Rundt og rundt er like langt!

Kjøper du musikk for å høre på anlegget eller kjøper du anlegg for å høre på musikken

• Høre på anlegget

Stemmer: 16 4.8%
  • Høre på musikken

Stemmer: 134 39.9%
  • Begge deler selvsagt!

Stemmer: 196 58.3%

• Totalt antall stemmer
    336

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jorwed: Kina når ikke opp- prøv enten en Prima Luna HP eller DSi200..det er en eldre modell- testet i et tidligere Fidelity- som faktisk fortsatt holder mål så det synger om sakene. En av fordelene er altså rørlyd uten rør, en annen er at bruktprisen er svært bra. Produsenten er- om du ikke visste det- halvnorsk, basert i Minnetonka, USA. Den ER en viking..
    Ups, faktafeil vedr Prima Luna.. Satt sammen av kinesere. Men er på ingen måte dårlig av den grunn.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    39.063
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hva er det som snart IKKE er satt sammen i Kina ? Med skikkelige komponenter og kvalitetskontroll så spiller det ingen rolle hvem som monterer det sammen.
    At all produksjon flyttes til Kina for mest profitt er en annen sak.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.966
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Hva kommer det av at Evo ikke får fot av LM da, HCS?
    Støy, sies det... :)
    Ikke bare støy,sikkert lite av det på høyttalere som ikke har 99db følsomhet ;)
    Liker ikke lydsignaturen til LM så godt. Sånn er det bare noen ganger,fikk samme opplevelsen med Dali høyttalere noe der jeg ikke liker ;)

O

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vel, gitt at ører, smak og akustikk i rommet er helt individuelt blir det vanskelig å enes om en gullstandard :)
    Dere har nok rett i at rommet må utbedres noe først. Fokus for meg ligger i å finne noen høyttalere som kan passe rommet.
    Ang behovet for streamer. Vil nok gå for en liten løsning som kan gjemmes bort. Sonos Connect, Bluesound, Auris eller hva de alle heter. Må støtte Tidal.
    Behovet for ny snurre er ikke prekært, men det som skjer skjer :) Akkurat nå er 521 helt fint :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Impulse: Imo er det kun to innenlandske, kinesiske merker som når opp: Cayin og Hanss! Men Kina er gode på å produsere for europeere- som nederlandske PrimaLuna og amerikanere som AR. Det har de gjort lenge- med europeisk eller amerikansk kvalitetskontroll.

Se på nettet..hvor mange obskure , kinesiske merker innen elektronikk blir tatt inn til Norge pr år? Med komponenter laget for kinesiske forhold? Uten norsk garanti eller godkjenning av noe slag? Med det KINESISKE CE-merket, som ofte forveksles med det europeiske, men betyr noe helt annet??
    Jeg kan si såpass at jeg har flere henvendelser i året som går på hvordan uheldige kjøpere skal komme seg ut av feks forsikringssaker der den nylig Ebay-bestilte rørforsterkeren fra Kina har vært kilde til brannen- evt får rørbasert kinesisk på døra med skade, knuste rør ++. Så jeg beklager hvis jeg ikke helt stoler på Kinas egne produksjon..det er en grunn til det. De er i en LÆREFASE ennå, slik Japan var på 70-tallet..men de kommer etter hvert- det er LM et bevis på. Det eneste jeg sier er at det- imo - finnes bedre å bruke penga på- som en AR DSi200. Bygget på en velprøvd filosofi, men på en moderne måte. Med ARs skuddsikre panservogn byggekvalitet.
    Det at AR- som rørguruer- ikke har prøvd- og tildels klart- å få DSi200 til å låte rør uten å bruke dem er feil. Den "rørlyden" ligger i filosofien, Impulse..men det er klart at EKTE rørlyd fordrer disse forvokste lyspærene..og alt det bøll som følger med dem. ARs fanskare er notorisk konservative, og det veit produsenten meget godt. Samtidig har de bygget hele sitt ry på vakuumrøret- det forventes at DSi200- tross total mangel på dem- skal låte ekte Audio Research- noe den også gjør! Mao: Rørlyd uten rør.

Jorwed: KISS-filosofi funker hos deg..:rolleyes:

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Mht Kina-amp´s så har vel AudioSpace igjen fått norsk importør.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Det betyr altså at de har fortjent det, ptb...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vel, da er vi uenige, Auditor. Jeg snakker ikke om egenimportert tjafs som vel kan være piratgreier. Det er selvfølgelig ting med norsk importør og service. Det jeg har sett og lyttet på av LM har klart overgått det meste annet jeg har sett. Det kan være lurt å huske på at folkene bak disse tingene tidligere jobbet med service på hypereksotisk vintage rørutstyr. Jeg kan bare anta at din manglende entusiasme skyldes mangel på erfaringer, og det sier jeg i aller beste mening!

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ja, AudioSpace har jeg hørt før. Sikkert bra det :) Ser ialle fall strøkent ut.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har erfaringene, Impulse..men har brent meg på alt for mange vakuumrør og nettsaker til å ikke være ekstra kritisk. Som sagt: AR er en av rørfavorittene mine, sammen med Trafomatic, PrimaLuna, Astin, Mc, EAR og CJ..alle bygger holdbart herfra til månen:rolleyes: Men hva jeg velger å bruke hvor avhenger av to ting: Match og applikasjon.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.571
    Sted
    Smurfeland
    Impulse: Imo er det kun to innenlandske, kinesiske merker som når opp: Cayin og Hanss! Men Kina er gode på å produsere for europeere- som nederlandske PrimaLuna og amerikanere som AR. Det har de gjort lenge- med europeisk eller amerikansk kvalitetskontroll.

Se på nettet..hvor mange obskure , kinesiske merker innen elektronikk blir tatt inn til Norge pr år? Med komponenter laget for kinesiske forhold? Uten norsk garanti eller godkjenning av noe slag? Med det KINESISKE CE-merket, som ofte forveksles med det europeiske, men betyr noe helt annet??
    Jeg kan si såpass at jeg har flere henvendelser i året som går på hvordan uheldige kjøpere skal komme seg ut av feks forsikringssaker der den nylig Ebay-bestilte rørforsterkeren fra Kina har vært kilde til brannen- evt får rørbasert kinesisk på døra med skade, knuste rør ++. Så jeg beklager hvis jeg ikke helt stoler på Kinas egne produksjon..det er en grunn til det. De er i en LÆREFASE ennå, slik Japan var på 70-tallet..men de kommer etter hvert- det er LM et bevis på. Det eneste jeg sier er at det- imo - finnes bedre å bruke penga på- som en AR DSi200. Bygget på en velprøvd filosofi, men på en moderne måte. Med ARs skuddsikre panservogn byggekvalitet.
    Det at AR- som rørguruer- ikke har prøvd- og tildels klart- å få DSi200 til å låte rør uten å bruke dem er feil. Den "rørlyden" ligger i filosofien, Impulse..men det er klart at EKTE rørlyd fordrer disse forvokste lyspærene..og alt det bøll som følger med dem. ARs fanskare er notorisk konservative, og det veit produsenten meget godt. Samtidig har de bygget hele sitt ry på vakuumrøret- det forventes at DSi200- tross total mangel på dem- skal låte ekte Audio Research- noe den også gjør! Mao: Rørlyd uten rør.

Kan man spørre utfra hvilken egenskap du får alle disse henvendelsene fra fortvilte forbrukere som velger å henvende seg til akkurat deg for hjelp etter at forsterkerne deres har begynt å brenne? Er du kanskje en slags hifi-advokat eller noe lignende? Høres uansett ganske voldsomt ut at det skal være så mange tilfeller av hifi-relaterte branner med kinaforsterkere som årsak.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Berserkr: Se bare på trådene angående emnet her inne.. Henvendelser kommer på PM, bla.. CE-merket, type Kina: Chinese Export..

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.571
    Sted
    Smurfeland
    Berserkr: Se bare på trådene angående emnet her inne.. Henvendelser kommer på PM, bla.. CE-merket, type Kina: Chinese Export..
    Ok. Så det er snakk om drøssevis av brukere her inne på HFS som opplever dette årlig, og henvender seg til deg som sin redningsmann?

Det høres ut som bullshit.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du jobber i forsikring Auditor? Det gjør jeg. Kan sjekke med FOSS vedr disse problemene og hvor mye som er meldt inn. Og av hvem. Enkel sak. Regner med at jeg finner ditt navn der? Siden du kan mye om problemstillingen.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Ikke akkurat drøssevis, men en fem til ti spørsmålssett i året- her og i andre fora. Mest vedr Postens forsendelser, men..
    Fakta er at ikke alle produkter er like gode- eller har godkjenning for norsk bruk. Personlig styrer jeg unna de delene som ikke har det. Tror vi skal la saken være med det.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Mitt poeng, Auditor, var at jeg ikke kunne forstå at du hadde mye erfaring med LM, siden du åpenbart slo dem i hardtkorn med kinamikk som ikke var skikkelig bygd, direkteimportert, ikke tilpasset norske forhold, fake CE-merket, og gikk i filler, forårsaket brann o. l. I svaret ditt kunne det virke som om du hadde det. Om det har seg slik at du har det, bør du være uhyre konkret. Har du det derimot ikke, bør du være minst like konkret. Det er lett å forstå deg dithen at du tror endel produkter er potensielt farlige. Det kommer til å falle disse merkenes kunder og representanter tungt for brystet. I slike meningsutvekslinger er det viktig å unngå misforståelser. Igjen, dette sies i beste mening.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Helt på linje med baluba her. En rørforsterker trenger slett ikke være varm. Magien ligger i klanglig omgang med instrumenter og stemmer. Videre trenger heller ikke en rørforsterker være mykere og mindre maktfull i bassen. Begge disse fordommene er riktignok utbredt, men de kan tilskrives folk med liten erfaring med rørforsterkere.
    Helt enig, i det lille jeg har omgåts rør, med den berømte MAen.
    Bare å skifte smårør så forandrer en den som en vil.
    Savne rørlyden ja. Men kom seg med Doxa. :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Når det gjelder brann er det endelig andre merker og som tar fyr.
    Vi husker f.eks H360 Tønsbergs Blad - Brann i butikk ved Brygga

Men er 230-240v er det vel trygt så lenge en slår det av når det ikke er i bruk, noe en skal gjøre med alt, sånn HMS messig :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, AudioSpace har jeg hørt før. Sikkert bra det :) Ser ialle fall strøkent ut.
    NAT tok inn AudioSpace på den tiden han holdt mye på med Spark/Cayin da de hadde felles Europa-distribusjon. Hadde selv en AS-8i i flere år, og ja - AudioSpace er temmelig mange hakk over Kina-mikk;). Seriøst gode trafos, point-to-point wiring hele veien, anerkjente komponenter, gode rørsokler osv.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Impulse: Så var jeg kanskje litt ument hard, da.. MEN: Jeg har blant annet blitt svindlet på nett- flere tusen i tap-, og med "nettsaker" her oppe mente jeg ting som blant annet er kjøpt på nett av meg selv, som har vist seg å ikke holde. Herved presisert Det er flere tråder- bla her- som omhandler falsk CE-merking, samt misforståelse av nevnte merking..og NOEN FÅ tilfeller har slått ditto guffent ut i norske hjem. Ref nevnte tråder. Utrolig trist, sånt noe.. Derfor er jeg ekstra kritisk mht både nettmarkedsføringen og det at de - hovedsaklig kinesiske- rørbaserte merkene som faktisk har klart det norske nåløyet pga sine iboende kvaliteter- som oftest heller blir oversett fordi forbrukeren- aka nettkunden- heller går etter prisen- og kun den- når feks rørforsterkning skal hentes inn til oss. Via nettets største auction sites, og i den tro at det som kjøpes er helt kosher når det stikk motsatte er tilfelle, og produktet ikke hoder mål. Ikke på NOEN måte.

Ingenting galt med å ville ha rørforsterkning, men det er heller ikke noe galt i å tenke seg om litt før man handler. Kina har flere gode merker (Cayin, Hanss, Vincent, Jasmine, LM, AS, Xindak ++) og utvalget i det norske markedet-med norsk support og import- er overraskende solid. Både på import, kvalitet og lyd. Ukritisk nettshopping og den tilhørende, falske økonomi det kan innebære ødelegger det apparatet som i så øyemed er bygd opp i Hi-Fi Norge.
    Ære være kineserne og deres driftighet, samt de norske/nordiske importører som tar inn. Sånn en gå-på-vilje elsker undertegnede.Så det, så..

Men det er altså en Catch 22: Hvorfor i allverden skal folket risikere så utrolig mye ved å ta inn noe vi IKKE vet hva er- som regel til samme eller høyere pris fra tvilsom kilde- , når vi faktisk allerede har et titalls meget gode, fullt seriøse Kinamerker her? Og flere blir det.. Det er DET jeg vil til livs..ingenting annet. Siste rørampen jeg vurderte selv var forresten en Line Magnetic..:rolleyes: Til sovekontoret..

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På soverommet? Det eneste stedet jeg bevisst (og strategisk) har transistorforsterker. Snodig valg IMO å ha rør på soverommet og transe i stuen. :rolleyes:

Er litt forskjell på å bruke forsterkere på høyttalere med rundt 90db følsomhet kontra 100dB.. Xindak er sikkert bra saker ;)
    Jada, skal gi deg rett i at de ikke har fått prøve seg på så effektive høyttalere. Fra ca 85 til 91db er det de har fått bryne seg på. Og sannsynligvis ligger også framtidige valg i den klassen. Nå er det H6-kloner, Kef LS50 og Focal Aria 906 som ligger høyest på ønskelisten, alle innenfor grensene som de allerede har tøyet.

Jorwed: Kina når ikke opp- prøv enten en Prima Luna HP eller DSi200..det er en eldre modell- testet i et tidligere Fidelity- som faktisk fortsatt holder mål så det synger om sakene. En av fordelene er altså rørlyd uten rør, en annen er at bruktprisen er svært bra. Produsenten er- om du ikke visste det- halvnorsk, basert i Minnetonka, USA. Den ER en viking..
    Ups, faktafeil vedr Prima Luna.. Satt sammen av kinesere. Men er på ingen måte dårlig av den grunn.
    Nemlig!

Jeg har erfaringene, Impulse..men har brent meg på alt for mange vakuumrør og nettsaker til å ikke være ekstra kritisk. Som sagt: AR er en av rørfavorittene mine, sammen med Trafomatic, PrimaLuna, Astin, Mc, EAR og CJ..alle bygger holdbart herfra til månen:rolleyes: Men hva jeg velger å bruke hvor avhenger av to ting: Match og applikasjon.
    Du kan ikke sammenligne store og seriøse aktører som Xindak, MingDa/Meixing, Spark eller Antique Soundlab med kinamikk kjøpt fra tvilsomme selgere i Hong Kong. De store og seriøse er på høyde med de vestlige og japanske. Du får ikke noe som er bedre i hverken byggkvalitet eller lyd fra andre land enn mine MS-3 monoblokker fra Xindak innen egen prisklasse.

Helt på linje med baluba her. En rørforsterker trenger slett ikke være varm. Magien ligger i klanglig omgang med instrumenter og stemmer. Videre trenger heller ikke en rørforsterker være mykere og mindre maktfull i bassen. Begge disse fordommene er riktignok utbredt, men de kan tilskrives folk med liten erfaring med rørforsterkere.
    Helt enig, i det lille jeg har omgåts rør, med den berømte MAen.
    Bare å skifte smårør så forandrer en den som en vil.
    Savne rørlyden ja. Men kom seg med Doxa. :)
    Det med rørlyd omfattes med mange misforståelser og myter. Jeg har forklart for Auditor tidligere at det med rørmagi er som barnebøkene Finding Waldo. Plutselig ser du ham, og da har du rett og slett "hørt lyset". Det er slik jeg opplever rørmagien, som egentlig består av måten det fokuseres på instrumenter og stemmer. Rommet rundt, som Impulse nevner. Du får bare ikke det uten effektrør. Jeg har hørt transistorforsterker opp til mange hundre tusen, og aldri har de klart å gjengi den magien. Er det den magien du jakter på så vil ingen transe tilfredsstille deg. Betyr ikke den egenskapen noe kan du velge hva faen du vil. :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg gjør heller ikke det. Det jeg ønsker å få fram her er at det nettopp er den sammenligningen som gjøres av flere nettkunder. At det kun er prisen som avgjør om forsterkeriet blir hentet på nett fra tvilsom Kina-kilde eller over norsk/nordisk/europeisk disk- med full garanti. Og de "verste" nettkjøpene er altså kilde til store problemer. Jeg liker ikke det- langt derifra. Det virker som om vi har "web-arrived-sense-left" tilstander på enkelte ting. Legg merke til at jeg har inkludert merket ditt i "OK-lista" fra det store landet. Sånne sites er langtfra bare negative, men jeg legger iallefall mye tid på å være ekstra nøye med utvalget og bio´en/profilen på selger hvis feks Ebay skal brukes her..En ting jeg helst ser at andre er også, slik at man unngår slike kjedeligheter- helst 100% av tiden. Enig så langt?:rolleyes:

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.966
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Teit og ødlegge denne fine tråden med dette,start en egen tråd med Kina møkka forsterkere VS Gode Kina forsterkere da!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.571
    Sted
    Smurfeland
    Takk for det EVO. Her er det lov til å være uenige, men personangrep og bullshit kommentarer bør vi unngå :)
    Beklager hvis noe av det jeg skrev forsuret stemningen, selv om jeg står for det jeg sa. Jeg lar meg av og til irritere litt av at jeg syns enkelte har en tendens til å komme med høytflyvende og bastante påstander om både dette og hint, og syns ikke alltid ting skal få stå uimotsagt eller få passere uten kritiske spørsmål. Personangrep håper jeg ingen oppfattet det som, men jeg trekker meg rolig ut og overlater tråden til de som har folkeskikk isteden.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.659
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det er helt ok, berserk. Du skjønner at vi er bare så runde i kanten her inne. :) Nei, personangrep var bare ment generellt, men Bullshit noten var til deg :)

Her er også du hjertelig velkommen, men ingen bullshit takk! :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Teit og ødlegge denne fine tråden med dette,start en egen tråd med Kina møkka forsterkere VS Gode Kina forsterkere da!
    Takk for det EVO. Her er det lov til å være uenige, men personangrep og bullshit kommentarer bør vi unngå :)
    Det er helt ok, berserk. Du skjønner at vi er bare så runde i kanten her inne. :) Nei, personangrep var bare ment generellt, men Bullshit noten var til deg :)

Her er også du hjertelig velkommen, men ingen bullshit takk! :)
    Akkurat den gjengen som har diskutert her kan diskutere sivilisert. De er også utmerket i stand til å trekke hverandre i beinet. Så etter denne lille diskusjonen er jeg ikke noe særlig bekymret for at det skal utvikle seg videre, vi takler både uenighet som vi må leve med og vi takler å bli tøyset litt med. :cool:

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    På soverommet? Det eneste stedet jeg bevisst (og strategisk) har transistorforsterker. Snodig valg IMO å ha rør på soverommet og transe i stuen. :rolleyes:
    Er dette så rart da? Skal jo være litt bløtt på soverommet! :rolleyes:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Snodig valg IMO å ha rør på soverommet og transe i stuen.......

...... Er det den magien du jakter på så vil ingen transe tilfredsstille deg.
    For egen del vil jeg ikke ha noen transe i stua - og ihvertfall ikke på soverommet. Håper også at jeg for all del aldri vil oppleve magien, eller mangel av sådan, av å bli tilfredsstilt av en transe:rolleyes:

Men - for all del - hver sin lyst:cool:

Eeh.. Eller missforsto jeg bruk av begrepet transe nå.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er dette så rart da? Skal jo være litt bløtt på soverommet! :rolleyes:
    Tja, det avhenger av hvor stort rørbudsjett du har. Selv har jeg stereoanlegg på soverommet for å kunne sovne fra det, og ikke tenke på det når jeg står opp om morgenen for å dra på jobb eller noe annet som haster. Av den grunn kan en forsterker på soverommet i verste fall bli stående på et par uker fordi jeg har glemtå slå av før jeg drar på en reise, for eksempel. Transistorforsterkere er ikke så fryktelig dårlige at jeg ikke orker å høre litt transelyd på sengekanten... ;)

Jeg kan forresten love at mine monoblokker med KT88 ikke låter bløtere enn Pioneer-forsterkeren på soverommet. Langt derifra, de rocker som bare faen hvis du forer dem med slikt materiale. ;D

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Jeg presiserer igjen at dette altså har med forsterkeri å gjøre, og i hovedsettet her- som er transistorisert er det varme nok i massevis, selv for en utprega rørfreak Høyttalerne er små, men låter de sånn? GLEM DET:cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg presiserer igjen at dette altså har med forsterkeri å gjøre, og i hovedsettet her- som er transistorisert er det varme nok i massevis, selv for en utprega rørfreak Høyttalerne er små, men låter de sånn? GLEM DET:cool:
    Det er jo det jorwed, evo2, jeg og så mange andre har skrevet før, det er ikke varme i lyden vi jakter på. Den gir seg selv, men det gjør den også med gode transistorforsterkere. På det området er det ingen forskjell på rør og transistor, begge deler kan konstrueres til å låte både kaldt og varmt. Eller midt imellom. Den har vi vært gjennom flere ganger. Men hvis det skulle være noen utenforstående som har rotet seg inn her så kan vi gjøre det klart at dette er vi enige om. :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.626
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Jeg har hatt Audio Research DSi 200 i anlegget, og en ting kan jeg si.
    Det låt ikke som den rørforsterkeren jeg har nå.
    Mjukt og pent, men ikke livaktig som rør.

Jeg ser det diskuteres kina-elektronikk her.
    Det er dumt å skjære alle over en kam.

Jeg ser dessuten at Hanss er nevnt som et "kvalitets-kinamerke".
    Den gang hadde jeg en Hanss riaa som er med på bildet under. Den var vel ok til prisen, men ble byttet ut.

Et kinamerke som ikke er nevnt, men som har laget mye bra er Consonance.
    Absolutt av de bedre, og tidligere kunne du finne Consonancemerke på printene i bl.a. Hegelapparater.

På bildet ser dere min Consonance Orfeo CD spiller. Den har jeg beholdt, og den spiller i kjelleranlegget.
    Fant aldri noe bedre til ca ti-tusen.

Consonance 6.0 platespiller på toppen, også verdt pengene, men gone.

Gammelt bilde fra den gang da:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Consonance må selvfølgelig nevnes. Det er jo heller ikke slik at kinesisk hifi er ensbetydende med midfi. Det stemmer heller ikke. Tidligere nevnte Antique Soundlabs er vel definitivt et high end-merke. Og flere av de andre levere også produkter i high end-klassene, også transer. De siste transistorforsterkerne til Xindak (ja, jeg er vel litt fanboy) synes jeg er uhyre interessante hvis jeg skulle tvinges tilbake til solid state.

Ellers beskriver bluesbreaker akkurat det mange andre har opplevd.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå skal vi vel ikke vri og vende @Auditor´s innlegg mht Kinamikk i all sin negative retning heller da - selvom innlegget i seg selv kanskje var litt vel generaliserende. Jeg tror de fleste klarer å lese igjennom linjene med hvilke amp´s han sikter til.

Det er bare å logge seg inn på "bukta" og søke på rørforsterkere, så dukker de opp som perler på en snor:):
    Douk Audio, Nobsound, Music Angel, XiangSheng, Raphaelite osv + en "haug" no-name amp´s.

Og hvor har det blitt av alle de andre "merkene" som man kunne bestille fra Kina for bare noen få år tilbake. Husker ikke alle navnene, men borte er de.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn