Rundt og rundt er like langt!

Kjøper du musikk for å høre på anlegget eller kjøper du anlegg for å høre på musikken

• Høre på anlegget

Stemmer: 16 4.8%
  • Høre på musikken

Stemmer: 134 39.9%
  • Begge deler selvsagt!

Stemmer: 196 58.3%

• Totalt antall stemmer
    336

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Driver litt med ommøblering i kveld. Har laget meg ett lite "Jazzhjørne" der hvor spisestuen var. Vurderer også å selge USM benken og erstatte den med noe mye mindre dominerende. Trenger det når panelene snart kommer frem igjen :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ha ha, ventet litt på den der ja :)
    Har satt opp min Luxman SQ-507x der sammen med ett par ProAc Super Tablette og en Thorens TD-150. Ble riktig så koselig :) Bilder kommer med dagslyset :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg er ikke sikker på følsomhet. 86? Har ikke turt skru så veldig opp ennå... Ligger på 65-70db tenker jeg :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Noe hemmelig på gang jorwed? :cool:

mvh
    Nææ. Ingen hemmeligheter. Men HC er inne på noe. Jeg har to par høyttalere og en forsterker. Og de passer ikke sammen. Begge høytalerparene er tungdrevne og krever sitt av forsterkeren. Så enten ny forsterker eller nye høyttalere :) Kjør debatt :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er ikke sikker på følsomhet. 86? Har ikke turt skru så veldig opp ennå... Ligger på 65-70db tenker jeg :)
    Om jeg ikke husker helt feil så har vel de panelene et impedanseforløp som tilsier at de når som helst kan kan finne det for godt å suge vakumet ut av de røra der;)

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.862
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

mvh
    Nææ. Ingen hemmeligheter. Men HC er inne på noe. Jeg har to par høyttalere og en forsterker. Og de passer ikke sammen. Begge høytalerparene er tungdrevne og krever sitt av forsterkeren. Så enten ny forsterker eller nye høyttalere :) Kjør debatt :)
    Har aldri hørt panelene dine men regner med det er gode greier? få deg et lite kraftverk av en amp så blir det nok bra :)

PS jeg er veldig glad i paneler av alle slag

mvh

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

mvh
    Har aldri hørt panelene dine men regner med det er gode greier? få deg et lite kraftverk av en amp så blir det nok bra :)

PS jeg er veldig glad i paneler av alle slag

mvh
    Ja, de er ikke så dumme :) (Samme som TT har).

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Om jeg ikke husker helt feil så har vel de panelene et impedanseforløp som tilsier at de når som helst kan kan finne det for godt å suge vakumet ut av de røra der;)
    Ja, jeg spilte igjennom en plate før nervene slo inn. Skal recappe strømforsyningen i dem, så de måtte ut av boden uansett :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

mvh
    For meg er dette enkelt.. Høyttalere først.. De setter premissene for amp.. Samt at høyttalere er de som setter det største fingeravtrykk på total bildet.

Har små Magnepan selv og skjønner fascinasjon med panel.

T

TT.

Gjest
    Til normalt lyttenivå holder nok de ampene i massevis. Sitt helt rolig du og nyt musikken.

T

TT.

Gjest
    Mtp rommet dette står i, trengs neppe 2x2kW. Blir som å kjøre Ferrari på trange vestlandsveier, evt i rushtrafikken i Oslo

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Tror ptb har ett poeng. Skulle jeg bli ivrig og glemme meg, er jeg redd for at det blir mye ufrivillig tube-rolling :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mtp rommet dette står i, trengs neppe 2x2kW. Blir som å kjøre Ferrari på trange vestlandsveier, evt i rushtrafikken i Oslo
    Det finnes liksom mellomting da.. :p. Finne en forsterker som gjør at høyttalerne trives, uavhengig av nivå. Litt kjedelig om den fine rør ampen blåser et rør eller to pga impedans..

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Litt kjedelig om den fine rør ampen blåser et rør eller to pga impedans..
    .. og ytterligere skader som kan oppstå i tillegg.

Jeg linker (kanskje til det kjedsommelige) nok en gang til denne artikkelen som på en god måte forklarer hvilke høyttaleregenskaper en rørforsterker opererer best med.
    https://www.dhtrob.com/overige/tubefriendly_lsp_en.php
    Dessverre er det slik at impedansekurver og fasevinkler sjelden er tilgjengelige fra høyttalerprodusentene.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    T

TT.

Gjest
    Jeg skriver: NORMALT lyttenivå (80 db). Så for man «drar på» over dette, så blir saken noe annet. Klarer man ikke å styre seg, ja da passer hverken høyttalerne, som vil begynne å klippe/gå i metning, da Final 1.2 ikke klarer særlig over NORMALT lyttenivå og at forsterkeren maxer og tømmes for strøm. Da må man se andre veier. Elektrostater har ALDRI vært noe til å rive tapenen av veggene med, men ved NORMALT lyttenivå så kan de fremvise magi. Trådstarter ba om innspill og han fikk mitt. Jeg har Final 1.2 og har testet disse på flere oppsett i heimen. Jeg skal være enig med at det ikke er optimal kombo, men les hva jeg skriver, så blir alt så meget bedre.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.914
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    De store blokkene til LM som jeg testet her hjemme fikk åndenød ganske kjapt når jeg vred volumet over kl 10. Ikke bra for rørene i det heletatt,så jeg hadde ikke giddet og fristet skjebnen for mye. Få deg en 2X200 watter med skikkelig strømreserver fort som fy du,Jay :). Eller kvitt deg med panelene som dominerer hele stua di på en ikke så flott måte ;). De passer hjemme hos,TT men ikke hos deg.

O

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ingenting å lage noen stor diskusjon ut av - egentlig. Det er jo ikke noen kabeltråd dette:cool:
    Men samtidig - man bør være det bevisst og være oppmerksom på det, uten å nødvendigvis overdramatisere.

Uten å ha forsøkt i praksis selv er i så måte fordelen med en rørkonstruksjon det at om man er var på symptomene så reagerer man før det er for sent. For en transistoramp kan symptomene inntreffe i det momentet det ér for sent.

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.862
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    De store blokkene til LM som jeg testet her hjemme fikk åndenød ganske kjapt når jeg vred volumet over kl 10. Ikke bra for rørene i det heletatt,så jeg hadde ikke giddet og fristet skjebnen for mye. Få deg en 2X200 watter med skikkelig strømreserver fort som fy du,Jay :). Eller kvitt deg med panelene som dominerer hele stua di på en ikke så flott måte ;). De passer hjemme hos,TT men ikke hos deg.

O
    Det er bare å sende dem her, her passer de helt supert ;)

mvh

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.977
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Panelene vil aldri få puste ordentlig ut i stuen din , og de blir jo dominerende - så hvis en av delene skal ut ville jeg gitt 300B en sjanse med noe som er egnet for dem.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg må si meg enig med siste taler her. En triodebasert forsterker vil aldri kunne vise hva den er i stand til om ikke høyttalerne er egnet.

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Sant nok. Spendorene er litt for kravstore på strøm også. Ble mer enn behagelig høyt før de ‘slapp’. Med en følsomhet på 86 db er det kanskje ikke rart.
    Skulle en prøvd Omega fulltone tro? Var det de du hadde, X-Cell? Eller var det lastone (Anders)som hadde de?

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Men når jeg tenker meg om, så prøvde jo jeg for litt siden fulltoner Tannoy Glenair. Uten hell. Det rister i veggene enda :)
    Skal jeg endelig prøve horn? Sånn skikkelig trutmunn horn?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Høytaler prinsippet har mer å si enn forsterkeren.. Big Swifty har en tråd hvor han spør om dette. Ellers vil jeg tro at en person som Bergfinn har noen ideer for lyd i en liten leilighet :)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Legger ut ett par test lp´er på torget. Tror det er 10-12 stk. Her noen eksempler.
    Hyl ut om noen av dem er av interesse.
    IMG_0844 2.jpg
    IMG_0845 2.jpg
    IMG_0847 2.jpg
    IMG_0848 2.jpg
    IMG_0849 2.jpg
    IMG_0851 2.jpg
    IMG_0853 2.jpg

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tror nok det er lettere å sette sammen et anlegg som klaffer til ens egne preferanser hvis man ikke til enhver tid har alle deler på bruktbørsen - alt er tilsalgs! Det kan ta tid, men jo flere knagger man får underveis, jo lettere.

M2C

• Liker

aircanada

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Antall liker
    320
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Høytaler prinsippet har mer å si enn forsterkeren.. Big Swifty har en tråd hvor han spør om dette. Ellers vil jeg tro at en person som Bergfinn har noen ideer for lyd i en liten leilighet :)
    Link? Dette vil jeg gjerne lese.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.342
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Sant nok. Spendorene er litt for kravstore på strøm også. Ble mer enn behagelig høyt før de ‘slapp’. Med en følsomhet på 86 db er det kanskje ikke rart.
    Skulle en prøvd Omega fulltone tro? Var det de du hadde, X-Cell? Eller var det lastone (Anders)som hadde de?
    Det var nok Anders som hadde de en periode.. ser det ligger et par til salgs ikke langt unna meg.. pluss et par heco einklang :)

Vis ikke primaren min ryker ned til Spania kan du jo få overta den.. den rister nok støvet av panelene og briten ut av spendorene ;)

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.653
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det er nok denne HCS tenker på.
    Jeg har fulgt tråden hele veien med stor interesse.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er nok denne HCS tenker på.
    Jeg har fulgt tråden hele veien med stor interesse.
    Det er korrekt. Nå ligger 300B ute og så her er intet avklart.. :). Skal ikke si så mye, har selv bytter mye i en periode, men kan si såpass at jeg er glad jeg er litt over det nå. Å bytte for å bytte gir bare litt oppmerksomhet og gir meg assosiasjoner til damer og deres sko... Finn din vei jorwed og stå i det :). At det er klare begrensninger slik du bor må du forholde deg til, men det kan bli svært så bra alikevel :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn