Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Husk trickset med to karbonbørster.

Jeg bruker den brede til venstre på platen, og renser den straks ved å børste den med den langhårede til høyre. På den måten er den som brukes på platen alltid ren. Eventuelt bruker jeg den til venstre én gang til, etter at jeg har børstet den etter første bruk, før jeg senker pick-up ned i startrillen.

Vis vedlegget 261664
Ja, skal huske på dette tipset og anskaffe en langhåret børst i tilleg til den Music Hall børsten i karbonfiber som jeg har kjøpt fra Acoustic Sounds for å bruke på platene. Hva heter den avbildede modellen?

Det utstyret jeg har anskaffet er en Music Hall Hunt EDA Carbon Fiber Record Brush:
Hunt-Elusive Disc

En Onzow Zerodust for å fjerne smuss fra pickupen:
Onzow-Elusive Disc

Siden jeg har en Lyra pickup har jeg kjøpt en ekstra Lyra SPR Stylus Cleaner i tillegg til den som fulgte med pickupen da Lyra kun anbefaler bruk av denne til sin pickup:
Lyra-Elusive Disc

Mvh
Roysen

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Roysen:

For det første har jeg aldri nevnt/påstått at asr er hverken bedre eller dårligere..jeg stilte egentlig bare spørsmål med hvorfor jeg opplevde så dårlig kontroll på bunn! Og hva jeg har hørt og hatt, vet jo selvfølgelig bare jeg, så hva du TROR eller ikke tror få bli din sak.

Det var heller ikke min hensikt, eller jeg skrev ikke at du heller burde få asr fordi den skule være så mye bedre, det var ment som et åpent alternativ i tilfellet du ikke hadde hørt den, som et vennlig forslag!
Asr emitter 2 har 1 batteripakke, ikke 2. Men den har 2 rene strømforsyninger uten hovedenhet og batteri. og at du mener det ikke er high end, blir jo igjen selvfølgelig bare din mening..det gjør den ikke nødvendigvis sann. Forøvrig liker alle forskjellige ting, og bra er det, men ikke alle er like bastante som deg på at nettop det som du har er det" beste"..ting er annerledes..
Det er ikke jeg som er ufin, men du Roysen som ter deg som et bortskjemt lite barn...Jeg har også startet egne tråder her, og elsker at folk har forskjellige meninger om forskjellig utstyr, og jeg liker få innspill eller råd til komponenter...jeg vil ikke folk skal være droner som har meninger/ytringer perfekt tilpasset det som skulle passe meg..hva er da vitsen med tråder? Du skyr slikt som pesten..men driv på for all del...

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hva synes du om Burmester 909?

Hilsen G-nøkkel
Fantastiske forsterker. Helt sidestilt med ML 33. Jeg har hørt de flere ganger både med og uten Burmester høytalere. Burmester 909 har en særdeles vanedannende musikalitet og lettflytenhet. Jeg vet ikke andre ord å sette på det. Der i gården tror jeg at det er et kvantesprang fra en stereoamp til to brokoblede monoamper.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Virgolate,

Du valser inn i min hjemme hos tråd, som har en uskreven regel som tilsier at man oppfører seg som om man var hjemme på besøk hos noen, og legger ut om hvor dårlig du synes ML 33 er sammenlignet med din ASR når jeg nettopp har skrevet at jeg har kjøpt ML 33 og hvor fornøyd jeg er med det kjøpet.

Tenk deg om hva du skriver, mann! Ville du gjort dette i mitt hjem etter en lytt på mine ML 33?

Dette er altså min anleggstråd. Den skal omhandle mine prioriteringer og tanker om mitt anlegg. Ingen her har spurt om ASR. ASR har jeg tydelig beskrevet som uinteressante for meg. Du er derfor OT og bryter med alt som finnes av uskrevne regler og nettetikette her inne.

Hva er poenget med å forsøke å presse din anbefaling av en forsterker og slakt av en annen forsterker ned over hode i hans egen anleggstråd på en person som nettopp har kjøpt forsterkeren du slakter. Denne trådens foremål er å presentere mitt anlegg. Har du et ønske om at jeg ikke skal like utstyret jeg har kjøpt?

For å poengtere dette tok jeg litt ekstra i på formuleringene i mitt svar til deg mens jeg likevel holdt meg til sak.. Selv nå forstår du ikke hva du gjør. Sosiale antenner er noe dritt?

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
603
Torget vurderinger
10
Roysen:

Slapp av. Jeg trekker meg rolig ut herfra...du leser ikke innleggene mine, men ok.
Jeg har ikke presset på noe eller slaktet noe, eller valset inn freidig for å få deg til å omgjøre noe som helst...men med deg er det ikke mulig å si, mene, diskutere, eller gjøre noe.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Roysen:

Slapp av. Jeg trekker meg rolig ut herfra...du leser ikke innleggene mine, men ok.
Jeg har ikke presset på noe eller slaktet noe, eller valset inn freidig for å få deg til å omgjøre noe som helst...men med deg er det ikke mulig å si, mene, diskutere, eller gjøre noe.
Jo, du har brutt en helt klar uskreven regel på HFS og jeg har lest innleggene dine til punkt og prikke. Tenk deg om før du skriver. Jeg har fått flere støtteerklæringer på PM som reagerer kraftig på din oppførsel.

Det kunne da ikke være tvil om at jeg likte kjøpet jeg har gjort. Hva var da poenget med innlegget ditt annet enn å dra meg ned? Du reagerte jo også på hvordan jeg omtalte ASR. Hva hadde du syntes hvis jeg hjemme hos deg etter en lytt til ASR når du nettopp hadde anskaffet de hadde reist meg fra lyttestolen og utbrutt "Hvorfor tror du folk kvitter seg med de ampene dersom de hadde vært så gode? Jeg tror jeg vet det. De mangler oppløsning og kontroll i bassen. Du burde høre på Mark Levinson eller Adyton. Jeg ville mye heller kjøpt en gammel Krell enn ASR."?

Mvh
Roysen

Sist redigert:

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.302
Vel da må jeg nesten få komme med en støtteerklæring til Virgolante også, han har virkelig beholdt roen og sakligheten hele veien selv om du turer fram som Obelix i et glasshus fylt med romere og bautasteiner ("Sosiale antenner er noe dritt?"), mens du tråkker alle på tærne. Vel er du "hjemme hos det selv", men man må da oppføre seg som folk der også?

Har du noen gang stoppet opp og undret over hvorfor det blir så mye spetakkel i trådene du deltar i? Eller tar du kanskje en Aune Sand?

Når det er sagt så finner jeg trådene dine merkelig underholdende, på en litt rar måte.

Så, da er det vel bare å rope personangrep.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ny støtteerklæring til Virgo fra meg. Stemmer eksakt det Danelectro skriver.
Lurer forøvrig på om du Roysen VIRKELIG har hørt ASR? Bare lurer jeg?

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Roysen:

For det første har jeg aldri nevnt/påstått at asr er hverken bedre eller dårligere..jeg stilte egentlig bare spørsmål med hvorfor jeg opplevde så dårlig kontroll på bunn! Og hva jeg har hørt og hatt, vet jo selvfølgelig bare jeg, så hva du TROR eller ikke tror få bli din sak.

Det var heller ikke min hensikt, eller jeg skrev ikke at du heller burde få asr fordi den skule være så mye bedre, det var ment som et åpent alternativ i tilfellet du ikke hadde hørt den, som et vennlig forslag!
Asr emitter 2 har 1 batteripakke, ikke 2. Men den har 2 rene strømforsyninger uten hovedenhet og batteri. og at du mener det ikke er high end, blir jo igjen selvfølgelig bare din mening..det gjør den ikke nødvendigvis sann. Forøvrig liker alle forskjellige ting, og bra er det, men ikke alle er like bastante som deg på at nettop det som du har er det" beste"..ting er annerledes..
Det er ikke jeg som er ufin, men du Roysen som ter deg som et bortskjemt lite barn...Jeg har også startet egne tråder her, og elsker at folk har forskjellige meninger om forskjellig utstyr, og jeg liker få innspill eller råd til komponenter...jeg vil ikke folk skal være droner som har meninger/ytringer perfekt tilpasset det som skulle passe meg..hva er da vitsen med tråder? Du skyr slikt som pesten..men driv på for all del...
Nå må du gi deg!!!!! Du er i min anleggstråd. Du må forstå at på HFS er det helt greit å legge ut meninger av positiv og negativ art. Jeg respekterer deg for dine meninger. Jeg ville aldri argumentert som jeg gjorde nettopp for ML og mot ASR i en diskusjon med deg. DERSOM DU HADDE PRESENTERT DINE MENINGER I DE GENERELLE TRÅDENE. DET ER DOG EN USKREVEN REGEL AT MAN IKKE KRITISERER UTSTYRET EN MANN EIER I HANS HJEM ELLER I HANS TRÅD DERSOM HAN IKKE INVITERER TIL DET ELLER ÅPENBART LEGGER OPP TIL DET. Det gjelder alle som har min anleggstråd på HFS og ikke bare meg.

Husk det til en annen gang og ta det som har skjedd her som lærdom, så skal det nok gå bra skal du se.

Alle som leser det du skrev kan jo legge sammen to og to og se hva du forsøker å formidle. ASR er best. ML er dårlig. Kjøpsalternativer er det vel ikke naturlig å gi til personer som nettopp har handlet. Grunnen til at jeg var så bastant skyldes at du presenterer dette i min anleggstråd og bryter uskrevne regler og nettetikette på HFS. Jeg ønsket å markere det. Jeg mener naturligvis at det utstyret jeg har er veldig bra. Ellers ville jeg ikke kjøpt det. Det er imidlertid slik at jeg ikke markerer som jeg gjorde nå normalt og slett ikke utenfor min anleggstråd. Jeg mener selvsagt at alle må mene hva de vil og like det de liker. Det har dog ikke sin plass med kritikk av eiers utstyr i hans anleggstråd. Derav kom min reaksjon. Capiche?

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Nå gidder jeg ikke denne diskusjonen mer. De som ikke forstår hva som gjelder i en anleggstråd er ignorert. Selvsagt har jeg overreagert. Det har jeg gjort for å markere et poeng. Jeg er nå dritt lei av de som skriver i anleggstråder uten respekt for de valg trådstarter har gjort. Dette forekommer hele tiden og ikke bare i min tråd. En utblåsning var på sin plass. Jeg vil understreke at andres meninger om utstyret jeg eier eller planlegger selvsagt respekteres på linje med mine egne utenfor denne tråden. Hva folk måtte mene om min reaksjon nå er meg helt likegyldig. Jeg mener den var på sin plass.

Så går jeg videre.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.015
Torget vurderinger
9
Det begynner å nærme seg tiden da Tube Research Labs forsterkerne etter planen skal leveres. I den forbindelse har jeg to åpne punkter jeg ønsker å lufte her fordi jeg trenger avklare dette.

For det første er jeg en uerfaren mann innenfor rørverden. Jeg har eid en rør forforsterker i mange år, men dette blir min første rørforsterker. Jeg vet jo at en rørforsterker trenger mer vedlikehold og pleie enn en transistorforsterker, men jeg lurer litt på hvilke vedlikeholdsrutiner dere har og hvor ofte dere utfører disse. Samtidig antar jeg at det kan være nødvendig å handle inn noe verktøy for disse oppgavene. En loddebolt og et multimeter er vel minstekravet. Med så mange rør er det kanskje også en fordel å ha tilgang til en rørtester. Noe annet?

For det andre avgir disse forsterkerne avsindig mye varme med alle disse rørene. Jeg trenger å finne en løsning som effektivt kan kjøle ned rommet og som samtidig støyer minst mulig. Er det noen som har noen forslag? Alle forslag mottas med takk.

Mvh
Roysen
Skal normalt ikke være noe ekstra styr med å eie en rørforsterker. En må stille bias når rørene er nye etter 20t og en siste sjekk etter ca. 100t, da skal rørene normalt holde seg stabile til de nærmer seg levetiden sin. For sjelefreden kan det være greitt å ta en sjekk iblant, men skal ikke være nødvendig. Ellers er det ikke noe ekstra en må gjøre med slike forsterkere i daglig bruk.
Kan være greitt å ha timeteller, og også finne ut normal levetid på rørene en bruker visst mulig.
Mener å huske du ville bruke KT120 rør? Jeg bruker dette røret i mine ARC Reference210 forsterkere med godt resultat. Rørene har vert dønn stabile etter at jeg fikk luket ut et par råtne par. Nå skal jeg teste ut hvor mange timer jeg kan få ut av dem....

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Når en spør om råd er det gjerne for å få alternativer og meninger. Disse burde en være glad for, og samtidlig ydmyk for at noen gidder å gi en ved å bruke av sin tid. En kan såklart være uenig, men når en allerede har bestemt seg uansett hva en tror , så er debatten av liten intr. Uansett om det er i ens egentråd. For da har ikke en personlig tråd i noen hensikt annet enn å fremvise sin egen fortreffelighet ifht de valg en har tatt. Og det er ikke noe galt i å ha sin egen smak, men det å ha respekt for andres smak og preferanser er også en fin ting å ta med seg. Også i egne tråder.

Og ærlig talt Roysen, det er ganske trøttende å høre om din erfaring når du ikke lar andre får lov til å komme med innspill. Men er det slik du vil ha det, kommer og innspillene til deg til å dø hen..Folk gidder ikke...

Så lighten up, det er bare hifi...Og ALLE har faktisk noe å lære... Derfor dette er et lite hifi samfunn her inne, og ikke ens personlige testamente som skrives på en øde øy..

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Sympati og forståelse til Virgo herfra også. Det er ikke lett å "sloss" mot vindmøller.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Det begynner å nærme seg tiden da Tube Research Labs forsterkerne etter planen skal leveres. I den forbindelse har jeg to åpne punkter jeg ønsker å lufte her fordi jeg trenger avklare dette.

For det første er jeg en uerfaren mann innenfor rørverden. Jeg har eid en rør forforsterker i mange år, men dette blir min første rørforsterker. Jeg vet jo at en rørforsterker trenger mer vedlikehold og pleie enn en transistorforsterker, men jeg lurer litt på hvilke vedlikeholdsrutiner dere har og hvor ofte dere utfører disse. Samtidig antar jeg at det kan være nødvendig å handle inn noe verktøy for disse oppgavene. En loddebolt og et multimeter er vel minstekravet. Med så mange rør er det kanskje også en fordel å ha tilgang til en rørtester. Noe annet?

For det andre avgir disse forsterkerne avsindig mye varme med alle disse rørene. Jeg trenger å finne en løsning som effektivt kan kjøle ned rommet og som samtidig støyer minst mulig. Er det noen som har noen forslag? Alle forslag mottas med takk.

Mvh
Roysen
Kjøp deg badekåpe, bjørkeris og en saunabenk!;)

Fra spøk til alvor, det er problematisk med varmen som så mange rør utvikler. Det tærer forøvrig hardt på strømforbruket også. En varmeveksler hadde nok ikke vært så dumt. Maskineriet kan jo stå på utsiden av veggen.

Hva asngår foring & pleie av store rørforsterkere, så trenger man vel først og fremst å stille biasstrøm. Hver eneste forsterkerfabrikant har sitt eget patent på hvordan dette gjøres. På noen må du til med multimeter, på andre har hvert rør en LED som indikerer når bias er riktig. Jeg har bare erfaring fra store C-J monoer, og der stilte jeg bias ca. 1 x i måneden.
Rør slites jo også ut. Skaff deg en god og pålitelig rørpusher først som sist.

Lykke til og gratulerer.

mvh Tønnes
Hei, tkr.

Jeg har fått et svært godt tips fra Mike Lavigne om ventilasjonsanlegget han bruker i sitt lyttestudio. Det støyer nesten ikke og han mener det er dimensjonert til å håndtere mitt behov. Typen kalles HVAC.

Jeg tror jeg tar kontakt med min venn Galant Diva på audiogon for å diskutere vedlikeholdsbehovet for disse ampene. Han eier tilsvarende.

Mvh
Roysen

S

sorgenfri

Gjest
Når, går det opp for angsknyttede audiofile - at løsningen ligger i batteribanker, og solcelle paneler?

- Det koster "ingenting" - men, en kan jo heller ikke skylde på noenting.... ( når lyden er den samme )

:cool:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh
Roysen
Skal normalt ikke være noe ekstra styr med å eie en rørforsterker. En må stille bias når rørene er nye etter 20t og en siste sjekk etter ca. 100t, da skal rørene normalt holde seg stabile til de nærmer seg levetiden sin. For sjelefreden kan det være greitt å ta en sjekk iblant, men skal ikke være nødvendig. Ellers er det ikke noe ekstra en må gjøre med slike forsterkere i daglig bruk.
Kan være greitt å ha timeteller, og også finne ut normal levetid på rørene en bruker visst mulig.
Mener å huske du ville bruke KT120 rør? Jeg bruker dette røret i mine ARC Reference210 forsterkere med godt resultat. Rørene har vert dønn stabile etter at jeg fikk luket ut et par råtne par. Nå skal jeg teste ut hvor mange timer jeg kan få ut av dem....
Takk for tips. Jeg har gått fra KT120 rør til KT150.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Til de som fortsetter diskusjonen om Virgolate anmoder jeg om at den holdes utenfor. Den er uønsket. Den er OT. Den er fånyttes da den vil uansett ikke bli lest skikkelig for deretter å bli ignorert. Utenfor denne tråden er alle på lik linje. Her inne bestemmer jeg. Det må dere bare finne dere i om dere liker det eller ikke.

Dersom folk ikke ønsker å delta i tråden på disse premisser er dere hjertelig velkomne til å ignorere den.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Når, går det opp for angsknyttede audiofile - at løsningen ligger i batteribanker, og solcelle paneler?

- Det koster "ingenting" - men, en kan jo heller ikke skylde på noenting.... ( når lyden er den samme )

:cool:
Batteribanker er absolutt noe å tenke på.

Mvh
Roysen

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.165
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg har fått et svært godt tips fra Mike Lavigne om ventilasjonsanlegget han bruker i sitt lyttestudio. Det støyer nesten ikke og han mener det er dimensjonert til å håndtere mitt behov. Typen kalles HVAC.

Mvh
Roysen
Jeg lurer på om ikke Lavigne overdriver litt her?
Mener jeg har lest et sted at det er såpass med støy i det rommet at det ikke er mulig å skille lyden av et virkelig påkostet sett Transparent kabler fra et billig sett monsterkabler?

Mvh

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Når en spør om råd er det gjerne for å få alternativer og meninger. Disse burde en være glad for, og samtidlig ydmyk for at noen gidder å gi en ved å bruke av sin tid. En kan såklart være uenig, men når en allerede har bestemt seg uansett hva en tror , så er debatten av liten intr. Uansett om det er i ens egentråd. For da har ikke en personlig tråd i noen hensikt annet enn å fremvise sin egen fortreffelighet ifht de valg en har tatt. Og det er ikke noe galt i å ha sin egen smak, men det å ha respekt for andres smak og preferanser er også en fin ting å ta med seg. Også i egne tråder.

Og ærlig talt Roysen, det er ganske trøttende å høre om din erfaring når du ikke lar andre får lov til å komme med innspill. Men er det slik du vil ha det, kommer og innspillene til deg til å dø hen..Folk gidder ikke...

Så lighten up, det er bare hifi...Og ALLE har faktisk noe å lære... Derfor dette er et lite hifi samfunn her inne, og ikke ens personlige testamente som skrives på en øde øy..

Jeg er enig i veldig mye av det du skriver her, HCS. Det man bør være var på når man skriver i en hjemme hos tråd på linje med når man er hjemme på besøk hos noen er om trådstarter eller vert åpner for diskusjon om egen lyd, komponenter og valg - og om trådstarer eller vert spør om råd. Man starter min anleggstråder av vidt forskjellige årsaker. Noen ønsker stolt å vise frem anlegget sitt. Det er ikke noe galt i det. Andre ønsker innspill og tips. Det er selvsagt ikke noe galt i det heller. Noen ønsker en kombinasjon og da kanskje til litt forskjellig tid. OAS har en særdeles fin praksis på dette området. De forsøker alltid å fokusere på de positive egenskapene hos anleggene de besøker og skriver om mens de gjerne ikke nevner de negative egenskapene. HiFi er vanskelig. For mange ligger det mye penger og prestige bak.

Man må være var for om trådstarter eller vert legger klart opp til en diskusjon om lyden og kvaliteten av anlegget i en anleggstråd. Det kan være situasjonsbestemt. Når det helt klart påpekes at det ikke er ønskelig generelt eller i en spesiell situasjon må man respektere dette. Man må også være var på hva man ønsker råd eller innspill om. Diskusjonenen kan fort ta av dersom man ikke tenker seg om og man kan fort komme ut på glattisen ved å begynne å kritisere ting som trådstarter ikke ønsker at skal være en del av diskusjonen og som han ikke spurte om råd om.

Det er viktig å påpeke at dette selvsagt kun må være slik i anleggstråder. I andre tråder må alles meninger respekteres på lik linje. Det gjelder også meg, noe jeg både forsøker og mener jeg praktiserer. I denne tråden derimot er det mitt regime som gjelder.

Man må ikke høre på mine erfaringer her inne uten å kunne få argumentere i mot eller skrive sin mening. Det er såre enkelt å ignorere tråden dersom man ikke klarler å lese uten å komme med kritikk eller tanker der det ikke er velkomment.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh
Roysen
Jeg lurer på om ikke Lavigne overdriver litt her?
Mener jeg har lest et sted at det er såpass med støy i det rommet at det ikke er mulig å skille lyden av et virkelig påkostet sett Transparent kabler fra et billig sett monsterkabler?

Mvh
;););)

Mvh
Roysen

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.015
Torget vurderinger
9

Mvh
Roysen

Mvh
Roysen
Spennende! KT150 er vel så nytt at det er ikke så mye erfaringer å finne der ute, men det jeg har lest lover bra. Godt at alternativer dukker opp til 6550 da disse er blitt mer og mer "råtne" både lydmessig og ikke minst kvalitetsmessig siste årene. Føler at KT120 er stort sprang fremover, og KT150 ser ut til å være det mest spennende røret på lange tider!
Du må legge ut bilder når ampene kommer!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

Mvh
Roysen

Mvh
Roysen
Spennende! KT150 er vel så nytt at det er ikke så mye erfaringer å finne der ute, men det jeg har lest lover bra. Godt at alternativer dukker opp til 6550 da disse er blitt mer og mer "råtne" både lydmessig og ikke minst kvalitetsmessig siste årene. Føler at KT120 er stort sprang fremover, og KT150 ser ut til å være det mest spennende røret på lange tider!
Du må legge ut bilder når ampene kommer!
KT150 er spennende, har vurdert disse selv :)

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Er det noen som vet hvordan man identifiserer de forskjellige vinyltypene fra Classic Records. Det er jo som regel et klistremerke på coveret som forteller dette, men jeg har noen skiver uten. Noen er jo Quiex, Clarity etc.

Mvh
Roysen

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KT150 har kun en fabrikat ? Eller er det flere som lager dette røret ? Litt kjipt og være stuck med Tungsol , selovom det er greit nok. Ihvertfall det de gjorde før.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
KT150 har kun en fabrikat ? Eller er det flere som lager dette røret ? Litt kjipt og være stuck med Tungsol , selovom det er greit nok. Ihvertfall det de gjorde før.
De er dessverre kun fra et fabrikat, men forsterkerne er kompatible med KT150, KT120 og KT88 så det er litt å velge i dersom det skal byttes. Dessverre bør sikkert alle være av samme type, så det blir litt rør å handle inn i tilfelle man skulle finne på eller blir tvunget til å bytte type. Jeg har allerede bestilt et sett KT88-Z/CV181-Z fra Shuquang Psvane Treasure serien for å ha i reserve i tillegg til at jeg har 10 ekstra KT150 rør i tilfelle rottefelle. Ampene kommer imidlertid levert med 80 stk KT150 og 16 stk CV181. Det var mitt forslag til konstruktøren å bruke KT150 som først foreslo KT120. Han forandret mening etter at jeg foreslo KT150 og han fikk hørt de.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.132
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
De er dessverre kun fra et fabrikat, men forsterkerne er kompatible med KT150, KT120 og KT88 så det er litt å velge i dersom det skal byttes. Dessverre bør sikkert alle være av samme type, så det blir litt rør å handle inn i tilfelle man skulle finne på eller blir tvunget til å bytte type. Jeg har allerede bestilt et sett KT88-Z/CV181-Z fra Shuquang Psvane Treasure serien for å ha i reserve i tillegg til at jeg har 10 ekstra KT150 rør i tilfelle rottefelle. Ampene kommer imidlertid levert med 80 stk KT150 og 16 stk CV181. Det var mitt forslag til konstruktøren som først foreslo KT120. Han forandret mening etter at jeg foreslo KT150 og han fikk hørt de.

Mvh
Roysen
Hvor mange rør er det i de nye forsterkerne dine, Roysen?

mvh

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Det er fire separate kabinetter- to amper og to strømforsyninger. Både forsterkere og strømforsyninger har samme rørbestykkning. Det er 10 parallelkoblede par av KT150 og 4 stk CV181. 96 rør totalt.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
har du noen bilder av rørforsterkeren? 96 rør! det må være seriøst barske greier

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.132
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er fire separate kabinetter- to amper og to strømforsyninger. De inneholder 20 KT150 rør koblet i parallele par av 10 og så er det 16 CV181 rør - i hvert av de fire kabinettene. 96 rør totalt.

Mvh
Roysen
Å hu. å hu!

Hvis jeg tipper at de avgir sånn ca. 5 - 6 KW som varme, ligger jeg veldig feil da?

mvh

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Det er fire separate kabinetter- to amper og to strømforsyninger. De inneholder 20 KT150 rør koblet i parallele par av 10 og så er det 16 CV181 rør - i hvert av de fire kabinettene. 96 rør totalt.

Mvh
Roysen

Å hu. å hu!

Hvis jeg tipper at de avgir sånn ca. 5 - 6 KW som varme, ligger jeg veldig feil da?

mvh
Vi regnet litt på det en gang før her. Jeg tror du tar i bitte litt, men er ikke så langt unna.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
har du noen bilder av rørforsterkeren? 96 rør! det må være seriøst barske greier

Vis vedlegget 261801
Et stereo sett Tube Research Labs Platinum Golden Triode Reference 800
Vis vedlegget 261802
En mono forsterker med den separate strømforsyning.
Vis vedlegget 261803
To sett av lillebroren Tube Reserarch Labs Platinum Golden Triode Reference 400 som da ikke har noen separat strømforsyning, men som inneholder strømforsyning og forsterker i samme kabinett. Disse yter halvparten av storebroren. Kabinetten ser midlertid identisk ut bortsett fra at de ikke har gulldekorasjonen. Det er også nøyaktig samme rørbestykkning i disse kabinettene som det er i hvert av storebrorens kabinetter.
Vis vedlegget 261804
Dette bildet har de fire forsterkerkabinettene bakerst med den tilhørende forforsterkeren og dens separate strømforsyning stående med ryggen mot hverandre fremst. Jeg har allerde preampen her. Den skal straks til oppgradering.

Dette er ikke bilder av mne monoblokker. Mine ser annerledes ut. De er en spesialmodell. Dette er imidlertid slik standardmodellen ser ut. Jeg skal legge ut skissen metalshopen som skal levere kabinettet til forsterkerne fikk fra konstruktøren. De viser mye tydligere hvordan mine vil se ut.

Forsterkerne er 800W ren klasse A og push-pull Triode eller 1600W ren klasse A push pull Tetrode med tapninger for 16, 8, 4, 2 og 1 Ohm. De driver laster under 1 Ohm. Ingen negativ feedback. Om man ønsker Triode eller Tetrode må avklares ved bestilling. Jeg har valgt Triode. Utgangstrafoen er en spesiell modell med 24 interleaved viklinger.

Bildene av forsterkerne og forforsterkeren med gulldekor er fra den tidligere eieren Winston Ma (president i plateselskapet First Impression Music) sitt lytterom i Seattle. Han solgte dette settet når han skulle flytte fra USA til Australia. Han måtte begynne å tenke på helsen da den begynte å skrante både from ham selv og kona da de begge er er godt over 70 år. Så de flyttet for å bo nærmere dattern. Forforsterkeren ble solgt til meg og selv om jeg ønsket å kjøpe monoblokkene også hadde de allerede blitt solgt til et medlem på audioforumet audiogon.com som har kallenavnet Gallant Diva. Winston Ma fikk senere overtalt konstruktøren Paul Weitzel i Tube Research Labs til å lage et siste par av monoblokkene til meg. Gallant Diva har et enormt anlegg. Han bi-amper et par Apogee Scintilla med eksterne basstårn fra Apogee med disse ampene og et sett av lillebroren TRL PGTR-400. Til sammen 144 rør. Han er min venn og vi har utvekslet mye informasjon og erfaringer. Det er hans behov for å drive disse Apogge høytalerne som har en impedanse som dipper under 1 Ohm at den spesielle utgangstrafoen også er spesifisert til dette.I ettertid når Winston har kommet i bedre form har han angret salget og både Gallant Diva og jeg har blitt kontaktet i et forsøk på å kjøpe settet tilbake.

Etter at Winston Ma fikk overtalt Paul Weitzel i Tube Research Labs om å lage et siste par av disse monoblokkene har vi utveklset mange ideer om hvordan orginaldesignet kan forbedres. Paul har utviklet en ny forbedret krets til strømforsyningen som skal installeres i både forforsterkren og benyttes i monoblokkene. En rekke delekomponenter av bedre kvalitet enn de som var i orginaldesignet har blitt tatt i bruk. Blant annet disse "Magic"-trafoene som da har 24 interleaved viklinger. Paul er spesialist på trafodesign og regnes ofte blant insidere i bransjen som den beste. Paul sier at VTL ønsket å få levert de samme trafoene som han designer, men Paul stoppet dette da han er deleier i utstyret til fabrikken som lager disse trafoene på bestilling. Det vil bli brukt Duelund kobber CAST kondiser gjennom hele. Dette skal også inn i forforsterkeren under oppgraderingen. Teflon rørsokler er benyttet som en forbedring. Det skal også som sagt benyttes KT150 rør mot KT88 i orginalen. Det er tatt i bruk en helt ny type motstander som er tystere og låter bedre i følge Paul. I tillegg er power connectors oppgradert til Phillip Hauge på min anbefaling og Pauls panegyriske aksept. Dette er de samme power connectors som vel Boulder har vært alene om i hifi bransjen tidligere, men som vel er velkjent blant norske audifile for sine høykvalitets vegguttak dersom man skal benytte kurser over 16A. Disse powerconnectorene skal benyttes både for inntaket til A/C kabler og for inntak og uttak av D/C kabler mellom strømforsyningen og amper. Det kreves spesielle strømkabler til disse forsterkerne med spesielt stort tversnitt. Disse lages av Tube Research Labs selv og er terminert med Phillip Hauge nettstikk i begge ender. D/C kablene mellom strømforsyninger og amper har også fått kontakter fra Phillip Hauge. Hver forsterker vil få sin dedikerte 32A kurs her med Phillip Hauge vegguttak.

Det kan kanskje legges til at både masteringartist Doug Sax og Magico boss Alon Wolf har lillebroren TRL PGTR400 hjemme. Doug Sax har også tilsvarende forforsterker som jeg har. Alon Wolf fikk for ikke så lenge siden oppgradert sin forsterkere med noe av den nye teknologien i mine forsterkere.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
N

nb

Gjest
5-6KW kontinuerlig varmeffekt er tilstrekkelig til å varme opp en eldre enebolig om vinteren. Vi snakker her varme som en moderne, rentbrennede peisovn med litt laber fyring (en vanlig moderne peisovn gir rundt 10kW om man fyrer hardt). At noen helt frivillig vil dra noe slikt inni en bolig er for meg et mysterium, dette er så latterlig mye varmeutvikling at den eneste grunn til at man vil kjøpe noe slikt er at man ikke skjønner hvor mye varmeutvikling dette faktisk er. Muligens et fint forsterkersett å ha de få dagene på Østlandet det er 15 kuldegrader ute, men ellers vil dette være a major pain in the ass å ha stående.

Om vi antar at disse skal stå på kontinuerlig og er klasse A slik at varmeutviklingen er konstant. La oss anta 5KW avgitt varmeeffekt.

Å ha disse ampene stående på i ett år vil da forbruke 5*24*365 = 43800 kWH. Det er mer enn hva jeg bruker på å varme opp ca 250 kvadratmeter enebolig fra 1933 (litt etterisolert), varmtvann til 2 voksne og 2 barn, lage mat, drive alt av duppedingser hjemme, alt av belysning osv osv osv. 4000 kWh i måneden, eller omtrent det samme som strømregningen min viser når det er Januar og 10 kuldegrader ute.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.132
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Mvh
Roysen

Å hu. å hu!

mvh
Vi regnet litt på det en gang før her. Jeg tror du tar i bitte litt, men er ikke så langt unna.

Mvh
Roysen
Skal de stå i den stuen jeg kjenner?

Jeg mener å huske at det ikke var spesielt høyt under taket der. I så fall vil du få er ganske heftig spillvarmeproblem. Her i tkr Towers endte jeg opp i t- skjorte og tynn treningsbukse mang en lyttekveld. Jeg hoderegnet en gang på at mine Premier 8 A bare avga ca. 2 KW. Det var nok til å varme opp hele første etasje på tkr Towers på en vinterdag. Det hører med til historien at tkr Towers er bygget i 1917, og har tilsvarende isolering......

Du kan vel belage deg på å installere noen slags kjøling like godt først som sist.

mvh

Sist redigert:
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Plutoniumsfett!!! Respekt!
Jeg vil ha. får håpe det er forholdsvis enkelt å vedlikeholde. Tenker på biasjustering spesielt.

• Liker
Reaksjoner: H.R

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Blir spennende å se hvordan disse ser ut hjemme hos deg Roysen. Du får knipse noen bilder da. Håper det er auto bias på de, ellers blir det mer fikkel enn jeg ville ha likt ifht bias.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Vis vedlegget 261801
Et stereo sett Tube Research Labs Platinum Golden Triode Reference 800
Vis vedlegget 261802
En mono forsterker med den separate strømforsyning.
Vis vedlegget 261803
To sett av lillebroren Tube Reserarch Labs Platinum Golden Triode Reference 400 som da ikke har noen separat strømforsyning, men som inneholder strømforsyning og forsterker i samme kabinett. Disse yter halvparten av storebroren. Kabinetten ser midlertid identisk ut bortsett fra at de ikke har gulldekorasjonen. Det er også nøyaktig samme rørbestykkning i disse kabinettene som det er i hvert av storebrorens kabinetter.
Vis vedlegget 261804
Dette bildet har de fire forsterkerkabinettene bakerst med den tilhørende forforsterkeren og dens separate strømforsyning stående med ryggen mot hverandre fremst. Jeg har allerde preampen her. Den skal straks til oppgradering.

Dette er ikke bilder av mne amper. Mine ser annerledes ut. De er en spesialmodell. Dette er imidlertid slik standardmodellen ser ut. Jeg skal legge ut skissen metalshopen som skal levere kabinettet til forsterkerne fikk fra konstruktøren. De viser mye tydligere hvordan mine vil se ut.

Mvh
Roysen
Du sender preampen til oppgradering før du har fått sluttrinnene?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn