Politikk, religion og samfunn Rus - rusmidler, ruspolitikk, rusproblematikk, medisin, rekreasjon og alt i mellom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.376
    Antall liker
    9.643
    Torget vurderinger
    2
    Røkte hash for 50 år siden men ikke for å bedøve smerte , kan ikke si det hadde noen slik effekt i det hele tatt..men min kamerat med Alzheimer syns det hjelper på språkflyten . Noen gleder må man få ha om det hjelper …på vei inni tragedien.,han havner på hjem om noen mnd, der er det lite annet enn bleieskift å se frem til
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.376
    Antall liker
    9.643
    Torget vurderinger
    2
    Ja folk skjønner ikke hvor grusomt det er.. før de må helpe til med å knyte sko og dobesøkene . Det er mye værre enn å bare være glemsk. Ingenting fungerer..
    Al Jarreau på musikkanlegget og en JOINT gir et øyeblikk av glede
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Som kronisk smertebelastet men enzymdefekt (paralgin forte virker ikke ) kan jeg lett forstå at smertefrihet gjør folk avhengige av nettopp det , de vil jo bare ha et normalt liv uten smerter. Jeg får jo selv Oxynorm og det gir ingen rus i det hele tatt, knapt noe smertelindring heller.
    Er meget forsiktig med stoffet og tar heller en dobbel whisky , det hjelper litt om jeg ligger stille på sofaen.
    Marihuana får jeg vente med til jegen pensjonist og ikke trenger vett i skolten
    Er jo bånn trist at du ikke en gang vil forsøke en medisinsk cannabis som muligens kan gjøre smertehelvetet betydelig bedre. Det verste som kan skje, er at det ikke fungerer. Tross alt er medisinsk cannabis betydelig mindre toksisk enn de fleste smertedempende medisiner, og medfører få bivirkninger, gitt at det benyttes som foreskerevet. Liten fare for at det går ut over vettet, snarere er det vel motsatt effekt.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    1.027
    Ja folk skjønner ikke hvor grusomt det er.. før de må helpe til med å knyte sko og dobesøkene . Det er mye værre enn å bare være glemsk. Ingenting fungerer..
    Al Jarreau på musikkanlegget og en JOINT gir et øyeblikk av glede
    Kun musikk alene kan gjøre mye bra for mange demenspasienter. Spesielt spesifikke sanger/stykker som det er mye minner knyttet til, men også generell bruk av musikk for å sette stemning, dempe uro, skape relasjon og trygghet osv. Parkinsonrammede kan også ha god hjelp av rytmen i forhold til bevegelse.

    Demens er et helvete, både for den rammede og for nærpersoner.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mens det her oppfordres til ulovligheter over en lav sko, har heldigvis noen fortsatt vett og forstand i behold;


    -Vi vil ikke at unge mennesker skal bruke narkotika, derfor er et forbud viktig. Det fungerer normativt ved at ungdom vet at de gjør noe ulovlig og hindrer rekruttering av unge folk inn i kriminelle miljøer, sier Brenna.

    Nettopp, just presis.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.875
    Antall liker
    14.921
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    3
    Som kronisk smertebelastet men enzymdefekt (paralgin forte virker ikke ) kan jeg lett forstå at smertefrihet gjør folk avhengige av nettopp det , de vil jo bare ha et normalt liv uten smerter. Jeg får jo selv Oxynorm og det gir ingen rus i det hele tatt, knapt noe smertelindring heller.
    Er meget forsiktig med stoffet og tar heller en dobbel whisky , det hjelper litt om jeg ligger stille på sofaen.
    Marihuana får jeg vente med til jegen pensjonist og ikke trenger vett i skolten
    Eg har teke oxynorm i periodar. Det virker litt på smerter, men ulempene er mykje større enn fordelene så det er kun i nødstilfelle for meg.
    Om du tar ein eller to ekstra så kan du nok få ein slags rus. For meg har det heldigvis ikkje ført til noko problem (enda).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.376
    Antall liker
    9.643
    Torget vurderinger
    2
    Eg har teke oxynorm i periodar. Det virker litt på smerter, men ulempene er mykje større enn fordelene så det er kun i nødstilfelle for meg.
    Om du tar ein eller to ekstra så kan du nok få ein slags rus. For meg har det heldigvis ikkje ført til noko problem (enda).
    Nettopp , jeg rasjonerer de strengt , 1 tablett hver 2dre mnd eller så, dvs ved akutte tilstander feks for å komme gjennom en flytur med for vondt i ryggen.. har også noen få Tabletter igjen med Somadril med reseptdato 2007.. så jeg rasjonerer til det absolutt minimum nødvendige. Syns synd på de som har større /oftere behov for smertelindring enn meg , det er få /ingen gode alternativ til skumle avhengighetsskapende stoffer.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Er neppe frislipp som vil medføre mindre bruk. Som jo er målet.
    Du har enda ikke forstått hva som argumenteres her. Det er diametralt motsatt av det du skriver. Det er et sterkt ønske om kontroll, i motsetning til hva vi har i dag.

    Å prøve medisinsk cannabis er for øvrig ikke oppfordring til kriminelle handlinger, men basert på et genuint ønske om at folk kan få et bedre liv.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det er jo ikke et problem om flere prøver/bruker det så lenge det er lovlig?
    Det er all den syntetiske dritten som er problemet (den på resept og den som blir ulovlig fremstilt)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Avkriminalisering vil nødvendigvis føre til mer bruk, noe som igjen vil føre til at de som fra før av sliter vil få det enda tøffere. Den prisen er alt for høy å betale.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.462
    Antall liker
    11.347
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    I følge artikkelen ville avkriminaliseringen sannsynligvis fungert etter intensjonen dersom ikke illegal Fentanyl hadde dukket opp.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.020
    Antall liker
    19.861
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I følge artikkelen ville avkriminaliseringen sannsynligvis fungert etter intensjonen dersom ikke illegal Fentanyl hadde dukket opp.
    Poenget var vel heller at det kostet panten av 4-5 flasker. De med dårligst råd, ender alltid opp med det som skader mest.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    fetanyl hadde aldri blitt så populært dersom det fantes lovlige alternativer.
    jeg tror dette blir et overgangsproblem men at man på sikt kommer til å få bukt med syntetisk dritt dersom lovlige gode alternativer finnes.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hjemmebrent hadde aldri blitt populært dersom det fantes lovlige alternativer.
    ...øhh..vent nå litt.
    … dersom prisen (avgiftene) hadde vært lavere, så…
    Det er jo forbudstid, pris og historisk begrenset tilgjengelighet som er hovedårsaken bak denne type husflid.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hjemmebrent hvis det er det du mener er jo en hobby
    hvis du tenker på smuglersprit så er vel det ganske utdødd nå?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    I følge artikkelen ville avkriminaliseringen sannsynligvis fungert etter intensjonen dersom ikke illegal Fentanyl hadde dukket opp.
    Det er skrevet hyllemetre om den pågående opiod- og fentanylepidemien som herjer i USA (anbefaler TV-serien Dopesick, for øvrig), men å fremstille den som en konsekvens av at bl.a. Oregon har innført en mer progressiv og human ruspolitikk er tendensiøst selv for VG. Nå nyanserer de ting noe hvis man leser hele artikkelen, men det er fortsatt inntrykket man får av overskriftene. Eller hvis man hører på reaksjonære "tough on crime"-republikanere som Kevin Mannix.

    Hvis man derimot ser på statistikkene så er Orgeon midt på treet blant amerikanske stater når det kommer til fentanyloverdoser, mens Tennessee og West Virginia som holder på strenge strafferegimer er øverst. Så det er få eller ingen holdepunkter for at det er noen kausalitet mellom rusreform og fentanyloverdoser.


    Så lovmakerne i Oregon burde kanskje ikke gjøre som Kevin Mannix ønsker og fylle fengslene igjen, men heller se til land som for eksempel Sveits, som har redusert sine opiodoverdoser med 90% bl.a. gjennom kontrollert og lovlig tilgang til heroin med reseptbaserte ordninger, som også inkluderer oppfølging og hjelp til de som har havnet i den ulykksalige situasjonen at de har blitt opiodavhengige. Og de bør definitivt ikke se til Norge, som år etter år troner helt på toppen av overdosestatistikkene i Europa.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    Hjemmebrent hadde aldri blitt populært dersom det fantes lovlige alternativer.
    ...øhh..vent nå litt.
    90% av alkoholomsetningen skjer i dag gjennom lovlige kanaler, mens kun 10% er i ulovlige former som hjemmebrent og smuglersprit. Så når det kommer til å redusere omfanget av ulovlig fremstilling og omsetning av alkohol vil jeg definitivt påstå at alkohollegaliseringen var en suksess. 90% lovlig og 10% ulovlig er klart bedre tall enn 0% lovlig og 100% ulovlig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Poenget var vel heller at det kostet panten av 4-5 flasker. De med dårligst råd, ender alltid opp med det som skader mest.
    De mest kyniske kriminelle driter i alt og alle, og har kun sin egen inntjening i tankene. Helt motsatt av hva en sivilisert stat ønsker seg. Så i stedet for at dette alltid går ut over de aller svakeste i samfunnet, argumenteres her i tråden med solidaritet overfor en gruppe mennesker som har havnet helt, helt nederst.
    Mens du fortsetter å advokere de tyngste og mest skruppelløst kriminelles sak.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.462
    Antall liker
    11.347
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    På torget i Trondheim (i godværet) så jeg 3 personer fra "rusmiljøet" 15/5 i 17-tida. De var påvirket av alkohol og mer til, og ropte og skrek. Samtidig så jeg det ble omsatt dop der, små piper lagd av alufolie ferdig stappa (crack?), og poser med pulver, og sedler skiftet eier vha finurlig utveksling av sigarettesker. Lett å få øye på for de som kikket etter (jeg er nok litt miljøskadd etter å ha jobbet i bransjen), og de holdt en langt ifra diskret profil. De var overhodet ikke redde for å bli tatt. En venn av meg som har forbindelser i etaten, hevdet at politiet her i byen har mer eller mindre stoppet å gå etter slike folk, og at det i praksis ikke er noen opprettholdelse av lov og orden i sentrum p.t. Har virkelig politiet avkriminalisert slikt i praksis, uten at det fins lover som åpner for det?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    Jeg er også på toget for øyeblikket. Ikke noe synlig crackomsetning her, men et litt mer sivilisert forhold til mindre skadelige rusmidler.

    Har ellers også hørt at det en del crack i omløp i rusmiljøene i Oslo om dagen, som har å gjøre med at det er for mye kokain til at de får solgt unna alt i vanlig form. Så rådende ruspolitikk gjør ikke så mye mer enn å sørge for at ting blir mest mulig skadelig for brukerne nederst på rangstigen.

    IMG_5462.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.376
    Antall liker
    9.643
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde et par karafler med whiskyrester og slang den i samme glass etter 17lunchen, har funger fint før, Men..tror jeg til feil det var nok kånjakk og visky , samme det , det går ned sammen med litt potetgull, det er tross alt 17 og gjestene har gått hjem og waskemeskinen er i gang..,

    pS. Minner litt om smaken da vi samler slanter fra pappas barskap hjemme…
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    2.032
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    blir spennende og se om det blir noe røykbart av prosjekt vinduskarmdyrking
    vanskelig å gi de konstant sollys gjennomvinduet, men har man drivhus og gode solforhold er Norge som skapt for dyrking av mary j med sol nesten hele døgnet før det gradvis blir mindre utover høsten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn