har på sølvskiver over på musikkserverne. Jeg kommer i stedet til å benytte musikkserverne i all hovedsak til musikk lastet ned fra nettet.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Dette er for vanlige folk utruleg tøfft "prosjekt" å følge med på.
Det einaste ankepunktet etter mitt syn,er at alle tre anlegg,er litt for like seg imellom.

Sjøl hadde eg utvilsomt valgt ett lettdrevent hornsystem,siden alle anlegg har svake og sterke sider.
Så kunne du lettere tilpasset musikken i respektive anlegg,alt ettersom.
Feks god (gammel) jazz ol på hornsystem med rør, er ein sikker vinner spør du meg.

Mvh.
Jeg forstår synspunktet. I mine ører er imidlertid dynamiske høytalere klart best overall med minst kompromisser sammenlignet med andre prinsipper. Så i stedet for å velge andre høytalerprinsipper i de øvrige anleggene ønsker jeg i stedet å variere forsterkertype. Jeg liker både transistor og rør veldig godt. Jeg ønsker derfor heller å variere lyden med å veldge ulike forsterkerprinsipper enn høytalerprinsipper.

Mvh
Roysen

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Er samlerverdi egentlig et viktig kriterium?
Det overordnede målet må vel være resultatet, i den forstand som at en modifikasjon høyst sannsynlig er til det bedre, lydmessig?

R

Roysen

Gjest
Når man snakker om produkter som kjøpes brukt for opp mot EUR €100k, så er det selvsagt helt opplagt at man er opptatt hva man kan få igjen for produktet ved et evt. salg og da kommer samlerverdien inn som et viktig kriterium. Det er imidlertid resultatet som gjør at produktet er valgt av meg.

Mvh
Roysen

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ser ut til å bli et utrolig oppsett Roysen, unner deg muligheten å ta den så helt ut. (Misunner opplever jeg som litt negativt ladet ord så derfor bare unner jeg) Mulig du har kommentert det tidligere men er det virkelig nødvendig med biamping på disse Q7'ene? Og med forskjellige amper/fabrikat. Er dette en "teoretisk drømmeløsning" eller noe du har erfaring med? Iom du har egen "furtebu" i planene ville vel stuen din sett ryddigere ut med ett sett forsterkere kanskje? (Tenker bare litt waf jeg da) Forresten har du en skisse av rommet hvordan det evt vil bli? Morro og følge med på planene....

...ble mange spørsmål dette men det er ikke mange i landet som har såpass hands-on med dette kaliberet utstyr så fint med litt kommentarer

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Når man snakker om produkter som kjøpes brukt for opp mot EUR €100k, så er det selvsagt helt opplagt at man er opptatt hva man kan få igjen for produktet ved et evt. salg og da kommer samlerverdien inn som et viktig kriterium. Det er imidlertid resultatet som gjør at produktet er valgt av meg.

Mvh
Roysen

Ok, greit nok.
Jeg "så" ikke for meg det med salgs- samlerverdien. Men slikt omsetter man vel ikke i "hytt og pine", uansett?
Dermed bør vel bruksverdien være et overordnet kriterium?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Og forhåpentligvis fortsetter tråden i en gemyttlig tone!

Jeg er faktisk litt overrasket av at "rabalderargumentasjonen" fortsatt er fraværende, og heldigvis for det!
Noen og enhver har kanskje skikket seg litt, mtp innspill og synspunkter, og reaksjoner på disse? :rolleyes:

Som en liten sidekommentar, tar jeg meg allikevel den frihet å fremsette følgende:
Når du, Roysen, innimellom skriver dine sidelange innlegg og avhandlinger, så hadde det vært fint med ett og annet avsnitt i teksten? Det gjør jo det hele litt mer lettlest.
Samtidig kan vi godt tåle bilder i en litt større versjon enn hva som hittil er lagt ut?

R

Roysen

Gjest
Og forhåpentligvis fortsetter tråden i en gemyttlig tone!

Jeg er faktisk litt overrasket av at "rabalderargumentasjonen" fortsatt er fraværende, og heldigvis for det!
Noen og enhver har kanskje skikket seg litt, mtp innspill og synspunkter, og reaksjoner på disse? :rolleyes:

Som en liten sidekommentar, tar jeg meg allikevel den frihet å fremsette følgende:
Når du, Roysen, innimellom skriver dine sidelange innlegg og avhandlinger, så hadde det vært fint med ett og annet avsnitt i teksten? Det gjør jo det hele litt mer lettlest.
Samtidig kan vi godt tåle bilder i en litt større versjon enn hva som hittil er lagt ut?
Kan vi holde oss til å diskutere anlegget?

Mvh
Roysen

V

vredensgnag

Gjest
For oss som er parkert på sidelinjen, og kun storøyd kan følge hifi på elitenivå, er dette en instruktiv tråd. Om bl.a. kjøpsprosessene.

R

Roysen

Gjest
Ser ut til å bli et utrolig oppsett Roysen, unner deg muligheten å ta den så helt ut. (Misunner opplever jeg som litt negativt ladet ord så derfor bare unner jeg) Mulig du har kommentert det tidligere men er det virkelig nødvendig med biamping på disse Q7'ene? Og med forskjellige amper/fabrikat. Er dette en "teoretisk drømmeløsning" eller noe du har erfaring med? Iom du har egen "furtebu" i planene ville vel stuen din sett ryddigere ut med ett sett forsterkere kanskje? (Tenker bare litt waf jeg da) Forresten har du en skisse av rommet hvordan det evt vil bli? Morro og følge med på planene....

...ble mange spørsmål dette men det er ikke mange i landet som har såpass hands-on med dette kaliberet utstyr så fint med litt kommentarer
Hei, Hifiguru.

Jeg tror jeg bare går videre med å svare på ditt innlegg.

Nei, jeg er ikke sikker på at det er nødvendig å bi-ampe Q7. Som jeg skrev kommer jeg til å begynne med bare Dynaudio Arbiter og deretter prøve om det gir noen gevinst med bi-amping. Skissen av rommet kommer om litt.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Her er rommet:

Vis vedlegget 180445

Anlegget vil stå langs veggen på 7 meter og lytteposisjonen vil bli på hjørnet av veggene på 3,55m og 4,8m. Utrolig nok er frekensresponsen flat og fin i lytteposisjon.

Vis vedlegget 180446

Her er et bilde som viser et gammelt oppsett i det samme rommet rett før oppussingen var ferdig.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.372
Torget vurderinger
34
Når du snakker om peaken på 40 hz og behov for subwoofer, kunne det kanskje vært en idé å sjekke ut det Bag-End-produktet som jeg skrev om i en hjemme hos-reportasje i Watt (hos Ståle). Det er en slags anti-sub som spiller i motfase på problemfrekvenser. Dermed vil du kunne stille inn anti-suben til å kansellere peaken din på 40 hz, trolig med et bedre resultat enn å bruke vanlige subwoofere. Billigere og blir det også. Samt at det tar langt mindre plass.

Untitled Document

Roy

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.203
Torget vurderinger
2
Jeg har fjernet en rekke innlegg som ikke har noe i offentlig lys å gjøre, og som bør forgå via email, pm osv.

Mvh
Høvdingen

R

Roysen

Gjest
Når du snakker om peaken på 40 hz og behov for subwoofer, kunne det kanskje vært en idé å sjekke ut det Bag-End-produktet som jeg skrev om i en hjemme hos-reportasje i Watt (hos Ståle). Det er en slags anti-sub som spiller i motfase på problemfrekvenser. Dermed vil du kunne stille inn anti-suben til å kansellere peaken din på 40 hz, trolig med et bedre resultat enn å bruke vanlige subwoofere. Billigere og blir det også. Samt at det tar langt mindre plass.

Untitled Document

Roy
Skal sjekke det ut. Det er vel imidlertid også noe slikt Burmester har på S8 som jeg i utgangspunket hadde tenkt å benytte. Den kan benyttes til å justere responsen individuelt på ulike frekvensområder.

Mvh
Roysen

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.372
Torget vurderinger
34

Untitled Document

Roy
Skal sjekke det ut. Det er vel imidlertid også noe slikt Burmester har på S8 som jeg i utgangspunket hadde tenkt å benytte. Den kan benyttes til å justere responsen individuelt på ulike frekvensområder.

Mvh
Roysen
Jeg kunne ikke finne noe om det på S8, men det står at siden subwooferen har to elementer som spiller sideveis, så kansellerer de uønskede lydpåvirkninger fra hverandre. Hvis planen er å ha subwooferne i hjørnene bak Q7ene, så er kanskje ikke subwoofere med sidemonterte basser så smart, da begge elementene nok bør ha godt med luft rundt seg.

Dessuten er det vel usikkert om S8 kan spille i fase på noen frekvenser og i motfase på problemfrekvensen, mens Bag End kun tar for seg problemfrekvensen og spiller i motfase der. Dermed vil du få all den gode bassen fra Q7 uhindret, mens Bag End sin aktive bassabsorbent retter opp 40 hz-peaken din.

PS. Med forbehold om at jeg skjønte hva Burmester S8 kan få til selvsagt.

Roy

R

Roysen

Gjest

Untitled Document

Roy

Mvh
Roysen
Jeg kunne ikke finne noe om det på S8, men det står at siden subwooferen har to elementer som spiller sideveis, så kansellerer de uønskede lydpåvirkninger fra hverandre. Hvis planen er å ha subwooferne i hjørnene bak Q7ene, så er kanskje ikke subwoofere med sidemonterte basser så smart, da begge elementene nok bør ha godt med luft rundt seg.

Dessuten er det vel usikkert om S8 kan spille i fase på noen frekvenser og i motfase på problemfrekvensen, mens Bag End kun tar for seg problemfrekvensen og spiller i motfase der. Dermed vil du få all den gode bassen fra Q7 uhindret, mens Bag End sin aktive bassabsorbent retter opp 40 hz-peaken din.

Roy
Jeg visste heller ikke at Burmester S8 hadde denne funksjonaliteten før Tømmervik fortalte meg det. Det blir ikke plass til subwooferen i hjørnet bak Q7. Der skal V-6 bassfellene plasseres. Subwooferne må mest sannsynlig plasseres litt inn på sideveggene. Det må i så fall prøves ut.

S8 kan helt sikkert ikke spille både i fase og motfase avhengig av frekvens. Den kan kun justere ulikt nivå på ulike frekvensgrupper.

Det er imidlertid veldig spennende det produktet der. Jeg skal sjekke det ut!

Mvh
Roysen

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
11.478
Sted
Skien

Untitled Document

Roy

Mvh
Roysen

Roy
Jeg visste heller ikke at Burmester S8 hadde denne funksjonaliteten før Tømmervik fortalte meg det. Det blir ikke plass til subwooferen i hjørnet bak Q7. Der skal V-6 bassfellene plasseres. Subwooferne må mest sannsynlig plasseres litt inn på sideveggene. Det må i så fall prøves ut.

S8 kan helt sikkert ikke spille både i fase og motfase avhengig av frekvens. Den kan kun justere ulikt nivå på ulike frekvensgrupper.

Det er imidlertid veldig spennende det produktet der. Jeg skal sjekke det ut!

Mvh
Roysen
Hey
Har testet S8 hjemme i min egen stue når jeg hadde B80 Høyttalerene, hadde håpet og få mer orden på en peak som jeg da hadde på ca 50 hz. Fikk helt klart en bedre bass som var dypere og noe strammere og enda mer naturlig etter mine ører, men peak som jeg hadde hjalp det ikke stort på. Må også sies at jeg kun hadde en S8 så mulig resultatet hadde vært noe anderledels vis jeg hadde kjørt med to S8? Måtte også dele meget lavt for å få bassen fint integrert i lydbildet men når det var gjort så spilte det flott og S8 ble overraskende godt integrert i resten av lydbildet. Hadde jeg beholt B80 så hadde det nok stått S8 i min stue i dag. Har målt etter at Q3 har kommet i hus og de takler rommet mitt tydeligvis mye bedre:) noe som er lett hørbart.

Mvh:Espen L

Sist redigert:

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.372
Torget vurderinger
34
Uten at jeg er noen ekspert på subwoofere (jeg er ikke en gang i nærheten, så arrester meg gjerne om jeg tar feil), så vil jeg vel tro at "normale" subwoofere er til større hjelp om man har en dip i bassresponsen enn om man har en peak. Da trengs det andre tiltak enn mer bass.

Roy

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
11.478
Sted
Skien
Uten at jeg er noen ekspert på subwoofere (jeg er ikke en gang i nærheten, så arrester meg gjerne om jeg tar feil), så vil jeg vel tro at "normale" subwoofere er til større hjelp om man har en dip i bassresponsen enn om man har en peak. Da trengs det andre tiltak enn mer bass.

Roy
Det er min oppfatning ut av det lille jeg selv har testet også R.E.S. det å "utjevne" en peak med sub trur jeg ikke er lett :)
Men som sakt jeg har ikke mye erfaring med testing av Subèr så her skal jeg ikke påsto noen ting.
Mvh: Espen L

Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
@roysen er det sånn at du har tenkt og ha subwoofere i lag med magico q7? bassen på magico q7 er målt ned til 20 hz så subwoofer har du vel ikke bruk for i lag med di.
mvh Thomas

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim

Roy
Det er min oppfatning ut av det lille jeg selv har testet også R.E.S. det å "utjevne" en peak med sub trur jeg ikke er lett :)
Men som sakt jeg har ikke mye erfaring med testing av Subèr så her skal jeg ikke påsto noen ting.
Mvh: Espen L
Hvis man skal utgjenvne en peak med en sub så må vel suben plasseres i tilnærmet samme punkt som hovedhøyttaleren. Ellers vil det oppstår diffraksjon. Diffraction - Wikipedia, the free encyclopedia

Edit: Diffraksjon er vel ikke den korrekte termen, men resultatet vil bli det samme.

R

Roysen

Gjest
Hei,

For å klargjøre litt her da. Peaken jeg har i rommet er i utgangspunktet tenkt utbedret med V-6 bassfeller fra Svanå Miljøteknik. Den fasevendte subwoofeen som R.E.S. sendte link på virker dog spennende, så den skal undersøkes. Burmester S8 subwooferne har jeg aldri tenk som et remedie mot peaken. Som jeg nevnte tidligere i tråden har jeg spilte med aktive suboofere i mange år og i så måte blitt vant til systemer som spiller ned under 10Hz. Det skaper et enormt stort lydbilde og man føler musikken på kroppen på en annen måte. Burmester S8 subwooferne er tenkt benyttet for å oppnå det samme. De kommer til å deles lavt mellom 30 og 50hz tenker jeg. Dog er det slik at jeg har lyst til å teste hvordan de subwooferne kan integreres med Q7 før jeg langer ut noen penger. Jeg poengterte videre at Burmester S8 har en funksjonalitet hvor du kan styre nivå avhengig av frekens. Det kan være smart i en del sammenhenger, men hos meg ønsker jeg å ha en så jevn respons som mulig både med og uten subwooferne. Subwooferene skal bare forlenge responsen nedover der Q7 ikke spiller.

Mvh
Roysen

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Trodde suber med romkorreksjon fikset det meste av feil? Hato's gamle oppsett med AG Duo låt ikke skikkelig før Velodyne DD18 kom inn og "rettet" ut en humplete bassgjengivelse

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.372
Torget vurderinger
34
Hei,

For å klargjøre litt her da. Peaken jeg har i rommet er i utgangspunktet tenkt utbedret med V-6 bassfeller fra Svanå Miljøteknik. Den fasevendte subwoofeen som R.E.S. sendte link på virker dog spennende, så den skal undersøkes. Burmester S8 subwooferne har jeg aldri tenk som et remedie mot peaken. Som jeg nevnte tidligere i tråden har jeg spilte med aktive suboofere i mange år og i så måte blitt vant til systemer som spiller ned under 10Hz. Det skaper et enormt stort lydbilde og man føler musikken på kroppen på en annen måte. Burmester S8 subwooferne er tenkt benyttet for å oppnå det samme. De kommer til å deles lavt mellom 30 og 50hz tenker jeg. Dog er det slik at jeg har lyst til å teste hvordan de subwooferne kan integreres med Q7 før jeg langer ut noen penger. Jeg poengterte videre at Burmester S8 har en funksjonalitet hvor du kan styre nivå avhengig av frekens. Det kan være smart i en del sammenhenger, men hos meg ønsker jeg å ha en så jevn respons som mulig både med og uten subwooferne. Subwooferene skal bare forlenge responsen nedover der Q7 ikke spiller.

Mvh
Roysen
Fin oppklaring. Skal bli spennende å se om V-6ene klarer å ta peaken din, og om subwooferne lar seg intergrere sømløst med Q7 uten at man mister homogeniteten til de amerikanske beistene.

Roy

R

Roysen

Gjest
Trodde suber med romkorreksjon fikset det meste av feil? Hato's gamle oppsett med AG Duo låt ikke skikkelig før Velodyne DD18 kom inn og "rettet" ut en humplete bassgjengivelse
Subwoofere kan kansellere ut peaker i rommet ved å sette rommet i bevegelse fra en annen lokasjon enn der peaken har oppstått. Det er korrekt. Jeg tror dog at slike effekter er temmelig uforutsigbare og at det er vanskelig å planlegge noe slikt.

Mvh
Roysen

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Her er rommet:

Vis vedlegget 180445

Anlegget vil stå langs veggen på 7 meter og lytteposisjonen vil bli på hjørnet av veggene på 3,55m og 4,8m. Utrolig nok er frekensresponsen flat og fin i lytteposisjon.

Vis vedlegget 180446

Her er et bilde som viser et gammelt oppsett i det samme rommet rett før oppussingen var ferdig.

Mvh
Roysen
Ikke fare for at det vil se nakent eller umøblert ut, Arbiter er (heller) ikke smågutter

Vis vedlegget 180488

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn