Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.
R

Roysen

Gjest
Men hva sa Svanå i forhold til vinduene og de utfordringene de gir? Det er sikkert en del andre hifi-interesserte som har et vindu eller to på veggen der anlegget står.

Roy
Vi tar den på privaten Roy. Jeg avslutter mitt engasjement denne tråden og har bedt moderatoerene om å slette den. Slik den fremstår nå får den virker den som en show off tråd for hvor mye penger jeg har. Slik ønsker jeg ikke å fremstå på nettet. Jeg hadde håpet å kunne gå videre med hvorfor jeg valgte nettopp de komponentene jeg valgte, sammeligning av ulike teknologier, utveksling av erfaringer med hensyn på tweaking, akustikk etc.

Medlemmene ønsker ikke å bidra i den retningen.

Mvh
Roysen

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Stort sett alle sammen fortalte at det ikke ville kunne spille noe bra. Noen av disse igjen ønsket ikke å bidra med ytterligere fordi det var "beyond repair". Likevel viste det seg at akkurat den løsningen fungerte bra.
Det nytter ikke å høre på folket her. Du burde heller snakke direkte med leverandørene av dette nye utstyret ditt. De kan nok komme med mer konkrete anbefalinger. Uansett er det neppe noen her som kan komme med særlig gode råd angående hva som er "best" av det du vurderer. Stort sett ingen som har kvalifisert erfaring med sånt utstyr.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Det er det jo ikke sikkert produsentene sitter med heller. Det er ikke "vanlig" elektronikk eller høyttalere som skal matches, ei heller stua til Roysen ligner vel på rommene produsentene bruker.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ok, da legger vi ned.

Mvh
Roysen
Roysen,

La meg starte med en "i aller beste mening" - så eg ikkje kan bli tatt på det i ettertid. Men har du gjort deg selv noen tanker om hvorfor dine tråder (tilsynelatende i alle fall) alltid ender på denne måten? Hva tror du selv er grunnen til at det blir sånn? Du må da ha gjort deg selv noen tanker, etter såpass mange år her på asylet.

Fra en som har vært passiv leser av denne og mange lignende tråder...

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.331
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Synd hvis den legges ned, jeg synes en hifi-runk i ny og ne kan være godt. Jeg kan kanskje ikke bidra med noe særlig på dette nivået, men jeg følger tråden med interesse. Akkurat som jeg liker å lese blader om Porsche og Ferrari, selv om jeg kjører en gammel Volvo. Stå på, Roysen. Gøy å se hva du får til!

N

nb

Gjest
At så mange synest de må starte og/eller avslutte innleggene sine med "i beste mening" sier vel det meste.

D

DL

Gjest
Hei Roysen

Er en stund siden jeg var hos deg nå, og her skjer det store ting ser jeg.
Håper på en lytt igjen når Q7 er i hus og innspillt :)

Artig at det finns noen som vil trekke lista så langt.
Det er nok utopisk for de aller fleste, men det er da både gøy å lese om og høre på, for de heldige som får den muligheten.
At noen mener du er "fullstendig bonkers" er vel ikke så rart, sånn sett så vil vel flertallet av befolkningen synes at alle som bruker over 50k på hifi, er gale :)

Har du forresten forsterket gulvet i stua?
Vekten på alle disse komponentene og ikke minst Q7 må jo bli veldig høy.
Hørte kommentar fra importør at disse ikke kan bæres i trapper, da vekten på høytalern pluss alle de som må til for å bære dem, er for mye for konstruksjonen :)

• Liker
Reaksjoner: SAL

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Avalon kan nok si litt om det de mener er optimale akustiske betingelser, og komme med generelle forsterkeranbefalinger.
Hva i alle dager er det utover det som skal "matches"? Hvem i alle dager kan komme med et "godt råd"? Passer DCS Vivaldi best til en Soulution preamp eller en Krøsus preamp? Det finnes ingen (her) som kan svare godt på det, antagelig. Men på dette nivået vil jo alt antagelig fungere fantastisk uansett. Med alt utstyret Roysen skal kjøpe kan han jo bare sette sammen forskjellige anlegg akkurat slik han vil og prøve seg frem.

V

vredensgnag

Gjest
Skal man satse på dette nivået, syns jeg at det må være interessant å kjøre ulike system, fremfor å gå inn for temmelig like oppsett. Blir som om en bilentusiast kjøper tre versjoner av samme toppmodell, fremfor å kjøpe tre biler fra ulike premium-fabrikanter, hver med ulik filosofi om hvordan man skal løse en bestemt kjøreoppgave. (Om man så velger off-road, banekjøring, skogsrally - blir opp til hva man er interessert i).

Så her stusser jeg over at oppsettene er så like. Man kunne spekulert i ulike signalbaner/-prinsipper, ulike høyttalerfilosofier; dempet kontra levende lytterom, osv, og på den måten fått variasjon.

Men igjen - to each his own.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.209
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
litt runking er sunt, men ikke til illusjoner/damer i burka...! he-he

mvh
Leif

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vel - 4x15 tommer i bassen er ikke all verden. Stig Erik har vel 8 x 21 tommere på hver siden.
Ja, jeg vil tro det kan kalles all verden med 8*21". Det er større membranareal enn f.eks Steve Harris har på scenen, med sine 8 Marshall-kabinett med 4*12" i hver...

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
Jeg hadde planlagt å starte en ny tråd om dette anlegget når anlegget var på plass. Nå tar leveransen av høytalerne lenger tid enn opprinnelig planlagt og jeg er derfor litt utålmodig i forhold til å få anlegget på plass. Jeg tenker nå at noe av den utålmodigheten kan kureres ved å starte denne tråden tidligere og presentere anlegget, tankene rundt og samtidig få litt tilbakemeldinger og innspill.

Er dette av interesse eller burde jeg vente til anlegget er på plass for å rapportere med bilder og inntrykk for at dette skal bli en interessant tråd for andre enn meg?

Mvh
Roysen
Dette er for meg et helt legitimt, fullt forståelig utgangspunkt og grunnlag for å skape en ny, egen tråd, i ekte "min-tråd-ånd".

Det du begynner med å si er at du har valgt din egen variant av "utpakkingstråd" fordi du blant annet er utålmodig, og får luftet og "kurert" dette ved å dele av deg selv og dine tanker. At du har tålmodighet av en annen verden avspeiles vel best i din venting på de enorme SOTA rør-ampene fra USA. Jeg hadde ikke klart å sitte stille; jeg hadde reist over, sittet på konstruktørens rygg og peiset på til han var ferdig ;) Men det er meg.

Du er deg, og takk for det: det du betyr for mange av oss her på HFS er at du viser at det er mulig å "eie garsjen", at det ikke er snakk om penger (alene) men om en brennende interesse for musikk og anlegg, og hvor du selv innser din egen begrensing.

Slik jeg leser ditt første innlegg, er det anlegget du har/bestilt/snart får som er temaet - ikke innspill a la DIY & hvor mye penger bruker du, egentlig. Slike innspill kaller jeg utidighet, og bør egentlig være slettet - i alle fall ignorert.
Det du i klartekst ber om, og fra de som har noe positivt (men gjerne kritisk, egenerfart), er noe som kan berike din venteperiode.
Simple as that.
Hvis du stenger tråden din vil du indirekte gjøre knefall for de som ikke så dine intensjoner med å starte feel-good tråden.
Tror det er godt liv i tråden fremdeles, intensjonen din ... og medlemmers higen etter SOTA-impulser.

Cheers!

JackX

Sist redigert:
D

DL

Gjest
Skal man satse på dette nivået, syns jeg at det må være interessant å kjøre ulike system, fremfor å gå inn for temmelig like oppsett. Blir som om en bilentusiast kjøper tre versjoner av samme toppmodell, fremfor å kjøpe tre biler fra ulike premium-fabrikanter, hver med ulik filosofi om hvordan man skal løse en bestemt kjøreoppgave. (Om man så velger off-road, banekjøring, skogsrally - blir opp til hva man er interessert i).

Så her stusser jeg over at oppsettene er så like. Man kunne spekulert i ulike signalbaner/-prinsipper, ulike høyttalerfilosofier; dempet kontra levende lytterom, osv, og på den måten fått variasjon.

Men igjen - to each his own.

Lyden i de forskjellige anleggene blir vel neppe "lik"

Ett problem med komponenter i denne klassen er vel vekt, mye av dette utstyret er så tungt at det ikke lar seg flytte på.
Når man da ønsker flere sett høytalere og forsterkere av denne størrelsen, så må det jo nødvendigvis bli flere separate anlegg.
Man kan vel evt. løse det med traverskran i lytterommet :)

Roysen, om du fremdeles gidder. Har du installert air-con?
Det var rimelig varmt sist jeg var der, og med så mange komponenter blir det ikke noe kaldere :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
For mange som bruker mye penger og tid på hifi er det irriterende at det finnes folk som bruker mye mer.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.299
Torget vurderinger
2
Nå ble jeg litt usikker - skal vi stenge tråden eller la den være åpen?

Mvh
Høvdingen

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for det, JackX. Jeg har tatt en tenkepause. Jeg er inne på tanken om at HFS kanskje passer best for de som liker å handle hifi på Ikea eller snekre de sammen selv etter en tur på Claes Ohlsson og Biltema. Beveger man seg utenfor det kommer kommentarene om alle barne i Afrika som sulter. Det beriker ikke min hobby. Anleggstråden min vil derfor bli å finne på et annet forum hvor det finnes litt annen kultur.

Mvh
Roysen
Hvor er disse kommentarene?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Jeg er inne på tanken om at HFS kanskje passer best for de som liker å handle hifi på Ikea eller snekre de sammen selv etter en tur på Claes Ohlsson og Biltema. Beveger man seg utenfor det kommer kommentarene om alle barne i Afrika som sulter.
Jeg liker å handle på IKEA jeg, men ikke hifi :)

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.402
Torget vurderinger
34
Det er noen kommentarer man sikkert kunne klart seg uten, men brorparten er vel godt innenfor det man bør regne med i en tråd som denne. Det er jo en gang slik at når man engasjerer alle opp til dans, så kan det til tider bli så trangt på dansegolvet at man risikerer å bli tråkket på tærne innimellom.

Så er det selvsagt opp til den som engasjerer å definere hvor sår man ønsker å bli på tærne.

Roy

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.209
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hva med en avstemming?

40% for
50% mot
10% skjønte ikke spørsmålet

T

tce-teams

Gjest
Hva pokker er vitsen med og åpne ein tråd også stenge den igjen , vist ikke man tåler at folk spør om litt av hvert.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
1 % - samma for meg.

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
236
Sted
Innlandet
Torget vurderinger
2
Synd hvis tråden stenges, jeg synes det er spennende å følge med. Innspill utover dette, tror jeg ikke hjelper deg videre dog.. (fra meg)

Lykke til videre!

Mvh

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.811
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
@Roysen
Dersom du oppfatter biter som er å finne i toppmodellene til Magico som deler kjøpt på Ikea og Claes, så undrer jeg meg på hva man skal handle.......

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mange ufine og upassende kommentarer i denne tråden. Skjønner godt at Roysen ikke orker dette.
Hvor er disse, eller for den saks skyld alle medlemmene som ikke er interessert i å bidra i riktig retning?

Det dukket opp en fyr som søt om noen penger han ville ha, men det er ganske uvanlig, samt at jeg tror alle var enige om at det ikke hører hjemme i tråden.

Beklager ytterligere avsporing, men jeg skjønner ikke poenget med dette. (Å legge ned anleggstråden før anlegget har spilt en note.)

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.209
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
rekker sikkert å starte mange til når suget blir for stort......:rolleyes:

mvh
Leif

cardas

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2007
Antall liker
773
Sted
Nøtterøy
Ikke legg ned tråden din Roysen! Det er mange passive lesere her inne som hopper gledelig over kranglefanter
og leser/titter videre. Det er ikke så mange i dette landet som holder på med komponenter/høyttalere på det nivået
som du gjør så det er synd hvis du ikke gidder mer. Skjønner godt du blit irritert og kanskje litt lei deg men stå på videre!:)

Mvh Andreas

L

Lars.N

Gjest
Er det ikke bare rense opp tråden for skum så er den tilbake på sporet på en to tre ?

Flott tråd Roysen kjør på ikke la deg vippe av pinnen av folk med dårlig råd & kjipe stereo eller med ( Gjør det selv stereo )

Mvh

Lars

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.209
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg liker horn, men forventer ikke at alle gjør det
det er fortsatt den som betaler gildet som bestemmer
mvh
Leif

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.312
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
jeg liker horn, men forventer ikke at alle gjør det
det er fortsatt den som betaler gildet som bestemmer
mvh
Leif
Så lenge de ikke legger ut en tråd om det.

BTW, du la jo akkurat ut en tråd hvor du savnet bidrag. Ser ikke noen moderatorstjerner foran nicket ditt. Når ble det da opp til deg å avgjøre om et bidrag er verdifullt eller ikke?

mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.209
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hva vedgår det saken ?
jeg er alltid ute etter feedback og bidrag som er konstruktive
moderator jeg nei, jeg er vel heller i andre enden av skalaen
og du vet hva jeg mener om anonymitet......

forresten, for å være stengt er tråden forbausende vital......
:rolleyes:
mvh
Leif

C

cruiser

Gjest
Må da være mulig å velge selv hvor man vil bidra?
Hadde røkke laga en tråd på skosentralen.no om de nye skoa han hadde i bestilling samt ønsket å utveksle erfaringer om forskjellige krokodilleskinn og hvordan skoa kommer til å passe på hans fot.... ;) Og Forøvrig ment at det ment at det ikke var noen mellomting mellom hans og crocs fra Biltema...

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.486
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Kjør på og fortsett tråden :) Kjører Mazda selv, men det betyr ikke at jeg slår av tv`n når Top gear tester Bugatti Veyron. Lyttehus blir jo gromt så det holder.
Synes bare det er synd at du har flyttet fra steinkjer (så i watt at du har bodd her tidligere), :)Fortsett å vær entusiastisk.

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Ikke la noen få grinete guttunger få ødelegge denne tråden.
Ignorer dem, du behøver ikke å gi tilbakemelding til alle.

Stå på !! :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.312
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
hva vedgår det saken ?
Vel, hvis du trenger det med teskjeer skal du få det: Hvordan forener du ditt uttalte ønske om konstruktive tråder med det å kalle denne tråden for en "Runketråd"?

jeg er alltid ute etter feedback og bidrag som er konstruktive
Synd, da, at du ikke unner andre medforumister det samme.

moderator jeg nei, jeg er vel heller i andre enden av skalaen
og du vet hva jeg mener om anonymitet......

forresten, for å være stengt er tråden forbausende vital......
:rolleyes:
mvh
Leif
Flott. Jeg klarer nok å finne noe mer å komme med.

mvh Tønnes

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn